Snel vet haar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 23:47

Helaas gezegend met een dikke bos snel vet wordend haar -O-
Probeer het niet te vaak te wassen maar naar school/werk vind ik het zo ontzettend onverzorgd om met vet haar aan te komen.
Iemand dé tip, sta open voor alles ondertussen. Wat betreft een goede shampoo, ik zie door de bomen het bos niet meer :')
Alvast bedankt!

Anastasia24

Berichten: 2722
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 00:00

Ga je vaak met je handen door je haar?(paardenstaart maken, opzij schuiven, omslaan, etc) Dat kan voor vet haar zorgen. Ben verre van haar-expert hoor maar heb zelf ook vrij dik haar en het enige wat ik heb gemerkt; Minder is echt meer. Ik ben niet bekend met anti-heat, anti klit etc. maar dat soort dingen lijken me er ook voor te kunnen zorgen. Gewoon wassen als het te vettig word, (met net wat je fijn vind, merk zelf weinig verschil met verschillende shampoo's) 's nachts in n vlecht of twee en niet meer aankomen, werkt hier het beste.

Marleen_L

Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-16
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 02:22

Ik had ook altijd snel vet haar (douchte om de dag en kon de andere dag echt niet zonder droogshampoo de deur uit).
In de Corona periode heb ik het twee keer een week niet gewassen om te kijken of het hierna minder snel weer vet was en had het idee dat dat wel iets hielp. Wat mij het meest heeft geholpen is SLS/SLES vrije shampoo gaan gebruiken. Dit is een stofje dat door heel veel shampoos zit en waardoor je haar lekker zacht voelt na die tijd. De eerste periode moest ik heel erg wennen, want na het wassen voelde het wat stro-achtig (Met name als het nog nat was), maar ik kan nu makkelijk om de dag wassen, sla soms een extra dag over en droogshampoo is alleen nog voor noodgevallen.

Iemand heeft me destijds aangeraden om eerst de al ‘opgebouwde’ SLS uit te spoelen met dreft oid. Ik heb dit wel gedaan (ook elke keer als ik naar de kapper was geweest), maar weet niet of ik er echt in geloof en het is denk ik niet per se goed voor je hoofdhuid.

Ohja, en de tip die hierboven wordt gegeven idd.
Ik heb nu twee borstels, een voor direct na het wassen en een voor de andere dag. Die van de tweede dag wordt zoveel sneller vies met huidsmeer/vet, die moet ik echt regelmatig schoonmaken. Het kwam toevallig zo uit dat ik er twee had, maar kan me wel voorstellen dat het ook scheelt dat ik na het wassen niet direct met een viezige/vette borstel m’n haar uitborstel.

Ingrid_ms
Berichten: 212
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:41

Je haar minder vaak wassen! Dat helpt echt. Ik waste het vroeger ook elke dag en dan werd het vet. Nu was ik het 2x in de week en wordt het pas de laatste dag iets vetter. Maar je moet het wel opbouwen. Dus als je het nu elke dag wast, dan sla je een dag over en zo bouw je het op.

Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:02

Schuif je regelmatig een bril van je neus omhoog op je haren? Dat maakt haar vet!

Oskarrino
Berichten: 801
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:27

Mijn haar werd ook snel vet, nu was ik het 1x per week en dat komt net goed uit. Soms was ik het 2x mocht ik iets gepland hebben waar m'n haar goed bij moet zitten :+

Vroeger moest ik vaak wassen, om de dag. Dit steeds wezen uitstellen (dus ja met een vette kop rondlopen), betere shampoo gaan gebruiken. Gebruik troepvrije shampoo (sulfaat/siliconen vrij) en was 2x + goede verzorging. Conditioner etc nooit op je hoofdhuid (weet je vast al maar dacht benoem het nog even :) )

Voor de dagen dat het vet is: doe een leuke knot of staart in. Ik heb vrij vol haar en als ik dat opsteek zie je bijna niet dat het vet is. Zo kom je de eerste dagen door zonder dat je er onverzorgd bijloopt voor je gevoel :).

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:30

Kan het zijn dat je misschien roos hebt? Daar wordt je haar ook snel vettig van. Er is ook anti roos shampoo, die gebruik ik weleens.

Thats_Me

Berichten: 10950
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:47

Hoe vaak was je het haar nu? Mijn tip is max. 1x per week wassen. Als het haar hersteld is zou je bij een feestje o.i.d best nog een tweede keer per week kunnen wassen maar niet standaard.

Voor een product dat bij jouw haar past zou ik even advies in winnen bij de kapper. Je hoeft hun merk niet te kopen maar dan weet je wel waar je op moet letten voor jouw haar.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70666
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:59

Ik had ook vettig haar totdat ik de tip van een kapper kreeg om mijn hoofdhuid met shampooo te wassen en de rest van het haar juist met conditioner in plaats van beide over mijn hele haar en hoofdhuid te doen. Mijn haar blijft nu veel langer schoon dan daarvoor. Wellicht dat dit kan helpen.

Storm

Berichten: 20866
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 12:38

Hier nog een lotgenoot. Ik waste mijn pony zelfs iedere dag.

Ik ben overgestapt naar de shampoo en conditioner zonder troep, gewoon van kruidvat, deze:

Je hangt ze gewoon aan een haakje op in je douche na gebruik.

Afbeelding

De shampoo schuimt ook fijn, daar hou ik van.

Op de 2e en 3e dag gebruik ik een goede droogshampoo, batiste is mijn favoriet. Droogshampoo heeft ook echt betere en veel minder fijne soorten, goedkope van bv Action vind ik niet fijn.

Nu heb ik echt nooit meer vet haar en was ik het eens in de 3 dagen.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:16

-minder wassen
-ik was vanwege andere redenen met neutral shampoo en mijn haar werd als fijne bijkomstigheid minder vet
-ik kan 3 dagen zonder wassen en daarna doe ik er droogshampoo in en kan ik het nog 3 dagen uitstellen.

jadeken
Berichten: 1855
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 18:07

Ik was mijn haar om de dag. Langer kan echt niet, dat zie je ook echt. Ik heb heel erg stijl haar dus dan valt het sneller op.
Heb ook best veel last van roos wat nog wel eens jeukt dus zit best veel in mijn haar ja…
Als ik het in een losse knot doe met een speld blijft het het best.

Ik was momenteel mijn haar met HASK, dat is zonder sulfaten en parabenen volgens mij. Andere shampoos is het wel iets slechter mee maar niet perse heel erg.

tennan
Berichten: 3123
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:46

SLS- en SLES-vrije shampoo/conditioner (ik gebruik Beesha) en de droogshampoo van Dille&Kamille. Allebei ook nog eens plasticvrij!

Verder gebruik ik helemaal niks meer in mijn haar wbt heat protectors/leave in/schuim/dat soort zooi en ik laat het aan de lucht drogen. Dat scheelt enorm, voor je hoofdhuid, maar ook voor je haren zelf.

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 18:49

Ik heb ook heeeeeeel veel shampoos gehad door de tijd heen.. ik waste het dagelijks. Puur ook omdat het dan verzorgd en schoon was.

Nu was ik het alleen als ik de deur uit moet, zeg maar (voor het verzorgde deel). Dat is vaak 2 a 3 in de week. De dag na wassen kan ik m'n haar borstelen in z'n geheel. Daarna borstel ik alleen onderkant van m'n haar, dat scheelt ook heel veel! En een knot oid in, valt t vette niet op.

Hollyleaves
Berichten: 1945
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:02

Bekend met je probleem. Ik heb dunner haar maar wel gigantisch veel en steil haar. Dat wordt bovenop gewoon snel vet. Al die "zo lang niet wassen" adviezen kun je gewoon niet altijd wat mee omdat t gewoon echt niet werkt op bepaalde soorten haar begreep ik van mijn kapper. Op advies van haar doe ik t volgende:

Twee keer wassen binnen een douchebeurt, één keer bovenop het hoofd en één keer onderop beginnen en naar het midden toewerken. Dan uitspoelen.

Geen conditioner boven op het hoofd, alleen in de lengtes/uiteinden.

Ik gebruik shampoo en comditioning producten van voornamelijk de merken KMS, Marroccanoil, Redken, Sassoon, House of Glass en Kerastase en die wissel ik elke keer met elkaar af.

Als ik mijn haar föhn na het douchen is het minder snel vet de dagen erna.

Vermijden van een staart, beter is een vlecht of haarklem.

Niet slapen met nat haar.

Deze dingen helpen merkbaar bij mij :)

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:03

Kerastase en dan de divalent :) werkt als een trein!

Ladyson

Berichten: 3227
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:04

Hoe is de huid van je gezicht? Als je van jezelf een (echt) vette huid hebt, werkt het langer niet wassen helemaal niet. Mijn mascara glibbert ook van mijn gezicht af bijvoorbeeld en dan heb je grover geschut nodig. Ik was tegenwoordig gewoon dagelijks weer mijn haar en het is niet dat het nu na een halve dag opeens vet is ofzo.

linoleum

Berichten: 6492
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:29

Ladyson schreef:
Hoe is de huid van je gezicht? Als je van jezelf een (echt) vette huid hebt, werkt het langer niet wassen helemaal niet. Mijn mascara glibbert ook van mijn gezicht af bijvoorbeeld en dan heb je grover geschut nodig. Ik was tegenwoordig gewoon dagelijks weer mijn haar en het is niet dat het nu na een halve dag opeens vet is ofzo.

Dit inderdaad. Ik heb in de Corona periode zo’n jaar lang geprobeerd of minder wassen (1x per week max) werkt. Ook langere tijden speciale shampoos gebruikt die beter zouden zijn tegen vet haar. Maar voor mij maakt het 0 verschil. Ik heb een vette huid, dus ook snel vet haar.
Ik geef er aan toe en plan mijn haar-was-dagen zo dat het uitkomt met activiteiten buitenshuis. Toen ik nog dagelijks naar kantoor moest, waste ik het ook dagelijks. Is wat meer werk, maar het zat wel goed en dus voelde ik mezelf ook beter en zelfverzekerder.

Enige wat tot nu toe voor mij werkt, is zwanger zijn :+

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:50

Hettieheks schreef:
Kerastase en dan de divalent :) werkt als een trein!


Daar stem ik 100 procent mee in! Heb ook best snel vettig haar en kerastage zorgt wel voor vermindering!

JudithGigi

Berichten: 4223
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:57

Was je je hoofdhuid goed? Dat is voor mij echt een gamechanger geweest, kan nu makkelijk 1x per week mijn haren wassen zonder dat het vet wordt. Totaal niet op je haren letten, maar echt goed op je hoofdhuid inwerken/masseren. Als het weinig schuimt een tweede keer doen.

Anders zou je kunnen kijken naar of je je haarborstel vaak genoeg vetvrij maakt, je je kussensloop vaak genoeg verwisseld of dat je niet te vaak aan je haren/hoofd zit.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:57

Ik heb ook een dikke bos haar wat snel vet wordt. Ik heb helaas ook last van roos, en de anti-roos shampoo maakt je haar ook sneller vet. Ik gebruik de anti-roos shampoo van Guhl en een conditioner van Andrelon, gewoon de simpelste en die dan alleen op de losse haren en niet op mijn hoofdhuid.
Ik was het nu 2 keer in de week, heel soms een dagje eerder want dan komt het net zo uit en dan moet het wel echt. Maar ik heb mijn haar altijd in een vlecht, ook met slapen, en ik haal er 's ochtends alleen even een borstel doorheen om de plukjes boven op mijn hoofd weer bij elkaar te krijgen.
Verder doe ik er niks mee en dat lijkt wel goed te helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:14

Ik ben sinds bijna 2 jaar bezig m'n haar minder te wassen. Gewoon eerst om de dag net zolang tot t een keer goed genoeg voelt voor 2 dagen er tussen. Vooral de tijd voor nemen dus. Bij mij lukt t nu 5 dagen :D
En idd troepvrije shampoo en crème spoeling gebruiken (loveli, naïf etc).

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Snel vet haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:35

Ik gebruik nu zelf Olaplex, dat hielp bij mij enorm. Voorheen altijd John Frieda, en ik had standaard na 2 dagen vettig haar. Nu kan ik zo'n 5 a 6 dagen (meestal doe ik nu max 4 dagen ivm sporten) prima zonder wassen.

ElfBeau_067

Berichten: 2002
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:51

Ik weet niet of dit je helpt maar ik ken iemand die via via ipv shampoo en conditioner baking soda in haar haar stopt. De eerste weken door de vettige fase heenkomen en daarna is het niet meer vettig.

Mama3
Berichten: 1811
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 21:21

ElfBeau_067 schreef:
Ik weet niet of dit je helpt maar ik ken iemand die via via ipv shampoo en conditioner baking soda in haar haar stopt. De eerste weken door de vettige fase heenkomen en daarna is het niet meer vettig.


Dreft schijnt hier ook goed voor te werken.

Soms helpt het ook on je haar 2x achter elkaar te wassen. Crèmespoeling doe ik niet op mijn hoofdhuid enkel in mijn losse haren, dat scheelt ook al.