Voorkeursmedicijnen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pubelia

Berichten: 9993
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Voorkeursmedicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:39

Ik slik dagelijks slaapmedicatie. Ik heb die medicatie van een bepaald merk nodig. Van een ander merk, zelfde hulpzame stof, maar ander merk werkt gewoon bij mij een stuk minder beter, en heb ik dus heel wat meer van nodig als van mijn normale merk. Heb hier een heel gesprek over gehad en moeilijkheden bij de apotheker. Mevrouw die andere die u normaal heeft die zijn nu niet verkrijgbaar. En dan achter een scherm met haar collega´s overleggen en dan horen dat ze die nog wel wat voorradig hebben. Dan heb je gewoon een verkeerde aan mij. Nu heeft mijn huisarts specifiek naar dit merk gevraagd, en dan kunnen ze het wel leveren!

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:40

Ibbel schreef:
Waar het mij om gaat is dat iemand hier schreef dat het wettelijk zo geregeld is in NL dat de apotheker bepaalt of iets MN is. En dat is pertinent onwaar. De voorschrijver bepaalt.

En of er 'veel' patienten zijn - nee, het merendeel gaat gewoon goed. Je hóórt alleen de verhalen over mensen met een hork van een apotheker.

De arts schrijft MN op het recept ja, maar als de patiënt bijvoorbeeld nog geen 2 verschillende middelen geprobeerd heeft vergoedt de verzekeraar het niet en wordt de apotheek gekort. De apotheker checkt of aan de voorwaarden voor MN gedaan is, dat is wat ik bedoel.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:46

Oh, zo herkenbaar. Ik heb al jaren puffers. En ik ben de discussie over de voorkeursmedicijnen al een paar keer aangegaan. Ik het originele seretide nodig, omdat ik reageer op de vulstoffen. Daar heb ik in het verleden een indicatie voor gehad van de longarts. Maar die is er een keer uit gegaan en sindsdien is het gedoe. Ik krijg het enorm benauwd van de vulstoffen, niet handig als je het medicijn gebruikt omdat je het al benauwd hebt.
Afgelopen week opnieuw de discussie gevoerd en uiteindelijk via de huisarts nu weer een aantekening in het dossier gekregen. Ik wil de originele ook gerust zelf betalen, als ik het maar niet meer benauwd heb. Maar wat een gezeur iedere keer.
Gelukkig heb ik nu de originele weer gekregen, 2 pufjes en de benauwdheid is aanzienlijk minder. Het maakt echt wel verschil.