Rug gebroken op vakantie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 07:30

Een hele update weer, maar al met al hoor ik ook wat positieve geluiden. Mag ik het voorzichtig positief noemen? Ik hoop met je mee dat het er over een paar weken ook goed uitziet en je en go krijgt voor trainen!
Mooi doel om naartoe te werken, een safari in Afrika, ga ervoor!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 09:39

Ik zie het zeker ook als een positieve update hoor!
Het gaat alleen h e e l e r g t r a a g .
Maar ja geduld is nooit mn sterkste kant geweest.

En de safari in juni, we gaan het zien.
Ik weet wat ik moet kunnen tegen die tijd en voor heel veel is een oplossing te vinden…

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:54

Nou en afzeggen kan altijd nog, zo'n vooruitzicht bied ook weer hoop en perspectief he.

Heftig hoor, om te lezen hoe je er nu voor zit. Of vooral voor ligt. Wissel je dan nu het liggen en lopen af en vermijdt je zitten?
Zouden ze niet bij de ergo of zo een stoel voor je kunnen aanpassen? Want eten ed is wel fijn als dat gewoon zittend aan tafel kan, lijkt me.

Heel veel positieve energie en kracht vanaf hier gestuurd! You can do this!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:51

Bedankt voor je update! Voel je ook niet verplicht om te posten hé, als je het niet wil. Ik volg je topic als stille meelezer vanaf het begin en vroeg me steeds al af hoe het nu met je gaat. Vandaar mijn vraag. :)

Fijn dat er wel een stijgende lijn in je herstel zit, maar je hebt dus echt ontzettend veel geduld nodig. Super dat je zo bij je vader terecht kunt en nu ook af en toe weer in je eigen huis omscharrelt!

Stoer dat je de ticket hebt geboekt. Dat biedt perspectief/geeft een concreet doel. Wie weer lukt het, dat is je in ieder geval van harte gegund!

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:44

MarijeR schreef:
Ik zie het zeker ook als een positieve update hoor!
Het gaat alleen h e e l e r g t r a a g .
Maar ja geduld is nooit mn sterkste kant geweest.

En de safari in juni, we gaan het zien.
Ik weet wat ik moet kunnen tegen die tijd en voor heel veel is een oplossing te vinden…

Geloof ik, is ook lastig om zoveel geduld te hebben. Alles om je heen gaat maar door en jij staat stil, zo ervaarde ik het zelf altijd. Maar je hebt weer wat stappen vooruit gezet en elke stap is er één!

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:25

Geen idee wat zo’n reis kost, maar ben je niet bang als je niet kan gaan dat je je geld kwijt bent?

Neon

Berichten: 4930
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:09

thequeensmum schreef:
Geen idee wat zo’n reis kost, maar ben je niet bang als je niet kan gaan dat je je geld kwijt bent?



Daar gaat de annuleringsverzekering in ieder geval niet op uitkeren… is een bestaande aandoening ten tijde van de boeking als ik dit zo lees… tenzij ts al voor haar val geboekt had of afspraken gemaakt heeft met de verzekering…

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 15:25

leintje_ schreef:
MarijeR schreef:
Ik zie het zeker ook als een positieve update hoor!
Het gaat alleen h e e l e r g t r a a g .
Maar ja geduld is nooit mn sterkste kant geweest.

En de safari in juni, we gaan het zien.
Ik weet wat ik moet kunnen tegen die tijd en voor heel veel is een oplossing te vinden…

Geloof ik, is ook lastig om zoveel geduld te hebben. Alles om je heen gaat maar door en jij staat stil, zo ervaarde ik het zelf altijd. Maar je hebt weer wat stappen vooruit gezet en elke stap is er één!

Ja klopt!
Ik ben nu ook begonnen met iedere dag even op te schrijven wat goed ging, eventueel nieuwe dingen die weer kunnen en bij een slechte dag dat ook te benoemen.
Dan zie ik toch sneller de vooruitgang van kleine stapjes die anders al snel vergeten worden.

Een annuleringsverzekering gaat niet helpen.
De reis zelf is bijna 2 jaar geleden al geboekt maar het is een dure reis en een verzekering vergoed vaak maar max 2000 euro ofzo.
Aangezien ik de laatste jaren veel gereisd heb, was dat in verhouding met de kosten niet de moeite waard.
En als ik toch niet kan gaan, kom ik er met het bedrijf wel uit. Daar ben ik niet bang voor.
Ticket is geen enkel probleem, ik kan de dag van te voren nog annuleren en dan krijg ik m’n geld terug.
De gewone reisverzekering heb ik vrolijk weer betaald voor 2024. Die 75 euro staat niet in verhouding met alles wat ze afgelopen jaar vergoed en geregeld hebben :D

Neon

Berichten: 4930
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:51

Frustrerend he… als actief reislustig persoon zo onderuit gehaald worden door een stom ongeluk :(

Ik duim met je mee dat je gewoon kunt gaan in juni…

Sanet

Berichten: 7962
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:16

Neon schreef:
thequeensmum schreef:
Geen idee wat zo’n reis kost, maar ben je niet bang als je niet kan gaan dat je je geld kwijt bent?



Daar gaat de annuleringsverzekering in ieder geval niet op uitkeren… is een bestaande aandoening ten tijde van de boeking als ik dit zo lees… tenzij ts al voor haar val geboekt had of afspraken gemaakt heeft met de verzekering…


Nee toch? Staat al 2 jaar zegt ze.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 22:30

Al weer een tijdje niet gereageerd maar vrijdag ben ik weer naar het UMCG geweest voor controle foto’s van de breuk.
Er waren geen grote veranderingen met de foto’s van december, de losse schroef zit er nog, alleen 1 van de plaatjes lijkt iets meer te wijken. De 2 schroeven in de gebroken wervel zitten nog voldoende op hun plek.
Ik mag weer iets meer gaan belasten, morgen sta ik bij de fysio in de sportschool :D

De stand van de wervelkolom is wel achteruit gegaan en de kans op een hernia op die plek is nu wel heel erg groot geworden.
Ook komen de problemen van mijn benen wel vanuit het ruggenmerg en wordt de kans op goed lopen zonder rollator wel kleiner. Al hoop ik nog steeds op een grote verbetering nu ik bij de fysio meer mag gaan doen qua kracht en stabiliteit oefeningen.
Gelukkig loop ik met de rollator wel heel goed.

Binnenkort nog een dexa scan om te kijken of osteoporose de reden van de breuk kan zijn.
Het was natuurlijk best een suffe val en dan hoor je geen wervel te breken.
En gezien mijn geschiedenis met medicatie en opnameprobleem is daar wel kans op.

De problemen met de onderrug zijn nog bijna hetzelfde. Kan iets langer zitten maar staan wordt niet echt beter.
Ook hier hoop ik nog op vooruitgang met de nieuwe training.
Maar er is al gezegd dat ik er rekening mee moet houden dat het ook zo kan blijven. Er is zoveel slijtage in de hele rug vanaf de nek naar beneden.
Daar wil ik nog niet aan denken…
Het is wel iedere keer weer schakelen als artsen en fysio steeds iets minder positief zijn.

Wat wel positief was, op dit moment hoeven de schroeven en plaatjes er i.i.g. niet uit.
Als ik er last van krijg of geen vertrouwen heb in een losse schroef naast de wervel dan gaat het er wel uit.
Maar voorlopig wordt er even niet gesneden ;)

Neon

Berichten: 4930
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:52

Heftige update… maar gelukkig mag je wat meer gaan belasten… ik hoop dat je spieren daar dan wat sterker van worden zodat het de problemen in de rug wat op kan vangen…

Je hoef je in ieder geval niet nu opnieuw geopereerd te worden… dat is denk ik wel dijn te horen… die operaties zijn ook heftig he… sterkte en beterschap

SjonnieZ

Berichten: 2345
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:39

Jemig TS.. bewondering over de positieve maar ook realistische manier waarmee je jouw situatie beschrijft. Ik gun jou dat de fysio jou verbetering gaat brengen zodat je weer letterlijk wat beter op de been kunt zijn. :(:)

Earth

Berichten: 7923
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 14:02

Ik zat te denken he, kun je niet een keer een second opinion doen? Om zeker te weten dat dit de juiste weg is?

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:33

Oh datis wel heftig. Steeds minder positief, dat ken ik en dat is echt een heelnaar iets. Je wilt wigenlijk horen dat alles goed komt. Je zou je kunnen gaan orienteren na je scan op welke plek er de meeste kennis zit. Misschien is er nog wel wat mogelijk. Misschien ook niet maar je inlezen kan sowieso geen kwaad. Ik duim voor je dat het toch beter komt dan de voorspelling, je hebt zo’n sterke wilskracht.

senna21

Berichten: 11861
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 16:45

Veel sterkte TS. Wat een heftige situatie.

De St Maartenskliniek staat zeer goed aangeschreven voor alles wat met breuken te maken heeft. Helaas toch al verschillende treurige verhalen gehoord van missers door andere ziekenhuizen. (recent nog iemand die 1,5 jaar met een gebroken schouder heeft rondgelopen...)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-24 20:02

Ik heb wel vertrouwen in het UMCG hoor, het is ook geen klein lokaal ziekenhuis en ben er eerder ook geweest juist voor een 2nd opinion voor andere problemen.
En dat is natuurlijk ook al het 2e ziekenhuis wat de boel bekijkt en hier kijkt ook niet alleen de trauma chirurg er naar maar ook een neuroloog en neurochirurg zijn erbij betrokken.
En de fysio die ook op 1 lijn ligt met het UMCG.

Op de beelden is ook goed te zien wat er kapot is en er is gewoon best veel kapot in m’n rug, wat ook niet meer gaat herstellen maar juist achteruit zal gaan.
Met de artsen zijn ook wel mogelijkheden voor operatie(s) overwogen maar zolang er nog vooruitgang te behalen is met tijd en training, is dat beter dan opereren.
De resultaten zijn daar over het algemeen ook op de lange termijn gewoon niet overtuigend genoeg voor.
Misschien wel als er 1 of 2 problemen in de rug zijn maar hier zijn 1 of 2 nekwervels niet goed en vanaf T3 alles naar beneden.
Ik had er alleen nooit last van, tot ik viel -O-

En over fysio gesproken, ik ben eindelijk weer geweest vanmiddag :D
Heb wat oefeningen op apparaten gedaan en dat was wel weer even slikken. Wat een enorm krachtverlies in de benen.
Maar de fysio denkt wel dat daar snel verbetering in gaat komen.
Ik heb ook echt sprietjes als benen op het moment.
Arm oefeningen gingen wel goed en daarbij ook totaal geen last van de bovenrug dus dat was wel super.
En het was gewoon lekker om daar weer te zijn, naast het trainen is het ook wel een sociaal uurtje en vaak erg gezellig dus dat had ik best gemist.

leintje_

Berichten: 4201
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:24

Wat een dubbele update Marije. Enerzijds heel fijn dat je weer met de fysio aan de slag mag, anderzijds heel naar om te horen dat er zoveel schade is die niet meer goed zal herstellen.
Wat de fysio betreft, het weer opnieuw beginnen vond ik ook altijd heel confronterend, want dan merk je pas echt hoeveel kracht je hebt verloren. Ik ben nu zo'n 3 maanden weer echt aan het trainen en kan nu met mijn aangedane been 40 kg duwen op de legpress, wat echt super goed is. Tegelijkertijd kan ik net aan 3x 1 minuut op mijn aangedane been staan. Aan het eind van het 3e herhaling merk ik dat mijn been het niet meer zo goed trekt, want dan begint het enorm te trillen, wat ik heel confronterend vind, want het voelt heel makkelijk om even een minuut op één been te staan.
Het begin is er en het trainen zal ook met vallen en opstaan gaan, maar wat je zegt, het is al lekker dat je er gewoon even bent. Heel fijn dat je fysio er vertrouwen in heeft, dat moet voor jou ook fijn zijn :)

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:36

Fijn dat je eindelijk weer bij de fysio bent geweest. Ik ga voor je duimen dat dit, ondanks de tegenvallende berichten in het ziekenhuis, verbetering gaat brengen. Respect voor de manier waarop je toch ook steeds naar de positieve punten kijkt. Je geduld wordt heel erg op de proef gesteld. Wat zou die safari in Afrika je gegund zijn!!

MaanNaam

Berichten: 323
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 23:03

Jeetje Ts, het zit je allemaal niet mee. Ik kan me voorstellen dat het af en toe ook gewoon even heel ruk is... Veel respect voor je realistische, open en positieve instelling! Ik gun je vanaf hier in ieder geval een heel voorspoedig herstel!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:26

Fijn dat je weer fysio kunt krijgen. Dat breekt de dag een beetje.. en dat er nog verbetering te krijgen is door oefeningen. Ik zou ook huiverig zijn voor een nieuwe operatie

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 14:35

leintje_ schreef:
Wat een dubbele update Marije. Enerzijds heel fijn dat je weer met de fysio aan de slag mag, anderzijds heel naar om te horen dat er zoveel schade is die niet meer goed zal herstellen.
Wat de fysio betreft, het weer opnieuw beginnen vond ik ook altijd heel confronterend, want dan merk je pas echt hoeveel kracht je hebt verloren. Ik ben nu zo'n 3 maanden weer echt aan het trainen en kan nu met mijn aangedane been 40 kg duwen op de legpress, wat echt super goed is. Tegelijkertijd kan ik net aan 3x 1 minuut op mijn aangedane been staan. Aan het eind van het 3e herhaling merk ik dat mijn been het niet meer zo goed trekt, want dan begint het enorm te trillen, wat ik heel confronterend vind, want het voelt heel makkelijk om even een minuut op één been te staan.
Het begin is er en het trainen zal ook met vallen en opstaan gaan, maar wat je zegt, het is al lekker dat je er gewoon even bent. Heel fijn dat je fysio er vertrouwen in heeft, dat moet voor jou ook fijn zijn :)

Vallen en opstaan probeer ik maar te voorkomen :')
Dat vroeg de arts ook nog, of ik aub niet meer wilde vallen :+

Maar verder heel herkenbaar ja.
Ik ben eind '22 aan mijn vorige revalidatie traject begonnen, toen na een zware operatie, sepsis, covid, maand ziekenhuis enz. en toen waren mijn spieren ook wel erg verzwakt en conditie 0. Maar het opbouwen ging op zich niet eens zo gek. De eerste maanden ging het heel langzaam maar afgelopen zomer kon ik daar echt grote stappen maken met opbouwen.
Nu begon ik met een aantal oefeningen weer op het niveau van eind '22 en nu had ik de kracht gewoon niet om de oefening 1x te doen en moest het gewicht echt nog weer flink naar beneden.
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
En idd spieren die vreselijk trillen na inspanning. Sowieso heb ik veel tintelingen en fasciculaties maar na fietsen op de hometrainer moet ik eerst gaan zitten voor ik weer kan lopen.
Maar ik denk dat daar nog wel veel verbetering in gaat komen.
Stabiliteit is ook iets wat ik train, ook daar flinke stappen terug moeten doen. Weer met een wiebelkussen op een bankje zitten en omstebeurt m'n benen optillen. Links gaat beter dan rechts maar ook rechts kan ik mijn been wel een paar cm optillen. Maar op de bal ga ik voorlopig nog maar niet zitten :')
Als ik loop, kan ik ook niet opzij kijken. Dan vergeten m'n benen dat ze staan ofzo en zak ik er doorheen.
Maar heel langzaam merk ik daar toch wel wat verbetering in.
Lopen op de loopband durfde ik tot nu toe ook niet te doen. Met de rollator sta ik stil als ik m'n balans verlies maar de loopband gaat natuurlijk door.
Met de fysio wel weer een paar minuten gedaan en eigenlijk voelde het wel goed. Maar voorlopig de loopband alleen met begeleiding erbij.

Ik probeer idd zoveel mogelijk te focussen op de positieve dingen.
Maar dat lukt ook niet iedere dag hoor.
Er zijn ook best veel dagen dat de tranen hoog zitten en ik maak me vooral veel zorgen over werk en de toekomst.
Als je niet lang kan zitten en staan dan is echt heel veel beperkt. Ook qua hobby's en dingen die je kan doen.

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 23:39

Oei heftig hoor, maar fijn dat het toch soort van de goede kant op gaat! Lig op dit moment in het ziekenhuis omdat ik oa me rug gebroken heb. Ik ga binnenkort dus ook een revalidatie periode tegemoet. Dus ik blijf jouw topic zeker volgen!

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-24 23:03

Weer een tijdje verder. Hoe gaat het met je? :)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-24 12:05

Ja de laatste update was na de eerste keer weer bij de fysio trainen dus dat is wel even geleden :o
Er is best een hoop gebeurd in de tussentijd.

Het trainen 2x per week gaat best goed. Bepaalde oefeningen/apparaten daar is het gewicht al een flink stuk omhoog en dat gaat zonder problemen.
Mijn rechter been blijft wel heel erg achter met alles. Die doet vaak de beweging wel mee met links maar levert dan geen of heel weinig kracht. Maar er is wel een beetje verbetering.
Helaas doet het trainen nog weinig tot niets voor de onderrug.
Het idee was dat door het versterken van de spieren en dan vooral de core, dat het zou gaan helpen tegen de problemen in de onderrug.
Maar die zijn eigenlijk alleen maar groter geworden. Heb nu ook veel zenuwpijn in de benen en dan vooral ‘s nachts.
Zitten en staan is nog steeds heel pijnlijk en maar kort vol te houden, grootste deel van de dag moet ik nog liggen.
De verwachting is dat het op deze manier ook niet echt gaat verbeteren dus over 3 weken weer naar het UMCG en dan overleggen of er toch verder gekeken moet worden naar een operatie. Al weet ik dat het eerder niet als beste optie gezien werd.

Onlangs heb ik ook nog een osteoporose onderzoek gehad omdat op mijn leeftijd op een suffe manier een wervel breken niet vaak voorkomt maar ik heb (gelukkig) gewoon pech gehad want m’n botten zijn prima voor mijn leeftijd :D
Een andere reden voor dat onderzoek, ik bleek 8cm gekrompen te zijn >;)
Ik was al niet groot maar ben nu nog maar 1.58m.
Het krimpen komt door alle problemen in de rug op verschillende plaatsen.

Ik wandel nog wel dagelijks 1 of 2 keer en loop dan 45-60 minuten met de rollator en dat is wel goed voor de onderrug.
Mijn balans is heel slecht dus kan nog niet zonder de rollator en ik steun er ook veel op om mijn rug te ontlasten.

De reis naar Zuid Afrika heb ik helaas wel af moeten zeggen, daar baal ik heel erg van maar het is echt niet haalbaar en ik denk ook niet dat ik dat ooit nog weer ga kunnen…