Hypnotherapie/regressietherapie bij dissociatie/trauma?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Hypnotherapie/regressietherapie bij dissociatie/trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 15:25

Hoi, ik overweeg om hypnotherapie te doen omdat ik al jaren dissocieer. Hierdoor ben ik mogelijk ook chronisch vermoeid. Ik heb heel veel traumatherapie gehad maar ik heb het gevoel dat ik hier heel moeilijk doorheen kom via EMDR oid. Mijn lichaam blokkeert echt extreem, en al jaren dus vandaar dat ik eens hypnotherapie of regressietherapie wil proberen. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik vind het wel spannend maar ik ben er nu wel klaar voor. Ik zoek dan ook een therapeut in het oosten van het land, dus mochten jullie positieve ervaringen daar hebben dan hoor ik dat graag!

Ik heb overigens al best veel geprobeerd zoals jullie misschien door de jaren heen hebben gemerkt. ;)

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hypnotherapie/regressietherapie bij dissociatie/trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 15:42

Neem eens een kijkje op de website van M.aarten Oversie.r. Geloof dat hij zelf vol geboekt zit maar er staan een reeks aan therapeuten opgenoemd die volgens zijn methodiek opgeleid zijn :)

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 18:18

In termen van de 'poly vagale theorie' van Stephen Porges is dissociatie verwant aan de 'freeze' reactie.
De freeze reactie is typerend voor trauma. Tijdens de freeze toestand 'zie je niets aan de buitenkant' (een variant van freeze is je letterlijk doodstil houden - 'katachtigen eten geen dood beest' dus soms is het zeer functioneel/ nuttig). -
Maar al zie je niets - jijzelf 'barst' van de stress.
.... dus dissociatie en vermoeidheid, die combinatie snap ik wel.

Het ingewikkelde is dat ik geneigd ben om ook dissociatie een overlevingsstrategie te noemen. ('Zo overleef je tijgers'.)
...en een overlevingsstrategie 'moet' je niet overboord willen kieperen.
(Persoonlijk heb ik geen trek in 'oorlog met mijzelf', en doe ik liever geen therapie van het soort 'dat is weerstand, daar moet je doorhéén!' Veranderen kan ook vriendelijk.)

Het werkt vaak beter om hetzij andere strategieën te ontwikkelen,
hetzij de stress van de verschillende triggers (dat wat jou doet dissociëren) te halen.

En volgens mij kunnen beide strategieën wel met hypnotherapie. (En ook met andere therapievormen.)
Met regressie heb ik geen ervaring. (Ik ben ook niet zo geïnteresseerd in vorige levens, ik heb 'meer dan zat' aan dit leven'.)

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Hypnotherapie/regressietherapie bij dissociatie/trauma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 17:46

Ik heb geen ervaring met hypnotherapie, wel met hypnose. Ik denk dat ikzelf niet zoveel zou hebben aan hypnotherapie, al ben ik op zich wel positief over mijn ervaring met hypnose. Bij hypnose ga je in feite in een diepe ontspannen toestand waardoor praten over wat je overkomen is, makkelijker KAN zijn. Ontspannen moet dan wel mogelijk zijn.
Je geeft aan dat je lichaam extreem blokkeert. Persoonlijk zou ik om die reden eerder gaan zoeken naar een lichaamsgerichte therapie, een therapie waarin praten niet centraal staat, maar waarin je stapje per stapje je lichaam uit die blokkade haalt. Bijvoorbeeld psychomotorische therapie (PMT).

Regressietherapie heb ik geen ervaring mee. Ikzelf zie daar het nut ook niet van in.
Je dissocieert, een teken dat er dingen zijn die te zwaar zijn om te dragen. Duik je dan te snel terug in je verleden, dan is de kans reëel dat dissociatie eerder toeneemt dan afneemt. Vertrouwen opbouwen in de therapeut is - ongeacht de therapievorm - erg belangrijk om daar stilaan verandering in te kunnen brengen.

Ik weet niet of je het project DIS is me kent, op hun site en lotgenotenplatform kan je ook informatie terugvinden over de behandeling van dissociatieve klachten. Dus misschien kan je daar eens kijken.

Nog een andere therapievorm bij (o.a.) dissociatie waar je eens naar zou kunnen kijken is internaat family systems (IFS).