Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 05:49

Sorry voor de niet zo florissante foto.
Drie dagen geleden heb ik mijn derde gaatje laten schieten… helaas zien mijn beide oren er nu zo uit en is het erg pijnlijk:


Afbeelding


Oorbellen eruit halen? Of even doorbijten?

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:01

Hij lijkt erg strak te zitten.. Kan het nog losser?

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 06:09

Jildau schreef:
Hij lijkt erg strak te zitten.. Kan het nog losser?


Nee helaas.. het is flink gezwollen dus vandaar #)

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:19

Wat heb je gekregen voor het verzorgen ervan?

Dingle_s

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-23 06:22

JLLN_ schreef:
Wat heb je gekregen voor het verzorgen ervan?


Ik heb studex gehad voor de verzorging.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 06:25

Als eerste een langere oorbel er in doen. Dan 1 keer per dag wassen met een zout oplossing en 1 keer met unicura. Niet draaien of er verder aan zitten

In het vervolg geen gaatjes meer laten schieten. Met het schieten scheurt de huid. Je kunt beter laten piercen

Getty_Maan

Berichten: 2596
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:07

Waar heb je dit laten doen?

Heb zelf ook ellende gehad met het 3e gaatje schieten, het is daar veel kwetsbaarder dan bij de 1e 2.

Heb het eruit gehaald, laten herstellen en later bij de piercingshop laten doen. Daarna nooit meer last gehad.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:30

Bij mij werkt chloorhexidine zoals Sterilon nog steeds het beste hiertegen. Kruidvat heeft het ook eigen merk. Elke dag paar keer druppelen.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:43

Suzanne F. schreef:
Bij mij werkt chloorhexidine zoals Sterilon nog steeds het beste hiertegen. Kruidvat heeft het ook eigen merk. Elke dag paar keer druppelen.


Elke professionele piercer raadt alcohol af omdat het de wond uitdroogt en irriteert. Het doet meer kwaad dan goed

Jolien87

Berichten: 17486
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 07:59

Ik zou hem laten dichtgroeien en later opnieuw laten doorprikken door een piercer.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:11

Je hebt zout water spray, in elk geval bij een goede piercer te krijgen. Als je er niet heel veel last van krijgt zou je het kunnen afwachten. Ik heb een conch laten zetten en daar een mega ontsteking met abces aan gekregen. Voordat ik bij de huisarts terecht kon was het open geklapt, en daarna nooit meer last van gehad. Maar je kan ben er ook uit halen en opnieuw laten doen.

c_alsemgeest

Berichten: 20690
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:27

even langs een goede piercing shop. Kan je er een met een langer staafje halen zodat het niet irriteert en ook meteen goede zoutspray.

Bienotje

Berichten: 10878
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:28

Beginnen met een langere oorbel erin, zo strak blijft het irriteren.

Suzanne F.

Berichten: 49329
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:32

Amber_anne schreef:
Suzanne F. schreef:
Bij mij werkt chloorhexidine zoals Sterilon nog steeds het beste hiertegen. Kruidvat heeft het ook eigen merk. Elke dag paar keer druppelen.


Elke professionele piercer raadt alcohol af omdat het de wond uitdroogt en irriteert. Het doet meer kwaad dan goed


Ik weet het. Maar werkt hier als een speer. Dus als het werkt dan werkt het.

MayoNeighs

Berichten: 166
Geregistreerd: 28-07-15

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:00

Advies van mijn piercer was eerst te proberen met zoutspray 2x per dag en vooral niet aan de oorbel draaien, zoals vele juweliers wel aanraden. En inderdaad een langer staafje.
Toen dat niet werkte bij mijn piercing, heb ik 2 weken een isobetadine kuur gedaan. Dit heeft het probleem verholpen en het is nooit meer ontstoken geweest.

deksel

Berichten: 3794
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:10

In ieder geval de oorbellen er uit halen, want deze zijn voor nu te kort omdat je oor zo gezwollen is. Daarna een langer sierraad er in of helemaal niets er in en daarna opnieuw piercen (en niet schieten).

Verder zou ik er zoveel mogelijk afblijven en het 2x per dag schoonmaken met zoutwater.

lucifertje

Berichten: 5611
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 10:13

Ik had soortgelijk maar reageerde op het materiaal van de oorbellen. Heb ze eruit gehaald en direct vervangen door gouden knopjes en nergens meer last van gehad.

Zoolgangster

Berichten: 9698
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 22:43

lucifertje schreef:
Ik had soortgelijk maar reageerde op het materiaal van de oorbellen. Heb ze eruit gehaald en direct vervangen door gouden knopjes en nergens meer last van gehad.


Heb je geluk gehad, ik heb juist irritatie gehad door een gouden oorbel (die ik had gekocht bij de juwelier), maar waar stiekem toch nikkel inzat.

Het oorknopje van TS ziet er op mijn beeldscherm behoorlijk goudkleurig uit, maar goud geeft geen garantie dat het geen irritatie kan geven...

Ik koop tegenwoordig dan ook goudkleurige knopjes bij een piercing shop, daar letten ze blijkbaar beter op de gebruikte materialen... nog geen problemen gehad.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:04

Ik heb een maand geleden mijn tweede gaatje laten piercen en van de piercingshop moest ik 2x per dag met unicura wassen. Ben nu overgegaan naar 1x omdat mijn huid van zichzelf heel droog is en iedere keer ging vervellen en geïrriteerd raakte door het vele wassen.

Heb wel nog dat er soms bloed of vloeistof uit het gaatje komt maar verder geen zwelling. Ik ben gepierct met titanium en bioplast (heb allergie voor alles behalve goud en titanium).

Heb je een flatback of butterfly achterkantje? Dat kan ook nog wel eens schelen.

Ik zou het even laten nakijken door een piercer of door de huisarts!

Griffioen

Berichten: 127
Geregistreerd: 21-09-23

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:27

Ontstoken oorlel moet er staan ;)

Ik zou idd even langs een goede piercer gaan zo snel mogelijk!

Suliko

Berichten: 4339
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:34

Ai, daar laten schieten is niet heel handig. Sowieso is piercen een heel stuk beter dan schieten, maar dit stuk van je oorlel is waar het over gaat in kraakbeen en schieten in kraakbeen levert snel irritatie of erger op.

Met deze oorbel erin gaat het niet genezen, want er is te weinig ruimte. Als ik jou was zou ik naar een goede piercer gaan en de oorbel eruit laten halen of vervangen door een langere (dat is wel even pijnlijk, maar dan behoud je wel je gaatje). Als je dat gedaan hebt, er zo min mogelijk aanzitten en enkel dagelijks schoonmaken met een zoutoplossing, maar daarin kan de piercer je ook goed adviseren.

Iris82

Berichten: 39856
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:44

* naar een piercer gaan
* daar vragen om titanium met een platte achterkant
* als het echt ontstoken is 1x per dag een klein drupje Sterilon
* 1x per dag wassen met zout water
* niet draaien

In de tussentijd (toot je bij de piercer geweest bent) je achterkantje zo los mogelijk doen.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:45

Inderdaad naar een piercingshop! Die kunnen je het beste advies geven, evt je sierraad verwisselen en hebben bijvoorbeeld ook speciale ontstekingsremmende spray voor piercings.

Veel juweliers schieten nog piercings wat echt super slecht is. Kans op en scheve piercing, ontsteking en trage genezing is daarmee vele malen groter, daarnaast is het in veel gevallen ook nog is pijnlijker dan piercen met een hoge kwaliteit naald, en als er ook nog is een goedkoop juweel wordt gebruikt heb je al helemaal kans op penarie. Als er direct een gewone oorbel in is geschoten heeft je oor ook totaal geen ruimte om te zwellen en kan de piercing zelfs onder je huid verdwijnen. Nog niet te spreken over de foute adviezen die de meeste juweliers geven (zoals draaien aan de piercing wat je absoluut niet moet doen, of eerder verwisselen dan wenselijk)
Ik weet niet in welke omgeving je zit maar in Rhoon zit een hele goede betrouwbare shop, DM maar als je meer wil weten!

Bij een piercingshop betaal je wat meer ivm de hoge kwaliteit tools en sierraden maar dat is het echt 1000% waard.

Jildau

Berichten: 9419
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:02

Ik heb veel gaatjes laten schieten zonder problemen. Zelfs ook helix en tragus want dat mocht toen nog - dat zou ik tegenwoordig niet meer doen. Maar de laatste een jaar geleden in oorlel laten schieten en 0 problemen maar ik had wel een veel ruimer zittende oorbel erin. En druppels mee van de juwelier om tweemaal daags te gebruiken.

Kaatastrof

Berichten: 6265
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Ontstoken oorbel na gaatjes schieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:11

Hier was het advies zoutwater afwisselend met zuurstofwater. Het zoutwater kan je perfect thuis maken door water te koken en puur zout te gebruiken (zonder jodium!)

"Breng 250 ml water aan de kook en voeg tussen de 1/4 of 1/2 teelepel zeezout toe. Voeg niet teveel zout toe voor het beste resultaat. Los het zout volledig op door het water goed te blijven roeren. Laat de zoutoplossing vervolgens afkoelen tot een lauwwarme temperatuur en giet de oplossing vervolgens in het glas."

Je kan het ook kant-en-klaar kopen online in een spuitbusje. Voor zwelling doe je het best op een compresje en laat je het even zitten.

Zuurstofwater is hetzelfde als waterstofperoxide en dat koop je bij de apotheek.