Bronchoscopie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-23 18:53

Als ik zoek op bokt kom ik alleen bronchoscopien bij paarden tegen (natuurlijk vrij logisch op een paardenforum ;) )

Ik ben echter benieuwd naar ervaringen van mensen want ik vind het doodeng.
Alles wat het aangezicht betreft vind ik heel vervelend. Ik heb een hoge pijngrens, heb al heel wat onderzoeken en operaties gehad en dagelijks pijn maar dat is te doen.

Een bronchoscopie is echter andere koek. Ik sta al twee keer per dag te kokhalzen bij het tandenpoetsen als ik mijn achterste kiezen moet doen. Grote pillen gaan ook niet.

Ooit moest ik voor een gastroscopie, wel lang geleden maar dat ging compleet mis. Slikken lukte niet en ik schoot in paniek.

Ik heb eigenlijk nooit paniekaanvallen, ben ook niet bang uitgevallen maar dat was een brug te ver.

Ik snap de noodzaak van dit onderzoek, mijn longen zijn aangetast, mogelijk door mijn reuma medicatie.
Interstitieel longlijden schijnt er te zijn.
Ik heb flink astma helaas.

Mijn eigen longarts gaat het onderzoek doen omdat ik er niet gerust op ben en haar vertrouw ik zeker plus ik krijg een roesje maar ik zou het fijn vinden om ervaringen van anderen te horen in de hoop dat ik er maandag klaar voor ben.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:20

Zie dit topic nu pas. Met een roesje en lokale verdoving is het meestal wel goed te doen.
Hoe is het je vergaan afgelopen maandag?

tienus63

Berichten: 12080
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bronchoscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:29

Jaren geleden bronchoscopie gehad.
Toen ik het hoorde dat longarts dat wilde doen, heb al shakend en lijkbleek in de lift in het ziekenhuis gestaan.

Ik heb gevraagd of ik iets kalmerends voor het onderzoek mocht nemen.
Dat mocht gelukkig.
De verdoving met spray achter in de keel is even irritant, het liefst wilden ze via de neus en dan de keel in.
Maar mijn neus is erg klein, zei bij voorbaat al dat dat waarschijnlijk niet ging passen.
De verdoving met de spray in de neus vond ik heel vervelend, het gevoel alsof je water in je neus krijgt tijdens het zwemmen en dat zo’n heel naar prikkelend gevoel onder je schedel geeft.

Uiteindelijk gewoon via de keel naar binnen gegaan.
Ik heb wel wat kokhals neigingen gehad, maar goed begeleid om het uiteinde zo gemakkelijk mogelijk soort van door te slikken.

Ik heb geen roesje gehad en ik vrijwel het gehele onderzoek mee kunnen en willen kijken.
Ik zie er een volgende keer niet meer tegenop.

Toen ik net ongeneeslijk ziek werd, kon ik nog geen tablet slikken.
Op mijn top 19 tabletten per dag, waarvan stuk 9 op zelfde tijdstip.
Hoofd recht houden tijdens het slikken is de truc.