Persoonlijkheidsanalyse

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:30

Eens, maar toch geven die testen wel echt meer inzicht en een goed beeld van wat jij belangrijk vindt, jouw waarden en hoe je reageert op zaken. Mijn Leidinggevende profiel ESTJ is echt spot on en samen met de Blauw Rood van Profile Dynamics geeft dat een heel compleet beeld van mijn persoonlijkheid.
Natuurlijk heb je je eigen emoties en ervaringen. Maar om te beginnen is de gratis Myers Briggs een hele goede basis.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:31

Ik wilde ook MBTI en Insights aanraden. Wel goed om in je achterhoofd te houden dat de profielen die je daar als uitkomst krijgt ook kunnen veranderen naar mate je meer (levens)ervaring krijgt en van baan wisselt. Ik heb zelf beide gedaan via mijn werk en heb zelf meer gehad aan de Insights training dan de MBTI.

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:49

Ik ben ook fan van MBTI. Ik pas namelijk helemaal in het type ENFP. Heel cliché maar ik voelde me eindelijk eens begrepen. Ik heb alleen ook al veel gemerkt dat mensen zich er toch niet helemaal in kunnen vinden, of toch een beetje tussen twee types in vallen.
Daarnaast hebben veel mensen kritiek op de 16personalities test, omdat ze deze te oppervlakkig vinden om je type goed te kunnen vaststellen. Ik vind het in ieder geval een goed startpunt. Je zou je daarna nog in de cognitive functions kunnen verdiepen die bij MBTI horen.

Sommige vinden een label helemaal niks, ik vind het stiekem heel fijn. Geeft mij een manier om mezelf en wereld wat beter te begrijpen. Maar ik besef daarnaast ook dat het maar een theorie is en niks zwart-wit is uiteraard.

Ik zie hier veel mensen over Insights, ik heb zelf een keer een DISC-test gedaan toen ik mijn HBO-opleiding deed. Ik weet niet wat de verschillen precies zijn, maar ik denk inderdaad dat MBTI samen met een van deze een mooi beeld kunnen geven (ook evt voor werkgerelareerde dingen).

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:57

Ik begin wat te verschuiven op sommige vragen. Dus ik heb nu al een ander type dan toen ik student was. Heel veel onderdelen zitten nu rond de 50-50 in plaats van dat ik uitgesproken richting 1 kant zit. Het enige wat nooit zal veranderen is dat ik introvert ben, de rest kan dus schuiven. Ik ben momenteel de advocaat, weet niet precies meer welke dat was qua letters. Maar dus anders dan een aantal jaren terug.

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:32

Via mijn werk heb ik de me4all talentscan gedaan, hierin komt een stukje MBTI voor, maar ook diverse andere theorieën. Toen ik de test uitvoerde, had ik echt geen idee wat ik aan het doen was (lees: kies het plaatje wat het beste bij je past, maar die plaatjes waren nogal onduidelijk). Maar die uitslag was echt zo accuraat en ging veel dieper in op mij als persoon (inclusief valkuilen die voor de buitenwereld onzichtbaar zijn). Ik blijf die test nog steeds bijzonder vinden.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:55

Kookaburra schreef:
Ik vind zulke tests altijd wat dubbel. Je wordt wat in hokjes gezet voor hetgeen wat de test 'meet'. Ik denk dat het wellicht wat interessanter kan zijn om eens bij een coach o.i.d. te zitten? Want het is ook interessant om te weten: 'is dit puur mijn karakter, of heb ik in mijn jeugd geleerd zo te reageren?'

Plus dat zeker de myer briggs test bij mij elke keer wat anders geeft, het is afhankelijk van de vorm van de dag en hoe je je voelt. Wat ik wil zijn komt er ook uit. Of wat op dat moment gewenst is.

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:58

Hier een gele qua disk profiel en een ESFP (entertainer) via mbti

Klopt wel en beiden zijn de extraverte personen. Ben zelf nu een beetje aan het bedenken waar ik blij van wordt qua werk en wat voor een functie. Die testen geven dan wel inzicht.

Binoche
Berichten: 532
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:13

Wij hebben ook de insights discovery gedaan met ons team op het werk. Zeer accuraat vond ik.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:24

Jorex schreef:
Ik begin wat te verschuiven op sommige vragen. Dus ik heb nu al een ander type dan toen ik student was. Heel veel onderdelen zitten nu rond de 50-50 in plaats van dat ik uitgesproken richting 1 kant zit. Het enige wat nooit zal veranderen is dat ik introvert ben, de rest kan dus schuiven. Ik ben momenteel de advocaat, weet niet precies meer welke dat was qua letters. Maar dus anders dan een aantal jaren terug.


Dat heb ik ook. Als student was ik ook anders, introvert hier zal ook nooit veranderen. De rest kan zeker wel veranderen. Op dit moment ben ik Bemiddelaar INFP-T en daar kan ik mij heel goed in vinden. :)

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-23 11:27

karrij schreef:
prompter schreef:
Hier vind je een gratis MBTI test, die omschreef mijn karakter wel redelijk accuraat (en wordt veel toegepast ook)

https://snellezen.com/myers-briggs/


heb net de test gedaan, ben verrast, herken mezelf er wel in :o

ESFJ-T Consul


Ik ben ook consul! :D


Bedankt voor de vele tips! Ga de verschillende sites en testen eens opzoeken en bekijken!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:40

Wat ik zelf altijd interessant vind om te doen en veel heb toegepast, is kijken welke kwaliteiten bij je passen. Ik doe dit altijd via https://www.desteven.nl/persoonlijke-on ... waliteiten.
Ik weet inmiddels waar ik het moet zoeken, maar als je dat niet weet, loop dan eens (als je tijd hebt :P ) de kwaliteiten je aanspreken en waarom. Dat is ook goed toepasbaar om een profielschets van jezelf te maken, dat kun je bijv ook op je CV gebruiken. Ik heb daar een rijtje staan met kwaliteiten.
Ik heb bijvoorbeeld:
Bevlogenheid
Improviseren
Creatief
Hulpvaardig

Toegankelijk en benaderbaar
Motiverend & inspirerend
Autonoom
Energiek

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:26

Heb me hier nooit zo in verdiept, maar wat ontzettend leuk,
wat een eyeopener!

Ben gisteravond eens verder gaan lezen in "mijn" persoonlijkheidstype uitslag ,ik ben ESFJ-T Consul

Maar wat een herkenning zeg! Niet alleen in positieve zin, ook in negatieve zin, klopt toch echt veel hoor.

Liet het mijn man lezen,hij wist niet van deze test en dat ik die gedaan had(site www.burnin.nl)
Hey zei hij , jij past in dit plaatje :D

Dit weekend gaat hij de test doen, ben benieuwd

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 07:48

Bij mij is de mbti (intp) ook bizar raak.
Insights vond ik destijds net wat meer open deuren hebben, ondanks dat die met een dag training erbij kwam.

Wat ook nog grappig is,zijn de testen die niet alleen jijzelf, maar ook anderen voor je invullen. Zo zag je bij mij bij Belbin een groot verschil tussen werk en privé relaties in hun beeld van mij. Vrij snel daarna ook een andere baan gezocht :')

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:34

Afbeelding

Ik herken me hier zelf ook in. Wat is het verschil in de twee letters achter INFJ?

Heb nog een test te maken die via een coach komt. Benieuwd of dat aansluit.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:35


Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 09:42

Ah. :-)

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 22:28

Olympia96 schreef:
[ [url=m/QQWKcD.png]Afbeelding[/url] ]

Ik herken me hier zelf ook in. Wat is het verschil in de twee letters achter INFJ?


Als je de website naar Engels zet, kun je ook nog klikken op 'what's de difference'. Dan wordt het A/T verschil uitgelegd voor jouw specifieke type.
Afbeelding

Ook kun je nog klikken op je Role (voor mij Diplomat) en Strategy (voor mij Social Engagement) voor nog meer info :)
Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7361
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 23:28

Hier ook een advocaat

Woestein

Berichten: 2844
Geregistreerd: 09-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 03:50

Mooi om dit topic tegen te komen.
Ga als 2e keuzedeel voor mijn opleiding "persoonlijk profileren" maken dus mooi om wat verschillende sites te zien.
Zal ze onthouden!

prompter schreef:
Hier vind je een gratis MBTI test, die omschreef mijn karakter wel redelijk accuraat (en wordt veel toegepast ook)

https://snellezen.com/myers-briggs/


Heb deze voor nu gemaakt.
Ben een bemiddelaar, INFP-T.
Komt wel heel erg overeen.
Zal het allemaal eens verder uitzoeken.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 07:13

Ik ben een Avonturier ISFP-A

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Persoonlijkheidsanalyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 07:44

Campaigner
Herkenbaar

A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 08:51

Mocht je echt begeleiding zoeken en heel veel testen, graafwerk en bijvoorbeeld een levensverhaal willen schrijven. Zou ik zeggen kijk eens bij de coaches van USG restart.

Heb een traject van een ~half jaartje gedaan tijdens/na een burn-out en er enorm veel van geleerd.

https://usgrestart.nl/werknemers/loopbaanontwikkeling

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 10:14

Ik ben ook dol op dit soort testen haha! Drie jaar geleden eens samen met een vriendin gedaan, en nu ik de uitkomst zie herken ik ‘m weer. Niet alles klopt, maar de strekking zeker wel. ISFJ-T (verdediger).

Het is normaal om jezelf beter te willen leren kennen. Vanuit werk zijn er vaak verschillende trainingen die worden aangeboden. Maar wat ook heel leuk kan zijn is om dit met vrienden of familie te bespreken. Hoe zien zij jou? Kan jij je daar in vinden? En hoe zie jij hun?

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-23 11:44

A_nouk schreef:
Mocht je echt begeleiding zoeken en heel veel testen, graafwerk en bijvoorbeeld een levensverhaal willen schrijven. Zou ik zeggen kijk eens bij de coaches van USG restart.

Heb een traject van een ~half jaartje gedaan tijdens/na een burn-out en er enorm veel van geleerd.

https://usgrestart.nl/werknemers/loopbaanontwikkeling


Ik ga het eens opzoeken!


xIrlijn schreef:
Ik ben ook dol op dit soort testen haha! Drie jaar geleden eens samen met een vriendin gedaan, en nu ik de uitkomst zie herken ik ‘m weer. Niet alles klopt, maar de strekking zeker wel. ISFJ-T (verdediger).

Het is normaal om jezelf beter te willen leren kennen. Vanuit werk zijn er vaak verschillende trainingen die worden aangeboden. Maar wat ook heel leuk kan zijn is om dit met vrienden of familie te bespreken. Hoe zien zij jou? Kan jij je daar in vinden? En hoe zie jij hun?


Ook een goede tip!


Leuk dat er al zoveel mensen de test hebben ingevuld! :)

veerledec

Berichten: 6690
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 13:07

germie schreef:
Plus dat zeker de myer briggs test bij mij elke keer wat anders geeft, het is afhankelijk van de vorm van de dag en hoe je je voelt. Wat ik wil zijn komt er ook uit. Of wat op dat moment gewenst is.

Voor een goede uitslag vul je de vragen in naar wat het dichtste bij je staat, wat je natuurlijke voorkeur is. Dat is dus niet tijd/situatie afhankelijk.

Voor wie zijn letters weet, google eens op 'meme ISTJ' (maar dan met jouw letters), dat geeft vaak hele herkenbare plaatjes, als je goed zit :).