Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:34

Hi, ik hoop dat wellicht iemand een antwoord heeft op deze vraag.

Een familielid van mij is erg ziek, en helaas lukt zelfstandig wonen niet meer, ook niet met 2x per dag thuiszorg. Nu zijn we dus aan het kijken voor andere woonopties. Belangrijk is dat er iets van algemene ruimte is (samen eten/tafeltjedekje), in ieder geval ochtends en avonds hulp en het liefst tussendoor ook. Iets van dagbesteding zou ook mooi zijn. Ze word snel angstig en eenzaam zonder mensen en hulp.

Echter is mijn familielid pas in de 50. Haar hoofd is nog erg helder maar lichamelijk wel op. Ze zou zich dus echt niet op haar plek voelen in een bejaardentehuis. Weet iemand wellicht van initiatieven of woonvormen die hier aan voldoen of net dat stukje voor een verzorgingstehuis/bejaardetehuis pakken?

Alvast bedankt. :)

Yummy

Berichten: 424
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:36

In welke omgeving ben je opzoek?

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:37

Ik zou contact opnemen met de MEE Instantie bij jou in de buurt of met iemand van de gemeente voor WMO zorg. Voor zulke plekken heb je toch een indicatie nodig en daar weten ze wel welke plekken er zijn

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:39

Heeft ze een Wlz-indicatie? En inderdaad welke regio ongeveer?

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 16:47

Ja ze heeft inderdaad een indicatie. Momenteel gaat het uitzoeken van een plek via de huisarts. Omgeving Friesland het liefste, maar mochten er perfecte opties ergens anders zijn dan sluiten we die niet uit.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:53

En wat voor een indicatie is dat? Dat is behoorlijk bepalend voor het soort aanbieders waar je naar kunt kijken.

josien_m_
Berichten: 2425
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 16:57

En moet het een betaalde optie zijn of is particulier betaalbaar? Ik heb gemerkt destijds bij mijn moeder dat wanneer je zelf kunt betalen, er wel degelijk en ook snel plaats te realiseren is.

Anoniem

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:06

Ik weet niet of ze in jullie regio ook werkzaam zijn maar kijk eens naar Home Instead als tussenoplossing.

Boras
Berichten: 9960
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 17:55

Er zijn initiatieven voor mensen die lichamelijk niet gezond zijn waar je zorg kunt inkopen en gebruik kunt maken van de faciliteiten van het woonzorgcentrum/verpleeghuis.

Dat gebouw met zelfstandige, aangepaste appartementen valt hier onder de reguliere zorggroep.

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 17:56

Particulier gaat helaas niet lukken. Ik weet niet precies welke indicaties ze heeft. Ze heeft sowieso de WMO, en er werd nu nagedacht over WLZ aanvragen als dit wel noodzakelijk gaat zijn voor een bepaalde organisatie of instelling.

Er is ook al gekeken naar ELV. Echter kon dit niet aangevraagd worden omdat er dan verwacht wordt dat je na 6 weken aansterken weer naar huis kan. Dat is alleen niet mogelijk voor haar.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:00

Ik denk dat je dan eerst een WLZ (Wet Langdurige Zorg)indicatie moet gaan aanvragen (of zijzelf via de huisarts). Dan komen permanente opties in beeld.

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-23 18:06

De huisarts is inderdaad nu wel aan het kijken wat handig is, maar had wel haar reden om dat nog niet te doen. Ik was helaas niet bij het gesprek dus ik weet niet precies waarom. Morgen belt de huisarts terug met opties als het goed is. Maar mocht iemand alvast opties weten dan hoor ik dat graag.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:11

Ja, precies. Eerst de Wlz indicatie aanvragen. Daarna weet je pas in welke richting je kunt kijken.
In welke sector zou ze een indicatie krijgen als het lukt binnen de Wlz? Ouderenzorg, gehandicaptenzorg? GGZ?

Blue_flower
Berichten: 1934
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:14

Er zijn soms ook bejaarden flats, woon je zelfstandig maar met hulp in de buurt. Tegenwoordig wonen daar vaak ook mensen van jongere leeftijd, om lege kamers op te vullen. Beneden is dan vaak wel een plek om koffie te drinken en kun je met buren spelletjes spelen oid. Maar ik weet niet of het een speciale term heeft.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:18

Je komt dan indd vaak bij de Wlz uit. Als iemand aanspraak kan maken op de Wlz dan mag de Wmo geweigerd worden, dus waarschijnlijk moet ze de Wlz sowieso gaan aanvragen.

Hier in de omgeving zijn aanleunwoningen die dan een gezamenlijke ruimte hebben om iig samen te eten en koffie te drinken. Daar kan je ook wonen zonder Wlz en de zorg is iets meer betrokken dan thuis. Zoiets zal in jullie omgeving er ook wel zijn. Maar echt veel meer zorgmomenten zal toch richting de Wlz gaan. Ik zou even contact opnemen met de gemeente, die weet vast wel dit soort opties.

Mocht je vragen hebben over de Wmo/Wlz dan mag je altijd PB'en, ik werk in de Wmo

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:18

Je hebt Fokus woningen. (https://www.fokuswonen.nl/)
Misschien komt ze daar voor in aanmerking.
Woon je zelfstandig en je deelt hulp.
Maar geen gezamelijke huiskamer.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 18:22

Een aanleunwoning zou wel passen. Woon je zelfstandig maar met de voordelen van de zorginstelling.

Anoniem

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 19:40

Er zijn natuurlijk ook gewoon zorginstellingen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Achterom
Berichten: 23053
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:13

Babootje schreef:
Een aanleunwoning zou wel passen. Woon je zelfstandig maar met de voordelen van de zorginstelling.

Dat ligt er maar net aan... soms is dat zo, en soms is een aanleunwoning gewoon een woning die je huurt zonder voorzieningen erbij.

Wlz aanvragen is sowieso van belang. Is de wijkverpleging betrokken? De wijkverpleegkundige kan je daar namelijk ook goed mee verder helpen.

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:16

Lente schreef:
Er zijn natuurlijk ook gewoon zorginstellingen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Wat wil je daarmee zeggen? Ook die mensen hebben allemaal een Wlz indicatie. Ofwel voor de V&V ofwel voor de GZ.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 20:42

Plukje schreef:
Lente schreef:
Er zijn natuurlijk ook gewoon zorginstellingen voor mensen met een lichamelijke beperking.

Wat wil je daarmee zeggen? Ook die mensen hebben allemaal een Wlz indicatie. Ofwel voor de V&V ofwel voor de GZ.


Dat er ook woonvormen zijn die geen ‘bejaardenhuis’ zijn denk ik :+

Bejaardenhuizen bestaan sowieso niet meer, alleen verpleeghuizen en daar wonen zowel bejaarden als jongere mensen in. Er zijn instellingen die zich meer richten op jongere mensen ook.

Maar idd, eerst een indicatie en dan kan je kijken wat er allemaal is voor die indicatie en waar er plaats is.

Anoniem

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-23 21:17

Dat wat Verootjoo schrijft inderdaad. Sorry, ik was wat snel met plaatsen.

Een WLZ indicatie is inderdaad verstandig om aan te vragen. Dat is een vrij intensief proces TS dus ik wens jullie succes!

Fair
Berichten: 3558
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 10:28

De huisarts gaf idd aan dat we de wlz indicatie moeten gaan aanvragen. Mocht iemand daar nog tips over hebben hoor ik het graag. Al hoop ik dat het wat makkelijker gaat als hier genoemd wordt, aangezien ze al in de palliatieve fase zit. We hebben voor nu iig 3x per dag thuiszorg gekregen en we gaan achter 'Saar aan huis' aan. Dat is een aanvulling om mantelzorg. We hopen op deze manier wat rustiger opzoek te gaan naar een passende woning/woonvorm.

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:35

Als ze in de palliatieve fase zit, is een hospice dan geen optie?

belle_boef

Berichten: 10749
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorg nodig, maar geen 'bejaardentehuis'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:36

Ik heb je een PB gestuurd