[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PotjeMayo

Berichten: 574
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:43

Laura_1986 schreef:
PotjeMayo schreef:
Ik heb vanochtend de pil meegekregen van de huisarts om te kijken of het helpt bij mijn klachten.
Maar ik merk dat ik er toch wel tegenop zie? Vind het nu toch best eng :o
Zo van wat zal het doen met mij? En of het m'n klachten gaat verminderen?


Ik weet niet welke klachten je ervaart en dus waarom de pil is voorgeschreven? Is het bedoeld als langdurige oplossing of als tijdelijke (bijv. bij onregelmatig bloedverlies bij een hormoonspiraal)?


Voor nu is het tijdelijk, om uit te proberen en kijken of het helpt.

Ik heb last van pms-achtige klachten. De week ervoor; depressieve klachten , emoties niet in de hand hebben, opgeblazen gevoel, voel me ook niet echt als mezelf. En de laatste tijd heftigere pijn in buik/onderrug/bovenbenen/bekken tijdens de menstruatieweek

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:49

Dorine92 schreef:
Slmt9 schreef:
Mijn gynaecoloog raadde natuurlijke anticonceptie af.


Dikke kans dat jouw gynaecoloog niet goed op de hoogte is dan. Zonde.
Of wat ook kan, is dat jouw situatie er niet geschikt voor is. Als jij elke dag van de maand onbezorgd seks wilt kunnen hebben, is deze methode niet geschikt voor je, want je kunt niet altijd maar seks hebben zonder zwanger te worden. Vruchtbaar = geen seks, andere soorten seks waar je niet zwanger van kunt worden, of condoom. Als dit niet past bij jou zou ik het je ook afraden als ik jouw gynaecoloog was.
Ook zou ik het afraden bij mensen die niet intelligent genoeg zijn om de methode correct te leren en toe te passen. En ik zou het ook afraden bij lakse mensen. En zo zijn er nog meer situaties die niet geschikt zijn voor deze methode


Bijzondere aanname doe je daar. Door hoe je communiceert ga ik hier verder ook geen energie in steken.

xColorCross

Berichten: 1670
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:55

Dorine92 schreef:
Dingle_s schreef:
Hoi allemaal,
Ik loop een beetje vast betreft mijn anticonceptie. Ik gebruik eigenlijk al sinds 2016 de pil, zonder problemen. Sinds 2020 sukkelde ik wat met mijn gemoedstoestand dus besloot ik om te stoppen met de pil en om voor een koperspiraal te gaan om te kijken of ik mij wat beter zou voelen. Na 2,5 maand gaf ik het al op, wat een drama! Enorme haaruitval (kale plekken), onder de acne, huilen etc etc. Ik had mij nog nooit zo ellendig gevoeld. Afijn, spiraal eruit, terug naar de pil. Mijn haaruitval stopte vrijwel direct en mijn acne verdween als sneeuw voor de zon.

Tot eind vorig jaar…. Ik kreeg ineens een wat pijnlijke arm, mijn ader over mijn boven arm verkleurde zwart, het bleek een bloedpropje te zijn. Na 6 weken bloedverdunners ben ik daar gelukkig van af. Ik kreeg het advies om goed na te denken over mijn anticonceptie en dat ze mij zeker aanraadde om te stoppen met de pil.
Ik slik de pil nu nog steeds… met alle risico’s van dien. Maar ik weet ook echt niet hoe verder?
Voor vele mensen is het misschien ‘maar’ haaruitval maar ik vond het echt verschrikkelijk! Ik was nog nooit zo ongelukkig met mijzelf als toen.

Ik twijfel nu over een hormoon spiraal. Wat zijn jullie ervaringen over de overstap van de pil naar een hormoonspiraal? Klachten qua haaruitval en acne?


Je kunt ook natuurlijke anticonceptie overwegen, dan heb je dit hele gezeur niet. Alleen dan moet je wel écht weten wat je doet en dan zal je dus de cursus moeten doen à paar honderd euro. Maar dan ben je wel van alle ellende af.
Stuur gerust een pb het is niet spelen met vuur zoals mensen nu gaan waarschijnlijk gaan roepen in 3, 2, 1....



Om welke 'cursus' gaat het dan?

Deze reactie staat onder het filmpje:
Citaat:
Can confirm..

Ben ook zwanger geworden met gebruik van natuurlijke anticonceptie (Natural Cycles). Op verschillende manieren contact gezocht met het bedrijf, maar ze belden/mailden nooit terug.

Dochter is nu bijna 3 jaar. Mijn vriend en ik kenden elkaar maar kort, dus het was best stessvol als ik eerlijk ben. Inmiddels zijn we echt een happy family, we hebben ook nog een zoontje gekregen (gepland).

Zielsblij met mijn dochter, maar voor mij nooit meer natuurlijke anticonceptie.

Goed dat hier aandacht voor is!


Arjan Lubach geeft aan dat je je temperatuur moet opmeten. Dat is toch hét principe van natuurlijke anticonceptie? Dat moet op gezette tijden en bij een zeer regelmatig leven, zonder ziekte/zelfs een verkoudheid. Zelfs als je alles correct volgens het boekje zou doen is er 5 procent kans op zwangerschap.

Wat jij hier zomaar staat te verkondigen is niet goed. Zelfs de kennis van een gynaecoloog in twijfel trekken..

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 18:58

PotjeMayo schreef:
Voor nu is het tijdelijk, om uit te proberen en kijken of het helpt.

Ik heb last van pms-achtige klachten. De week ervoor; depressieve klachten , emoties niet in de hand hebben, opgeblazen gevoel, voel me ook niet echt als mezelf. En de laatste tijd heftigere pijn in buik/onderrug/bovenbenen/bekken tijdens de menstruatieweek


Ga het gewoon proberen; het is bij iedereen afwachten of ze last krijgen van bijwerkingen en welke dan. Daarnaast is het ook goed om af te vragen hoe ‘erg’ de bijwerkingen eventueel zijn in vergelijking met je pas-achtige klachten (als die wel geheel of grotendeels verdwijnen). Mocht de pil niet werken of je wordt er toch niet blij van, dan zijn er nog andere anticonceptievormen om te proberen.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:07

xColorCross schreef:
Dorine92 schreef:

Je kunt ook natuurlijke anticonceptie overwegen, dan heb je dit hele gezeur niet. Alleen dan moet je wel écht weten wat je doet en dan zal je dus de cursus moeten doen à paar honderd euro. Maar dan ben je wel van alle ellende af.
Stuur gerust een pb het is niet spelen met vuur zoals mensen nu gaan waarschijnlijk gaan roepen in 3, 2, 1....



Om welke 'cursus' gaat het dan?

Deze reactie staat onder het filmpje:
Citaat:
Can confirm..

Ben ook zwanger geworden met gebruik van natuurlijke anticonceptie (Natural Cycles). Op verschillende manieren contact gezocht met het bedrijf, maar ze belden/mailden nooit terug.

Dochter is nu bijna 3 jaar. Mijn vriend en ik kenden elkaar maar kort, dus het was best stessvol als ik eerlijk ben. Inmiddels zijn we echt een happy family, we hebben ook nog een zoontje gekregen (gepland).

Zielsblij met mijn dochter, maar voor mij nooit meer natuurlijke anticonceptie.

Goed dat hier aandacht voor is!


Arjan Lubach geeft aan dat je je temperatuur moet opmeten. Dat is toch hét principe van natuurlijke anticonceptie? Dat moet op gezette tijden en bij een zeer regelmatig leven, zonder ziekte/zelfs een verkoudheid. Zelfs als je alles correct volgens het boekje zou doen is er 5 procent kans op zwangerschap.

Wat jij hier zomaar staat te verkondigen is niet goed. Zelfs de kennis van een gynaecoloog in twijfel trekken..


Het gaat om sensiplan. Gewoon te vinden op de lijst van veilige methodes van de World Health Organization (als hij niet onder die naam te vinden is, staat hij er wellicht als NFP-natural family planning). In de praktijk is deze methode ietsje veiliger dan de pil. Dit is gewoon terug te vinden

Onderin het bericht herhaal je gewoon de onzin van Arjan Lubach. Sinds wanneer vallen de filmpjes van een grappenmaker onder de categorie wetenschappelijk betrouwbare info?
Bovendien doe jij nu hetzelfde als wat hij doet, namelijk alle methoden op 1 hoop gooien. Die 5 procent zal gaan over een onbetrouwbare methode. Niet over sensiplan.
En natural cycles is ook geen sensiplan. Schijnbaar is natural cycles een onbetrouwbare methode, aangezien deze mevrouw zwanger is geworden
En wb die temperatuur.. ook hier is het duidelijk dat jij enkel Arjan Lubach napraat. Je hebt geen idee waar je het over hebt. In een betrouwbare methode houden ze natuurlijk rekening met ziekte. Leuk ook dat je ziekte opnoemt als gevaar, want laat dat nou juist net het grote gevaar van de anticonceptiepil zijn. Als jij vandaag de longen uit je lijf kotst (en dus ook de pil niet kunt binnenhouden), kun je nog zwanger worden van de seks die je eergisteren hebt gehad. En niets wat je hiertegen kunt doen, behalve dan een morning after pil wanneer je uitgekotst bent.
Een betrouwbare methode zoals sensiplan baseert zich niet enkel op temperatuur. Er zijn veel meer dingen die je kunt waarnemen, en als je die combineert kan je niet gefopt worden door koorts, een beetje teveel drank, een ander tijdstip van meten of weet ik veel wat die gast allemaal opnoemde.
Ik leef totaal niet regelmatig. Ik werk in ploegendiensten. Ook voor mij is deze methode geschikt. Mijn lichaam reageert overigens niet heel erg op verschillende meet tijdstippen. Dat is per lichaam verschillend maar de cursus biedt overal oplossingen voor. Je bent nooit aan het gokken. Dit is dan ook ten strengste verboden. Bij twijfel niet doen.

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:45

Slmt9 schreef:
Ik lees dat de pil goed bevalt, maar vanwege het bloedpropje een alternatief nodig is. Het koperspiraal bleek geen goed alternatief.

Mirena spiraal zou ik dan zeker een kans geven. Wie last krijgt van welke bijwerking is niet op voorhand te zeggen.

Mijn gynaecoloog raadde natuurlijke anticonceptie af.


Zoals ik het lees is ze rechtstreeks van de pil overgegaan naar een koperspiraal.

Het is dus niet gezegd dat het door het koperspiraal komt of dat het gewoon ontwenning van het lichaam is omdat er weer een natuurlijke cyclus op gang moet komen die werd onderdrukt door synthetische hormonen...

PotjeMayo

Berichten: 574
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 19:49

Laura_1986 schreef:
PotjeMayo schreef:
Voor nu is het tijdelijk, om uit te proberen en kijken of het helpt.

Ik heb last van pms-achtige klachten. De week ervoor; depressieve klachten , emoties niet in de hand hebben, opgeblazen gevoel, voel me ook niet echt als mezelf. En de laatste tijd heftigere pijn in buik/onderrug/bovenbenen/bekken tijdens de menstruatieweek


Ga het gewoon proberen; het is bij iedereen afwachten of ze last krijgen van bijwerkingen en welke dan. Daarnaast is het ook goed om af te vragen hoe ‘erg’ de bijwerkingen eventueel zijn in vergelijking met je pas-achtige klachten (als die wel geheel of grotendeels verdwijnen). Mocht de pil niet werken of je wordt er toch niet blij van, dan zijn er nog andere anticonceptievormen om te proberen.


Ik ga het zeker proberen, heb het ook al in huis. Vind het gewoon spannend om eraan te beginnen :+
Dankjewel voor je reactie i.i.g :) , toch maar doorzetten vanavond :D

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:55

Slmt9 schreef:
Ik lees dat de pil goed bevalt, maar vanwege het bloedpropje een alternatief nodig is. Het koperspiraal bleek geen goed alternatief.

Mirena spiraal zou ik dan zeker een kans geven. Wie last krijgt van welke bijwerking is niet op voorhand te zeggen.

Mijn gynaecoloog raadde natuurlijke anticonceptie af.

De kyleena is nog weer wat lichter.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:38

Slmt9 schreef:
Dorine92 schreef:

Dikke kans dat jouw gynaecoloog niet goed op de hoogte is dan. Zonde.
Of wat ook kan, is dat jouw situatie er niet geschikt voor is. Als jij elke dag van de maand onbezorgd seks wilt kunnen hebben, is deze methode niet geschikt voor je, want je kunt niet altijd maar seks hebben zonder zwanger te worden. Vruchtbaar = geen seks, andere soorten seks waar je niet zwanger van kunt worden, of condoom. Als dit niet past bij jou zou ik het je ook afraden als ik jouw gynaecoloog was.
Ook zou ik het afraden bij mensen die niet intelligent genoeg zijn om de methode correct te leren en toe te passen. En ik zou het ook afraden bij lakse mensen. En zo zijn er nog meer situaties die niet geschikt zijn voor deze methode


Bijzondere aanname doe je daar. Door hoe je communiceert ga ik hier verder ook geen energie in steken.


Ik krijg hier een beetje 'doe zelf onderzoek'-vibes bij.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:18

Tiggs schreef:
Slmt9 schreef:

Bijzondere aanname doe je daar. Door hoe je communiceert ga ik hier verder ook geen energie in steken.


Ik krijg hier een beetje 'doe zelf onderzoek'-vibes bij.

Grappig want ik heb een uitgebreide cursus gedaan en de methode wordt erkend door de who als een betrouwbare methode. Helaas wordt dit een beetje onder stoelen en banken gestoken door de media. De farma industrie heeft er geen belang bij dat mensen stoppen met de pil natuurlijk.
Je kunt de de website bezoeken, je kunt ze bellen, je zult vriendelijk te woord gestaan worden, je kunt de cursus doen en dan zelf oordelen.
Ik ben er in gegaan met het idee van de dood of de gladiolen.. pil ga ik niet goed op en condoom is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend... als deze cursus me ook maar kan leren of er misschien 1 dag in de maand gegarandeerd veilig is dan ben ik blij.
Eenmaal bij die cursus bleek er veel meer mogelijk. Er ging een wereld voor me open. Het is echt geen hocus pocus en doe het zelf. Dit is een resultaat van tientallen jaren onderzoek en de methode is waterdicht. Ik ben wetenschappelijk opgeleid en trap heus niet in een dom praatje van een domme vlogger. Deze methode zit sowieso niet op social media, aangezien het vanuit de kerk is ontstaan. Ze willen ook niet meedoen met apps en dat soort dingen. Het gaat gewoon met een pen en een papier en een boek. Geen hip gedoe.
Je wordt uitgebreid begeleid en bijgestaan door een consulente
Ik heb vooraf mijn huisarts hierover gebeld. Hij kon er niks zinnigs over zeggen zei hij, want hij kende het niet.
Ik vind het zelf zonde als mensen niet van deze methode weten. Wat je ervan denkt moet je helemaal zelf weten. Als je het wilt wegzetten onder hocus pocus / doe het zelf .. Tja... Your loss. Maar voor mensen die echt op zoek zijn naar een oplossing is dit misschien een oplossing waarvan ze niet wisten dat het bestond.

Overigens is deze methode ook perfect voor mensen die heel graag zwanger willen worden. Want je kunt "nu niet doen" ook omdraaien naar "nu wel doen" en als je volledig gezond bent, kun je dan makkelijk zwanger raken. Als het moeilijk gaat, kan de methode ook problemen opsporen mocht het probleem bij de vrouw liggen. Ook als de reguliere geneeskunde vastloopt komen ze bij de cursus soms de reden tegen waarom de betreffende vrouw niet zwanger wordt.
Als het aan de man ligt gaat dit verhaal uiteraard niet op.

"Natuurlijk" is echt niet alleen maar ellende. We staan tegenwoordig ver van de natuur en ons lichaam af, mede omdat de media ons bang maakt. En de mensen die hier tegenin gaan, zijn ook niet altijd even snugger. Aan ieder de taak om de b.llsh.t er tussenuit te filteren. Geen makkelijke taak. Maar doe je eigen research of laat de info lekker links liggen. Ik heb verder geen aandelen in deze anticonceptiemethode ofzo :+ had alleen gewild dat ik eerder gewezen was op het bestaan ervan. Dus ik hoop een ander hiermee te helpen

Schuur_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 09-08-05

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:06

De effectiviteit van Sensiplan is betrouwbaarder dan die van de pil. Studies aan de universiteiten van Düsseldorf en Heidelberg gaven de volgende waarden: Van 7866 cycli traden slechts 3 ongewenste zwangerschappen op. Dit komt overeen met een Pearl-index van 0,4. De effectiviteit van Sensiplan is dus vergelijkbaar met die van de pil.

Dit haal ik van de website op de homepagina. In 2 zinnen spreken ze zichzelf al tegen.

Ik neem het risico niet van 'natuurlijke' anticonceptie. Condooms wen je wel aan als je echt niks anders wilt gebruiken. Gewoon een beetje oefening en de juiste maat doet al veel.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:02

Sensiplan is al eerder besproken, 0.0% kans op zwangerschap is zeker aanwezig, gewoon geen sex hebben. Problem solved.

En anders, ja er is altijd een risico, ook met deze methode. Is het betrouwbaar, ja, kan je 100% alles uitsluiten, nee.

Ik snap nooit zo goed waarom dit weer door de strot geduwd moet worden bij mensen. Het is 1 van de methodes die beschikbaar is. Lees je in, net als over de pil, spiraal enz.

Ik had het idee dat de vraag voort kwam uit juist tevreden zijn met de pil (hormonen) en ontevreden zonder hormonen (koper spiraal). Maar dat lees ik blijkbaar niet 'goed'.

Dorine, met stroop vang je meer vliegen, dan met azijn he ;)

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:53

Schuur_ schreef:
De effectiviteit van Sensiplan is betrouwbaarder dan die van de pil. Studies aan de universiteiten van Düsseldorf en Heidelberg gaven de volgende waarden: Van 7866 cycli traden slechts 3 ongewenste zwangerschappen op. Dit komt overeen met een Pearl-index van 0,4. De effectiviteit van Sensiplan is dus vergelijkbaar met die van de pil.

Dit haal ik van de website op de homepagina. In 2 zinnen spreken ze zichzelf al tegen.

Ik neem het risico niet van 'natuurlijke' anticonceptie. Condooms wen je wel aan als je echt niks anders wilt gebruiken. Gewoon een beetje oefening en de juiste maat doet al veel.

Waar spreken ze zichzelf tegen dan?
En heb je ooit de "betrouwbaarheid" van het condoom opgezocht? Die ligt stukken lager :+

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 11:55

MarliesV schreef:
Sensiplan is al eerder besproken, 0.0% kans op zwangerschap is zeker aanwezig, gewoon geen sex hebben. Problem solved.

En anders, ja er is altijd een risico, ook met deze methode. Is het betrouwbaar, ja, kan je 100% alles uitsluiten, nee.

Ik snap nooit zo goed waarom dit weer door de strot geduwd moet worden bij mensen. Het is 1 van de methodes die beschikbaar is. Lees je in, net als over de pil, spiraal enz.

Ik had het idee dat de vraag voort kwam uit juist tevreden zijn met de pil (hormonen) en ontevreden zonder hormonen (koper spiraal). Maar dat lees ik blijkbaar niet 'goed'.

Dorine, met stroop vang je meer vliegen, dan met azijn he ;)

Ik hoef geen vliegen te vangen. De mensen die geïnteresseerd zijn lezen het wel en vinden hun weg vanzelf
En zolang je niet weet waar je het over hebt, vind ik je uitspraken best interessant. Nadat je eisprong is geweest, is het simpelweg onmogelijk om die cyclus nog zwanger te worden. Onmogelijk als in 100%. Weet niet of je biologie hebt gehad maar voor een zwangerschap moet je een zaadje én een eitje bij elkaar brengen

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:09

Condooms zijn gewoon een kwestie van wennen imo (maar idd, mij toch te veel risico). En ik haak altijd af als er ergens een ‘consulente’ voorbij komt, dat is voor mij toch een soort synoniem voor niet (volledig) terzake opgeleid.

Ik vind het goed dat niet iedereen meer klakkeloos naar de pil grijpt, maar jongeren krijgen vooral mee ‘hormonen zijn eng’. En horen vervolgens dat je maar 24 uur per maand vruchtbaar bent (wat natuurlijk klopt, maar ze vergeten dan wel de levensduur van spermacellen). Het ligt allemaal zo genuanceerd, dat overziet echt niet iedereen.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:30

Ik weet niet helemaal zeker of dit hier hoort, dus ik hoor het graag als ik ergens anders heen moet.

Al sinds ik ongesteld ben (nu zo'n ruim 10 jaar, ik ben nu 24), is het eigenlijk nooit regelmatig geweest. Het fluctueert meestal tussen de 4 en 6 weken en soms sla ik er helemaal 1 over. Dat is an sich al wel een beetje raar imo, maar sinds een jaar of 2 is ook het vet op mijn onderbuik erg toegenomen. En dan heb ik het dus echt over het gedeelte onder de navel. Mijn levensstijl is niet significant veranderd in die jaren, maar wellicht is het te wijten aan de vettoename die schijnt te gebeuren tussen 20-25 jaar? Daarnaast heb ik altijd al iets van een buikje gehad, ook op mijn onderbuik.

Toch, die toename en mijn onregelmatige menstruaties deed me denken dat er misschien iets qua hormonen aan de hand is? Pcos is natuurlijk bekend, maar ik heb verder geen van die symptomen. Dus wellicht een hormoneninbalans op een andere manier? Kan je dit testen bij de huisarts en is dit überhaupt de richting waarin ik moet kijken, of zou er nog iets anders kunnen zijn (of niks, kan natuurlijk ook haha)? Ik ben al eens naar de huisarts geweest over mijn menstruaties en toen werd het afgewimpeld als 'ja dat kan gebeuren voor periodes in je leven'.

xColorCross

Berichten: 1670
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 12:51

Jeetje wat een toon, Dorine92. Die kan sowieso een stuk aardiger, ookal ben je het niet eens met bepaalde visies.
Arjan Lubach maakt trouwens gewoon gebruik van betrouwbare bronnen, die (weliswaar klein in beeld, maar toch) in het filmpje te zien zijn. Dit terzijde.

Geen enkel anticonceptiemiddel (behalve onthouding) is 100% betrouwbaar. Dat je verkondigt dat jouw middel dat wel is, is imo kwalijk en gevaarlijk. Mensen krijgen een heel verkeerd beeld hiervan. Nog kwalijker is dat je begint met het adviseren van het gebruiken van natuurlijke anticonceptie, maar er in eerste instantie niet bij zegt dat bepaalde methoden (die onder de overkoepelende term 'natuurlijke anticonceptie' vallen) zeker onbetrouwbaar zijn.

Edit: aangepast omdat ik iets verkeerd gelezen had.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 13:20

xColorCross schreef:
Jeetje wat een toon, Dorine92. Die kan sowieso een stuk aardiger, ookal ben je het niet eens met bepaalde visies.
Arjan Lubach maakt trouwens gewoon gebruik van betrouwbare bronnen, die (weliswaar klein in beeld, maar toch) in het filmpje te zien zijn. Dit terzijde.

Geen enkel anticonceptiemiddel (behalve onthouding) is 100% betrouwbaar. Dat je verkondigt dat jouw middel dat wel is, is imo kwalijk en gevaarlijk. Mensen krijgen een heel verkeerd beeld hiervan. Nog kwalijker is dat je begint met het adviseren van het gebruiken van natuurlijke anticonceptie, maar er in eerste instantie niet bij zegt dat bepaalde methoden (die onder de overkoepelende term 'natuurlijke anticonceptie' vallen) zeker onbetrouwbaar zijn.

Edit: aangepast omdat ik iets verkeerd gelezen had.


Nog wel meer dingen verkeerd gelezen. Maakt niet uit. Ik hoef je niet te overtuigen

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 20:51

Ik kom even binnenvallen in dit topic met een probleem.

Ik wordt elke maand ongesteld, ik slik de pil niet meer sinds al flink wat jaren. De pil werkte niet bij mij en geestelijk voelde ik mij echt mega verrot. Toen de keuze gemaakt dat ik mij dan liever een paar dagen rot voel dan continue en gestopt.

Ik heb alleen wel veel klachten een week van te voren. De meeste zijn passend en kan ik goed mee overweg als in ik kan er mee functioneren en het heeft geen hevige invloed op mijn dagelijkse bezigheden. Maar wat er al sinds een langere tijd bij is gekomen is duizeligheid. Het komt altijd een paar dagen voordat de maandelijkse periode begint. In de andere weken heb ik er geen last van.

Het zijn korte momenten van duizeligheid vaak 1 seconde soms nog niet eens. Als ik zit schrik ik ervan maar dan is het te doen. Als ik sta is het wel een ander verhaal , deze week schrok ik behoorlijk want ik viel bijna tegen een kast aan. Later had ik het nog een kort moment. Vaak is de schrik maar kort en ga ik daarna gewoon weer door. Nog dezelfde dag was het raak, vaak heb ik dan ook wel eens hartkloppingen en licht in het hoofd bij te snel opstaan. Mijn werk vindt ik dan bijvoorbeeld wel pittig omdat het best druk is. Vaak moet ik dan zweten en heb ik een kort lontje en kan ik weinig hebben. Met name de laatste 2 dagen voordat ik ongesteld wordt heb ik dit erger. Zodra ik dan ongesteld ben is dit helemaal verdwenen en heb ik nergens last meer van.

Ik heb sowieso van mijzelf al last van angst en hypochondrie waardoor ik meer in paniek kan raken en het zweten / warm krijgen hoort daar ook bij dat herken ik. Door mijn hormonen kunnen die gevoelens versterkt worden , maar daar ben ik zelf ook bewust van waardoor ik ook sneller weer rustiger kan worden.


Via Google kom ik wel tegen dat de duizeligheid erbij kan horen. Kom dan wel uit op PMS, maar daarin kan ik mijzelf eigenlijk niet vinden omdat het niet zo hevig is dat ik niet meer kan functioneren. Ik kan verder alles op mijn werk en buiten mijn werk om. Maar echt fijn is het natuurlijk niet en ik vraag mij af of meer mensen het herkennen.

De klachten die ik heb voordat ik moet worden zal ik nog even op een rijtje zetten:
- Buikpijn in onderbuik , maar dit is altijd wel goed te doen
- Misselijk zijn
- Soms hoofdpijn
- Kort lontje hebben
- Niet lekker in mijn vel , snel kunnen huilen , snel boos kunnen zijn.
- duizeligheid
- licht in het hoofd
- zweten / warm hebben
- 1 nacht heel slecht slapen en daarbij gevoel van onrust
- soms hartkloppingen


Buiten deze periode om voel ik mij altijd kiplekker en goed en heb ik nergens last van.

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:00

Zebrastreep schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic met een probleem.

Ik wordt elke maand ongesteld, ik slik de pil niet meer sinds al flink wat jaren. De pil werkte niet bij mij en geestelijk voelde ik mij echt mega verrot. Toen de keuze gemaakt dat ik mij dan liever een paar dagen rot voel dan continue en gestopt.

Ik heb alleen wel veel klachten een week van te voren. De meeste zijn passend en kan ik goed mee overweg als in ik kan er mee functioneren en het heeft geen hevige invloed op mijn dagelijkse bezigheden. Maar wat er al sinds een langere tijd bij is gekomen is duizeligheid. Het komt altijd een paar dagen voordat de maandelijkse periode begint. In de andere weken heb ik er geen last van.

Het zijn korte momenten van duizeligheid vaak 1 seconde soms nog niet eens. Als ik zit schrik ik ervan maar dan is het te doen. Als ik sta is het wel een ander verhaal , deze week schrok ik behoorlijk want ik viel bijna tegen een kast aan. Later had ik het nog een kort moment. Vaak is de schrik maar kort en ga ik daarna gewoon weer door. Nog dezelfde dag was het raak, vaak heb ik dan ook wel eens hartkloppingen en licht in het hoofd bij te snel opstaan. Mijn werk vindt ik dan bijvoorbeeld wel pittig omdat het best druk is. Vaak moet ik dan zweten en heb ik een kort lontje en kan ik weinig hebben. Met name de laatste 2 dagen voordat ik ongesteld wordt heb ik dit erger. Zodra ik dan ongesteld ben is dit helemaal verdwenen en heb ik nergens last meer van.

Ik heb sowieso van mijzelf al last van angst en hypochondrie waardoor ik meer in paniek kan raken en het zweten / warm krijgen hoort daar ook bij dat herken ik. Door mijn hormonen kunnen die gevoelens versterkt worden , maar daar ben ik zelf ook bewust van waardoor ik ook sneller weer rustiger kan worden.


Via Google kom ik wel tegen dat de duizeligheid erbij kan horen. Kom dan wel uit op PMS, maar daarin kan ik mijzelf eigenlijk niet vinden omdat het niet zo hevig is dat ik niet meer kan functioneren. Ik kan verder alles op mijn werk en buiten mijn werk om. Maar echt fijn is het natuurlijk niet en ik vraag mij af of meer mensen het herkennen.

De klachten die ik heb voordat ik moet worden zal ik nog even op een rijtje zetten:
- Buikpijn in onderbuik , maar dit is altijd wel goed te doen
- Misselijk zijn
- Soms hoofdpijn
- Kort lontje hebben
- Niet lekker in mijn vel , snel kunnen huilen , snel boos kunnen zijn.
- duizeligheid
- licht in het hoofd
- zweten / warm hebben
- 1 nacht heel slecht slapen en daarbij gevoel van onrust
- soms hartkloppingen


Buiten deze periode om voel ik mij altijd kiplekker en goed en heb ik nergens last van.


Vervelend dat je zulke klachten ervaart. De definitie van PMS en bijbehorende klachten is overal anders, maar overal het algemeen geldt dat je lichamelijk en psychische klachten hebt in de periode voor je menstruatie en dat deze verdwijnen zodra de menstruatie inzet. Verder moet je ook een periode hebben zonder deze klachten en dat is bij jou het geval. Je klachten hinderen je dagelijkse bezigheden, maar dat wil niet zeggen dat je niks meer kunt dan alleen op bed liggen bijvoorbeeld. Wat jij beschrijft valt ook onder ‘hinderen’. Dus naar mijn mening zouden je klachten goed kunnen passen bij PMS.

Herkennen doe ik het niet, maar wellicht goed om eens te overleggen met een huisarts of gyneacoloog?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:11

Ik heb die site van Sensiplan eens bekeken, maar ik haak echt af bij dit soort teksten:

Citaat:
Bij gebruik van hormonale anticonceptie wordt vruchtbaarheid onderdrukt om seksualiteit te kunnen beleven, met Sensiplan voegt de seksualiteit zich juist naar de vruchtbaarheid. Sensiplan biedt partners dus de kans om hun gezamenlijke vruchtbaarheid te leren kennen, serieus te nemen en de verantwoordelijkheid ervan ook samen te dragen.

Vervolgens kan de vruchtbare periode op verschillende manieren worden beleefd. Elk paar zal daarin zijn eigen weg zoeken, maar juist dit maakt Sensiplan tot een communicatie-bevorderende methode. Niet zelden komt er een accentverschuiving in het samenzijn. Wie voor Sensiplan kiest, begint een ontdekkingsreis met z’n tweeën.


Bovendien heb ik juist rond m'n ovulatie meer zin en zijn de orgasmes ook beter. Dus niet mijn ding. Los van een ontzettend grote geen-kinderwens.

EmmaVZ

Berichten: 2707
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 15:56

WithinYuuri schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of dit hier hoort, dus ik hoor het graag als ik ergens anders heen moet.

Al sinds ik ongesteld ben (nu zo'n ruim 10 jaar, ik ben nu 24), is het eigenlijk nooit regelmatig geweest. Het fluctueert meestal tussen de 4 en 6 weken en soms sla ik er helemaal 1 over. Dat is an sich al wel een beetje raar imo, maar sinds een jaar of 2 is ook het vet op mijn onderbuik erg toegenomen. En dan heb ik het dus echt over het gedeelte onder de navel. Mijn levensstijl is niet significant veranderd in die jaren, maar wellicht is het te wijten aan de vettoename die schijnt te gebeuren tussen 20-25 jaar? Daarnaast heb ik altijd al iets van een buikje gehad, ook op mijn onderbuik.

Toch, die toename en mijn onregelmatige menstruaties deed me denken dat er misschien iets qua hormonen aan de hand is? Pcos is natuurlijk bekend, maar ik heb verder geen van die symptomen. Dus wellicht een hormoneninbalans op een andere manier? Kan je dit testen bij de huisarts en is dit überhaupt de richting waarin ik moet kijken, of zou er nog iets anders kunnen zijn (of niks, kan natuurlijk ook haha)? Ik ben al eens naar de huisarts geweest over mijn menstruaties en toen werd het afgewimpeld als 'ja dat kan gebeuren voor periodes in je leven'.


Hier precies dezelfde situatie en zelfde bedenkingen/vragen. Ik heb echter nooit iets ondernomen omdat het niet werkelijk een probleem was/is voor mij. Maar ben zeker ook wel benieuwd of het hormonen-inbalans zou kunnen zijn. Daarnaast had ik ook last van acné (nu niet meer sinds ik op de pil zit recent, ook een interessante observatie).

Laura_1986
Berichten: 116
Geregistreerd: 22-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 18:00

EmmaVZ schreef:
WithinYuuri schreef:
Ik weet niet helemaal zeker of dit hier hoort, dus ik hoor het graag als ik ergens anders heen moet.

Al sinds ik ongesteld ben (nu zo'n ruim 10 jaar, ik ben nu 24), is het eigenlijk nooit regelmatig geweest. Het fluctueert meestal tussen de 4 en 6 weken en soms sla ik er helemaal 1 over. Dat is an sich al wel een beetje raar imo, maar sinds een jaar of 2 is ook het vet op mijn onderbuik erg toegenomen. En dan heb ik het dus echt over het gedeelte onder de navel. Mijn levensstijl is niet significant veranderd in die jaren, maar wellicht is het te wijten aan de vettoename die schijnt te gebeuren tussen 20-25 jaar? Daarnaast heb ik altijd al iets van een buikje gehad, ook op mijn onderbuik.

Toch, die toename en mijn onregelmatige menstruaties deed me denken dat er misschien iets qua hormonen aan de hand is? Pcos is natuurlijk bekend, maar ik heb verder geen van die symptomen. Dus wellicht een hormoneninbalans op een andere manier? Kan je dit testen bij de huisarts en is dit überhaupt de richting waarin ik moet kijken, of zou er nog iets anders kunnen zijn (of niks, kan natuurlijk ook haha)? Ik ben al eens naar de huisarts geweest over mijn menstruaties en toen werd het afgewimpeld als 'ja dat kan gebeuren voor periodes in je leven'.


Hier precies dezelfde situatie en zelfde bedenkingen/vragen. Ik heb echter nooit iets ondernomen omdat het niet werkelijk een probleem was/is voor mij. Maar ben zeker ook wel benieuwd of het hormonen-inbalans zou kunnen zijn. Daarnaast had ik ook last van acné (nu niet meer sinds ik op de pil zit recent, ook een interessante observatie).


Een hormonale inbalans wordt,
zover mij bekend is, niet echt onderzocht, tenzij bij een kinderwens of bij overgangsklachten. Dit zal mede te maken hebben met dat er geen ander beleid/andere oplossing is dan hormonale anticonceptie (bij PCOS heeft een pil of hormoonspiraal de voorkeur). Bij een kinderwens kunnen hormonen wordt voorgeschreven die de eisprong stimuleren, bij overgangsklachten worden te lage hormonen aangevuld.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:48

Tiggs schreef:
Ik heb die site van Sensiplan eens bekeken, maar ik haak echt af bij dit soort teksten:

Citaat:
Bij gebruik van hormonale anticonceptie wordt vruchtbaarheid onderdrukt om seksualiteit te kunnen beleven, met Sensiplan voegt de seksualiteit zich juist naar de vruchtbaarheid. Sensiplan biedt partners dus de kans om hun gezamenlijke vruchtbaarheid te leren kennen, serieus te nemen en de verantwoordelijkheid ervan ook samen te dragen.

Vervolgens kan de vruchtbare periode op verschillende manieren worden beleefd. Elk paar zal daarin zijn eigen weg zoeken, maar juist dit maakt Sensiplan tot een communicatie-bevorderende methode. Niet zelden komt er een accentverschuiving in het samenzijn. Wie voor Sensiplan kiest, begint een ontdekkingsreis met z’n tweeën.


Bovendien heb ik juist rond m'n ovulatie meer zin en zijn de orgasmes ook beter. Dus niet mijn ding. Los van een ontzettend grote geen-kinderwens.

Ik vind het juist mooi. Ben toendertijd samen met mn toenmalige guy (vaste scharrel) gegaan en die vond het ook heel interessant. Ik heb zelf gelukkig juist de meeste zin aan het eind van mn cyclus. Ik ben dus van nature ook al iemand die geen koters wil schijnbaar :+

Je ziet tijdens de cursus trouwens ook dat partners elkaar beter gingen begrijpen. Je guy weet na de cursus precies wanneer je op welke hormonen aan het trippen bent, en kan dus beter begrip opbrengen. Zo was er een vrouw die soms schijnbaar buien had. Ze had het zelf niet door maar haar man zag een patroon toen hij de cyclus kaart in de gaten hield. Dus op een gegeven moment als hij thuiskwam en zn vrouw op de bank zag hangen, keek hij even op de kaart, had hij een aha-moment, en was het vervolgens geen dikke ruzie zoals gewoonlijk, maar een: "schat, ik laat het bad vollopen, ga jij maar even lekker met een wijntje in bad zitten, ik regel het eten voor straks"

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 16:57

Je kan ook zonder cursus bij je partner aangeven dat je last hebt van pms (ik noem maar wat) en dan een begripvolle partner hebben ;)