[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4331
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:07

Ik zit eraan te denken om ergens in dit jaar de overstap te maken naar een kyleena spiraal. Ik slik eigenlijk al 10 jaar de pil, maar ik zou graag eens zonder zoveel hormonen willen zijn. In die 10 jaar heb ik 1 jaar niet de pil geslikt en ik voelde me toen een stuk meer open. Lekker vaag en ik weet ook niet in hoeverre dat daadwerkelijk kwam doordat ik geen pil slikte of door iets anders, want het is heus niet dat ik me nu helemaal niet open voel, maar toch door alle verhalen merk ik al een aantal jaar weerstand op het slikken van de pil. Omdat het verder geen fysieke bijwerkingen geeft behalve mogelijk mentaal, ben ik het altijd blijven slikken uit gemak.

Waarom ik nog niet eerder de kyleena spiraal heb geprobeerd? Omdat ik in dat jaar dat ik niet de pil slikte de koperspiraal heb geprobeerd en dat was 6 maanden horror. -O- Volledig ontstoken, vaker gecheckt, meerdere antibioticakuren + allergische reacties daarop. Ik heb me zelden zo naar, futloos, stinkend, gevoeld en vooral de pijn was echt vreselijk, ik kon niets behalve een beetje voorovergebogen rondstrompelen. Voor mijn gevoel kwam het óf door het materiaal óf door de grootte.

Dus ik hoop echt dat de kyleena uitkomst bied, minder hormonen en hopelijk geen terror in mijn baarmoeder. Ik las de afgelopen pagina's al wel wat ervaringen met de kyleenaspiraal, maar ik hoor graag meer ervaringen over de eerste paar maanden. Ik heb nog wat meer geruststelling en motivatie nodig. :')

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 18:22

Ik heb net de Mirena spiraal en het plaatsen viel me echt 100% mee! Nu (een paar dagen later) af en toe een wat zeurend gevoel in m'n buik en wat spotting. Ik weet eigenlijk niet of mijn huisarts Kyleena plaatst, maar wat ik erover las was dat er niet zoveel verschil leek met Mirena en dat er nog minder ervaring mee opgedaan is. Maar ik heb er niet naar gevraagd.

Edit: en ik voel me zo opgelucht bij het idee dat er de komende 8 jaar gewoon echt geen kans is op een kind :D Die ene promille lijkt me op mijn leeftijd verwaarloosbaar.

Lottehorse27

Berichten: 237
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:21

Ik heb afgelopen week een Kyleena laten plaatsen en ook bij mij viel het plaatsen heel erg mee! *\o/* Eigenlijk precies hetzelfde verhaal als hierboven, af en toe wat buikpijn (maar heel goed te doen en 1000x beter dan mijn menstruatiepijn) en spotting. Ben erg benieuwd hoe mijn lichaam hieraan verder gaat wennen en wat de komende weken gaan brengen.

Volgens mijn huisarts is er weinig/geen verschil met de Mirena kwa werking en bijwerkingen. Gezien ik het liefst geen hormonen wilde (koperspiraal helaas niet heel handig ivm menorragie) heb ik gekozen voor zo min mogelijk hormonen en dus de Kyleena.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:38

Voor mij is dit topic niet zo nuttig meer want ik ben al na de overgang... Echter,wat ik nog wel weet is dat door het gebruik van de anticonceptiepil je libido kan dalen tot ver onder het vriespunt en dat dat dan uiteraard ook het doel is want de kans op bevruchting daalt dan ook flink want geen zin meer in een man. Daarbij schijn je, als je de pil gebruikt, een hele andere smaak in mannen te krijgen dan wanneer je geen kunstmatige hormonen zou gebruiken.Op een heel ander type zou vallen dus .

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 19:47

Ik weet nog wel dat ik bang was voor dat laatste. Ik leerde mijn man kennen toen ik al aan de pil was en stopte daar 15 jaar later mee. Gelukkig nog steeds heel blij met dezelfde man :D
Dat is ook ongeveer de enige bijwerking die ik niet kreeg :+

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 20:43

Mijn mannensmaak is door wel/geen pil niet veranderd, wel was met pil mijn libido en ook het gevoel tijdens seks veel minder.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 23:29

Slmt9 schreef:
Je kan ook zonder cursus bij je partner aangeven dat je last hebt van pms (ik noem maar wat) en dan een begripvolle partner hebben ;)

True maar soms heb je zelf niet eens door dat je buien hebt he

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 00:28

anjali schreef:
Voor mij is dit topic niet zo nuttig meer want ik ben al na de overgang... Echter,wat ik nog wel weet is dat door het gebruik van de anticonceptiepil je libido kan dalen tot ver onder het vriespunt en dat dat dan uiteraard ook het doel is want de kans op bevruchting daalt dan ook flink want geen zin meer in een man. Daarbij schijn je, als je de pil gebruikt, een hele andere smaak in mannen te krijgen dan wanneer je geen kunstmatige hormonen zou gebruiken.Op een heel ander type zou vallen dus .


Nou ik heb zo'n evil confused one... iets meer dan drie jaar terug. Leuke gozer, ook echt om te zien. Maar niet helemaal het type waar ik zonder pil op was gevallen. Mijn exen zijn allemaal een beetje van hetzelfde type en ook mijn huidige kerel is exact mijn type.

De vraag is, was het coronaverveling? Of was het doordat ik al jaren aan de pil zat?

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:44

Dorine92 schreef:
MarliesV schreef:
Sensiplan is al eerder besproken, 0.0% kans op zwangerschap is zeker aanwezig, gewoon geen sex hebben. Problem solved.

En anders, ja er is altijd een risico, ook met deze methode. Is het betrouwbaar, ja, kan je 100% alles uitsluiten, nee.

Ik snap nooit zo goed waarom dit weer door de strot geduwd moet worden bij mensen. Het is 1 van de methodes die beschikbaar is. Lees je in, net als over de pil, spiraal enz.

Ik had het idee dat de vraag voort kwam uit juist tevreden zijn met de pil (hormonen) en ontevreden zonder hormonen (koper spiraal). Maar dat lees ik blijkbaar niet 'goed'.

Dorine, met stroop vang je meer vliegen, dan met azijn he ;)

Ik hoef geen vliegen te vangen. De mensen die geïnteresseerd zijn lezen het wel en vinden hun weg vanzelf
En zolang je niet weet waar je het over hebt, vind ik je uitspraken best interessant. Nadat je eisprong is geweest, is het simpelweg onmogelijk om die cyclus nog zwanger te worden. Onmogelijk als in 100%. Weet niet of je biologie hebt gehad maar voor een zwangerschap moet je een zaadje én een eitje bij elkaar brengen


Hoezo weet ik niet waar ik het over heb? Weet jij wat ik allemaal wel of niet heb geleerd in mijn leven? Over aannames gesproken.

Ik vind het gewoon super bijzonder dat jij 100% claimt terwijl Sensiplan zelf dit op hun website aangeeft:

Hoe betrouwbaar is Sensiplan?
De theoretische betrouwbaarheid van Sensiplan is 99,6%. Bij gemiddeld gebruik is de betrouwbaarheid 98,2% in het eerste jaar (op basis van 13 cycli per jaar). Hiermee is Sensiplan een stuk betrouwbaarder dan alle andere natuurlijke methoden, applicaties (apps) en computers en even betrouwbaar als de pil.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 11:54

Suliko schreef:
Ik zit eraan te denken om ergens in dit jaar de overstap te maken naar een kyleena spiraal. Ik slik eigenlijk al 10 jaar de pil, maar ik zou graag eens zonder zoveel hormonen willen zijn. In die 10 jaar heb ik 1 jaar niet de pil geslikt en ik voelde me toen een stuk meer open. Lekker vaag en ik weet ook niet in hoeverre dat daadwerkelijk kwam doordat ik geen pil slikte of door iets anders, want het is heus niet dat ik me nu helemaal niet open voel, maar toch door alle verhalen merk ik al een aantal jaar weerstand op het slikken van de pil. Omdat het verder geen fysieke bijwerkingen geeft behalve mogelijk mentaal, ben ik het altijd blijven slikken uit gemak.

Waarom ik nog niet eerder de kyleena spiraal heb geprobeerd? Omdat ik in dat jaar dat ik niet de pil slikte de koperspiraal heb geprobeerd en dat was 6 maanden horror. -O- Volledig ontstoken, vaker gecheckt, meerdere antibioticakuren + allergische reacties daarop. Ik heb me zelden zo naar, futloos, stinkend, gevoeld en vooral de pijn was echt vreselijk, ik kon niets behalve een beetje voorovergebogen rondstrompelen. Voor mijn gevoel kwam het óf door het materiaal óf door de grootte.

Dus ik hoop echt dat de kyleena uitkomst bied, minder hormonen en hopelijk geen terror in mijn baarmoeder. Ik las de afgelopen pagina's al wel wat ervaringen met de kyleenaspiraal, maar ik hoor graag meer ervaringen over de eerste paar maanden. Ik heb nog wat meer geruststelling en motivatie nodig. :')



Hier ervaring met de pil, Mirena én nu Kyleena en die laatste is voor mij echt een verademing!

Jaaarenlang problemen gehad met mijn menstruatie, echt hele zware menstruatie inclusief alle krampen en pijntjes en maandelijkse migraine aanvallen. De pil maakte dit alleen nog maar heviger, maar ik wist niet beter (was 14 toen ik eraan begon) dus dacht dat het erbij hoorde.

Op mijn 25e een Mirena laten zetten, was zeker geen pretje maar had er uiteindelijk (dacht ik) profijt van. De pijntjes werden zeker minder, had minder kramp etc, echter bleef mijn menstruatie hevig en lang duren (6-7 dagen). Migraine werd ook minder, ging naar eens in de zoveel tijd en was meer op basis van stress vs cyclus. Alleen begon ik hier op termijn wat neerslachtige gevoelens bij te krijgen. Telkens 2 dagen voor mijn menstruatie was ik emotioneel en waren mijn gedachten soms best negatief.

Hierna door allerlei omstandigheden ervoor gekozen om géén hormonen in mijn lijf te willen, dit heb ik 2 jaar gedaan. Mijn menstruatie stabiliseerde zich wel, maar was zeker nog geen pretje. Ik had niet die enorme klachten die ik had met de pil.

Nu een jaar de Kyleena.
Laten zetten was echt een hel. Ik heb een hoge pijngrens maar poh... Ging bijna van mijn stokje. :=
Heb daarna wel 10 weken achter elkaar wat gebloed en heb dik 4-6 weken krampen gehad. Ook echt niet fijn. Heb zelfs getwijfeld om hem er weer uit te laten halen want in deze mate heb ik dit niet gehad met een Mirena. Dat was in mijn ogen echt wel anders.
Echter, na deze periode pikte mijn lichaam het op en sindsdien zweer ik erbij.
Ik heb amper nog een menstruatie, is echt te verwaarlozen. En zonder alle klachten die ik had rondom mijn menstruatie. :) Mij helpt het dus zeker!

Mochten mensen meer details willen kan dat via pb. :)

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 12:09

Zebrastreep schreef:
Ik kom even binnenvallen in dit topic met een probleem.

Ik wordt elke maand ongesteld, ik slik de pil niet meer sinds al flink wat jaren. De pil werkte niet bij mij en geestelijk voelde ik mij echt mega verrot. Toen de keuze gemaakt dat ik mij dan liever een paar dagen rot voel dan continue en gestopt.

Ik heb alleen wel veel klachten een week van te voren. De meeste zijn passend en kan ik goed mee overweg als in ik kan er mee functioneren en het heeft geen hevige invloed op mijn dagelijkse bezigheden. Maar wat er al sinds een langere tijd bij is gekomen is duizeligheid. Het komt altijd een paar dagen voordat de maandelijkse periode begint. In de andere weken heb ik er geen last van.

Het zijn korte momenten van duizeligheid vaak 1 seconde soms nog niet eens. Als ik zit schrik ik ervan maar dan is het te doen. Als ik sta is het wel een ander verhaal , deze week schrok ik behoorlijk want ik viel bijna tegen een kast aan. Later had ik het nog een kort moment. Vaak is de schrik maar kort en ga ik daarna gewoon weer door. Nog dezelfde dag was het raak, vaak heb ik dan ook wel eens hartkloppingen en licht in het hoofd bij te snel opstaan. Mijn werk vindt ik dan bijvoorbeeld wel pittig omdat het best druk is. Vaak moet ik dan zweten en heb ik een kort lontje en kan ik weinig hebben. Met name de laatste 2 dagen voordat ik ongesteld wordt heb ik dit erger. Zodra ik dan ongesteld ben is dit helemaal verdwenen en heb ik nergens last meer van.

Ik heb sowieso van mijzelf al last van angst en hypochondrie waardoor ik meer in paniek kan raken en het zweten / warm krijgen hoort daar ook bij dat herken ik. Door mijn hormonen kunnen die gevoelens versterkt worden , maar daar ben ik zelf ook bewust van waardoor ik ook sneller weer rustiger kan worden.


Via Google kom ik wel tegen dat de duizeligheid erbij kan horen. Kom dan wel uit op PMS, maar daarin kan ik mijzelf eigenlijk niet vinden omdat het niet zo hevig is dat ik niet meer kan functioneren. Ik kan verder alles op mijn werk en buiten mijn werk om. Maar echt fijn is het natuurlijk niet en ik vraag mij af of meer mensen het herkennen.

De klachten die ik heb voordat ik moet worden zal ik nog even op een rijtje zetten:
- Buikpijn in onderbuik , maar dit is altijd wel goed te doen
- Misselijk zijn
- Soms hoofdpijn
- Kort lontje hebben
- Niet lekker in mijn vel , snel kunnen huilen , snel boos kunnen zijn.
- duizeligheid
- licht in het hoofd
- zweten / warm hebben
- 1 nacht heel slecht slapen en daarbij gevoel van onrust
- soms hartkloppingen


Buiten deze periode om voel ik mij altijd kiplekker en goed en heb ik nergens last van.


Ik herken dit. Ik heb PMS hoewel het me de laatste jaren niet zo erg meer beperkt.

Wat betreft de duizeligheid: ik ben wat gevoelig voor ijzertekort, vrouwen (en vegetariërs en sporters) zijn daar sowieso wat gevoeliger voor. Meestal als ik me slapper en duizeliger dan normaal voel voor mijn menstruatie dan helpt het bij mij om even een paar weken ijzersupplementen te nemen. Wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is en eerste stap is dan ook een bloedtestjes bij de huisarts op het moment dat je je zo voelt, maar bij mij is dit het geval en dan helpt het om daar een beetje op te letten.

Wat bij mij verder helpt
- evenwichtig en bewust leven (gezond eten, voldoende bewegen en ook sporten, niet te veel stress). Dat is een cliche maar echt de belangrijkste. Dat verhoogt ook gewoon je mentale weerbaarheid in het algemeen.
- bijhouden van mijn cyclus. Vroeger kon het me wel eens 'verrassen' ook al heb ik een heel regelmatige cyclus. Dan duurde het even voordat ik me realiseerde van: oja volgende week ben ik ongesteld. Nu hou ik het me wat beter bij en kan ik een plotselinge verandering in energie gelijk plaatsen.
- accepteren dat het zo is. Ik pas me er gewoon een beetje op aan en daar vooral ook niet schuldig om voelen. Niemand presteert altijd 100% en bij ons is dat toevallig gerelateerd aan onze cyclus.
- in geval van een partner uitleggen hoe het zit en hoe deze er het beste mee om kan gaan in het geval van emotionele klachten en het altijd bespreekbaar maken.
- zelf ook leren om te gaan stress, angsten en spanning. Ik kan soms wat angstiger zijn, snel druk maken om kleine dingen en me snel onzeker en afgewezen voelen terwijl ik dat de rest van de periode gewoon echt niet zo heb. Voor mij is dat herkennen, accepteren, als het echt erg is even met iemand over kletsen en denken: over 5 dagen ben ik ongesteld dan is het allemaal weer beter :+
- Voor de nachten dat ik veel onrust heb en slecht slaap neem ik zo'n melatonine pilletje of CBD olie.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:06

MarliesV schreef:
Dorine92 schreef:
Ik hoef geen vliegen te vangen. De mensen die geïnteresseerd zijn lezen het wel en vinden hun weg vanzelf
En zolang je niet weet waar je het over hebt, vind ik je uitspraken best interessant. Nadat je eisprong is geweest, is het simpelweg onmogelijk om die cyclus nog zwanger te worden. Onmogelijk als in 100%. Weet niet of je biologie hebt gehad maar voor een zwangerschap moet je een zaadje én een eitje bij elkaar brengen


Hoezo weet ik niet waar ik het over heb? Weet jij wat ik allemaal wel of niet heb geleerd in mijn leven? Over aannames gesproken.

Ik vind het gewoon super bijzonder dat jij 100% claimt terwijl Sensiplan zelf dit op hun website aangeeft:

Hoe betrouwbaar is Sensiplan?
De theoretische betrouwbaarheid van Sensiplan is 99,6%. Bij gemiddeld gebruik is de betrouwbaarheid 98,2% in het eerste jaar (op basis van 13 cycli per jaar). Hiermee is Sensiplan een stuk betrouwbaarder dan alle andere natuurlijke methoden, applicaties (apps) en computers en even betrouwbaar als de pil.

Klopt maar dat is wanneer je de methode volledig benut. Alle ongelukjes die gebeurd zijn (die dus de reden zijn dat de methode geen 100% heeft gehaald) zijn allemaal gebeurd in de periode vóór de eisprong, omdat dat gedeelte gebaseerd is op een zekere mate van voorspellen. En daar zit dus nog een mini risico. Als eenmaal vastgesteld is dat de eisprong geweest is, dan is er gewoon 0,0 kans op zwangerschap. En schijnbaar heb jij dat niet geleerd, of wel geleerd maar niet begrepen, dus daar baseer ik me op.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:55

Maar dan mag je dus zo’n anderhalve week geen seks hebben? Tenzij met condoom, maar ik begrijp dat dat juist niet de bedoeling is, want ‘gaan leven naar je cyclus’?

Ik ben inmiddels 39 en heb in het verleden ook wat therapie gehad, dus ik ken mijn buien wel :')

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 17:07

Tiggs schreef:
Maar dan mag je dus zo’n anderhalve week geen seks hebben? Tenzij met condoom, maar ik begrijp dat dat juist niet de bedoeling is, want ‘gaan leven naar je cyclus’?

Ik ben inmiddels 39 en heb in het verleden ook wat therapie gehad, dus ik ken mijn buien wel :')

Net afhankelijk van hoe je ermee wilt omgaan maar het is idd een vorm van periodieke onthouding waarbij je dus logischerwijs bepaalde dingen niet kunt doen wanneer je vruchtbaar bent, tenzij je terugvalt op een andere vorm van anticonceptie voor die periode. Maar gelukkig bestaat seks uit meer dingen dan alleen datgene waarvan je zwanger wordt

Hieperdi
Berichten: 2570
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 21:58

Wat leuk om al de verhalen te lezen. Ik ben inmiddels bijna 31 jaar en sinds mijn 14e aan de pil. Ik heb er nooit problemen mee gehad. 3 jaar geleden ben ik er een halfjaar mee gestopt. Ik was een totaal ander persoon (positief) en er ging een wereld voor mij open. Ik had veel meer energie, ik was vrolijk, sprak meer af met vriendinnen, ik besteedde weer wat meer tijd aan mijn uiterlijk en ik had een hoger libido. Helaas waren mijn menstruatie’s zonder pil vrij heftig en had ik veel migraines die dagen, waardoor ik uiteindelijk toch weer ben begonnen. Nu kamp ik al 2 jaar lang met nachtzweten wisselend per periode. Soms een periode niet en soms een periode wel. Nu wil ik kijken wat er gebeurt als ik weer stop met de pil of dit ook effect heeft op mijn nachtrust en het nachtzweten. Het is een heel erg vervelend iets waardoor ik geregeld helemaal verkleumd wakker wordt en het zweet in me nek schouders en borst staat. Het is dus vooral mijn bovenlichaam. Iemand hier ervaring mee omtrent de anticonceptiepil?
Mocht dit niet verbeteren stap ik naar de HA voor evt onderzoek

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:38

Ik heb dit standaard tijdens mn PMS. Ik gebruik geen hormonen (meer).

Zebrastreep

Berichten: 9801
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 23:43

Zonder pil heb ik vooral als de periode er bijna aankomt ook altijd 1 nacht dat ik zeer onrustig ben en moeilijk kan slapen. En vaak dan inderdaad in het zweet wakker wordt.

Niet dat ik het er koud van heb vaak heel erg warm juist. Maar Dat komt ook omdat ik dan meer last heb van angst en daar krijg ik het ook heel warm van.

En ik had dat ook de pil werd ik echt bijna tegen het depressieve aan. Uiteindelijk maar de keuze gemaakt om liever 1 week rot te voelen dan altijd. Heb het idee dat de hormonen mij enorm afstompen. Ik hoef ook geen enkel iets meer te hebben wat hormonen afgeeft ik hoef het niet meer.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:14

Hier de hormoon spiraal laten zetten 20december, nadat het bloeden van het zetten gestopt was na x aantal dagen had ik een week niks (helemaal happy toen).
Het leek ff gelijk goed te gaan 2 weken later weer de menstruatie (minder als voorheen wel) maar daarna begon het oude liedje weer helaas..
Tis nu eigenlijk meer continu bloedverlies ene keer meer/minder als andere keer en dan tussendoor 2dagen helemaal niks en dan begint het weer.

Snap dat men lichaam moet wennen na zoveel jaar alles ook weer zelf te regelen, hoelang heeft het bij jullie geduurd totdat alles "normaal" was?

Janine1990

Berichten: 43843
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:33

Happy_Hippie schreef:
Hier de hormoon spiraal laten zetten 20december, nadat het bloeden van het zetten gestopt was na x aantal dagen had ik een week niks (helemaal happy toen).
Het leek ff gelijk goed te gaan 2 weken later weer de menstruatie (minder als voorheen wel) maar daarna begon het oude liedje weer helaas..
Tis nu eigenlijk meer continu bloedverlies ene keer meer/minder als andere keer en dan tussendoor 2dagen helemaal niks en dan begint het weer.

Snap dat men lichaam moet wennen na zoveel jaar alles ook weer zelf te regelen, hoelang heeft het bij jullie geduurd totdat alles "normaal" was?


Oktober 2021 de laatste prikpil gehad en sinds ik denk ongeveer mei 2023 dat alles echt normaal was.

Ik ben daarmee dus niet van de ene naar de andere gehopt waardoor mijn lijf van het ene kunstmatige in het andere kunstmatige is gekomen.

Sinds november een koperspiraal, dus ook niet echt hormonaal zeg maar.

Prikpil gaf mij op het laatst licht bloedverlies omdat ik na 14 jaar blijkbaar moeilijk oestrogeen aanmaakte. Zoiets vermoede de huisarts toen.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 22:50

Happy_Hippie schreef:
Hier de hormoon spiraal laten zetten 20december, nadat het bloeden van het zetten gestopt was na x aantal dagen had ik een week niks (helemaal happy toen).
Het leek ff gelijk goed te gaan 2 weken later weer de menstruatie (minder als voorheen wel) maar daarna begon het oude liedje weer helaas..
Tis nu eigenlijk meer continu bloedverlies ene keer meer/minder als andere keer en dan tussendoor 2dagen helemaal niks en dan begint het weer.

Snap dat men lichaam moet wennen na zoveel jaar alles ook weer zelf te regelen, hoelang heeft het bij jullie geduurd totdat alles "normaal" was?


Voor het wennen aan de Mirena gaf mijn gynaecoloog 6-9 maanden.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:09

Happy_Hippie schreef:
Hier de hormoon spiraal laten zetten 20december, nadat het bloeden van het zetten gestopt was na x aantal dagen had ik een week niks (helemaal happy toen).
Het leek ff gelijk goed te gaan 2 weken later weer de menstruatie (minder als voorheen wel) maar daarna begon het oude liedje weer helaas..
Tis nu eigenlijk meer continu bloedverlies ene keer meer/minder als andere keer en dan tussendoor 2dagen helemaal niks en dan begint het weer.

Snap dat men lichaam moet wennen na zoveel jaar alles ook weer zelf te regelen, hoelang heeft het bij jullie geduurd totdat alles "normaal" was?


Dit duurde bij mij echt wel 3-4 maanden, dus ik ben bang dat je nog even geduld moet hebben. :) De gyn gaf bij mij een half jaar op.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:20

Okay nog even geduld dus :')
Vind het echt zo verschrikkelijk en ongemakkelijk...

Wpaard

Berichten: 475
Geregistreerd: 08-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 12:17

Ik zit in dubio..

Ik ben al ruim 4 maand a 5 maand niet ongesteld geworden in de stopweek. Ik slik de pil. Nu maak ik me een beetje zorgen want bij de 1e uitstrijkje was het goed fout en moest ik geopereerd worden. Daarna ging het dus jaren goed maar nu dit dus..
Ik wordt wel binnenkort 35 in maart en als het goed is, krijg ik dan weer een oproep voor een uitstrijkje. Zal ik hierop wachten of toch eerst de huisarts inschakelen..
Zwanger ben ik niet, dan had ik het allang door gehad na 3 kinderen.

Slmt9

Berichten: 4820
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:06

Oei, wat lastig. Heb je een fijne, meedenkende huisarts? Ik denk dat ik zelf even zou overleggen met de HA.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 13:59

Wpaard schreef:
Ik zit in dubio..

Ik ben al ruim 4 maand a 5 maand niet ongesteld geworden in de stopweek. Ik slik de pil. Nu maak ik me een beetje zorgen want bij de 1e uitstrijkje was het goed fout en moest ik geopereerd worden. Daarna ging het dus jaren goed maar nu dit dus..
Ik wordt wel binnenkort 35 in maart en als het goed is, krijg ik dan weer een oproep voor een uitstrijkje. Zal ik hierop wachten of toch eerst de huisarts inschakelen..
Zwanger ben ik niet, dan had ik het allang door gehad na 3 kinderen.


Ik zou even de huisarts bellen om te overleggen. Als je een oproep krijgt voor een uitstrijkje duurt het sowieso nog een paar weken voordat je terecht kunt, al met al kan dat dus een paar maand zijn bij elkaar. Mocht je twijfelen, vooral met jouw achtergrond, trek dan vooral aan de bel.
Sterkte!