B12 injectie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 14:41

Ik heb acht jaar geleden een gbp gehad van mijn maag alles goed gegaan voorbeeld patiënt maar het laatste jaar kan ik niet meer tegen mijn vitamine B12 tabletten dus nu weer bloed geprikt en heb een waarde van 275 niet enorm laag maar toch
Ik krijg morgen mijn eerste injectie bij de huisarts met B12 want eerlijk gezegd denk ik dat ik me daarom ook al tijdje niet lekker voel heb wel een burn-out maar ik wil toch niet alles gooien op dat het tussen mijn oren niet lekker zit
Wie heeft er ervaring met die injecties en hoe voel je er nu bij?
Alvast bedankt voor de informatie

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132139
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:51

Ik heb een opnamestoornis en heb sinds een jaar of 10 de B12-spuiten. Ben begonnen met een soort van 'boost' en daarna krijg ik ze nog eens per 6 weken.
Het nadeel van deze injecties is dat je echte waardes niet meer goed te meten zijn. Het is eigenlijk kunstmatig verhoogd, zeg maar, vanwege die injecties.
Maar zolang je je verder goed voelt, maakt dat verder ook niet zoveel uit.

melody7

Berichten: 13690
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 14:58

Ik heb nu een aantal jaar B12 injecties. Eerst 2 keer per week en dat is nu ongeveer elke 3-4 weken. Ik zet de injecties zelf, dan kan ik het langzamer inspuiten waardoor ik er weinig van voel.
Helaas voel ik geen verschil, maar ik blijf het toch maar doen want ik had een flink tekort.

Niqui

Berichten: 2179
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:14

Ik spuit ook al jaren maandelijks, maar ik ben er inmiddels achter dat er ook andere zaken mee samenhangen. Het is misschien een goed idee om dit even te vragen op de facebookpagina "B12 tekort, de vergeten ziekte". https://m.facebook.com/groups/807408932663995/

Voor mij is het ook lastig om iets te laten onderzoeken omdat mijn b12 niveau door het prikken natuurlijk hoog is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70667
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:50

Ik kreeg de injecties maar huisarts stond er niet achter dus ik mocht veel minder krijgen dan mijn lichaam nodig heeft. Ik ben door de B12 topic hier op bokt overgegaan op de pillen en deze werken voor mij over het algemeen goed. Voordeel ten opzichte van de spuiten die ik kreeg is dat ik het nu elke dag op een vast moment slik waardoor ik geen pieken en dalen heb wat ik met de spuiten wel had omdat er teveel tijd tussen zat.

Houd bij de b12 tabletten rekening mee dat de belangrijkste stof niet altijd lichaamseigen is in alle B12 tabletten waardoor je lichaam het slechter opneemt. Er zijn maar een paar merken die deze lichaamseigen stof wel in hun b12 tabletten gebruiken en het dus beter/sneller opgenomen wordt.

B12 tekort kan daarnaast samenhangen met auto-immuunziekten. Wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Wat betreft de spuiten laten zetten, je kan daarvoor staan of liggen, wat je zelf fijn vind. Probeer dat zoveel mogelijk te ontspannen tijdens het spuiten en mijn ervaring is dat alle assistenten het op een andere manier spuiten waardoor je een voorkeur kan krijgen wie het gaat zetten. Sommige praktijken willen het je ook leren zodat je het zelf kunt gaan doen.

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 16:09

Ik moet wel B12 omdat ik door mijn maagverkleining dit zelf niet meer opneem dus hoop dat ik door de injecties me lichamelijk beter ga voelen
Bedankt voor de informatie zal een gaan kijken op facebook

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132139
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:16

't Zou inderdaad fijn zijn als je je weer wat fitter zou voelen!

Sommige mensen vinden de injecties pijnlijk. Je kunt vragen of ze eens willen experimenteren met de priklocatie. Bij mijn doet het een stuk minder pijn als ie in m'n arm gezet i.p.v. in m'n bil (terwijl dat vaak andersom schijnt te zijn).
Ook helpt het als je de injectievloeistof goed op kamertemperatuur laat komen. Het spul moet in de koelkast bewaard worden en als je het koud injecteert dan is het veel pijnlijker dan wanneer het op kamertemperatuur is.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:59

Het prikken maakt het grote verschil. Op temperatuur, rustig spuiten en in een volledig ontspannen spier.

melody7

Berichten: 13690
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:11

Ik heb sinds kort verpakkingen die niet meer in de koelkast hoeven, is dat bij jullie niet veranderd? Het is nu onder de 25 graden uit licht, terwijl het hetzelfde merk is. Ik ben daar wel blij mee, want ik vergat vaak dat ik er een uit de koelkast had liggen :=

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-23 17:41

Wist ook niet dat je zelf kon spuiten
Nog een vraagje worden de spuiten vergoed door ziekenfonds
Heb al zoveel spuiten gehad afgelopen twee jaar (in de buik voor Acnes deze kan er ook nog wel bij

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37300
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:47

Ik prik mezelf al heel wat jaren. Mis een stof en neem daardoor niks op aan oa b12 via het eten. Ik ben begonnen met dagelijks geprikt worden wat langzaam is gegaan naar eens per 8 weken wat jaren goed ging. Daarna is de interval nu terug naar eens per 4 weken. Ik prik zelf en moet heel langzaam inspuiten en daarna zeker een half uur mijn been hoog en ontspannen houden anders krijg ik er fiks last van.

Ben ik te laat met prikken wordt ik oa emotioneel erg instabiel, heel moe en gaan er armen en benen soms een eigen leven leiden of in staking. Soms verbruik ik kennelijk meer b12 dan anders. Door bv ziekte, of veel inspanning merk ik dat ik eerder toe ben aan de injectie.

Mijn b12 gehalte was overigens bij aanvang 13 of zo. Echt heel heel erg laag dus

De ene apotheek dient het in en krijgt te horen nee niet vergoed het prikmateriaal, een andere apotheek doet hetzelfde en nu is het wel vergoed. :+

Match

Berichten: 434
Geregistreerd: 10-05-05

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 18:00

Ik spuit ze ook 1 X per week en doe het zelf in mijn bovenbeen.
Ik heb vooral last van tintelingen in mijn benen na GBP. Gaat nu gelukkig beter.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:43

Ik krijg maandelijks een spuit bij de huisarts. Hij wordt in m’n bil gezet, ik zorg dat ik leun op mijn andere been en dus zoveel mogelijk de bilspier aan de prikkant ontspan. Ik vraag wel altijd of ze langzaam de prik wil zetten, bij te snel gaat het branden. Het brand altijd sowieso wel een beetje maar het
Valt er mee. Verder zorg ik altijd dat de vloeistof warm is, als die koud is voel ik ‘m altijd heel erg! Dus even tussen je handen of tegen je lichaam aan op lichaamstemperatuur brengen

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 21:43

Cantodea11 schreef:
Wist ook niet dat je zelf kon spuiten
Nog een vraagje worden de spuiten vergoed door ziekenfonds
Heb al zoveel spuiten gehad afgelopen twee jaar (in de buik voor Acnes deze kan er ook nog wel bij


Bij mij wordt alles vergoed

Cantodea11
Berichten: 222
Geregistreerd: 11-12-20

Re: B12 injectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-23 10:53

Gelukkig viel de spuit reuze mee