Longontsteking, ervaringen met herstel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindor92
Berichten: 7004
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 20:12

Hallo, afgelopen week was ik behoorlijk ziek en bleek ik longontsteking te hebben. Flink aan de antibiotica en deze heb ik nog tot donderdagochtend.
De koorts is al een paar dagen weg. Momenteel wel erg moe en nog wel geregeld last van m'n longen. Drukkend gevoel.
Morgen heb ik weer contact met mijn werk.

Is er iemand met ervaring met longontsteking en daarna weer werken? Wanneer ging je weer werken?

ellepel

Berichten: 47381
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:17

heb je alleen antibiotica of ook prednisolon er bij?
ik heb wel eens longontsteking gehad , maar na een dag of 5 voelde ik me dan eigenlijk wel een stuk beter.
was wel altijd heel duizelig van de prednisolon .( had ik er bij vanwege copd)
maar de ene ontsteking is de andere niet en toen ik het had maar een paar dagen thuis geweest van het werk…had ook geen koorts

doen waar jij je goed bij voelt hoor, voel je je nog beroerd dan echt thuis blijven en uitzieken.
jij bent belangrijker dan je werk :(:) ,beterschap!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:19

Ik heb een minder positieve ervaring.
Ik heb 18 april de diagnose longontsteking gehad en werk nu nog maar 50-60%.
Het heeft bij mij wel ook waarschijnlijk een enorme terugval van longcovid opgeroepen en ben net door de longarts binnenstebuiten gekeerd.
Ik ben dus nu bijna 22 weken onderweg en heb nu de laatste week het gevoel dat het echt beter gaat, ik geen slaap overdag meer nodig heb en ook minder concentratie problemen.
Ik hoop oprecht dat het bij jou sneller gaat. Luister naar je lichaam

Lindor92
Berichten: 7004
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 20:21

ellepel schreef:
heb je alleen antibiotica of ook prednisolon er bij?
ik heb wel eens longontsteking gehad , maar na een dag of 5 voelde ik me dan eigenlijk wel een stuk beter.
was wel altijd heel duizelig van de prednisolon .( had ik er bij vanwege copd)
maar de ene ontsteking is de andere niet en toen ik het had maar een paar dagen thuis geweest van het werk…had ook geen koorts

doen waar jij je goed bij voelt hoor, voel je je nog beroerd dan echt thuis blijven en uitzieken.
jij bent belangrijker dan je werk :(:) ,beterschap!


Heb alleen antibiotica.

Selina

Berichten: 14340
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:22

Ik heb het als tiener gehad. Was er uiteindelijk 3 weken ziek van, waarvan de eerste 2 weken het ergste waren. Heb me nog nooit zo ellendig gevoeld := TV kijken vond ik al te zwaar.
Maar ik had geen hele zware longontsteking gelukkig.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:33

Gemiddeld moet je minimaal een maand rekenen voor je weer de oude bent. Maar dat varieert van zo‘n 1 tot 6 maanden.
Werken kun je meestal al wel weer snel indien het geen fysiek werk is, maar die vermoeidheid blijft doorgaans nog een tijd.
Ik zou het in overleg doen met je dokter.

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:39

Lindor92 schreef:
Flink aan de antibiotica en deze heb ik nog tot donderdagochtend.


Laat vrijdag de huisarts naar je longen luisteren, van daar uit een plan richting werk maken. Geef de antibiotica ook de kans om eerst z'n werk te doen.
Geef jouw lichaam ook de kans om de longontsteking aan te pakken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110751
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 20:48

Ik heb vanwege chronische bronchitis al meerdere keren een longontsteking gehad, waarvan één keer een dubbele.
Met name de dubbele was ik echt flink ziek van en toen ik na 2 weken eindelijk beter was, heeft het nog maanden geduurd voor mijn uithoudingsvermogen weer een beetje op peil was.
Laat na afloop van je antibiotica inderdaad de arts nogmaals naar je longen luisteren!

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:50

Hier ook al 2 maanden aan het herstellen, duurt lang maar nu wel echt de goede kant op!

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 21:59

Oh vreselijk een longontsteking, ik heb er een paar jaar terug ook twee achter elkaar gehad. Dacht in gegeven moment dat ik dood ging :')

Heeft bij mij gelukkig maar een paar weken geduurd voor het ergste voorbij was, en na een half jaartje was ik volledig de oude

Lindor92
Berichten: 7004
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-23 22:25

Jeetje herstel duurt bij sommigen echt lang zie ik.

Bedankt voor de tips om nogmaals de longen te laten checken. Het zit ook zo dat ik eigenlijk pas sinds vrijdag weet dat het dus wel longontsteking is. Maandag bij de huisarts geweest, maar toen was er nog niks te horen. Aangezien m'n ontstekingswaarden 193 waren heb ik wel een zware kuur gekregen. Heb de hele week wel druk op de borst gehad. En natuurlijk veel hoesten. Vrijdag waren de ontstekingswaarden wel flink gezakt. Dus de antibiotica slaat wel aan.

Die druk op de borst heb ik nu nog last van. Naar gevoel.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 22:40

Mijn eerste long ontsteking heeft denk ik wel 2 maanden geduurd eer ik op mijn positieve was.
Kort derna zat ik weer met een beginnende longontsteking maar daar heb ik niet zoveel last van gehad.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 02:54

Ik ben afgelopen winter ziek geweest. Eerst griep en dat liep uit op een longontsteking. In totaal 3 weken echt ziek geweest en daarna nog 4 maanden bezig geweest met herstel en opbouw. Vooral de moeheid en nog een tikkie benauwdheid heeft lang geduurd.

CupCakes_

Berichten: 3352
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 06:57

Ik heb een aantal jaar geleden een longontsteking en daarna een dubbele longontsteking gehad. Ik heb toen eigenlijk 2/3e van mijn energie ingeleverd wat nooit meer terug gekomen is.

Tegenwoordig heb je revalidatie
Vanwege longcovid, dat zou ik zeker wel aanraden om op te pakken als je eenmaal weer hersteld bent.

LWDaisy

Berichten: 4802
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 08:03

Hier was ik toch ook een week of 4-5 "niet oké".

Ik ben na 3 weken wel weer gaan werken, maar achteraf gezien was ik beter nog een week langer thuis gebleven. Die eerste 2 weken waren ontzettend zwaar, naar de wc & terug naar de zetel was al "te veel", daarna ging het wel iets beter maar had ik nog steeds veel last van een drukkend gevoel op de longen en het gevoel dat ik net te weinig lucht kreeg om comfortabel te zijn. Ik had geen koorts, maar dat heb ik sowieso zéér zelden, en het voelde wel alsof ik wel koorts had.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 12:20

In juni ook longontsteking gehad, liep er ruim 2 weken mee voordat ik naar de dokter ging. AB gekregen en na de kuur direct weer gaan werken. Meeste last had ik van mijn tussenribsperen, door 2 weken fiks hoesten waren die zeer pijnlijk. Dat heeft ook nog een maand geduurd.

carineken

Berichten: 693
Geregistreerd: 21-12-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:07

Ik heb 2 jaar geleden een longontsteking gehad en sukkel nog steeds met mijn longen.

Liselot

Berichten: 32202
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Longontsteking, ervaringen met herstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:09

Ik ben na 3 weken weer rustig aan gaan werken, echt nog geen hele dagen en tussendoor steeds even rusten. Nu ben ik zelfstandige en is dat wat makkelijker te realiseren dan in loondienst.

Ben inmiddels op bijna 6 weken dat ik ziek werd en werk weer volledig. Kan wel goed merken dat mijn energielevel echt nog niet is wat het was. Dus vroeger naar bed en wat meer slapen