[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 10:25

Bedankt voor de antwoorden! Geen medische redenen, puur anticonceptie :)

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:14

Laura_1986 schreef:
Slmt9 schreef:
Heb je ook last van iets als adenomyose of endometriose?
Mijn gyn zei dat in die gevallen de spiraal al met 3-5 jaar vervangen moet worden ipv 8 jaar. De 8 jaar is meen ik enkel voor de anticonceptie-werking.


Bij gevallen waarbij de hormoonspiraal is geplaatst vanwege een medische reden (en evt. anticonceptie) is inderdaad het advies de spiraal na zo’n 5 jaar te vervangen, omdat de hormonen na die tijd wat gezakt zijn en de klachten terug kunnen keren. Daarmee wordt de hormoonspiraal echter niet minder veilig.


Dit ging over de Mirena, die maximaal 8 jaar mag blijven zitten. Bij de Kyleena is dat maximaal 5 jaar, maar kun je na ongeveer 3 jaar al wat meer bloedverlies ervaren. Maar daar worden ze dus niet minder veilig van.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:32

Ah sorry voor de verkeerde info vwb 8 jaar, dank voor de correctie!

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 18:36

Lijsken schreef:
MimixDaina: Waar heb je je spiraal onder sedatie laten plaatsen?
Ik ben ontzettend tevreden met mijn spiraal maar het plaatsen was echt traumatisch. Ik wil dat echt nooit meer zo meemaken, zelfs een uitstrijkje maken een paar maanden later leidde tot een paniekaanval :o Dus onder sedatie lijkt me echt ideaal, want an sich is de spiraal echt perfect als hij eenmaal op zn plek zit. Ik ben nooit meer ongesteld en hormonaal heel stabiel, waar ik eerder een paar dagen in de maand uitgeschakeld was.


Bij mildred clinics, ik had hiervoor ook nog een ingreep gehad dus was daarvan al onder sedatie. Maar ze zijn super meedenkend dus valt veel te regelen.
Ze zitten ook op verscheidene plaatsen, volgens mij uit mijn hoofd Eindhoven, Den Bosch, Arnhem enz

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 19:31

Dankjewel voor de informatie!

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:06

Ik had vandaag controle van de gynefix spiraal. De dokter had gevraagd om terug te komen na mijn eerste maandstonden na plaatsing om te checken of alles goed zat.

Gelukkig was het zo! Ik kan nu dus 5 jaar verder zonder zorgen. Mijn menstruatie was in flow wel wat heviger maar de pijn en krampen niet. Het duurde ook niet langer dan anders dus ik ben tevreden. Beschermd en geen hormones!

Polarize
Berichten: 700
Geregistreerd: 25-04-14

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 09:11

Denk dat ik hier goed zit
Ik had van mijn vriendin een yoni menstrual cup gekregen, maar is het normaal dat het pijn doet of moet ik toch een kleinere gaan zoeken? Want deze kreeg ik er echt niet in

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 11:40

Eumh nee dat is niet normaal. Misschien een beetje glijmiddel of een andere houding? Je vouwt hem dubbel (C-vouw, 7-vouw) en laat hem uitklappen als hij op de plaats zit.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 12:29

Dat lijkt me niet normaal. Ik heb een disc en die voel ik niet.

Ik heb deze week ook een controle van m'n spiraal gehad en die zat ook prima. Ben er echt blij mee. Ik merk ook veel minder qua hormonen dan met de pil.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:31

Zijn er toevallig ervaringen met de Microgynon 50?

En is er een eigen bijdrage nodig / wordt deze niet 100% vergoed door zorgverzekeringen?

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:29

Tiggs schreef:
Dat lijkt me niet normaal. Ik heb een disc en die voel ik niet.

Ik heb deze week ook een controle van m'n spiraal gehad en die zat ook prima. Ben er echt blij mee. Ik merk ook veel minder qua hormonen dan met de pil.

Werkt de disc fijn met een spiraal?

Ik vind mijn cup super fijn, maar krijg a.s. dinsdag een spiraaltje en de dokter raadt de cup af vanwege vacuüm zuigen. Ik ga de cup dan wel missen :') De disc lijkt me een fijn alternatief.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:21

Polarize schreef:
Denk dat ik hier goed zit
Ik had van mijn vriendin een yoni menstrual cup gekregen, maar is het normaal dat het pijn doet of moet ik toch een kleinere gaan zoeken? Want deze kreeg ik er echt niet in

Het is een kwestie van oefenen. Je moet beetje richting je rug duwen en diep genoeg zetten. Ik doe zelf altijd een c maken, dan met de pootjes omhoog zegmaar erin duwen (tussen 2 vingers geklemd zodat de c ook een c blijft) tot je vingers "op" zijn (dus verder duwen lukt niet). En dan daarna met 1 vinger op het topje drukken zodat ie echt zo diep mogelijk zit. En dan met je vinger even rondom voelen of hij echt overal goed uitgeklapt is. Het handigst is op je hurken. Ik denk dat je 2 cycli nodig hebt om er handig mee te worden. Daarna wil je niet meer anders. Als hij pijn doet zit ie niet diep genoeg. Als hij lekt zit hij niet goed uitgeklapt of niet om je baarmoedermond (dus onder de verkeerde hoek). Je kunt het echt duidelijk voelen als je eenmaal beetje geoefend hebt, en dan zit ie dus ook echt altijd goed
Ohja en met eruit halen moet je beetje meeduwen, dan komt ie omlaag en kan je er makkelijker bij

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 15:25

Danielleeee_ schreef:
Tiggs schreef:
Dat lijkt me niet normaal. Ik heb een disc en die voel ik niet.

Ik heb deze week ook een controle van m'n spiraal gehad en die zat ook prima. Ben er echt blij mee. Ik merk ook veel minder qua hormonen dan met de pil.

Werkt de disc fijn met een spiraal?

Ik vind mijn cup super fijn, maar krijg a.s. dinsdag een spiraaltje en de dokter raadt de cup af vanwege vacuüm zuigen. Ik ga de cup dan wel missen :') De disc lijkt me een fijn alternatief.


Ik ben (zonder spiraal) overgestapt van cup naar disc. Ik kreeg altijd darmkrampen van het vacuum zuigen. De disc bevalt me echt 100x beter, mits je de goeie maat hebt.
Ik vind het nog makkelijker inbrengen en het zit vrij snel gelijk goed. Met name autodumping vind ik geweldig. Enige nadeel is dat het wat meer knoeit met eruit halen.

Polarize
Berichten: 700
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:19

Dorine92 schreef:
Polarize schreef:
Denk dat ik hier goed zit
Ik had van mijn vriendin een yoni menstrual cup gekregen, maar is het normaal dat het pijn doet of moet ik toch een kleinere gaan zoeken? Want deze kreeg ik er echt niet in

Het is een kwestie van oefenen. Je moet beetje richting je rug duwen en diep genoeg zetten. Ik doe zelf altijd een c maken, dan met de pootjes omhoog zegmaar erin duwen (tussen 2 vingers geklemd zodat de c ook een c blijft) tot je vingers "op" zijn (dus verder duwen lukt niet). En dan daarna met 1 vinger op het topje drukken zodat ie echt zo diep mogelijk zit. En dan met je vinger even rondom voelen of hij echt overal goed uitgeklapt is. Het handigst is op je hurken. Ik denk dat je 2 cycli nodig hebt om er handig mee te worden. Daarna wil je niet meer anders. Als hij pijn doet zit ie niet diep genoeg. Als hij lekt zit hij niet goed uitgeklapt of niet om je baarmoedermond (dus onder de verkeerde hoek). Je kunt het echt duidelijk voelen als je eenmaal beetje geoefend hebt, en dan zit ie dus ook echt altijd goed
Ohja en met eruit halen moet je beetje meeduwen, dan komt ie omlaag en kan je er makkelijker bij

Ik krijg m er niet eens in, dat is wat al pijn doet. Ik ga nog eens oefenen, maar het inbrengen zelf doet pijn en ik weet niet of ik gewoon meer moet ontspannen of dat het toch echt niet kan lukken

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:24

Slmt9 schreef:
Ik ben (zonder spiraal) overgestapt van cup naar disc. Ik kreeg altijd darmkrampen van het vacuum zuigen. De disc bevalt me echt 100x beter, mits je de goeie maat hebt.
Ik vind het nog makkelijker inbrengen en het zit vrij snel gelijk goed. Met name autodumping vind ik geweldig. Enige nadeel is dat het wat meer knoeit met eruit halen.

Dit kon ik geschreven hebben :) Vooral de krampen met de cup.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 16:35

Danielleeee_ schreef:
Tiggs schreef:
Dat lijkt me niet normaal. Ik heb een disc en die voel ik niet.

Ik heb deze week ook een controle van m'n spiraal gehad en die zat ook prima. Ben er echt blij mee. Ik merk ook veel minder qua hormonen dan met de pil.

Werkt de disc fijn met een spiraal?

Ik vind mijn cup super fijn, maar krijg a.s. dinsdag een spiraaltje en de dokter raadt de cup af vanwege vacuüm zuigen. Ik ga de cup dan wel missen :') De disc lijkt me een fijn alternatief.


Ja ik vind van wel! Ik check wel altijd goed of ik m'n spiraal er niet mee uit heb getrokken.
Ik sluit me verder aan bij wat Simt9 over de disc zegt en vind het echt een top uitvinding.

Edit: eruit halen doe ik meestal onder de douche. Dat moet iedere twaalf uur en tijdens mijn menstruatie douche ik meestal wel 2 keer per dag (anders trouwens ook regelmatig...).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 17:51

Polarize schreef:
Ik krijg m er niet eens in, dat is wat al pijn doet. Ik ga nog eens oefenen, maar het inbrengen zelf doet pijn en ik weet niet of ik gewoon meer moet ontspannen of dat het toch echt niet kan lukken


Ik zou eens gaan oefenen met glijmiddel, ademhalen en alles even in vertraging gaan doe . Eerst even rustig op de wc gaan zitten en 4 sec in ademen en 6 sec uit. Als je dat een paar keer hebt gedaan, ga je alleen tijdens het uitademen beginnen met de cup/disc in te brengen. Blijf alleen focussen op je ademhaling en niet op de cup/disc. Even pauze met inbrengen bij het inademen (of langer) en als je weer goed kan focussen op je ademhaling alleen bij het uitademen weer verder gaan.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 20:10


Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 09:14

Polarize schreef:
Dorine92 schreef:
Het is een kwestie van oefenen. Je moet beetje richting je rug duwen en diep genoeg zetten. Ik doe zelf altijd een c maken, dan met de pootjes omhoog zegmaar erin duwen (tussen 2 vingers geklemd zodat de c ook een c blijft) tot je vingers "op" zijn (dus verder duwen lukt niet). En dan daarna met 1 vinger op het topje drukken zodat ie echt zo diep mogelijk zit. En dan met je vinger even rondom voelen of hij echt overal goed uitgeklapt is. Het handigst is op je hurken. Ik denk dat je 2 cycli nodig hebt om er handig mee te worden. Daarna wil je niet meer anders. Als hij pijn doet zit ie niet diep genoeg. Als hij lekt zit hij niet goed uitgeklapt of niet om je baarmoedermond (dus onder de verkeerde hoek). Je kunt het echt duidelijk voelen als je eenmaal beetje geoefend hebt, en dan zit ie dus ook echt altijd goed
Ohja en met eruit halen moet je beetje meeduwen, dan komt ie omlaag en kan je er makkelijker bij

Ik krijg m er niet eens in, dat is wat al pijn doet. Ik ga nog eens oefenen, maar het inbrengen zelf doet pijn en ik weet niet of ik gewoon meer moet ontspannen of dat het toch echt niet kan lukken

Dan zit je op de verkeerde plek of in de verkeerde richting te duwen. Je kunt de cup in C vorm vouwen, en hem tussen wijs- en middelvinger klemmen om hem in C vorm te houden. Probeer cup wel boven je vingers te laten uitsteken, want anders zijn je vingers te kort om de cup op zijn plek te duwen. Dan hurken met je knieën helemaal uit elkaar, helemaal doorzakken tot je echt laag bij de grond zit, zorgen dat het nergens meer droog is daar beneden, en dan de C (die met de pootjes omhoog is) proberen in te brengen. Je kunt misschien proberen om de onderkant van de C eerst te hoog (dus te ver richting je navel) tegen je ... te leggen, en dan langzaam afzakken naar beneden en steeds beetje drukken, tot je voelt ja hier is ruimte. En dan verder drukken in de richting van de minste weerstand. Zorg dat de pootjes van C steeds omhoog blijven wijzen of anders ietsje richting jou, dan komt het wel goed. Als je met je vingers niet verder kunt duwen, trek je je vingers ietsje terug, nog steeds de cup in de C vorm knijpend. Dan weer duwen tot je vingers te kort zijn, dan als dat trucje niet meer werkt nog op de kop van je cup duwen en dan moet ie goed zitten.
Gewoon bezig gaan met het idee dat het je uiteindelijk wel lukt, ook al kost het uren. Je hebt immers geen haast toch? Als je het trucje eenmaal kent is het super makkelijk.
Hoop dat dit je helpt

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 10:36

Bij mij lukte de C vouw ook absoluut niet. Enige wat werkte is een vouwvorm waarmee de cup een puntje heeft.

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:06

Vraagje! :D
Ik heb 1 maart in mijn stopweek van de pil (microgynon 30) een mirena laten plaatsen welke nu dus 4,5 week zit. De eerste 3 weken had ik echt minimale spotting maar nu sinds afgelopen donderdag aanhoudend toch wat meer bloedverlies.

Kan dit samenhangen met mogelijk toch de "menstruatieweek/stopweek" of herkennen meer mensen dit?
Normaal had ik na een dag of 3 hier wel afname van in de stopweek van mn pil maar ik zit inmiddels op dag 6 en nog niet minder..

Ik weet dat dit de eerste 3 tot 6 maanden kan aanhouden bij een mirena maar ik ben wel benieuwd naar ervaring van anderen hierbij! :D

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 12:44

Ik heb gister mijn Kyleena laten zetten. Het was binnen een kwartiertje gepiept, alles bij elkaar. Dus ik stond zo weer buiten. Het zetten was wel even naar. Het opmeten en daadwerkelijk plaatsen deed even goed zeer, maar dat was misschien twee keer een halve minuut.

De rest van de dag en vandaag een wat zeurderig gevoel in mijn buik. Maar verder voel ik me echt prima :)

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:28

Danielleeee_ schreef:
Ik heb gister mijn Kyleena laten zetten. Het was binnen een kwartiertje gepiept, alles bij elkaar. Dus ik stond zo weer buiten. Het zetten was wel even naar. Het opmeten en daadwerkelijk plaatsen deed even goed zeer, maar dat was misschien twee keer een halve minuut.

De rest van de dag en vandaag een wat zeurderig gevoel in mijn buik. Maar verder voel ik me echt prima :)


Zojuist mijn Kyleena laten vervangen en vooralsnog dezelfde ervaring :) .
Ook meteen uitstrijkje gedaan, maar dat is peanuts vergeleken bij het zetten van de spiraal.

Iemand trouwens een tip voor menstruatie ondergoed? Wil het toch eens proberen.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:23

Modibodi! Ik draag inmiddels een jaar of drie elke dag hun seamfree ondergoed en gebruik geen normaal ondergoed meer. Het zit echt heerlijk.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 12:31

Ik ben na bijna 4 jaar koperspiraal overstag, mijn menstruatie nam echt heel heftige vormen aan met bijbehorende zware bloedarmoede. Dus ik ga over een uurtje wisselen naar - waarschijnlijk - de mirena.

Was 5 jaar geleden gestopt met de pil en had hormone afgezworen, maar heb nu de (goede) hoop dat ik in de rest van m’n leven stabiel genoeg ben dat ik niet meer dezelfde bijwerkingen zal krijgen (stemmings- en libido-problemen). Ik hou jullie op de hoogte!