Lichaam ontzuren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 19:56

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:
Elise wat is een fodmap dieet? Nog nooit van gehoord.

DP klopt.


https://www.pdsb.nl/fodmapdieet/

Dieet voor mensen met PDS die bepaalde voeding niet goed kunnen verteren. Door dit onder leiding van een diëtist te gaan doen kunnen mensen kijken waar ze op reageren.


Ok. Ik had er nog nooit van gehoord. Bedankt.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:13

Ibbel schreef:
Melzazu schreef:
Maar Ibbel: Is het dan niet zo dat afvalstoffen zich op kunnen hopen in de extracellulaire matrix? (Even los van dat zuur of zo)


Ja, maar dat zijn dan afbraakproducten van of wel lichaamseigen stoffen of stoffen die in ieder geval al verteerd zijn geweest/in het lichaam opgenomen zijn geweest. Maw, niets gaat rechtstreeks uit het eten naar een of ander 'afvaldepot'.
Alles wat je eet wordt afgebroken tot de componenten, zolang het koolhydraten vetten en eiwitten zijn. Medicijnen worden soms deels afgebroken, soms in originele vorm opgenomen (zou anders erg banketstaaf zijn) en de resten ervan worden uitgescheiden via urine of poep.
Alles wat je verder binnenkrijgt aan spul wat er niet thuis hoort (bacteriën, schimmels, allerlei gifstoffen) wordt in principe ook heel adequaat afgebroken door je uiterst efficiente immuunsysteem.
Restanten van stoffen die op één of andere manier niet (direct) worden afgevoerd door je lever of nieren kunnen - al dan niet tijdelijk - in je (onderhuidse) vetweefsel worden opgeslagen.
Dan heb je het bv over de alkaloiden uit JKK. Of arsenicum, dat, in sublethale dosis ingenomen, wordt opgeslagen in oa de haren en nagels.


En toch hebben veel mensen met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn een overgroei aan de Klebsiella bacterië in de biofilm van hun darm.

Persoonlijk denk ik dat veel antibiotica gebruik in combinatie met een wat minder gezond dieet kan zorgen dat een darm dysbiose ontstaat waardoor de darm niet meer kan doen wat hij zou moeten doen.

In Duitsland wordt er standaard probiotica gegeven na een antibioticakuur.

Zelf heb ik bij sommige producten die ik nuttig dat ik enorme pijn krijg in mijn lichaam waardoor ik soms nauwelijks meer kan lopen. Als ik dan stop met zo,n product is het na twee dagen weg.

Jij gaat uit van een gezond lichaam maar hoeveel mensen zijn er nu echt 100% gezond?

Nee ik geloof ook niet dat een zuur/ base dieet de oplossing voor alles is. Wel denk ik dat het wat minder zwart wit is allemaal en dat het wel degelijk heel belangrijk is om je bewust te zijn van wat je eet maar ook wat bepaalde voeding doet in en met je lichaam.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 20:19

Ibbel schreef:
Melzazu schreef:
Maar Ibbel: Is het dan niet zo dat afvalstoffen zich op kunnen hopen in de extracellulaire matrix? (Even los van dat zuur of zo)


Ja, maar dat zijn dan afbraakproducten van of wel lichaamseigen stoffen of stoffen die in ieder geval al verteerd zijn geweest/in het lichaam opgenomen zijn geweest. Maw, niets gaat rechtstreeks uit het eten naar een of ander 'afvaldepot'.

Eh....
... nou kan het mijn 'bias' zijn
(ik weet dat het zo niet gaat, en afdeling bias denk ik dan dat iedereen dat denkt...)

... maar heeft iemand dit dan beweerd?

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 07:53

Het lastige is dat de discussie nu langs elkaar heen gaat.

Met problematiek in je darmen kun je heel veel doen met eliminatiedieten. Je darmen staan in rechtstreekse verbinding met buiten en zijn op veel vlakken dus erg afhankelijk van wat je eet. Je lichaam reguleert daar in dmv verteringssappen ed, maar het is een systeem gericht op het verwerken van niet-lichaamseigen stoffen.
Dat betekend niet dat je extreme dingen als het aanpassen van de ph in je darmen ook met wat voedingsmiddelen kan regelen, daarmee zou je je lijf ten gronde richten.

Echter, deze "ontzuringen" richten zich ook nog eens niet specifiek op de ph van de darmen, maar van het gehele lichaam. En zodra de darmwand gepasseerd is, is de regulering in het lichaam nog veel extremer. Een alkalisch bad gaat daarmee nooit en te nimmer je ph veranderen. Daarmee zijn sit soort kwakzalfpaginas onzin.

Citaat:
Ongeacht leefstijl en eetpatroon, probeert het lichaam alles om de pH-waarde constant te houden. Als het bloed te zuur is, kan dat tot ernstige ziekten leiden. Als het lichaam permanent te veel zuren binnenkrijgt, verliest het zijn vermogen om zuren te reguleren en kan het niet helpen om de gezonde bloed-pH van 7,36 te handhaven.


Citaat:
Naarmate we ouder worden nemen deze hoeveelheden in ons lichaam af. Hiervoor komen met name zure afvalstoffen in de plaats. Deze afvalstoffen ontstaan door een ongezonde levensstijl. Door bijvoorbeeld voeding, stress, luchtvervuiling, medicijngebruik en overmatig sporten kunnen er in je lichaam teveel zure afvalstoffen achterblijven. Ons lichaam kan een hoop van deze afvalstoffen lozen via de normale uitscheidingsorganen, zoals je nieren en huid. Maar niet allemaal! Er blijven dan zuurresten achter die je lichaam in de gewrichten, botten en weefsels opslaat.


Zomaar 2 sites over "ontzuren"

germie

Berichten: 26023
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:05

Elisa2 schreef:
In Duitsland wordt er standaard probiotica gegeven na een antibioticakuur.

Met sommige dingen zijn ze in Duitsland verder dan hier. Het lijkt of er daar ook meer open over gesproken mag worden.

En dat het weglaten van sommige voedingsstoffen echt dingen op kan lossen blijkt ook uit dit stukje over het auto brewery syndrome:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-drinken

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... te-drinken

Dus het lichaam kan zeker heel veel zelf, maar soms komt er een onbalans en dan moet je het anders aanpakken.

Maar als dit soort kwakzalfpagina's onzin zijn, waarom geloven mensen dan wel dat 1 uur floaten overeenkomt met 5 uur slapen? Dat is namelijk ook niet bewezen. En dat geloof ik absoluut niet. Dat het ontspannend kan zijn ja. Maar niet meer dan dat.

Melzazu
Berichten: 1806
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:19

Ibbel schreef:
Melzazu schreef:
Maar Ibbel: Is het dan niet zo dat afvalstoffen zich op kunnen hopen in de extracellulaire matrix? (Even los van dat zuur of zo)


Ja, maar dat zijn dan afbraakproducten van of wel lichaamseigen stoffen of stoffen die in ieder geval al verteerd zijn geweest/in het lichaam opgenomen zijn geweest. Maw, niets gaat rechtstreeks uit het eten naar een of ander 'afvaldepot'.
Alles wat je eet wordt afgebroken tot de componenten, zolang het koolhydraten vetten en eiwitten zijn. Medicijnen worden soms deels afgebroken, soms in originele vorm opgenomen (zou anders erg banketstaaf zijn) en de resten ervan worden uitgescheiden via urine of poep.
Alles wat je verder binnenkrijgt aan spul wat er niet thuis hoort (bacteriën, schimmels, allerlei gifstoffen) wordt in principe ook heel adequaat afgebroken door je uiterst efficiente immuunsysteem.
Restanten van stoffen die op één of andere manier niet (direct) worden afgevoerd door je lever of nieren kunnen - al dan niet tijdelijk - in je (onderhuidse) vetweefsel worden opgeslagen.
Dan heb je het bv over de alkaloiden uit JKK. Of arsenicum, dat, in sublethale dosis ingenomen, wordt opgeslagen in oa de haren en nagels.


Dank je Ibbel. Dat dit niet rechtstreeks vanuit je voeding komt was voor mij altijd al logisch maar dank voor je opheldering.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:45

secricible schreef:
Het lastige is dat de discussie nu langs elkaar heen gaat.

Met problematiek in de darmen kun je veel doen met een eliminatiedieet.
(...)
Dat betekent niet dat je extreme dingen als het aanpassen van de pH in je darmen ook met wat voedingsmiddelen kan regelen, daarmee zou je je lijf ten gronde richten.

Echter, deze "ontzuringen" richten zich ook nog eens niet specifiek op de ph van de darmen, maar van het gehele lichaam. En zodra de darmwand gepasseerd is, is de regulering in het lichaam nog veel extremer. Een alkalisch bad gaat daarmee nooit en te nimmer je ph veranderen.


Nu is de uitdrukking 'je hele lichaam' wel heel erg ruim.

En wordt het makkelijk om langs elkaar heen te praten.

Ik heb ooit ruime ervaring gehad met spierpijn.
Wordt veroorzaakt door melkzuur.
En ik kan uit eigen ervaring
(nee, niet N=1, maar gewoon de basis van wetenschap; ik las iets en 'nam de proef op de som')
vertellen dat het volgende recept goed werkt:
koop een pot natrium bicarbonaat van een kilo bij de drogist,
100 gram in een bad van 37 graden
half uur 'weken'.
(Duits recept, 'waag het niet om meer of minder dan 100 gram te nemen' ;) :'))
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-09-23 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:50

secricible schreef:
Het lastige is dat de discussie nu langs elkaar heen gaat.

Met problematiek in je darmen kun je heel veel doen met eliminatiedieten. Je darmen staan in rechtstreekse verbinding met buiten en zijn op veel vlakken dus erg afhankelijk van wat je eet. Je lichaam reguleert daar in dmv verteringssappen ed, maar het is een systeem gericht op het verwerken van niet-lichaamseigen stoffen.
Dat betekend niet dat je extreme dingen als het aanpassen van de ph in je darmen ook met wat voedingsmiddelen kan regelen, daarmee zou je je lijf ten gronde richten.

Echter, deze "ontzuringen" richten zich ook nog eens niet specifiek op de ph van de darmen, maar van het gehele lichaam. En zodra de darmwand gepasseerd is, is de regulering in het lichaam nog veel extremer. Een alkalisch bad gaat daarmee nooit en te nimmer je ph veranderen. Daarmee zijn sit soort kwakzalfpaginas onzin.

Citaat:
Ongeacht leefstijl en eetpatroon, probeert het lichaam alles om de pH-waarde constant te houden. Als het bloed te zuur is, kan dat tot ernstige ziekten leiden. Als het lichaam permanent te veel zuren binnenkrijgt, verliest het zijn vermogen om zuren te reguleren en kan het niet helpen om de gezonde bloed-pH van 7,36 te handhaven.


Citaat:
Naarmate we ouder worden nemen deze hoeveelheden in ons lichaam af. Hiervoor komen met name zure afvalstoffen in de plaats. Deze afvalstoffen ontstaan door een ongezonde levensstijl. Door bijvoorbeeld voeding, stress, luchtvervuiling, medicijngebruik en overmatig sporten kunnen er in je lichaam teveel zure afvalstoffen achterblijven. Ons lichaam kan een hoop van deze afvalstoffen lozen via de normale uitscheidingsorganen, zoals je nieren en huid. Maar niet allemaal! Er blijven dan zuurresten achter die je lichaam in de gewrichten, botten en weefsels opslaat.


Zomaar 2 sites over "ontzuren"


Maar een tekort aan mineralen zorgt ervoor dat het lichaam geen buffer meer heeft om basisch te blijven. Volgens mij is het niet zo zwart-wit.

In Duitsland sturen dokters mensen nog naar kuuroorden waar ze oa ook minaralenbaden kunnen krijgen. Daar werkt medisch en natuurgeneeskunde kennelijk meer samen.

Ik geloof zelf ook niet dat voeding los staat van medische klachten, ken teveel mensen die door aanpassing van hun voeding toch echt verbeteringen hebben gemerkt in hun gezondheid en gehele lichaam. :-)

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:57

germie schreef:
Elisa2 schreef:
In Duitsland wordt er standaard probiotica gegeven na een antibioticakuur.

Met sommige dingen zijn ze in Duitsland verder dan hier. Het lijkt of er daar ook meer open over gesproken mag worden.

En dat het weglaten van sommige voedingsstoffen echt dingen op kan lossen blijkt ook uit dit stukje over het auto brewery syndrome:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-drinken

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... te-drinken

Dus het lichaam kan zeker heel veel zelf, maar soms komt er een onbalans en dan moet je het anders aanpakken.

Maar als dit soort kwakzalfpagina's onzin zijn, waarom geloven mensen dan wel dat 1 uur floaten overeenkomt met 5 uur slapen? Dat is namelijk ook niet bewezen. En dat geloof ik absoluut niet. Dat het ontspannend kan zijn ja. Maar niet meer dan dat.


Ja dat artikel laat duidelijk zien dat darmbacterien stoffen omzetten en dat van teveel van de verkeerde er problemen kunnen staan. Zo kunnen ze ook ammoniak produceren.

Het darmmicrobioom staat imo niet los van allerlei ziekten, ik denk eerder dat het ten grondslag ligt aan veel ziekten. https://www.umcutrecht.nl/nieuws/de-boe ... microbioom

En voeding heeft daar natuurlijk ontzettend veel invloed op.

Waarmee ik dan wil aangeven dat als er problemen zijn met verzuring oid dat ik zelf eerder naar het darmmicrobioom zou kijken dan naar ontzuren. Maar dat ik wel mineralen zou proberen aan te vullen via de huid met baden e.d.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 08:59

secricible schreef:
(...) zijn dit soort kwakzalfpaginas onzin.

Citaat:
Ongeacht leefstijl en eetpatroon, probeert het lichaam alles om de pH-waarde constant te houden. Als het bloed te zuur is, kan dat tot ernstige ziekten leiden. Als het lichaam permanent te veel zuren binnenkrijgt, verliest het zijn vermogen om zuren te reguleren en kan het niet helpen om de gezonde bloed-pH van 7,36 te handhaven.


De cijfers van de correcte pH voor het bloed heb ik anders geleerd.

Verder denk ik dat het klopt wat hier staat - al vind ik het taalkundig, qua stijl wat plotseling.
Als je dat zwart-wit effect met wat meer nuance opschrijft, zie ik een adequate beschrijving.

(Eerst en vooral de pH van het bloed goed houden,
dat is werk en je hebt er mineralen etc voor nodig,
lukt het steeds moeilijker, dan krijg je klachten,
lukt de correcte pH van het bloed niet meer ben je zeer zwaar ziek.)

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:00

Mijn reactie heb ik schuin wat dikker tussen jouw tekst gezet Germie.

germie schreef:
Elisa2 schreef:
In Duitsland wordt er standaard probiotica gegeven na een antibioticakuur.

Met sommige dingen zijn ze in Duitsland verder dan hier. Het lijkt of er daar ook meer open over gesproken mag worden. Dat geldt ook voor Frankrijk waar de homeopathie en fytotherapie een volwaardige plek hebben vergeleken bij Nederland, alhoewel hier ook de farmacie industrie probeert te verbieden. Het is ook ongelooflijk goedkoop

En dat het weglaten van sommige voedingsstoffen echt dingen op kan lossen blijkt ook uit dit stukje over het auto brewery syndrome:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... en-drinken Volgens mij is dat helemaal niet de discussie Germie. Want natuurlijk heeft voeding een positief of negatief effect op het lichaam. Zo heb ik snel een darm die wat overprikkeld is. Zodra dat het geval is neem is 's middags een virgin biertje→ alcohol vrij is dat. Advies van huisarts en dat werkt goed. Biertje gaf ik al aan Hercule toen zijn waarden van de nieren licht afwijkend waren. En dat werkte goed

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... te-drinken. Deze link moet ik even openen nog.

Dus het lichaam kan zeker heel veel zelf, maar soms komt er een onbalans en dan moet je het anders aanpakken.

Maar als dit soort kwakzalfpagina's onzin zijn, waarom geloven mensen dan wel dat 1 uur floaten overeenkomt met 5 uur slapen? Dat is namelijk ook niet bewezen. En dat geloof ik absoluut niet. Dat het ontspannend kan zijn ja. Maar niet meer dan dat.
De vergelijking heeft niets met ons onderwerp te maken.

Goed luisteren naar het lichaam is gewoon heel erg belangrijk. Mijn vriendin, zwaar hartpatiënt , super hoog cholesterol was ooit zo vreselijk naar met allerlei vage klachten. Na babbelen ontdekte ik dat ze op advies van de cardioloog al jaren elke dag 400 mg magnesium bij slikte. Toen ze daar op mijn advies mee stopte→ zo van probeer eens wat dit doet en overleg dit met je cardioloog, knapte ze zienderogen op. Onbalans ten gevolge van medicatie (in haar geval statine slikken) kan goed opgelost worden met even wat bij slikken→ magnesium waardoor het kramp gevoel verdwijnt. Maar blijf goed voelen want stoppen en pauzes inlassen met slikken van supplementen kan juist ook heel verstandig zijn.

Volgens mij gaat deze discussie niet over het feit dat voedingsstoffen niets kunnen doen in het lichaam. Als ik teveel alcohol drink heb ik gewoon pijn aan mijn maag. Heel snel gaat dat. Dus ik ken mijn tax goed en altijd na een feestje drink ik 2 kopjes kamille thee want dat helpt mijn maag rustig te blijven. Die dingen zijn gewoon bewezen.
Het gaat in deze discussie om het onzinverhaal dat een lichaam dus zuur kan worden, of dat bloed zuur kan worden.

Zo vertelde ook iemand mij ooit dat te hoog cholesterol veroorzaakt wordt door stress. Onlangs las ik dat familiale te hoge cholesterol (zoals in mijn familie) , veroorzaakt wordt door een kleine afwijking in een gen en dat ze dit nu gevonden hebben. Ik heb dat stress verhaal nooit geloofd. Wel is het zo, dat stress niet goed is voor de mens en zeker als je er al gevoelig voor bent, het je cholesterol wellicht extra kan doen stijgen (net als bij bloeddruk etc).
Wat ik hiermee wil schrijven is, dat het altijd het kaf van het koren is om te onderscheiden.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:08

Elisa2 schreef:
Maar een tekort aan mineralen zorgt ervoor dat het lichaam geen buffer meer heeft om basisch te blijven. Volgens mij is het niet zo zwart-wit.


Je kunt nooit zoveel mineralen tekort hebben dat je lichaam de juiste pH niet meer kan handhaven. Dan ben je allang dood.
Ja, het IS zo zwart-wit. De normaalwaardemarge van bv natrium is 5 mmol per liter. 5! milli! mol. (Na hoort tussen de 131 en 135 mmol/L te zijn - daarboven of daaronder houdt je hart het voor gezien)

Citaat:
In Duitsland sturen dokters mensen nog naar kuuroorden waar ze oa ook minaralenbaden kunnen krijgen. Daar werkt medisch en natuurgeneeskunde kennelijk meer samen.


Ja, in zout water baden voelt lekker aan voor je (dooie, opper-)huid en voor hoe je je voelt. Daar komt uiteraard geen mineraal van je lichaam in, de huid is de grootste afweer tegen buiten die je hebt.
Anders had iedereen die een uurtje in de Noordzee zwom een zoutvergiftiging (zie hierboven over de natriumwaarde)

Citaat:
Ik geloof zelf ook niet dat voeding los staat van medische klachten, ken teveel mensen die door aanpassing van hun voeding toch echt verbeteringen hebben gemerkt in hun gezondheid en gehele lichaam. :-)


Nog een keer: gezonde voeding is uiteraard de bedoeling, van ongezond eten kun je ziek worden en dieten bij bepaalde aandoeningen kunnen klachten verminderen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-09-23 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:13

Janneke2 schreef:
De cijfers van de correcte pH voor het bloed heb ik anders geleerd.

Verder denk ik dat het klopt wat hier staat - al vind ik het taalkundig, qua stijl wat plotseling.
Als je dat zwart-wit effect met wat meer nuance opschrijft, zie ik een adequate beschrijving.

(Eerst en vooral de pH van het bloed goed houden,
dat is werk en je hebt er mineralen etc voor nodig,
lukt het steeds moeilijker, dan krijg je klachten,
lukt de correcte pH van het bloed niet meer ben je zeer zwaar ziek.)


Dan ben je zwaar ziek ja, of eigenlijk hartstikke dood.
En dan gaat een dieet van citroensap, alkalische baden en goed ademen weinig meer voor je betekenen.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:15

Ruim tien jaar geleden hoorde ik een brave lezing van Duitse meneer (herr Doktor bij de Oosterburen) over het microbioom en hoe serieus de Duitsers er mee werken.
De arts sloot zijn lezing af met een knipoog: mensen komen bij hem vanwege klachten.
Bijna niemand maakt het hele protocol af, want de klachten verdwijnen vaak al in een paar fasen.
:o De eerste vijf heb ik onthouden, maar het was dus langer.
Na elke fase een ontlastingonderzoek.

Fase 1) L-Glutamine. Darmflora is nuttig spul, maar net als bij je huid: bacteriën wil je niet in een wondje hebben. ('Dirt is matter out of place' : graag veel goede darmflora in de darm, niet in de bloedbaan.)
Min of meer tegelijkertijd: prebiotica en kruiden en vitaminen die meehelpen om de darmwand 'tot rust' te brengen.
2) Als de wondjes geacht worden weg te zijn starten met lactobacillen (plus doorgaan met vitamine, kruiden prebiotica).
3) Eventueel mondflora, zeker bifido bacteriën.
4) Dan een vorm van Escherichia, die helpt om sIgA (met de I van immuunsysteem) op te bouwen, sIgA beschermt de slijmvliezen
En dan 5) het slopen van de biofilm.

{... men denke aan een vaas waar je net te weinig het water ververst hebt: daar ligt zo'n laagje op het water, een biofilm.
Nog al wat akelige bacteriën schermen zich af dmv een biofilm.}

En er is een kuur om het biofilm te slopen - alle voorbereidingen zijn er, omdat bij/ na het slopen het zaak is, dat de ellende kan worden afgevoerd. Geen wondjes, en alle aanhechtingsplaatsen worden bezet door goede lactobacillen en bifido's - terwijl de kruiden etc toezien op de correcte pH van de darm.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:18

Je kun zelf helemaal niets doen aan de pH van je bloed goed houden. Dat gaat volledig automatisch.

Voordat je een dusdanig mineralentekort voor elkaar hebt gekregen dat de pH van je bloed niet meer te handhaven is, ben je allang dood aan andere mineraaltekort gerelateerde ziektes. Na/K/Ca/Mg-disbalans of tekort zorgt al voor hartritmestoornissen en hartfalen rúim voor er iets met je pH gebeurt.

Janneke2

Berichten: 22817
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:26

Ibbel schreef:
Je kun zelf helemaal niets doen aan de pH van je bloed goed houden. Dat gaat volledig automatisch.

Andermaal mijn vraag wie dit dan toch precies beweerd zou hebben...?

En als ik het niet heb over mensen fout begrijpen (één aspect van miscommunicatie)
kan ik het ook nog hebben over de onduidelijkheid in bovenstaande zin.

In principe is het gewoon waar, hoor. Ademhaling gaat ook gewoon door als je slaapt of god beter het in coma ligt. 'Hoef je niets voor te doen'.
Je lichaam regelt die pH van het bloed zelf.
Maar 'automatisch' vind ik een beetje een raar woord. Het is werk, je lichaam heeft er mineralen voor nodig - en omdat de pH van het bloed hoge prioriteit heeft, kunnen die mineralen weggehaald worden uit processen / weefsels waar je ze toch liever niet kwijt wil.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:31

Precies, voor mij is het niet zo zwart-wit maar hier laat ik het bij.

Via je huid neem je trouwens van alles op..dus het is ook erg belangrijk om te kijken wat je daar allemaal op smeert. Genoeg hormoonverstorende ingredienten in cosmetica helaas.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:34

Janneke2 schreef:
Maar 'automatisch' vind ik een beetje een raar woord.


Autonoom dan.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:38

Jippie! We zijn op standje Muggenziften aangekomen. *\o/*

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 09:58

Tja, als je het op inhoud niet redt }> :')

Cambionn

Berichten: 829
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:27

Janneke2 schreef:
Ruim tien jaar geleden hoorde ik een brave lezing van Duitse meneer (herr Doktor bij de Oosterburen) over het microbioom en hoe serieus de Duitsers er mee werken.
De arts sloot zijn lezing af met een knipoog: mensen komen bij hem vanwege klachten.
Bijna niemand maakt het hele protocol af, want de klachten verdwijnen vaak al in een paar fasen.
Vrij zeker dat niemand hier discuseerd dat het microbioom geen invloed heeft op je gezondheid of dit dit niet aan te passen is, maar dat heeft vrij weinig met een compleet zuur lichaam te maken. Zoals aangegeven kan dat niet, en volgens mij is dat inmiddels erg goed uitgelegd (dank Ibbel).

Wil hier toch even op inhaken. Ben geen bioloog dus geen idee over deze meneer z'n stappeplan. Maar mijn werk heeft een dochterbedrijf, en zo zijn er vast meer, waar je een kitje krijgt waarmee je een sample kan afnemen wat dan de sequencer in gaat. In dezelfde machines als ons grote lab (waar farmaceuten, voedselbedrijven, etc. gebruik van maken). Dan krijg je vervolgens een rapportage met feitelijke output met wat er in zit en wat er beter kan. Als je met je microbioom aan de slag wil, lijkt dat me effectiever in de moderne tijd. Zal 10 jaar geleden toen deze man sprak minder beschikbaar zijn geweest...
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 16-09-23 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:28

Janneke2 schreef:
Ibbel schreef:
Je kun zelf helemaal niets doen aan de pH van je bloed goed houden. Dat gaat volledig automatisch.

Andermaal mijn vraag wie dit dan toch precies beweerd zou hebben...?



De alternatieve geneeswijzers die aanraden te ontzuren. Zie mijn quote hierboven.

pien_2010

Berichten: 43561
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:10

rien10 schreef:
Jippie! We zijn op standje Muggenziften aangekomen. *\o/*


Eerlijk gezegd vind ik het wel interessant en zeker ook de bijdrage van Ibbel.
Ik had er nog nooit van gehoord en ik heb mijn mening gevormd. Ik zie mezelf dus nooit iets met ontzuren doen. En dat is dus wat anders als thee, voedsel, kruiden gebruiken om af en toe wat bij te sturen zo nodig, want dat doe ik al 45 jaar en voor mij werkt dat goed.

rien10
Berichten: 14749
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Lichaam ontzuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:26

Ik bedoelde "automatisch" versus "autonoom" Ik begreep precies wat Ibbel bedoelde en ben erg blij met haar uitleg in dit topic. Ik vind het allemaal erg interessant.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 11:37

rien10 schreef:
Ik bedoelde "automatisch" versus "autonoom" Ik begreep precies wat Ibbel bedoelde en ben erg blij met haar uitleg in dit topic. Ik vind het allemaal erg interessant.


Ik probeer dan ook 'vaktaal' zoals autonoom te vermijden om het begrijpelijk te maken :D

Over het microbioom: daar wordt ook in NL heel veel onderzoek naar gedaan, en uit dat onderzoek komt geleidelijk aan naar voren dat veel ontregeling van de afweer (autoimmuunziektes en allergieën) daar lijkt te beginnen.

Transfauneren (sorry, toch vaktaal, haha, poep overbrengen van een gezonde darm naar iemand met een autoimmuunziekte) wordt dan ook wel therapeutisch ingezet om klachten te verminderen. Zeker bij auto-immuunziektes van de darmen (Crohn, Colitis Ulcerosa) lijkt dat te helpen. Dan weet je weliswaar eigenlijk niet goed welke bacteriën je overbrengt (vandaar dat er nog steeds veel onderzoek naar wordt gedaan), maar het heeft wel effect. Meestal tijdelijk overigens, de balans in het microbioom is helaas niet simpel met 1 capsule poep-van-een-ander te herstellen.

Net zoals stamceltransplantaties óók werken bij bepaalde, zeer ernstige auto-immuunziektes en ook bv jeugdreuma. Daar zitten echter zoveel gevaren aan vast dat daar echt pas als allerlaatste optie toe wordt besloten.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-09-23 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt