Lactose intolerant

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 13:20

Hoi bokkers,
Ik vermoed bij mijzelf dat ik lactose intolerant ben. Heb bijna alle symptomen als ik iets heb gegeten waar dat in zit. Van de week had ik lasagnette gegeten en daar gaat 600 ml melk in en daar 2 dagen last van gehad, rommelige buik, kramp, buikpijn, opgezette buik, winderigheid. Nu drink ik eigenlijk nooit melk omdat ik het niet lekker vindt maar ook omdat ik er toen ik het nog dronk buikpijn van kreeg. Maar nu ik zit terug te denken aan de symptomen die ik vaak heb en wat ik dan gegeten/gedronken heb zou dit best wel eens kunnen. Nu denk ik bij mijzelf moet ik hiermee naar de huisarts om het te laten testen of gewoon zelf zo veel mogelijk dit vermijden? Ben benieuwd naar lotgenoten en eventueel tips etc.

Ibbel

Berichten: 49138
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:22

Ik zou gewoon eens testen: maak diezelfde lasagnette met lactosevrije melk. Geen klachten? Dan heb je je bewijs.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:26

wat Ibbel zegt is een handige manier ja.

Ik ben ook lactose intolerant. Als ik veel stress heb dan is het zelfs erger.
Ik kan kleine hoeveelheden wel verdragen en harde kazen bvb kan ik ook wel eten.
Er zijn tegenwoordig redelijk wat melkvervangers of je kan ook kijken naar de vega-producten (ijs bvb).
Merendeel van de tijd vermijd ik producten met gewone zuivel.

Er bestaan ook pilletjes die je kan nemen voor als je bvb op restaurant gaat.
Die pillen zijn redelijk groot maar echt wel een oplossing tussentijds.
Ik kon met 1 wel weg, maar als ik bvb roomijs als dessert zou bestellen dan nam ik er wel 2 om zeker te zijn.
Die krampen die ik krijg zijn geen lachertje, kan ik je vertellen, zo pijnlijk en dat is het consumeren van zuivelproducten echt helemaal niet waard.

Stampeltje
Berichten: 388
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:38

Ik zal niet zomaar gaan experimenteren met die pilletjes lactase. Er is ook nog een kans dat je ergens anders op reageert. Je kan naar de huisarts gaan, er zijn diverse testen. Maar je kan ook samen met begeleiding van een diëtist een eliminatie en provocatie dieet volgen. Dan vermijd je zes weken lactose compleet en ga je daarna het en der wat toevoegen. De meeste mensen die lactose intolerant zijn kunnen wel een bepaalde mate van lactose verdragen. Zodoende kun je erachter komen wat wel en niet gaat en evt eens lactase gebruiken.
Veel producten die in de supermarkt worden verkocht als lactosevrij maar zijn dit eigenlijk helemaal niet. Er is lactase aan toegevoegd zodat je het kan verteren maar er blijft altijd een kleine hoeveelheid over.
Succes ermee. Wij zijn nu een aantal jaar onderweg met ons kind en het blijft puzzelen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:47

Ibbel schreef:
Ik zou gewoon eens testen: maak diezelfde lasagnette met lactosevrije melk. Geen klachten? Dan heb je je bewijs.


Was het maar zo'n feest. In 'lactosevrije' melk zit nog altijd iets restlactose.
Kun je vreselijk last van krijgen, geloof me maar
Ik kan door mijn lactoseintolerantie zelfs heel veel marinades en kruidenmixen etc niet gebruiken. Het is echt bizar in hoeveel kant en klare produkten (sporen van) melk zit.

Ik zou voor een fodmap-dieet gaan. Je huisarts kan je daar alles over vertellen en je doorverwijzen. Betrouwbaarder ook dan een ademtest.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:54

Eatshay schreef:
Ik kan door mijn lactoseintolerantie zelfs heel veel marinades en kruidenmixen etc niet gebruiken. Het is echt bizar in hoeveel kant en klare produkten (sporen van) melk zit.

Maar dan heb je de zeer weinig voorkomende erfelijke lactose intolerantie, de meeste mensen kunnen wel kleine hoeveelheden verdragen.
Die intolerantie komt (gelukkig) maar heel weinig voor.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 13:55

Er zijn heel veel mensen die (vaak onbewust) lactose intolerant zijn, ik denk veel meer dan de cijfers laten zien.
Ik kan ook niet tegen melk. Kleine beetjes gaat wel vaak goed, oude kaas kan ik ook wel verdragen.. maar een tijdje geleden heb ik eens een kop zelfgemaakte chocomel in een café gedronken.. Nou, krámp zeg ik je := Ik kon niet meer lopen zo erg :')
Ik heb zelf dan ook nooit koemelk in huis.

En mijn vriend dronk altijd liters melk vroeger.. en sinds hij bij mij woont en dus geen melk meer gewend is krijgt hij ook last als ie weer eens veel melkproducten eet.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 14:18

Hier ook lactose intolerant! Ook zelf ontdekt nadat ik heel slecht ging op een milkshake. En die week erop heel slecht ging na een magnum. Mijn moeder is ook lactose intolerant, dus had een tijdje geprobeerd om lactose te mijden, of een lactase pilletje in te nemen. En sindsien nooit meer last gehad.

Lactase pilletjes proberen kan gewoon overigens, het is niet schadelijk! Je voegt namelijk gewoon een stofje (lactase) toe die je eigen lichaam normaal aan zou maken, alleen door een lactose intolerantie maak je die minder/niet aan. Ook niet schadelijk voor je mocht je geen lactose intolerantie hebben overigens.

Zelf kan ik wel weer gewoon tegen "lactosevrije" producten waar dus lactase aan toegevoegd is. Of waar heel weinig in zit, zoals brie en cheddar. Kaas eet ik echt mega veel, vooral jonge kaas en dat gaat altijd goed.

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:12

Mijn dochter kan ook niet tegen grote(re) hoeveelheden melk. Dan krijgt ze ook buikkrampen. Ik heb altijd een potje lactase pilletjes van Etos bij me, dat zijn kauwtabletten. Als ze dan toch een keer een ijsje wil of iets waar wat meer melk in zit, dan neemt ze zo'n tablet. Werkt top voor haar.

Veel mensen worden intolerant als ze minder melk gaan gebruiken. Ik dronk vroeger veel melk, maar nu niet meer. Ik krijg nu ook last als ik teveel melk drink.
In landen waar weinig melk wordt gedronken is het aantal intolerante mensen veel hoger dan in landen waar veel melk wordt gedronken.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 15:17

Wij hebben tegenwoordig pilletjes uit duitsland. Die zijn zo klein als een zoetje, dus veel makkelijker in te nemen. Echt een aanradar!

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 16:17

Ik ben lactose-intolerant (en soja-intolerant) en mijn moeder ook (ook lactose en soja). En toch reageren we niet hetzelfde op producten met een beetje lactose/soja.

Mijn moeder kan weleens een gebakje nemen met een lactase-tabletje. Maar dat moet ze niet twee dagen achter elkaar doen, dan gaat het mis. Ik moet dan 2 of 3 van die lactase-tabletjes nemen en dan nog word ik misselijk en krijg ik buikpijn. En ik gebruik hele sterke van Lactojoy. Ik kan wel een klein beetje Griekse Fetakaas eten, maar mijn moeder krijgt daar buikpijn van.

We eten/drinken allebei zonder problemen pure roomboter, Goudse kaas, échte geïmporteerde Griekse yoghurt (Lidl), lactosevrije Chocomel, lactosevrije slagroom (MinusL), lactosevrije roomkaas (of hiervan zelfgemaakte cheesecake!), lactosevrije hazelnootpasta en toetjes gemaakt van lactosevrije melk.

Als je echt wilt proberen hoe het gaat als je lactosevrij eet en drinkt, dan moet je goed opletten en steeds etiketten lezen (dikgedrukte ingrediënten) en als je uit eten gaat, altijd melden dat je lactose-intolerant bent (liefst van tevoren opbellen). Vegan producten zijn altijd lactosevrij, superhandig! maar dat geldt dus niet voor Vega(= vegetarisch), die denkfout maakte mijn moeder :+

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 17:04

Dankje allemaal. Misschien toch maandag maar even de huisarts bellen.

friezenfan2

Berichten: 2595
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 17:44

Je moet ook niet de lactose vrij melk nemen maar gewoon een vegan variant.
Geef mij melk en ik heb de rest van de dag buikpijn. Maar als er iets met die melk gedaan is dan gaat het wel. In mijn geval. En als mens heb je geen melk nodig als ik het goed heb is iedereen lactose intolerant vanaf 5 jaar maar als je stug melk blijft drinken gaat dat bij de meeste mensen goed.

Ik zou echt niet weten wat de huisarts er mee zou moeten als je dat meld. Als hij je op allergieën wilt testen gaat dat door dat het te injecteren en dan komt daaruit waar je allergisch voor bent. Maar of dat nou de moeite is voor een lactose intolerantie weet ik niet.

Ik ben ook nog eens als de dood voor naalden dus ik ga zo'n test nooit doen.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:27

friezenfan2 schreef:
Ik zou echt niet weten wat de huisarts er mee zou moeten als je dat meld. Als hij je op allergieën wilt testen gaat dat door dat het te injecteren en dan komt daaruit waar je allergisch voor bent. Maar of dat nou de moeite is voor een lactose intolerantie weet ik niet.

Ik ben ook nog eens als de dood voor naalden dus ik ga zo'n test nooit doen.


Een allergietest heeft helemaal geen zin bij lactose intolerantie.
Er zijn wel manieren om hierop te testen, bijv ademtest, ontlasting, wangslijmvlies of een lactose tolerantie test met opeenvolgende bloedglucose metingen.

jeetje77

Berichten: 3459
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:39

Ik heb met begeleiding ve diëtiste uitgezocht waar ik allemaal niet tegen kan. We zijn toen begonnen met lactose uitbannen. Dat hielp bij mij al heel veel tegen mijn klanten. Fodmap heb ik 2x geprobeerd ook onder begeleiding ve diëtiste. Ik vond het als vegetariër en drama. Had het gevoel niks meer te kunnen eten. Daar ben ik toen ook mee gestopt uiteindelijk.

Ik kan wel tegen lactose vrije zuivel. En sommige harde kazen gaan wel goed.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:40

Die testen zijn ook niet altijd even betrouwbaar overigens. Zowel ik als broertje hebben die ook gehad, en daaruit kwam dat we geen lactose intolerantie hadden. Maar dat hebben we wel degelijk.

Luisteren naar je lichaam is het meest betrouwbare!
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 09-12-23 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 18:40

Hebben jullie je allemaal laten testen? Ene kant denk ik als ik het vermijd of zo'n Pil inneem bij sommige dingen en dat goed gaat waarom zou ik dan testen?

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 18:44

Ik zou niet laten testen, maar gewoon varen op wat klachten geeft en idd evt een keer een lactase pil proberen. Als het niet uit de test komt en vermijden helpt wel ga je het alsnog vermijden, dus het heeft niet echt consequenties.

Zoolgangster

Berichten: 9602
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:25

Pepperrr schreef:
Hier ook lactose intolerant! Ook zelf ontdekt nadat ik heel slecht ging op een milkshake. En die week erop heel slecht ging na een magnum. Mijn moeder is ook lactose intolerant, dus had een tijdje geprobeerd om lactose te mijden, of een lactase pilletje in te nemen. En sindsien nooit meer last gehad.

Lactase pilletjes proberen kan gewoon overigens, het is niet schadelijk! Je voegt namelijk gewoon een stofje (lactase) toe die je eigen lichaam normaal aan zou maken, alleen door een lactose intolerantie maak je die minder/niet aan. Ook niet schadelijk voor je mocht je geen lactose intolerantie hebben overigens.

Zelf kan ik wel weer gewoon tegen "lactosevrije" producten waar dus lactase aan toegevoegd is. Of waar heel weinig in zit, zoals brie en cheddar. Kaas eet ik echt mega veel, vooral jonge kaas en dat gaat altijd goed.


:j Ik vind zelf ook een lactase pilletje nemen het allermakkelijkst om te kijken in hoeverre het aan lactose verteren ligt. Helpt dat, weet je genoeg, helpt het niet, kun je nog altijd verder kijken. Ik heb het ook zo getest. Aangezien ik fysiek zwaar werk doe en onmisbaar ben op de werkvloer, is een wekenlange dieettest onhaalbaar, en zo kon het in mijn geval ook.

Verder is driekwart van de wereldbevolking min of meer lactose intolerant, dus waarom fodmappen of het medisch circuit in, of moeilijk doen over lactase pilletjes, als het verder geen rare ziekte is. Dankzij lactasepilletjes kan ik ook gewoon meedoen met een personeels etentje zonder dieet eisen te stellen.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 19:27

Testen zijn niet altijd betrouwbaar. Het beste is tijdje zoveel mogelijk lactose proberen te vermijden en kijken hoe je er lichamelijk op reageert.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:30

Mijn vriend is ook lactose intolerant, en eigenlijk is er super veel wat je gewoon kan eten en drinken daarmee, maar altijd opletten natuurlijk.
Zoals harde kazen bijvoorbeeld, zolang er geen suiker in zit kan je dat dan gewoon eten.
Hij gebruikt ook lactase pilletjes uit Duitsland, die op zoetjes lijken, hij kan daarmee ongeveer 5 uur lang iets eten met melksuiker zonder er last van te hebben.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Lactose intolerant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 20:46

Ik heb de lactase enzym van body & fit. Deze zijn wel minder sterk (4500FCC), maar wel goedkoop haha. Ik gebruik ze niet heel extreem veel, probeer het meestal toch wel te mijden. Maar als ik écht ergens zin in heb of uit eten ga oid neem ik er gewoon 3 ofzo.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:08

Het is heel normaal dat je als volwassene steeds minder tegen lactose kan. Daar hoef je niet voor naar de dokter. Makkelijk zat om te testen.
Meestal hoef je ook niet naar 0, gewoon een beetje minderen is meestal genoeg.

Het grootste gedeelte van de wereld bevolking heeft sowieso als volwassene geen lactase.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 01:04

Ik heb al zo vaak buikpijn gekregen ondanks 2 of 3 lactasepilletjes van Lactojoy (14.500 FCC per stuk), dat ik geen risico meer neem. Bij twijfel eet/drink ik het gewoon niet.
Bij een buffet laat ik bijv. wit brood ook staan, omdat daar vaak melk in zit. Dan ga ik voor bruin/volkoren.
Die lactase pilletjes werken bij mij niet zo goed.

Alleen als ik iets gegeten/gedronken heb waaraan ik twijfel of daar niet toch iets van melk inzat, dan neem ik voor de zekerheid 2 Lactojoy pilletjes in.
Ik doe er dus heel lang mee :)

Kijken of je verschil merkt met lactase pilletjes, zou voor mij geen goede test zijn. Ik zou melkproducten en producten die melk/weipoeder/lactose e.d. bevatten een tijdje laten staan. Kijken of je klachten verminderen of zelfs verdwijnen. En als dat zo is, weer een paar keer melkproducten gebruiken en kijken of de klachten weer terugkomen.
Zo moest ik het van mijn huisarts testen. Alle andere testen vond hij duur en bovendien onbetrouwbaar!

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 08:45

Mijn zoon is ook lactose-intolerant. We zijn er bij hem achtergekomen via de kinderarts waar we vanwege slecht groeien en vaak dunne ontlasting bij kwamen. Na een aantal zaken uitgesloten te hebben, adviseerde zij ons het uit te proberen door 2 weken geen lactose te geven. Ging het beter, dan hadden we ons antwoord en zo niet, dan zouden we verder gaan kijken. 2 dagen later hadden we al een ander kind. Veel energieker en geen dunne ontlasting meer. Ik ging vervolgens de link leggen met mijn eigen buikpijnklachten (prikkelbate darm) en besloot met zoonlief mee lactosevrij te eten. Klachten ook zo goed als weg. Dus wij eten lactosevrij.
Het is een kwestie van uitproberen. Lactosevrije melk en idem yoghurt en dergelijke gaan goed, roomboter en harde kaas ook bij ons.

Ik zou als ik in jouw schoenen stond 2 weken proberen of lactosevrij eten je helpt, zo niet dan kun je altijd nog naar de huisarts.
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 10-12-23 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt