Loslaten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:47

Lieve bokkers,

Loslaten, hoe vaak wordt dat niet geroepen?
"Ah joh, maak je niet druk, laat het los. "

Zo makkelijk is dat voor mij niet en voor veel mensen denk ik niet.
Maar het zorgt wel voor veel innerlijke onrust, twijfels en een snel afbrekend zelfvertrouwen.

Hoe laten jullie los?

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:50

Loslaten is inderdaad niet zo makkelijk. Als ik echt iets los probeer te laten doe ik dat vaak door middel van meditatie.

Als je op Spotify zoekt op Magische Momenten podcast loslaten vind je fijne meditaties.

gerlienke
Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:52

Ik herken het, :o
Tegenwoordig gebruik ik soms de WIM methode.
Wat is er aan de hand?
Is het erg?
Moet ik er nu iets mee doen of kan het later?

Is het antwoord nee op de laatste 2 vragen kan ik het beter achter mij laten. :)

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:54

Ik stel mezelf een paar simpele vragen:
Heb je er invloed op? Nee? Dan kun je er niets aan doen en heeft klagen of je erover opwinden geen zin.

Heb je er wél invloed op maar wíl je er niets aan doen? Dan heeft klagen of je er over opwinden ook weinig zin.

Heb je er invloed op en wil je er ook inderdaad iets aan doen? Doe dat dan ook.

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:57

Nog een vraag om te helpen loslaten:
- heeft hetgeen waar ik mee zit over 5 jaar nog invloed op me? Herinner ik me dit dan nog?

Chinas

Berichten: 819
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Groningen

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:07

Mindfulness! Heb in t voorjaar een cursus gedaan. Hoewel ik niet meer op dagelijkse basis mediteer oid probeer ik nog wel op meerdere momenten door de dag wat gedachten oefening te doen. Zeker bij vervelende situaties helpt het om een stuk rustiger te worden en het minder met me te laten doen. Als zijn er zeker nog wat hardnekkige zaken die ik nog niet kan (of wil) loslaten.

Kimddddd

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:10

Of als het is waar je uiteindelijk wel wat mee moet, maar dat het nu even teveel is alles bij elkaar.

Dan kun je kiezen om een datum in je agenda te zetten wanneer je je weer druk mag maken.

Stel je hebt een spannende afspraak over 2 weken ofzo of een sollicitatiegesprek

Natuurlijk moet je je daar op voorbereiden, maar niet al 2 weken van te voren.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:18

Bij mij helpt meditatie in beweging ook met loslaten, en zinnen verzetten door afleiding te zoeken, in het hier en nu te zijn/ blijven. Al blijf ik ook hardnekkige zaken houden die ik moeilijk los kan laten.

Ik vraag me alleen bij jou af wat je zelfvertrouwen afbreekt?

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:29

Gisteren lag ik toevallig een post dat het heel vaak niet gaat om loslaten, maar juist om toelaten; https://www.instagram.com/p/Cw5htwvISZZ ... BiNWFlZA==
Vond ik ook een mooie kijk, want de dingen waarbij het mij niet lukt om los te laten vragen inderdaad om gevoelens die toegelaten moeten worden.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:46

Precies zoals hierboven ook al gezegd. Kan ik er iets aan/mee doen? Heeft het invloed op mijn leven? Heb ik er de puf en energie voor om me er mee te bemoeien? Gaat het lukken/is het haalbaar als ik me er mee bemoei? Is het in het grotere geheel belangrijk dat ik me er mee bemoei?
Als ik een paar keer Nee als antwoord op deze vragen heb, dan kan ik het loslaten.

leeslampje

Berichten: 1120
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 10:31

Ibbel schreef:
Ik stel mezelf een paar simpele vragen:
Heb je er invloed op? Nee? Dan kun je er niets aan doen en heeft klagen of je erover opwinden geen zin.

Heb je er wél invloed op maar wíl je er niets aan doen? Dan heeft klagen of je er over opwinden ook weinig zin.

Heb je er invloed op en wil je er ook inderdaad iets aan doen? Doe dat dan ook.

Dit inderdaad! Maar dan nog is loslaten (in situatie 1 en 2) soms lastig.

Voor mij is acceptatie het sleutelwoord en dat is anders dan los laten. Meditatie kan helpen. Schrijven ook.

Eigenlijk is mijn tip: ga bij jezelf na waarom je je zo druk maakt. Omdat je toch iets aan de situatie kan doen? (doe dat dan!). Of omdat je bang bent voor iets? Omdat je je zorgen maakt? Is dat terecht? Wat is het ergste dat kan gebeuren? Omdat het je emotioneel maakt? Waarom? Etc etc. Ontrafel eens bij jezelf waarom het je zoveel doet en waarom het je bezig houdt. En dan de vragen van Ibbel er weer bij pakken :)

Heb je een voorbeeld TS?

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:03

SplashIsLief schreef:
Gisteren lag ik toevallig een post dat het heel vaak niet gaat om loslaten, maar juist om toelaten; https://www.instagram.com/p/Cw5htwvISZZ ... BiNWFlZA==
Vond ik ook een mooie kijk, want de dingen waarbij het mij niet lukt om los te laten vragen inderdaad om gevoelens die toegelaten moeten worden.


Deze is ook heel belangrijk inderdaad, toelaten, accepteren dan kan het pas losgelaten worden. (hangt er vanaf waar het precies om gaat)

Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:14

SplashIsLief schreef:
Gisteren lag ik toevallig een post dat het heel vaak niet gaat om loslaten, maar juist om toelaten; https://www.instagram.com/p/Cw5htwvISZZ ... BiNWFlZA==
Vond ik ook een mooie kijk, want de dingen waarbij het mij niet lukt om los te laten vragen inderdaad om gevoelens die toegelaten moeten worden.


Dit inderdaad. Wat je niet vastpakt kun je ook niet loslaten :j

Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:16

Ik ben daar best goed in. Ik stel mezelf echt de volgende vragen. Heb ik er invloed op? Kan ik er nu iets aan veranderen? Zo niet, dan laat ik het heel bewust los.

Klinkt heel simpel en dat zou het ook vast niet voor iedereen zijn maar dit is wat mij helpt.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 13:46

Happy16 schreef:
SplashIsLief schreef:
Gisteren lag ik toevallig een post dat het heel vaak niet gaat om loslaten, maar juist om toelaten; https://www.instagram.com/p/Cw5htwvISZZ ... BiNWFlZA==
Vond ik ook een mooie kijk, want de dingen waarbij het mij niet lukt om los te laten vragen inderdaad om gevoelens die toegelaten moeten worden.


Dit inderdaad. Wat je niet vastpakt kun je ook niet loslaten :j


Ik vind dit in de praktijk nog wel lastig trouwens..merk dat ik liever vlucht van bepaalde gevoelens e.d dan het vast pak. :o

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 14:16

Citaat:
Elisa2 schreef:
Dit inderdaad. Wat je niet vastpakt kun je ook niet loslaten :j


Ik vind dit in de praktijk nog wel lastig trouwens..merk dat ik liever vlucht van bepaalde gevoelens e.d dan het vast pak. :o


Dat is ook heel lastig, het zit diep in onze cultuur geworteld dat we vooral normaal moeten doen en emoties iets voor binnen zijn. (Binnen je huis of binnen je lijf, niet voor een ander)

Zoek op spotify Bas van Pelt eens op, die heeft er mooie podcasts over.

Catori
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 15:03

Dank je wel voor alle reacties en tips.
Mediteren is denk ik een goed idee.

Doen jullie dat met geleide meditaties?
Zo ja, nog tips?
Ook voor het mediteren in beweging?

@SplashIsLief: die uitspraak is mooi en waar. Tenminste waar weet ik niet, maar herken het wel.
Hoe harder ik vind dat ik moet loslaten of me iets niet aan moet trekken, hoe erger dat het aan me vast blijft zitten.
Laat ik het even toe, met name het bijbehorende gevoel, dan is het daarna vaak makkelijker.
Vaak een gevecht met mezelf. Ik merk dat ik ergens mee blijf zitten, dan baal ik dat ik niet los kan laten, om vervolgens weer boos te worden op mezelf dat ik ook al faal in het niet kunnen loslaten......vervelende cirkel.

Goede tips leeslampje. Bij mij is het vaak angst. Angst voor de mening van een ander, dat ze niet anders kunnen denken dan dat ik niks kan.


Er werd om een voorbeeld gevraagd en over hoe het dan zit met zelfvertrouwen.
Ik ben twee weken geleden begonnen met een nieuwe baan. (basisonderwijs) en die is mega heftig.
Terwijl ik écht wel wat gewend ben.
Dus valse start begonnen. Lukte me niet, twee vreselijke heftige kinderen in de klas. Het lukt me niet.
Gevoel van falen.
Op de vraag hoe het gaat, geef ik aan dat ik het zwaar vind.
Ik krijg een minder fijne reactie en heb direct spijt van mijn opmerking.
Denk nu dat ze spijt hebben van mij aannemen voor deze baan, bang mensen teleur te stellen....
Dat blokkeert, waardoor er niks meer lukt. Zelfvertrouwen keldert nog verder.

welmoedz

Berichten: 1579
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:33

Catori schreef:
Dank je wel voor alle reacties en tips.
Mediteren is denk ik een goed idee.

Doen jullie dat met geleide meditaties?
Zo ja, nog tips?
Ook voor het mediteren in beweging?

@SplashIsLief: die uitspraak is mooi en waar. Tenminste waar weet ik niet, maar herken het wel.
Hoe harder ik vind dat ik moet loslaten of me iets niet aan moet trekken, hoe erger dat het aan me vast blijft zitten.
Laat ik het even toe, met name het bijbehorende gevoel, dan is het daarna vaak makkelijker.
Vaak een gevecht met mezelf. Ik merk dat ik ergens mee blijf zitten, dan baal ik dat ik niet los kan laten, om vervolgens weer boos te worden op mezelf dat ik ook al faal in het niet kunnen loslaten......vervelende cirkel.

Goede tips leeslampje. Bij mij is het vaak angst. Angst voor de mening van een ander, dat ze niet anders kunnen denken dan dat ik niks kan.


Er werd om een voorbeeld gevraagd en over hoe het dan zit met zelfvertrouwen.
Ik ben twee weken geleden begonnen met een nieuwe baan. (basisonderwijs) en die is mega heftig.
Terwijl ik écht wel wat gewend ben.
Dus valse start begonnen. Lukte me niet, twee vreselijke heftige kinderen in de klas. Het lukt me niet.
Gevoel van falen.
Op de vraag hoe het gaat, geef ik aan dat ik het zwaar vind.
Ik krijg een minder fijne reactie en heb direct spijt van mijn opmerking.
Denk nu dat ze spijt hebben van mij aannemen voor deze baan, bang mensen teleur te stellen....
Dat blokkeert, waardoor er niks meer lukt. Zelfvertrouwen keldert nog verder.


Ik denk dat (zelf)compassie echt wat voor je is, je hebt daar trainingen in maar ook geleide meditaties. Als jij liever bent voor jezelf, je accepteert dat je niet altijd kunt pieken ipv die strenge stem in je hoofd te geloven die zegt dat ze spijt hebben dat ze je hebben aangenomen en dat je faalt. Je probeert het, je doet je best en dat is OKE!! Je vult van alles in over wat anderen denken maar je heb je juist goed kwetsbaar opgesteld, dan kunnen ze je misschien meer helpen. Ik zou eerder trots zijn op jezelf dat je het zo eerlijk hebt gezegd. Als zij er niet goed mee omgaan, wat zegt dat dan over je werkgever? Genoeg die het niet zeggen en achteraf horen; had iets gezegd dan hadden we je kunnen helpen. Google maar eens op compassie :) ik vind dit een fijne meditatie:

https://youtu.be/CqV8fx6m4OM?si=JuF1jKB201VFazj-

Padoertje
Berichten: 1556
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:38

rien10 schreef:
Precies zoals hierboven ook al gezegd. Kan ik er iets aan/mee doen? Heeft het invloed op mijn leven? Heb ik er de puf en energie voor om me er mee te bemoeien? Gaat het lukken/is het haalbaar als ik me er mee bemoei? Is het in het grotere geheel belangrijk dat ik me er mee bemoei?
Als ik een paar keer Nee als antwoord op deze vragen heb, dan kan ik het loslaten.


Dit! En het wordt makkelijker naarmate je ouder wordt Als ik kijk hoe ik nu in het leven sta met midden 40, dan had het leven er tussen mijn 25-35e een stuk minder gestresst uitgezien. Als ik er geen energie van krijg, dan laat ik het gaan. Bewuste keuzes maken zodat je leven er een stuk leuker uit gaat zien. Is lastig en sommige mensen raak je kwijt, maar de juiste om je heen blijven.

Dees

Berichten: 18933
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 15:44

Als het probleem maar groot genoeg is en eraan blijven vasthouden teveel kost.... dan laat je vanzelf wel los. Dat leer je dan heus heel snel.

Ondertussen, leesvoer: Stephen Covey, the cirkel of influence.

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:15

Los laten doe ik in de natuur, heerlijk over de hei met mijn hondjes. Morgen mogen we weer heerlijk los laten.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:45

Catori schreef:
Lieve bokkers,

Loslaten, hoe vaak wordt dat niet geroepen?
"Ah joh, maak je niet druk, laat het los. "

Zo makkelijk is dat voor mij niet en voor veel mensen denk ik niet.
Maar het zorgt wel voor veel innerlijke onrust, twijfels en een snel afbrekend zelfvertrouwen.

Hoe laten jullie los?


Hoe meer emoties je ergens over hebt, hoe minder dat 'loslaten' lukt.
In dat geval moet je eerst met de emoties aan de slag. (En dat is mogelijk een echt verwerkingsproces.)

Bij zaken waar niet echt pijnlijke emoties omheen zitten, is het een kwestie van 'je aandacht op iets anders richten'.
Dit heb ik bij yoga uitgebreid geoefend (concentratie, meditatie).

En er is ook nog de valkuil 'denk niet aan de roze olifant'.
Het kan een zinnig doel zijn, 'ik moet X loslaten'.
Het middel om dit te bereiken is denken aan A. Of B. Iets leuks, ontspannends, interessants, etc.

En balen dat je voor zo'n heftige klas staat...!
Probeer snel iets van ondersteuning voor jezelf te regelen. (In dat soort zaken wil de onderwijswereld nog wel eens achterlopen.)
- Is er iets wat de kinderen bij jou triggeren...?
(Kinderen hebben daar een radar voor.)
-... en zoals mijn coach ooit zei: het is belangrijk dat je tenminste drie constructieve reacties paraat hebt.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:16

In deze situatie is zelfcompassie inderdaad heel belangrijk. Vaak trekken we ons dingen aan omdat we onzeker zijn over de situatie of onszelf. Wat vinden anderen van mij als ik dit doe/zeg? Ik heb mezelf gedwongen om wat (voor mijn gevoel) egocentrischer te gaan leven, zodat ikzelf op de eerste plaats kom. Dat geeft de kans om zelf goed aan te voelen wat ik wel of niet wil en wel of niet kan. En dan pas ga ik denken hoe ik dit over wil brengen op anderen. Maar ook dan weer vanuit mezelf, hoe schop ik de bal weg, en niet, hoe ontvangen zij die bal? Dat is lastig, dat weet ik, dat is ook niet zomaar gedaan. Misschien kun je eens met een peut of coach(wel een goede, niet zo eentje die met coachen is begonnen omdat ze anderen zo goed kan helpen vanuit eigen ervaring) gaan werken om te leren hoe je beter voor jezelf kunt zorgen en jezelf op de eerste plaats kunt zetten. Ik noem het egocentrisch en dat zien mensen vaak als iets negatiefs, maar ik zie het als iets positiefs, je beleeft namelijk de wereld veel meer vanuit jezelf, zonder dat je je druk maakt om wat anderen vinden. Wat een bevrijding is dat zeg :D
Dit heb ik geleerd door jarenlang therapie overigens, niet perse gericht op zelfcompassie of onzekerheid maar dat zijn vaak terugkerende topics geweest.

Zorg goed voor jezelf, door je keuzes te baseren op jouw eigen gevoel en wil. En als je dat niet kunt, vraag je zelf dan; waar ben je bang voor? Als je dat weet, kun je jezelf vragen; waar komt dit vandaan? En als je die antwoorden hebt, kun je een verandering maken.
Afbeelding

MenteamJoey

Berichten: 106
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:26

Het wordt inderdaad erg snel geroepen: 'Laat het gewoon los'

Ik kan heel moeilijk dingen loslaten en kan nachten wakker liggen van het piekeren erover. Wat bij mij vaak helpt is ('s morgensvroeg) een heel stuk te gaan wandelen met een podcast op: De rust opzoeken en toch actief bezig zijn

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 19:52

Wat ik (in mijn therapie) soms vraag, "Is er iets anders wat je vast kan houden ?"

Als je bedenkt waarom je iets niet los kunt laten is het vaak makkelijker om iets anders (nuttigers/positievers) te bedenken om aan vast te houden.

Want als je alleen maar loslaat kan dat "eng" aanvoelen. Iets anders vasthouden kan letterlijk houvast geven.

Toevallig net nog een sessie gehad met iemand van 22 waarin dit ter sprake kwam en het idee van iets anders vasthouden ipv loslaten gaf haar zoveel rust .... Vandaar dat ik het hier toch ook maar even deel, wie weet helpt het jou (of iemand anders ook).
In haar geval zijn we uiteraard ook samen gaan kijken wat ze dan wel vast kon houden ...