Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvaLuna

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:54

Tip van oma;
Maak een verse kippensoep of kippenbouillon. Er schijnt een stofje in te zitten, carnosine, wat helpt bij griep en de bovenste luchtwegen te verlichten. Beterschap!

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:56

Ik neem vaak noscapect bij hoest helpt voor mij prima

Babootje

Berichten: 26282
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:02

Gaby schreef:
Ik slaap al dagen amper nog, en overdag ben ik duf en doet alles pijn (keel, tong, oren, hoofd, middenrif). Allemaal dankzij de slijmhoest. (Het is geen Covid.)

Mijn apotheek verwees me door naar de huisarts, en die raadde Fluimucil aan. Dat zou slijm oplossen. Ik neem het wel braaf, maar slapen doe ik nog steeds niet -O- .
Ik overweeg haast uit wanhoop de huisartsenpost maar te gaan bellen.

Heeft nog iemand een goede tip om te kunnen slapen? -O-


Vraag aan je arts om codeine voor te schrijven. Het haalt de hoestprikkel weg en maakt wat slaperig (pas op met alcohol drinken of autorijden dus). Overdag niet gebruiken zodat je het slijm wel op kunt hoesten. Het is echt om te kunnen slapen.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:13

In de ochtend en middag slijmoplossers nemen, niet ‘s avonds. Dan ga je juist hoesten als je slaapt. In de avond kun je codeine nemen, kan in pilvorm via de huisarts of je haalt Natterman siroop waar codeine in zit. Als ik veel hoest neem ik dat altijd, ook bij slijmhoest wanneer je niet kunt slapen. Het zorgt ervoor dat je minder hoest en het slijm dus weer dikker wordt, dus wel gelijk ‘s morgens slijmoplossers nemen.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:43

Helaas geen hoest tips, maar wel een fijne om makkelijk tussendoor even snel te stomen;

Zet heet water, doe in mok, druppel daar 2-3 druppels olie in, zet een trechter op de mok, adem in met neus of mond boven trechtergat.

Trechter kan zo’n plastic ding zijn. Maar bv ook een koffiefilter met een gat geknipt.

Olie: liefst zuivere etherische olie en dan met name bij luchtwegproblemen Grove Den. Dit werkt nog lang na.
Beter geen eucalyptus omdat dit erg scherp kan zijn en vaak alleen tijdens/vlak na inhalatie effect heeft.

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:52

Neusspray werkt hier heel goed :j

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:15

Ik had het laatst ook, paracetamol met coffeïne gebruikt en ben wat hoger gaan liggen (op mijn hoofdkussen met nog twee gewone bankkussens eronder).

Zephyr
Berichten: 955
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Eck en Wiel

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:49

Echte honing, dus rechtstreeks van de imker.

Annash
Blogger

Berichten: 26529
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:44

Babootje schreef:
Vraag aan je arts om codeine voor te schrijven. Het haalt de hoestprikkel weg en maakt wat slaperig (pas op met alcohol drinken of autorijden dus). Overdag niet gebruiken zodat je het slijm wel op kunt hoesten. Het is echt om te kunnen slapen.


Ik wilde dit ook zeggen! Ik heb standaard paracetemol met codeine in huis (ik mag geen NSAIDs qua pijnstillers dus ben gelimiteerd) en deze haal ik in Engeland als ik er ben (waar ik ook 7 jaar heb gewoond). Daar kun je het wel zo krijgen. Echt, codeine helpt fantastich bij (kriebel)hoest en de daaraan gerelateerde benauwdheid. In NL kun je het alleen op recept krijgen wat Babootje ook zegt, maar dat helpt echt terwijl je lichaam het opruimt.

Mondy

Berichten: 11829
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:22

Codeine en niet plat liggen idd.

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:24

Wat bij mij ook goed werkte was Daro hoestsiroop voor alle hoest en voor de nacht ook Codeïne.
Ik nam dan om een uur of half vier een pilletje en een vlak voor ik naar bed ging en daarbij een lepel hoestsiroop.
Het is echt iets vreselijks :n

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 14:51

EvaLuna schreef:
Tip van oma;
Maak een verse kippensoep of kippenbouillon. Er schijnt een stofje in te zitten, carnosine, wat helpt bij griep en de bovenste luchtwegen te verlichten. Beterschap!

Maar dan wel bouillon van een echte kip liefst met vet, niet uit een pakje. Helpt ook goed bij griep.
Kippenvet is ook goed op wonden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 15:45

pillow schreef:
EvaLuna schreef:
Tip van oma;
Maak een verse kippensoep of kippenbouillon. Er schijnt een stofje in te zitten, carnosine, wat helpt bij griep en de bovenste luchtwegen te verlichten. Beterschap!

Maar dan wel bouillon van een echte kip liefst met vet, niet uit een pakje. Helpt ook goed bij griep.
Kippenvet is ook goed op wonden.

Carnosine zit vooral in spierweefsel.. juist niet in vet.
Je kan het ook gewoon kopen in een potje.
Het is goed voor je eigen spierweefsel en hersenen, maar doet niks met je weerstand of tegen infecties.