Diabetes type 2 en regelmatig hypo's

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26022
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Diabetes type 2 en regelmatig hypo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:39

Ik kan je niet helpen met de diabetes, maar mijn ervaring met de Franse taal is dat als jij het probeert te spreken en vraagt of mensen langzaam willen spreken, dat ze het dan ook doen. En dat je dan ook google translate er naast houdt.
En als je het echt niet begrijpt 'je ne comprends pas'. Ik heb met behulp van google en mensen die gewoon geduld hadden zelfs al eens een gesprek gevoerd over hete lucht verwarming waarbij de open haard in de woonkamer dus het hele huis kon verwarmen op deze manier.
En mijn ervaring is ook dat een gesprek echt niet heel veel langer hoeft te duren dan bij mensen die de taal wel volledig machtig zijn, want het zal nu alleen om de kern draaien. En als jij dan jouw verhaal desnoods even m.b.v. google op papier gezet hebt, dan kun je dat of voorlezen of laten lezen.

De uitspraak van veel Nederlanders over Frankrijk, 'Het is een mooi land, alleen jammer van de Fransen' hoeft niet op te gaan als je het gewoon probeert is mijn ervaring.

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:52

Ts wat misschien verstandig is . De komende tijd een eetdagboek bij houden met ook tijden van eten en wat natuurlijk. En ook wanneer je de hypo’s hebt . Misschien ontdek je dan een patroon.
En wat Gomito schrijft misschien ook verstandig om opnieuw naar de medicatie te kijken er zijn best wat nieuwere middelen . Weet niet hoe dat in Frankrijk geregeld is of de huisarts dat kan. Zou daar eerlijk gezegd niet 3 maanden mee wachten als je best wat klachten hebt.

Janneke2

Berichten: 22815
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:54

Tinka schreef:
We hebben hier in Frankrijk geen praktijk ondersteuner, dat doet de huisarts zelf. Diëtiste gaat ook nier, spreek ik niet genoeg Frans voor. Bovendien heb ik dus al heel veel diëtisten gehad, daar werd ik ook niet wijzer van.
Koolhydraat arm heb ik geprobeerd, was geen succes.
Ik was ook niet heel veel te zwaar toen ik het kreeg, had een bmi van 26. Nu wel 15 kg lichter, maar nog steeds diabetes. Denk dat het bij mij meer erfelijk is, veel familieleden hebben het, danwel type 1.


... in Nederland zijn er voorzieningen voor mensen die de taal niet spreken.
Zoals een tolk via de telefoon.
De arts of diëtest spreekt Frans -
vertaling -
jij geeft in het Nederlands antwoord -
vertaling.

Hopelijk heeft Frankrijk iets dergelijks.

Bienotje

Berichten: 10878
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Diabetes type 2 en regelmatig hypo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 23:58

Ik ben wat verbaasd dat je je afvraagt wat een optie is qua tussendoortjes, terwijl je anderzijds beweert dat je dietist zoveel hebt gesproken dat je die expertise niet meer nodig hebt.

Is het je altijd wel gelukt om te proberen en je aan die adviezen te houden of ging het daar vaak al mis.

Het gaat om je gezondheid, als de taal het issue is kun je daar ook wat mee door een tolk evt digitaal in te huren. Is dat geen idee?

Hannanas
Berichten: 13027
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Diabetes type 2 en regelmatig hypo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:44

Tegenwoordig kan bijna alles online. Ik zou sowieso online Nederlandse diabetes begeleiding gaan starten, de keuze is reuze daar in. Als eerste stap de diabetes vereniging contacteren, zij kunnen je helpen.

Earth

Berichten: 7939
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:08

vierspan schreef:
Ik heb zelf geen DB maar heb laatst een wellicht interessante podcast geluisterd:
https://open.spotify.com/episode/2GC9hA ... h89VoSBspA

Beschrijving van aflevering
"In deze aflevering ga ik in gesprek met Wim Tilburgs, voorzitter van stichting Je Leefstijl als Medicijn. In 2015 was de maat vol voor Wim. Met 125 kg op de weegschaal en lijdend aan hoge bloeddruk, diabetes en een lijst aan psychische diagnoses, zag zijn toekomst er niet goed uit. Na een confronterend gesprek met zijn zoon, besloot Wim het heft in eigen handen te nemen.

Wim kwam online LCHF/koolhydraatarme leefstijl tegen; hij stopte na 2 dagen met insuline en was in één maand al 10 kg kwijt. Door zijn leefstijl te veranderen heeft hij geen chronische aandoeningen meer, weegt hij 40 kg minder én kreeg hij opnieuw grip op z'n leven.

Stichting Je Leefstijl als Medicijn :
https://jeleefstijlalsmedicijn.nl/leefs ... es-type-2/ "


Hier wilde ik even op reageren. Mijn schoonmoeder eet ook koolhydraatarm, en zij is ook gestopt met suiker spuiten. En ze is ergens rond de 30/40 kilo afgevallen.

gomir

Berichten: 25545
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:39

Hannanas schreef:
Tegenwoordig kan bijna alles online. Ik zou sowieso online Nederlandse diabetes begeleiding gaan starten, de keuze is reuze daar in. Als eerste stap de diabetes vereniging contacteren, zij kunnen je helpen.


Vergeet niet dat dat weleens lastig kan zijn als je permanent in het buitenland woont en daar ook verzekerd bent. Dat betekent sowieso zelf betalen, als ze je zonder verwijzing etc al onder behandeling willen nemen....