Zorgverzekering 2024

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 16:12

OleJon schreef:
Met zijn allen betalen we premie voor de nieuwkomers


En ook voor de buitenaardse reptielen die ons regeren of ontvangen zij zorg in de ufo waar ze mee gekomen zijn?

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:38

Elisa2 schreef:
VuurVleugels schreef:

Ooit bij stilgestaan dat ze hier komen omdát het gunstig is om hier te komen? Als dat minder gunstig wordt komen er vanzelf ook minder migranten, en ik weet niet of jij zin hebt om zelf je komkommertjes te gaan plukken in de kassen maar mij maak je er niet gelukkig mee.


Lijkt mij een prima werkgelegenheid voor mensen met een bijstandsuitkering die niet ziek zijn. :)

Maar goed, het probleem is complex om of de een of de ander de schuld te geven. Er zijn meerdere factoren die deze hoge zorgkosten in stand houden.

Normale prijzen voor medicatie zou ook al een heleboel kunnen schelen..in India zorgen ze zo dat medicatie betaalbaar blijft voor hun eigen inwoners.


Eens hoor, maar inderdaad werkt het helaas niet zo simpel :n

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:50

VuurVleugels schreef:
Ach hou toch op met alles op de nieuwkomers af te schuiven. Zoals Secricible zegt, de meeste zorg gaat naar ouderen.

En verder spreek ik je wel als jij vlucht uit een gewelddadige oorlog waar er elk moment een bom op jou of je kind kan vallen.


Droom lekker verder

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:54

OleJon schreef:
VuurVleugels schreef:
Ach hou toch op met alles op de nieuwkomers af te schuiven. Zoals Secricible zegt, de meeste zorg gaat naar ouderen.

En verder spreek ik je wel als jij vlucht uit een gewelddadige oorlog waar er elk moment een bom op jou of je kind kan vallen.


Droom lekker verder


Zal ik doen, vanuit de universiteitsbanken waar ik daadwerkelijk diepgaande kennis over het onderwerp op doe.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:33

Ik vind het zo’n dooddoener om alles op de vergrijzing te gooien, ik denk ook echt dat een flink deel van de kosten komt door de asielzoekers.

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:38

Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.

Petpa

Berichten: 1712
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:41

VuurVleugels schreef:
Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.


Bron?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:51

Ik denk ook dat de vergrijzing wel degelijk de grootste factor is. Zonder alle 'oudjes' om te onderhouden, zouden we meer geld overhouden voor andere zaken. Is gewoon zo. En het is niet enkel de zorgkosten, ook de AOW en andere kosten moeten steeds minder mensen dragen voor een grotere groep. Dat is niet houdbaar. Dat moet anders. Het is alleen jammer dat hier nooit op is geanticipeerd. Het is echt al heel lang bekend dat nu de vergijzingsgolf gaat starten. Is nooit genoeg op gestuurd.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:20

MyWishMax schreef:
Ik schrijf nergens dat jij dat zegt. Dat slaat op andere reactie die hier langskomt. Daarom staat het in een nieuwe alinea. Dus ik leg nergens woorden in jouw mond, maar had het duidelijker moeten maken. Vond het alleen een bizarre reactie van diegene, dus iets geïrriteerd. Sorry, niet naar jou dus.

Maar ik snap dat het veel geld is als je er geen gebruik van maakt of amper. Ik vind het weer vervelend dat ik 'gestraft' word, omdat ik ziek ben, maar dat is op veel meer vlakken als alleen zorgverzekering. Of eerder juist de instanties eromheen, de zorgverzekering is voor mij juist weer fijn.
Voor degene die geen zorg nodig hebben zou zelf betalen bijna fijner zijn, voor degene die het wel nodig hebben scheelt die verzekering weer enorm. Hoewel met deze stijgingen het ook weer anders wordt langzaam.

Het bericht dat de hele toeslagen en alles eromheen op de schop moet was ik het ook mee eens.


Ik denk dat je mijn reactie bedoelde en ik wilde je absoluut niet kwetsen. Maar wat ik bedoel is dat de situatie voor Jan modaal niet anders is. Waar de een thuis zit om welke (vervelende) reden dan ook en met uitkering en toeslagen bij een minima inkomen zit. Maar je krijgt een steeds grotere groep die gevangen zit in een (goed betaalde) baan, geen toeslagen ontvangt maar echt overal het volle pond moet betalen. Als je een groot inkomen hebt is er geen vangnet, maar de uitgaven blijven wel groeien, en blijft er soms systematisch minder over dan het vrij te besteden budget van een ‘minima’. Ik vind dat een kwalijke zaak.

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:25

Petpa schreef:
VuurVleugels schreef:
Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.


Bron?


Een arts van de wereld: etnische diversiteit in de medische praktijk (Zuurmond, 2012).

Taalbarrière is drempel voor juiste niveau zorg (van den Houdt, 2020).

Eerste contactmoment JGZ voor Syrische nieuwkomers. Van barrières naar kansen en het meten van tevredenheid van Syrische ouders omtrent JGZ (Westenenk, 2018).

Verstandelijke beperking en migratieachtergrond (Konz et al., 2021).

Participatie van Turkse en Marokkaanse vrouwen aan onderzoek: Ervaringen binnen de nationale DELIVER studie (Boerleider et al., 2012).

Allochtonen in de geriatrische gezondheidszorg: Enkele valkuilen (van der Meer, 2007).

Toren van Babel in de praktijk: Omgaan met anderstalige patiënten en multiculturaliteit (Dekeyser et al.,2016)

En niet wetenschappelijke bronnen:

Taalbarriere maakt de
zorg voor allochtonen slecht toegankelijk (De Gelderlander, 2006).

Laat het spreken: Interculturele communicatie tijdens het revalidatieproces (Brouwer, 2018). (dissertatie)

Kanker nog steeds een taboe? Behoeften van Turkse en Marokkaanse kankerpatiënten en hun familie tijdens het ziekteproces (Linssen, 2019) (dissertatie)

Gesprekken tussen docenten en studenten, collegestof, gesprekken met mensen met een migratieachtergrond.

En dit zijn alleen nog maar Nederlandstalige bronnen...

En daarnaast, op de website van het RIVM is het volgende te lezen:

"Zorgverzekering asielzoekers
Het COA heeft voor de medische zorg een contract afgesloten met een zorgverzekeraar voor de vergoeding van de kosten voor asielzoekers. Asielzoekers betalen geen eigen bijdrage of eigen risico. De zorg voor asielzoekers staat los van de gewone zorgverzekering. De kosten hebben daarom geen gevolgen voor de premie die andere verzekerden betalen. De voorwaarden voor de zorg waar een asielzoeker recht op heeft staan in de Regeling Medische Zorg Asielzoekers."

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:43

VuurVleugels schreef:
Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.

Nou deze ervaring deel ik niet...
Coa budel is een klant van mij en mijn kantoor daar zit langs de huisartsenpost. Zit altijd ramvol!

Ik kwam ook vaak bij het catharina ziekenhuis in Eindhoven, daar hebben we het ziekenhuis verbouwd.
Bij de eerste hulp juist heel veel allochtonen.

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-23 22:46

listiglistje schreef:
VuurVleugels schreef:
Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.

Nou deze ervaring deel ik niet...
Coa budel is een klant van mij en mijn kantoor daar zit langs de huisartsenpost. Zit altijd ramvol!

Ik kwam ook vaak bij het catharina ziekenhuis in Eindhoven, daar hebben we het ziekenhuis verbouwd.
Bij de eerste hulp juist heel veel allochtonen.


Je weet dat een asielzoeker en een allochtoon twee hele andere zaken zijn?

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:06

listiglistje schreef:
VuurVleugels schreef:
Dat valt écht veel meer mee dan je denkt. Heel veel asielzoekers vermijden zorg namelijk. Ofwel vanwege taalbarrières, ofwel omdat mensen niet gewend zijn dat zorg voorhanden ligt, ofwel omdat ze bang zijn dat hun aanvraag in gevaar komt als ze te veel dingen vragen. Zelfs in de gevestigde gemeenschappen waar mensen gewoon een verblijfsvergunning hebben, zoals de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, zijn er enorm veel mensen die zorg mijden.

Nou deze ervaring deel ik niet...
Coa budel is een klant van mij en mijn kantoor daar zit langs de huisartsenpost. Zit altijd ramvol!

Ik kwam ook vaak bij het catharina ziekenhuis in Eindhoven, daar hebben we het ziekenhuis verbouwd.
Bij de eerste hulp juist heel veel allochtonen.


Sorry maar ik kan een wachtkamer als anekdotisch argument niet heel serieus nemen in relatie tot het mijden of opzoeken van zorg van asielzoekers en migranten in een heel land.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:21

Ik kan er weinig over vinden en de bronnen die ik vind zijn matig betrouwbaar.
Het meest betrouwbaar is de factsheet van ja21

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/Factsheet_kosten_asielmigratie.pdf&ved=2ahUKEwipof653NCBAxXQ8rsIHaTmA2IQFnoECCkQAQ&usg=AOvVaw19rZwye6Ey40K0AFQzGnFu

Hierin noemen ze dat asielzoekers meer zorg verbruiken dan autochtone Nederlanders. Dit zijn cijfers uit 2016.

Maar, in perspectief:

In 2016 waren de zorgkosten voor asielzoekers 130miljoen euro.
We gaven dat jaar 96 miljard euro uit aan zorg, waarvan 18 miljard aan de ouderenzorg.

In 2016 hadden we 40.000 asielzoekers, nu 55.000 (+5000)
De toename van ouderen is hierboven al heel duidelijk uitgezocht, van 3.1 miljoen naar 3,6miljoen (+500.000)

Ik neem aan dat obv deze cijfers iedereen kan concluderen dat de zorgkosten van asielzoekers vele malen minder zijn dan van ouderen.

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 08:52

Ik denk dat dit een non discussie is.

Het gaat niet om of die mensen wel of geen zorg krijgen/ nemen/ vermijden. Het gaat er om hoe hun zorgverzekering betaald wordt. Het COA wordt niet betaald door immigranten maar door ons allemaal van belastingcenten dus in feite betalen we dubbel.

Dan hebben die mensen nog geen arbeidsverleden en mogen ze ook niet werken, dus bijdragen doen ze niet. Waarmee ik dus niet hun de schuld geef, maar hoe het allemaal geregeld is.

En ja, als er steeds meer mensen op deze manier bijkomen dan wordt de druk op de zorg steeds groter en dat in combinatie met vergrijzing (wat er vast wel is, maar ik geloof ook minder dan men doen wil geloven) en de versnipperde zorg zorgt voor een onhoudbaar systeem.

veneri
Berichten: 882
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 09:51

de druk op het hele sociale vangnet wordt/is hierdoor te groot. niet alleen de druk op zorg, maar ook woningmarkt bijv. nederland kan dit niet meer dragen.

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:00

Allochtonen, dus niet perse asielzoekers, hebben idd een grotere zorgvraag. Gaan eerder naar de dokter en willen dan ook sneller een pilletje oid. Want het antwoord gewoon uitzieken vinden ze niet oke.
Nee dat is geen discriminatie is gewoon op te zoeken.

Zal dat de hoogste kostenpost zijn, nee vast niet.
Geeft overigens wel extra druk op de huisartsen, ook dat is op te zoeken.

Vroeger ging een kind zelden naar de dokter. Nu lijken ze voortaan allemaal wat te mankeren. Met diverse uitgebreide onderzoeken en rugzakjes daarna.
Ik wil die kosten ook wel eens zien van babyboom kinderen, tegenover kinderen nu.
Die zijn wel tot de 18 gratis verzekerd. Klopt mijn inziens ook niet.
Maar goed, laat je die 100 euro per maand betalen moet een of andere toeslag weer omhoog dus onder de streep nog geen verschil.

Het zijn zo wel alle dingen samen.

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:12

Droom lekker verder[/quote]

Zal ik doen, vanuit de universiteitsbanken waar ik daadwerkelijk diepgaande kennis over het onderwerp op doe.[/quote]

Net of dat wat zegt := :=

VuurVleugelsJarig
Berichten: 1767
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:17

DuoPenotti schreef:
Allochtonen, dus niet perse asielzoekers, hebben idd een grotere zorgvraag. Gaan eerder naar de dokter en willen dan ook sneller een pilletje oid. Want het antwoord gewoon uitzieken vinden ze niet oke.
Nee dat is geen discriminatie is gewoon op te zoeken.


Met alle respect, ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt hierover maar ik zet net 10 bronnen (waarvan 7 wetenschappelijk) op een rij waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dus ik ben heel benieuwd naar jouw bronnen voor je harde stellingen hierover.

Lindsey_99
Berichten: 2512
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 11:28

Het is het schuiven met potjes geld. De rekening wordt nu gepresenteert richting de zorgverzekering plus de inflatie van vorig jaar heeft flink voor hogere kosten gezorgd: immers ook iemand die in de zorg werkzaam is wil normaal kunnen rondkomen van zijn salaris.

De langdurige geestelijke gezondheidszorg (ggz) is met 12,3% de grootste kostenstijger in de langdurige zorg. Sinds 2021 is de Wet langdurige zorg (Wlz) opengesteld voor volwassenen die hun leven lang intensieve ggz nodig hebben. Daardoor krijgen steeds meer mensen deze zorg vergoed vanuit de Wlz in plaats vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). In 2023 zijn er 4690 mensen extra met een ggz-wonenprofiel. Dat is een stijging van 21%. Zij ontvangen langdurige zorg, zoals begeleiding, dagbesteding, verzorging of psychologische behandeling. Zij kunnen die zorg thuis ontvangen, maar ook op een woonplek bij een zorgaanbieder.

Hoe meer ouderen die in de WLZ terecht komen vanwege hun leeftijd, hoe hoger de kosten. En als ze het dan ook nog in hun hoofd halen ziek te worden of te gaan krukken op hun ouwe dag komen daar ook nog eens extra kosten bij.
So much voor onze naastenliefde en ouderenzorg. ;)

Maar inderdaad; het is bizar hoe enorm de kosten voor een basisverzekering zijn gestegen sinds de invoering.

DuoPenotti

Berichten: 29861
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:12

VuurVleugels schreef:
DuoPenotti schreef:
Allochtonen, dus niet perse asielzoekers, hebben idd een grotere zorgvraag. Gaan eerder naar de dokter en willen dan ook sneller een pilletje oid. Want het antwoord gewoon uitzieken vinden ze niet oke.
Nee dat is geen discriminatie is gewoon op te zoeken.


Met alle respect, ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt hierover maar ik zet net 10 bronnen (waarvan 7 wetenschappelijk) op een rij waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dus ik ben heel benieuwd naar jouw bronnen voor je harde stellingen hierover.

Overal. Sowieso bevestigd door seh en hap waar ik werkte. Maar dat is geen bron :)

https://www.pharos.nl/nieuws/migranten- ... rtsenpost/

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 12:50

VuurVleugels schreef:
DuoPenotti schreef:
Allochtonen, dus niet perse asielzoekers, hebben idd een grotere zorgvraag. Gaan eerder naar de dokter en willen dan ook sneller een pilletje oid. Want het antwoord gewoon uitzieken vinden ze niet oke.
Nee dat is geen discriminatie is gewoon op te zoeken.


Met alle respect, ik weet niet waar jij je bronnen vandaan haalt hierover maar ik zet net 10 bronnen (waarvan 7 wetenschappelijk) op een rij waaruit het tegenovergestelde blijkt. Dus ik ben heel benieuwd naar jouw bronnen voor je harde stellingen hierover.


Ik heb er net ook een bron over geplaatst, zie mijn vorige post.
Nog een interessante bron
https://www.henw.org/artikelen/allochto ... dheidszorg
Haar volledige proefschrift lees je hier
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://repub.eur.nl/pub/10634/cd-index.pdf&ved=2ahUKEwjNz-yhldKBAxXJ3QIHHeOiAT8QFnoECA0QAQ&usg=AOvVaw05yKsvCz4fBv5l7OTBs01b

Maar inderdaad, mijn praktijkervaring klopt daar ook wel bij.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:46

Elisa2 schreef:
Ik denk dat dit een non discussie is.

Het gaat niet om of die mensen wel of geen zorg krijgen/ nemen/ vermijden. Het gaat er om hoe hun zorgverzekering betaald wordt. Het COA wordt niet betaald door immigranten maar door ons allemaal van belastingcenten dus in feite betalen we dubbel.

Dan hebben die mensen nog geen arbeidsverleden en mogen ze ook niet werken, dus bijdragen doen ze niet. Waarmee ik dus niet hun de schuld geef, maar hoe het allemaal geregeld is.

En ja, als er steeds meer mensen op deze manier bijkomen dan wordt de druk op de zorg steeds groter en dat in combinatie met vergrijzing (wat er vast wel is, maar ik geloof ook minder dan men doen wil geloven) en de versnipperde zorg zorgt voor een onhoudbaar systeem.

+1

Zorgkosten voor een asielzoeker worden betaald door het COA, middels deze regeling:
RMA; https://www.rmasielzoekers.nl/home/over ... oekers-rma

En dit zijn de totale kosten pp per jaar:
Kosten individuele asielzoeker
De kosten van het COA voor het opvangen van asielzoekers in een AZC zijn gemiddeld ongeveer € 27.900 per persoon per jaar. In dit bedrag zitten onder meer de kosten van:

huisvesting;
personeel COA;
gezondheidszorg;
levensonderhoud.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ielzoekers

Dus net doen alsof dit maar een druppel op een gloeiende plaat is vind ik ook niet ok.
Is zeker niet de enige oorzaak van de gestegen kosten, maar ook niet uit te vlakken.

Ik heb al heel lang het idee dat ons huidige sociale stelsel langzaamaan onhoudbaar aan het worden is.

Misschien beter terug naar vroeger, met (deels) particulier verzekerden, premie afhankelijk van je inkomen?

Fitzroy

Berichten: 25152
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Zorgverzekering 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:53

Mijn vroegere baas zei al, als jij naar je werk fietst zit er een bejaarde achterop en een kind voorop. Zoveel sociale premies en belastingen betaalden we 30 jaar geleden al. Als ik zie wat ik betaal aan belastingen onderhoud ik inderdaad zeker 1 asielzoeker. Dan maar liever de AOW’er die nog wat voor dit land heeft gedaan.

Mizora

Berichten: 18115
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 13:57

Je werkelijke premie is nog altijd afhankelijk van je inkomen, aangezien je een gedeelte alsnog via de werkgever betaalt (een zzp'er krijgt daar een narekening voor), en je inkomen ook nog eens invloed heeft op je zorgtoeslag, waarbij er ook volgend jaar ruim 120 euro per maand terugbetaald wordt van de zorgverzekering bij een inkomen tot 25.000 euro.

Het wordt niet meer onzichtbaar afgeschreven, maar dat is niet hetzelfde als dat het niet inkomensafhankelijk is.

We betalen per nederlander voor al zijn kosten nog geen 7,50€ per maand voor onderhoud van alle asielzoekers. Dat is dus niet alleen zorgkosten, maar alle kosten. En dat is uitgegaan van die 55.000 vanwege de oorlog in Oekraïne (en 17.5 miljoen inwoners).