Eerste keer skiën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 15:45

Ik ga zo even rustig jullie reacties lezen!!

Ski broek heb ik overigens niet, maar ging er eigenlijk vanuit dat dat onmisbaar was. Vooral met de wetenschap dat ik beginner ben en dus met regelmaat zal sneeuw happen :+

mvdende

Berichten: 5695
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:11

Gianti schreef:
Ik ga zo even rustig jullie reacties lezen!!

Ski broek heb ik overigens niet, maar ging er eigenlijk vanuit dat dat onmisbaar was. Vooral met de wetenschap dat ik beginner ben en dus met regelmaat zal sneeuw happen :+


Vraag ook even op je werk wat er allemaal geregeld is/wordt. Als materiaalhuur bij de dag zit inbegrepen, is de kans aanzienlijk dat een helm daar óók bij zit.

Skibril vind ik voor één dag trouwens behoorlijk overdreven! Ik heb de 1e dagen in Oostenrijk met een normale (goed aansluitende sport) zonnebril op geskied en dat ging prima. Had wél skibril bij me, en die de dagen daarna ook gebruikt. Als het echt voor één middag is, zou ik gewoon een zonnebril meenemen. Een beetje skibril is best wel prijzig, denk aan minimaal €60. Want je hebt 2 soorten brillen: één voor zonnig weer en één voor sneeuw/ mist/, regen. Je kan wel heel leuk een goedkope bril kopen voor €15-25. Maar dat zijn dan bijna altijd brillen geschikt voor of zon, of sneeuw. En tenzij je de bril echt pas enkele dagen van te voren aanschaft en de weersverwachting redelijk zeker is, heb je grote kans dat je straks een bril koopt die niet geschikt is voor de weersomstandigheden op de dag in Winterberg.

Ik heb vorig jaar de zoektocht doorlopen voor een skibril, uiteindelijk bij de Decathlon uitgekomen en zelfs de goedkope bril €30 na een week (zonder gebruik natuurlijk!)omgeruild voor een wat luxer model van €60. Die luxere bril heeft een losse lens die je doormiddel van magneet aan de bril klikt als ineens de zon gaat schijnen. Bleek een goede zet te zijn, want een paar keer midden op de piste moeten wisselen ivm niets meer zien.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:37

Decathlon is echt prima.
Skibroek 35 euro. Dat zou ik zelf wel doen, heb hem nu ook naar de paarden aan, perfect!
https://www.decathlon.nl/p/warme-skibro ... 82&c=BEIGE

Helm met vizier (bril er dus aan vast) 60 euro
Dat is misschien wel een wat grote uitgave voor een dagje.
https://www.decathlon.nl/p/skihelm-voor ... mc=8660299

Voor 25 euro een helm alleen
https://www.decathlon.nl/p/skihelm-voor ... 90&c=GRIJS

Ik kan anderen niet in de portemonnee kijken, maar voor 25 euro vind ik een eigen helm wel lekker fris. Krijg toch altijd een zweetkop, en dan liever mijn eigen zweet.

Qua les zou ik dan voor Snowworld gaan. Dat is hier in Zwolle geloof ik 30-35 euro voor een half uur. SnowWorld is 40 euro voor 55 minuten in een groep, incl materiaal en baanhuur. Je moet er wel even heen, maar dat is dan wel leuker vind ik zelf.

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:39

Ipv thermokleding gebruik ik meestal een hardloopshirt en daar overheen een hardloopshirt met lange mouwen. Lidl is inderdaad een aanrader voor kleding.
Bij scapino kun je ook nog wel eens slagen voor betaalbare ski kleding.

Skistokken of lange paardrijsokken zijn fijn. Verder is iets om je nek aangenaam, bijvoorbeeld een losse kol of nekwarmer.

Misschien iemand in je omgeving waar je iets van kunt lenen?

Qua les zit in je woonplaats skimere, die hebben vaak aanbiedingen.
Is veel effectiever dan in een skihal.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:46

Skihelm kun je idd wel huren in Winterberg lijkt me bij de skiverhuur, die hoef je niet aan te schaffen.
Paar skisokken is idd ook wel heel fijn.

Heb je geen fb waar je die vraag eens op kunt zetten? Wie weet heeft iemand die bij je in de buurt woont wel wat te leen voor je.

Celebi
Berichten: 3664
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 17:27

Beetje het idee met een helm is hetzelfde als met de schoenen die je gaat huren. Ja er hebben 100en mensen in gezeten, maar ze maken het schoon en je hebt zelf sokken of een muts over je lichaam die je daarna kunt wassen dus heel vies is het nou ook weer niet. Dat soort dingen zou ik lekker huren, scheelt een hoop geld en ook aan ruimte in je koffer, want alles is altijd al dik en groot.

Wat voor kleding je uiteindelijk echt nodig hebt is ook wel een beetje weers afhankelijk. De laatste keer dat ik in Oostenrijk was was het prachtig weer en heel zonnig. Ja, koud, maar dus ook wel weer warm. Toen had ik niet meer aan dan een dun thermo shirt en de ski jas die nog een beetje open hing. Maar als het guur weer is moet je je daar veel meer op kleden met een fleecetrui onder je jas en dikke sjaal of col bijvoorbeeld.

tengeltje11
Berichten: 7139
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 18:36

Ik zou vooral zeggen: niet te veel kleren.

Eerste keer skiën dacht ik vooral ‘warm kleden’ en de eerste dag was het geen doen door het zweten. Skiën is sport, je beweegt en krijgt het snel warm. Dus laag op laag op laag is niet nodig(of de weersverwachtingen zouden dermate slecht moeten zijn)