Zorgverzekering 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 07:49

DSW heeft de nieuwe basispremie bekend gemaakt, een shocking €149,- :oo
Linkje naar AD

Ben zelf al jaren bij DSW en verwacht er wel te blijven omdat ik ook erg tevreden met hun service en werkwijze ben. Verwachten jullie dat andere verzekeraars ook zo gaan stijgen? Zijn jullie van plan over te gaan stappen of ook nog in dilemma?

Siers83

Berichten: 7373
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:52

Ik hoorde het en schrok.
Zit nu bij Unive omdat die de enige waren die me accepteerden voor extra tandzorg met hoge vergoeding. Ik ga sowieso vergelijken en overstappen als het loont

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 07:55

Ik vind dit wel een beetje een typische regel "Volgens De Groot is de marktwerking doorgeslagen en móet het nu echt anders. Het kan simpeler en goedkoper. "
..komen ze daar echt nu pas achter?

het is ieder jaar ook gezeur met zorgaanbieders en dat onderhandelen.. En het uitzoeken van een zorgverzekeraar (en die maand die je daarvoor de tijd hebt) wordt steeds stressvoller..
En uiteindelijk ben je dan toch net niet goed verzekerd (of nou ja, dat heb ik dan)

Elisa2

Berichten: 37445
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:01

Zoveel betaal ik nu al, maar dat is dan met aanvullende premie.

Als de basisverzekering zo duur wordt dan ga ik wel shoppen naar de goedkoopste..het wordt onbetaalbaar zo.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 08:10

Cer schreef:
En het uitzoeken van een zorgverzekeraar (en die maand die je daarvoor de tijd hebt) wordt steeds stressvoller..
En uiteindelijk ben je dan toch net niet goed verzekerd (of nou ja, dat heb ik dan)


Dat is idd een heel gedoe. Zelfs al ben je iemand die de Nederlandse taal goed leest en begrijpt, heb je een gemiddelde intelligentie dan nog is het ingewikkeld om alles goed door te nemen en vergelijken. En met name de contracten tussen verzekeraars en zorgaanbieders is een schimmig breiwerk.
Dan denk je dat je de beste verzekeraar hebt gekozen voor jouw situatie en heeft het ziekenhuis waar je halverwege het jaar terecht komt geen contract met hen... Het is toch eigenlijk te zot om te verwachten dat mensen zulke zaken vantevoren in een maand tijd allemaal uit kunnen pluizen?

Om maar te zwijgen van hen die de taal niet of niet goed kunnen lezen, mensen die niet goed begrijpend kunnen lezen, ouderen, of op andere manieren beperkt zijn hierin. Dan is er al helemaal geen doorkomen aan. Hoe eerlijk is dit systeem dan eigenlijk?

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:15

ja helemaal eens met je bericht.. :\

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:26

Ik snap dat jaarlijkse overstappen nooit zo goed eigenlijk.
Zit al jaren bij dezelfde en al werkende in de zorg hoor ik over alle verzekeraars gedoe, dus volgens mij is het overal even ellendig.
Ik vind de prijzen iig absurd, maar dat vind ik ook van de behandelkosten bij diverse instellingen, volgens mij houden ze elkaar gewoon in stand

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37298
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:30

-O- ik las het. Bij nos stond dat steeds meer mensen zorgmijders worden of een betalingsregeling moeten krijgen en niet kunnen betalen en dat de premie stijging moet stoppen dus doen ze dit. 8)7 ik kan niet weg en aanvullingen schrappen kan niet meer dan nu. De aanvullende verzekeringen zullen vast ook fiks duurder worden. En de zorgtoeslag daalt. Dat gaat voor veel mensen een probleem worden

ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:32

Polly schreef:
Ik snap dat jaarlijkse overstappen nooit zo goed eigenlijk.
Zit al jaren bij dezelfde en al werkende in de zorg hoor ik over alle verzekeraars gedoe, dus volgens mij is het overal even ellendig.
Ik vind de prijzen iig absurd, maar dat vind ik ook van de behandelkosten bij diverse instellingen, volgens mij houden ze elkaar gewoon in stand


Het is in ieder geval wat contracten afsluiten als zorgaanbieders betreft bij elke verzekeraar en beroepsgroep verschillend. Doe je het bijvoorbeeld voor je fysio ‘goed’, dan kan een ander het lastig hebben met die verzekeraar. Het houdt elkaar zeker in stand, daar ben ik van overtuigd. Verzekeraars zouden gewoon geen winstoogmerk mogen hebben imo, maar goed, dat is nu eenmaal zo.
Deze bedragen zijn gewoon niet leuk meer, en ik ben bang dat er nog meer mensen moeten gaan bezuinigen op aanvullende verzekeringen en nog meer mensen zorg mijden, al dan niet noodgedwongen. Vreselijk.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:33

Ik vind echt belangrijk dat alles steeds duurder wordt. En dan zeggen ze ja het is maar een 10tje. Tja ze zijn niet de enigste..

Mijn zorg kosten van 2024 is nog niet bekend. Betaal nu €137,- dus ben ben benieuwd

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:40

Ik ben 'verplicht' om een verzekering via gemeente te nemen vanwege minima en chronisch ziek. Maar die is dit jaar dus al 200 euro, ik ben erg bang voor volgend jaar. Vooral omdat de zorgtoeslag dus omlaag gaat en er meer dingen duurder worden, maar de maatregelen tot nu toe er bij mij voor zorgen dat ik er iets minder op achteruit ga, maar wel achteruit. Alles wordt duurder en ik haal het einde van de maand nu al niet, zal volgend jaar nog erger worden... Heel trots dat ik nooit schulden heb gehad of gekregen, maar heb er een hard hoofd in dat ik dat kan volhouden.

Het voelt als gestraft worden omdat je ziek bent. Niet alleen vanwege verzekering hoor, ook vooral de regelingen die je kan aanvragen maar niet krijgt voor medische zaken, want daar is verzekering voor die niet alles dekt, en niet voor de normale dingen want die kosten heeft iedereen en moet je voor sparen. :+ wat niet kan, want medische kosten.

Zoals het er nu uitziet zal ik idd zorg moeten mijden voor een gedeelte. En dan maar de optie die wel vergoed wordt, maar minder goed werkt moeten nemen. Of inleveren op kwaliteit van leven plat gezegd.

Joy_Mennings

Berichten: 2305
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:47

Ik ben heel blij dat mijn ouders mijn zorgkosten nog steeds betalen, want anders zou ik niet weten hoe ik het moet betalen. Mijn verzekering is nu al over de €160 per maand, maar wel aanvullend. Ik heb dit helaas ook nodig want ben chronisch ziek. Het eigen risico en eigen bijdrage komen daar dan nog eens bovenop.

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:47

maar mag je dan wel een andere kiezen MWM?
Of vervalt de zorgtoeslag dan?
Ik heb daar vorig jaar voor mn moeder ook naar gekeken.. die minima zorgverzekering is echt heel duur maar ja, alles zit erbij in en we hebben nergens omkijken naar.. (ja, gedoe met de thuiszorg organisaties vanwege wel /niet afgesloten contracten) , maar goed dat is nu ook opgelost

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37298
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:50

Voor veel minima zijn de zorgkosten en eigen risico 15% of misschien wel meer van hun maandelijkse inkomen
Mwm kun je niet elders verzekeren? Ik kreeg dat aanbod ook en heb vriendelijk bedankt omdat het veel duurder was dan elders

Cer

Berichten: 30202
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:51

Ik ben vorig jaar naar een goedkopere verzekering overgestapt..
en toen moest ik naar de paradontoloog, die niet vergoed werd door die nieuwe verzekering :+
Ik mag echt niet klagen, maar ik heb geen flauw idee wat wijsheid is..
voor mensen met een kleinere beurs is het echt naadje..

MyWishMax

Berichten: 25397
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:52

Cer schreef:
maar mag je dan wel een andere kiezen MWM?
Of vervalt de zorgtoeslag dan?
Ik heb daar vorig jaar voor mn moeder ook naar gekeken.. die minima zorgverzekering is echt heel duur maar ja, alles zit erbij in en we hebben nergens omkijken naar.. (ja, gedoe met de thuiszorg organisaties vanwege wel /niet afgesloten contracten) , maar goed dat is nu ook opgelost


Ja, ik mag wel een andere kiezen hoor. Maar ik heb heel veel zorg nodig en vorig jaar waren alle verzekeringen zo duur als ik dingen vergoed wilde die ik nodig heb. Plus dat als er iets ineens toch niet vergoed wordt ik dus niet aan kan kloppen voor hulp, want zij zorgen voor verzekering en geven dus geen hulp voor medische kosten. En geen potje achter de hand, want die gaat dus al op.

Met ziekte moet ik ook enorm opletten dag ik terecht kan bij bepaalde ziekenhuizen enzovoorts, omdat het zeldzaam is en de meeste geen verstand ervan hebben. En dan krijg je of geen hulp, of op een manier die permanente schade geeft :=

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:55

Dat betaal ik nu al bijna, € 147,85. Dus daar zal wel weer een € 10,- bijkomen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:59

Ik betaal dit inderdaad ook maar ook als aanvullende premie... Het is toch te zot voor woorden als dit de basispremie gaat worden? Wie kan een aanvullende premie dan nog veroorloven met een (onder)gemiddeld inkomen?

Momo94
Berichten: 1118
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 08:59

Mars schreef:
Cer schreef:
En het uitzoeken van een zorgverzekeraar (en die maand die je daarvoor de tijd hebt) wordt steeds stressvoller..
En uiteindelijk ben je dan toch net niet goed verzekerd (of nou ja, dat heb ik dan)


Dat is idd een heel gedoe. Zelfs al ben je iemand die de Nederlandse taal goed leest en begrijpt, heb je een gemiddelde intelligentie dan nog is het ingewikkeld om alles goed door te nemen en vergelijken. En met name de contracten tussen verzekeraars en zorgaanbieders is een schimmig breiwerk.
Dan denk je dat je de beste verzekeraar hebt gekozen voor jouw situatie en heeft het ziekenhuis waar je halverwege het jaar terecht komt geen contract met hen... Het is toch eigenlijk te zot om te verwachten dat mensen zulke zaken vantevoren in een maand tijd allemaal uit kunnen pluizen?

Om maar te zwijgen van hen die de taal niet of niet goed kunnen lezen, mensen die niet goed begrijpend kunnen lezen, ouderen, of op andere manieren beperkt zijn hierin. Dan is er al helemaal geen doorkomen aan. Hoe eerlijk is dit systeem dan eigenlijk?


Dan nog niet eens gesproken over de contracten waar op 31 december nog niks over is besloten en pas in 2024 komen...

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:01

Polly schreef:
Ik snap dat jaarlijkse overstappen nooit zo goed eigenlijk.
Zit al jaren bij dezelfde en al werkende in de zorg hoor ik over alle verzekeraars gedoe, dus volgens mij is het overal even ellendig.
Ik vind de prijzen iig absurd, maar dat vind ik ook van de behandelkosten bij diverse instellingen, volgens mij houden ze elkaar gewoon in stand

Zo was ik eerder ook, maar wanneer hetgeen wat je betaald en wat je ervoor krijgt ieder jaar weer verschillen tussen zorgaanbieders, dan ga ik gewoon ieder jaar weer op zoek naar de beste deal wat bij mij past hoor... Ik heb echt járen bij Anderzorg gezeten, dat was toen prima. Maar die hebben hun pakket ook zodanig aangepast dat het voor mij niet interessant meer was. Ben toen overgestapt op Ditzo, wat nu a.s.r is geworden, maar ook dat begint erop te lijken dat het gewoon niet passend meer is. Dus ik denk maar zo dat ik einde van dit jaar weer op zoek ben. :+

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:01

princequillo schreef:
Ik betaal dit inderdaad ook maar ook als aanvullende premie... Het is toch te zot voor woorden als dit de basispremie gaat worden? Wie kan een aanvullende premie dan nog veroorloven met een (onder)gemiddeld inkomen?

Nee ik heb het over de basis verzekering hoor. Aanvullend komt daar nog bovenop.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2470
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:02

Jessix schreef:
princequillo schreef:
Ik betaal dit inderdaad ook maar ook als aanvullende premie... Het is toch te zot voor woorden als dit de basispremie gaat worden? Wie kan een aanvullende premie dan nog veroorloven met een (onder)gemiddeld inkomen?

Nee ik heb het over de basis verzekering hoor. Aanvullend komt daar nog bovenop.

Dat vind ik echt wel waanzinnig duur. Mijn basispremie is 126 geloof ik.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:04

princequillo schreef:
Jessix schreef:

Nee ik heb het over de basis verzekering hoor. Aanvullend komt daar nog bovenop.

Dat vind ik echt wel waanzinnig duur. Mijn basispremie is 126 geloof ik.


I know... -O-

kiki1976

Berichten: 16866
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:16

Hoorde het net ook idd op de radio, €11,50 per maand erbij.
En dan onder het mom inflatie en de welbekende vergrijzing.
Maar als maatschappij wel ieder jaar miljarden winst draaien.

Voor veel mensen word het onbetaalbaar. Echt vreselijk dit.
Want het is niet enkel de zorg die duurder word. Wat je denk je straks van vele etenswaren met de btw verandering van 9 naar 21% op vee voer en wederom verhogingen op brandstof.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 09:16

Ik zit al jaren bij DSW en met aanvullende verzekering zat ik dit jaar rond de 180 euro per maand.
Wordt volgend jaar dus nog duurder en incl aanvullende denk ik dat het wel over de 200 per maand zal gaan.
Plus de 375/385 eigen risico want chronisch ziek en het eigen risico gaat er in de eerste week van het jaar al doorheen…

Maar goed, als ik zie hoeveel ik de verzekering op jaarbasis kost dan durf ik ook niet te klagen :o
En DSW heeft bij mij nog nooit moeilijk gedaan met vergoedingen en dat is ook wel bijzonder als ik de verhalen over andere verzekeringen zo hoor.

Ik betaal in januari in 1x (1% korting, vroeger was dat 4%) en gedurende het jaar vul ik het spaarpotje voor de verzekering van het jaar erop steeds weer aan.
Tot nu toe gaat het goed maar ipv salaris verhoging ivm de inflatie zak ik volgende maand naar 70% en dat zal ik wel gaan merken.

Doet me denken dat ik voor het ziekenfonds op m’n 18e wel helemaal 17,50 gulden per maand betaalde…