Wandelschoenen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:30

Marije_jiplover schreef:
Nog een andere richting die je op zou kunnen gaan.

Ik had na een zomer heel veel op blote voeten lopen, hetzelfde probleem. Mijn wandelschoenen die altijd als pantoffeltjes hebben gezeten, waren ineens niet meer breed genoeg voor mijn voeten en ik kreeg blaren op mijn kleine teentjes.

Ik ben me gaan inlezen in het lopen op Barefoot schoenen en heb vorig jaar oktober mijn eerste paar Barefoot wandelschoenen gekocht en ben gaan opbouwen met hierop te lopen.

Inmiddels heb ik nu, bijna een jaar verder, alleen nog BF schoenen aan mijn voeten (dus niet alleen mijn wandelschoenen zijn vervangen) en dat bevalt erg goed.


Heb ik ook al eens aan zitten denken en ga ik toch eens onderzoeken, dank je!

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 10:31

Wat een boel reacties, bedankt allemaal! En ik zie Decathlon toch wel een aantal keer voorbij komen, had ik niet verwacht. De tip van 2 paar schoenen in 2 maten is ook nog niet zo gek. Helemaal als de schoenen ruim binnen budget vallen. Mijn man en ik hebben daar grapjes over zitten maken, maar het is best een optie eigenlijk.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 10:53


Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:06

Wellicht wat uit de buurt maar https://www.hetloopcentrum.nl/ is ook een aanrader, kun je het mooi combineren met een mooie wandeling in Limburg met je nieuwe schoenen ;)

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:27

Denk dat het ook wel een beetje afhangt van hoeveel je wandelt en op wat voor ondergrond. Is het grotendeels vlak, dan is Decathlon best prima, als je af en toe een wandelingetje maakt. Maar voor lange tochten met hoogtemeters raad ik het af.
Ik heb er één seizoen op gelopen en vond ze te weinig steun geven. Ik kwam van Lowa Renegades af, en ben na mijn uitstapje naar Decathlon naar de zwerfkei in Woerden uitgekomen en daar heel goed geholpen :j Nu heb ik deze: https://www.zwerfkei.nl/product/meindl- ... e-lady-gtx
Maar ik zie dat bijvoorbeeld Hanwag speciaal bredere schoenen heeft.
Ik weet niet of het zo werkt, maar volgens de site zijn dit allemaal extra brede wandelschoenen:
https://www.zwerfkei.nl/wandelschoenen? ... desc%22%7D

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:32

ik ben fan van tecnica, grootste voordeel vind ik dat de schoenen verwarmd worden en daarna aangepast aan je eigen voet.
Ik heb ook twee verschillende maten maar deze zitten werkelijk als gegoten.

Ik zou overigens even wachten met het aanschaffen van schoenen als je kindje nog onder de 9 maand is. Tot 9 maand leeftijd zijn mijn voeten in totaal 1 maat groter geworden. En bij de tweede zwangerschap nog een maat.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:32

Evelyne79 schreef:
Wellicht wat uit de buurt maar https://www.hetloopcentrum.nl/ is ook een aanrader, kun je het mooi combineren met een mooie wandeling in Limburg met je nieuwe schoenen ;)


Er zit ook een Loopcentrum in Hengelo bijvoorbeeld. En dus een Loperscompany in onder andere Hellendoorn. Volgens mij zijn dit ketens die op meerdere plekken in NL zitten.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:42

Renee1991 schreef:
Denk dat het ook wel een beetje afhangt van hoeveel je wandelt en op wat voor ondergrond. Is het grotendeels vlak, dan is Decathlon best prima, als je af en toe een wandelingetje maakt. Maar voor lange tochten met hoogtemeters raad ik het af.


Ligt er natuurlijk aan welke schoen je koopt. Decathlon heeft gewoon voor verschillende type wandelingen verschillende schoenen. Ik heb ze voor bergwandelingen (dus inclusief hoogtemeters) en trektochten.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Wandelschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:51

Het is ook nog persoonlijke voorkeur, je kunt op trailrunners ook prima flinke bergwandelingen maken met veel hoogtemeters en technische stukken:) en die geven per definitie vrij weinig steun. Zijn wel wat makkelijker qua pasvorm.

Bij maat 42,5 en brede voeten zijn mannenschoenen btw geen gekke optie, die zijn vaak wat breder dan vrouwenmodellen.

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 11:52

Rene Vos in Apeldoorn is ook een aanrader voor moeilijke voeten. Hebben ook een vrij ruim assortiment trail running schoenen.

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 12:02

Doubtless schreef:
Renee1991 schreef:
Denk dat het ook wel een beetje afhangt van hoeveel je wandelt en op wat voor ondergrond. Is het grotendeels vlak, dan is Decathlon best prima, als je af en toe een wandelingetje maakt. Maar voor lange tochten met hoogtemeters raad ik het af.


Ligt er natuurlijk aan welke schoen je koopt. Decathlon heeft gewoon voor verschillende type wandelingen verschillende schoenen. Ik heb ze voor bergwandelingen (dus inclusief hoogtemeters) en trektochten.


Is ook zo, heb je helemaal gelijk in. Ik denk dat ik meer in het algemeen bedoel te zeggen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rij moet willen zitten. En dus de mate van gebruik ook goed mee moet laten wegen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:12

Doubtless schreef:
Ik heb de Bever ook hoog zitten, maar kan daar voor wandelschoenen ook niet goed slagen.
Tegen de verwachting in bij Decathlon wel! Het advies is minder goed (in mijn ervaring), maar ik ben heel enthousiast over hun huismerk wandelschoenen. Na 2 paar Meindl's (vd Bever) met altijd klachtjes/pijntjes loop ik nu een paar jaar op Quechua's rond en daar ben ik nog steeds tevreden over. Nooit last mee!



Welke van quechua heb jij??

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:26

Heb je al eens geprobeerd om schoenen een half maatje groter te doen voor dat halve maatje verschil en dan in de andere een extra zooltje?

Ik kon voor schoenen bij Decathlon echt niet slagen.

Ik heb meindle lage schoenen en meindl defensie schoenen M2. Is meer een heren model en zijn wat breder en best wel zwaar is ook een c schoen maar met wandelen vind ik ze toch fijn maar met echt zomers weer zijn de lage GTX schoenen wel fijner.

Trailrun schoenen kunnen ook fijn zijn die zijn lichter. Maar bieden dus ook niet de bescherming voor je enkels en waterdicht kun je vergeten zelfs met goretex krijg ik met die trailschoenen als het nat is water in de schoenen door de gorerex blijft het er ook lekker in staan. Heb ook trailrunschoenen zonder en die vind ik heel fijn. Voor de trails dus. Deze schoenen zijn ook niet geschikt voor over stoepen of asfalt te lopen want het profiel slijt dan snel.

Ik raad toch wandelschoenen aan. Maar wel passen en meten.

En ik denk dat als je een beetje moeilijke voeten hebt dat je beter een keer een grotere investering kunt doen. Dan heb je er wel even plezier van zeg maar.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:34


Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:38

Doubtless schreef:
Muze schreef:
Welke van quechua heb jij??


Deze lijkt er het meeste op: https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... W_TURKOOIS

Voor rotsachtig terrein vind ik de zool te zacht (voel je teveel), maar verder erg tevreden over.

ik heb deze ook, vind ik een heel fijne schoen!

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 13:43

Ouwe schreef:
Wat een boel reacties, bedankt allemaal! En ik zie Decathlon toch wel een aantal keer voorbij komen, had ik niet verwacht. De tip van 2 paar schoenen in 2 maten is ook nog niet zo gek. Helemaal als de schoenen ruim binnen budget vallen. Mijn man en ik hebben daar grapjes over zitten maken, maar het is best een optie eigenlijk.


Zeker doen.
Ik heb ook van alles uitgeprobeerd bij Bever, Antilope en aanverwante zaken voor veeld geld, maar heb uiteindelijk alles weer geretourneerd, want niets liep lekker genoeg.
Bij Decathlon liep ik er uiteindelijk wel zo op weg. Ik blijf wel weg uit het goedkopere segment, maar voor 100 euro heb je al heel veel mogelijkheden en echt goede schoenen.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:46

Klahsen in Aschendorf. Daar hebben ze zo veel modellen. Als je schoenmaat 42.5 heb mag je wel 43.5 tot 44 hebben voor wandelschoenen. Die moeten echt niet te strak zitten.

Helaas is mijn ervaring dat wandelschoenen van 100 euro niet echt geschikt zijn voor serieuze wandeltochten. Het 200 euro segment komt altijd eerder in de buurt, want natuurlijk eens 125 kan worden bij een aanbieding.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:51

Decathlon is een winkel waar je prima wandelschoenen kan halen! Ze zitten erg fijn. Ik had ook een tijdje wandelschoenen als stalschoenen, werkte top!

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 14:53

gaucho schreef:
Rene Vos in Apeldoorn is ook een aanrader voor moeilijke voeten. Hebben ook een vrij ruim assortiment trail running schoenen.

Deze hebben ook een winkel in Gorssel, ik ben daar heel tevreden over. Kreeg van een paar schoenen flinke blaren, gewoon niet mijn schoen. Terug gegaan en een paar nieuwe schoenen gekregen en daarbij zelfs nog geld terug gekregen omdat het net wat goedkopere schoenen waren… goede service dus!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:06

Hendriks in Ermelo is als je vanuit Zwolle komt ook een goede optie. Daar word je ook goed geholpen en hadden x aantal jaar terug veel keus.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 15:09

BeFunny schreef:
Trailrun schoenen kunnen ook fijn zijn die zijn lichter. Maar bieden dus ook niet de bescherming voor je enkels en waterdicht kun je vergeten zelfs met goretex krijg ik met die trailschoenen als het nat is water in de schoenen door de gorerex blijft het er ook lekker in staan. Heb ook trailrunschoenen zonder en die vind ik heel fijn. Voor de trails dus.


Dat hoeft echt niet zo te zijn, trailrunners met een GTX membraan kunnen net zo waterdicht zijn als gewone lage wandelschoenen. Je moet er niet zomaar grotere beekjes in oversteken of in sneeuw / ijs gaan wandelen maar gewoon een hele dag hiken in de regen kunnen ze zeker aan. Indien van een goed merk en al uiteraard, maar dat geldt voor alle schoenen.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:04

Fly_high schreef:
BeFunny schreef:
Trailrun schoenen kunnen ook fijn zijn die zijn lichter. Maar bieden dus ook niet de bescherming voor je enkels en waterdicht kun je vergeten zelfs met goretex krijg ik met die trailschoenen als het nat is water in de schoenen door de gorerex blijft het er ook lekker in staan. Heb ook trailrunschoenen zonder en die vind ik heel fijn. Voor de trails dus.


Dat hoeft echt niet zo te zijn, trailrunners met een GTX membraan kunnen net zo waterdicht zijn als gewone lage wandelschoenen. Je moet er niet zomaar grotere beekjes in oversteken of in sneeuw / ijs gaan wandelen maar gewoon een hele dag hiken in de regen kunnen ze zeker aan. Indien van een goed merk en al uiteraard, maar dat geldt voor alle schoenen.



Ik heb goede duurdere merken trailrun schoenen en dat wat je zegt is gewoon niet waar.
Daarbij zijn trail schoenen echt gemaakt voor onverhard lopen. Er zijn ook alle terrein schoenen. Maar ze zijn niet zo stevig als wandelschoenen.

Met mijn wandelschoenen hou ik altijd droge voeten. Met de trailschoenen lukt dat enkel bij droog weer en droge ondergrond anders heb ik geheid natte voeten. Ik heb Hoka en Sauconi en bij een goede hardloopwinkel vandaan. De hardloop en trailschoenen zonder goretex vind ik van deze schoenen nog het fijnst die zijn niet waterdicht maar drogen wel super snel als ze nat zijn.

Maar goed ik maak ook kilometers en loop ook in het buitenland en misschien is dat dus niet zo vergelijkbaar.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 16:55

Ik ben supergoed geholpen bij intersport four seasons in Duiven. Daar hebben ze een ontzettend grote afdeling met wandelschoenen.
Ik had een wat oudere man die me goed adviseerde en veel liet passen.
Ik heb hallux valgus en dus best snel pijn aan mijn voeten hierdoor.
Maar er bestaan dus speciale wandelschoenen voor dit probleem!

Ik heb nu een paar hoge meindl en ze zitten als gegoten. Wel duur, 280 euro, maar deze kunnen zeker weer minimaal 10 jaar mee.
Met mijn vorige paar hanwags heb ik ook meer dan tien jaar gedaan.

Goretex trailschoenen kan ik niet aanraden. Ik krijg alsnog natte voeten in de sneeuw/water en ik krijg er enorme zweetpoten van.

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:26

En houd er rekening mee dat Gore Tex niet altijd nodig en ook niet altijd wenselijk is. Als je niet van plan bent om in sneeuw en ijs te lopen, heeft het niet echt toegevoegde waarde is mij verteld. Dan kun je beter je schoenen goed invetten etc om ze waterafstotend te maken. Gore Tex zorgt er namelijk ook voor dat je schoen warmer is en je voet sneller op warmt. Was voor mij een reden om alle schoenen met Gore Tex te negeren, omdat ze niet passen bij waar en wanneer ik vaak wandel. En in de winkel waar ik was, hadden alleen de schoenen die geschikt zijn voor zeer rotsachtig terrein Gore Tex. Daar loop ik nooit dus ook om die reden vielen ze al af.
Edit: wat supervixen idd zegt :)

Ik heb heel goede ervaringen met Unterwegs, een winkel in Duitsland. Weet niet of er een vestiging op 1,5u rijden van Zwolle zit? https://www.unterwegs.biz/kontakt.html

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:47

Doubtless schreef:
Muze schreef:
Welke van quechua heb jij??


Deze lijkt er het meeste op: https://www.decathlon.nl/p/waterdichte- ... W_TURKOOIS

Voor rotsachtig terrein vind ik de zool te zacht (voel je teveel), maar verder erg tevreden over.


Deze heb ik ook gekocht toen ik minder budget had. Ik loop er al een paar jaar prima op. Op vlak terrein.

Wel eens gedacht om een echt merk te kopen nu ik meer te besteden heb, maar waarom eigenlijk.
Ik loop ze op.