Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:28

Ik slaap al dagen amper nog, en overdag ben ik duf en doet alles pijn (keel, tong, oren, hoofd, middenrif). Allemaal dankzij de slijmhoest. (Het is geen Covid.)

Mijn apotheek verwees me door naar de huisarts, en die raadde Fluimucil aan. Dat zou slijm oplossen. Ik neem het wel braaf, maar slapen doe ik nog steeds niet -O- .
Ik overweeg haast uit wanhoop de huisartsenpost maar te gaan bellen.

Heeft nog iemand een goede tip om te kunnen slapen? -O-

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:33

Bij mij helpt Fluimucil ook het beste, ik neem dan wel altijd de Fluimucil Drank Forte.
Verder qua slapen probeer ik altijd een beetje meer zittend te slapen, liggend gaat em echt niet worden als ik last heb van een flinke verkoudheid.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:45

Of de bruis versie.. verder alle melk producten even voor een dag of 2 overslaan mocht Je melk drinken of vla/ yoghurt eten ( extra slijm vorming)

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:48

Een gesneden ui naast je bed zetten.

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:49

Pilletjes broomhexine werken hier goed, was echt verbaasd hoe snel ik het slijm kon ophoesten na gebruiken.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:50

Ik heb nu de tabletvorm, maar ik kan dus beter kijken naar bruis of de 'forte drank'? (Ik weet niet goed wat dat laatste is, ik ga het opzoeken).
Ik drink geen koemelk, maar ik eet wel soms kaas - daar zal ik ook even mee stoppen, goed idee.

Meer tips blijven welkom. Idealiter ga ik woensdag naar een late werkmeeting met aansluitend een hotelbezoek, maar ik kan daar niet aankomen als ik de longen uit mijn lijf hoest.

Edit: een gesneden ui? Ik ben wanhopig genoeg om het te proberen, bedankt! In twee helften gesneden of kleingesneden?

Edit: Broomhexinepillen - zijn die vrij in de apotheek verkrijgbaar?
Laatst bijgewerkt door Gaby op 17-11-23 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:51

Kaas maakt niet uit vind ik

Rizette
Berichten: 4380
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:54

Broomhexine pillen, gewoon van de supermarkt.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 02:18

Verkoudheidsthee maken met plakjes verse gember en plakjes verse kurkuma, en dan veel kaneel, wat kruidnagel, cayennepeper, gewone peper, evt citroensap, en honing. Misschien ben ik nog iets vergeten maar dit werkt top

Ufurio4e

Berichten: 1394
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 02:27

Een ui naast je bed helpt tegen een verstopte neus maar doet niks tegen de kriebel in je keel.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 07:50

Idd ui naast je bed voor verstopte neus. Maar niet voor hoesten. Daar doet het niks voor. Acetylcysteine bruistabletten werken bij mij het beste. Ik heb snel taai slijm longen ivm astma. Die broomhexide doet bij mij helemaal niks. Ik vind de bruistabletten van de Lidl het meest effectief bij mij.

Succes ts. Benauwd zijn is niet leuk :(

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:05

Ik neem echineaforce tabletten 2x2 per dag. En extra vit c tabletten. Met een dag of 2 a 3 komen er klodders slijm los. Voor een zere keel lepeltje honing of lauwe thee met honing. Met slapen hoofdeind van het bed war omhoog of halfzittend. Sterkte ermee.. hopelijk knap je snel op.
Echineaforce kan gewoon bij de supermarkt. De (tijm)honing van de imker of bij een boerderijwinkel ofzo. Die uit de supermarkt doet niet zoveel, dat is meer suikerwater

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:40

Broomhexine inderdaad. Zit ook in de meeste hoestdranken maar er zijn ook pilletjes van.
Bruistabletten werken ook goed, gebruiken ze ook in het ziekenhuis hoorde ik laatst. Die heeft als bestanddeel Acetylcysteïne. Daar kan je ook op zoeken in de drogist.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:26

Even goed stomen. Kan boven een pan gekookt water met theedoek of de douche even flink heet zetten en in de badkamer stomen.

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:35

Ik heb als kind 2x kinkhoest gehad en nu mondt elke verkoudheid dus uit in zo’n lekker rochelend hoestje.

Acetylcysteine bruistabletten (600 mg) zijn het enige die het slijm echt oplossen.
Verder vind ik de Original Fisherman’s friends het fijnste om op te zuigen om die hoestprikkel weg te nemen als je bijv wilt slapen.
Dr Natterman heeft een hoestdrank met codeine, officieel mag je geen codeine nemen als je hoest met slijm hebt maar je moet ook slapen….
Vies verhaal.. ik hoest alleen hele kleine beetjes taai slijm op, dus ik neem het wel maar als het meer dan dat is, zou ik het niet doen…

spoekie schreef:
Even goed stomen. Kan boven een pan gekookt water met theedoek of de douche even flink heet zetten en in de badkamer stomen.

Ik ga juist nog veel erger hoesten van stoom.. Douchen op dat soort momenten is juist garantie op bijna over mn nek gaan hoesten.
Bij verstopte holtes enzo werkt het bij mij juist wel.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:29

Ufurio4e schreef:
Een ui naast je bed helpt tegen een verstopte neus maar doet niks tegen de kriebel in je keel.

Het gaat over oplossen van slijm wat bij een verstopte neus ook het geval is. en bij mij helpt het wel tegen hoesten.

Nyaleti

Berichten: 6153
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:58

Ik zou ook zeggen stomen.
Dampo in een kopje warm water, handdoek over je hoofd en er over heen hangen. Ik haar het ook maar er komt wel genoeg los :=
Met slijm hoesten moet het er ook gewoon uit dus als je dan veel gaat hoesten is het juist goed.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:05

Inderdaad N-Acetyl Cysteine (NAC), maar daar moet je dan wel drie keer per dag een gram (1000mg) van nemen. Koop ik bij iherb, is namelijk ook gewoon een supplement wat goed is voor je lever en nog wat zaken, maar dat is in Nederland niet echt gangbaar. Wat ook heel goed slijm losmaakt is verse knoflook, helemaal goed heel fijn gemalen met (echte!) honing, dat is wel echt smerig maar ook erg effectief

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:16

Hier nog een slachtoffer waarvan de Norton het liet afweten.
Bruistabletten Acetylcysteine. Lidl, Kruidvat oid heeft dat gewoon op voorraad.

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:24

Ik zou inderdaad ook zeggen stomen, en dan niet 1x, maar echt een aantal keer per dag tot je klachtenvrij bent. En inderdaad dan ook nog eens heet douchen dan heb je die ook extra meegepakt. Je kunt zo'n plastic stoomapparaatje bestellen voor een paar euro en die kun je over je mond en neus zetten. Dan komt de stoom heel gericht binnen ipv boven een pan te hangen met een handdoek. Dat werkt overigens ook wel, maar wat minder effectief.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:54

Sodera schreef:
Acetylcysteine bruistabletten (600 mg) zijn het enige die het slijm echt oplossen.


Eens. Werkt veel beter dan hoestdrankjes vind ik.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:35

En... rechtop slapen.
Als je ligt, dan verspreid de vloeistof in je longen zich over een groter oppervlak dan wanneer je rechtop zit/staat. Dus ben je sneller en meer benauwd als je ligt. Geen oplossing, I know, maar het helpt wel om te kunnen slapen. Je bed dus aan het hoofdeinde omhoog zetten. Of een paar uur slapen in een luie stoel, daarna verder slapen in je bed. Wees creatief en zoek wat lekker ligt/zit voor jou.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:46

En als alles echt dicht zit...
Wat hier altijd werkt als "paarden middel" is ene gember brouwsel.

Stuk verse gember in plakjes/stukjes snijden, in een liter water in een steelpannetje doen en ff 30-40 minuten op een zacht vuurtje.
Af laten koelen, stukjes eruit vissen en je hebt de perfecte basis voor gember thee. Klein laagje in je glas, heet water erop en klaar.

Wil je alles "open" hebben dan neem je gewoon een shot glaasje in 1 keer :=

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Tips voor oplossen slijmhoest? Ik slaap gewoon niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:51

Of een shot Drambuie, is een Whiskylikeur. Maar ik vind het erg vies. Ik geef de voorkeur dan aan iets anders.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:53

Barvrouwke schreef:
Sodera schreef:
Acetylcysteine bruistabletten (600 mg) zijn het enige die het slijm echt oplossen.


Eens. Werkt veel beter dan hoestdrankjes vind ik.


Wees wel lief voor je maag.
Innemen op een volle maag.
(De beschermende slijmlaag in je maag, tussen maagzuur en slijmvlies in, wil je niet oplossen. En acetylcysteine doet dat wel.)

Wat ik neem op een lege maag is L-Glutamine.
Het kan helpen met slapen, maar vooral ook om (keel)slijmvies te herstellen.