Eerste keer skiën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:39

Al zo’n beetje mijn hele leven staat een keer skiën op mijn wishlist. Nu gaan we onverwacht op personeels uitje naar winterberg! Deze kans wil ik dus absoluut niet laten schieten.

Nu zullen we maar 1 volle dag echt de piste op gaan, ik wil dus hier thuis al wat lessen volgen in ieder geval!

Nu ben ik heel erg aan het strugglen wat ik het beste kan doen qua kleding voor zo’n dag. Helaas niemand in mijn omgeving met mijn maar waarvan ik even kan lenen :(

Is het bijvoorbeeld voor 1 zo’n dag te doen met je eigen winterjas en ski broek? Wat is handig om wel aan te schaffen?

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:43

Goede handschoenen! Is het niet voor het comfort van je handen dan is t wel voor de veiligheid. Kleding zou ik vooral sneldrogend doen. Een sportlegging onder een spijkerbroek is al prima voor 1 dag

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:46

Vaak heeft de Decathlon wel een opruimingshoek. Voor de eerste keer snowboarden heb ik daar voor een 30 euro een broek en jas kunnen kopen. Die broek is ook lekker als je de hond gaat uitlaten en het is heel koud haha

Handschoenen is inderdaad het belangrijkste. Ik heb ook met polsbeschermers, een hard stuk erin zodat ze niet zo snel breken als je valt.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:48

Gianti schreef:
Al zo’n beetje mijn hele leven staat een keer skiën op mijn wishlist. Nu gaan we onverwacht op personeels uitje naar winterberg! Deze kans wil ik dus absoluut niet laten schieten.

Nu zullen we maar 1 volle dag echt de piste op gaan, ik wil dus hier thuis al wat lessen volgen in ieder geval!

Nu ben ik heel erg aan het strugglen wat ik het beste kan doen qua kleding voor zo’n dag. Helaas niemand in mijn omgeving met mijn maar waarvan ik even kan lenen :(

Is het bijvoorbeeld voor 1 zo’n dag te doen met je eigen winterjas en ski broek? Wat is handig om wel aan te schaffen?



Wat leuk! Wanneer gaan jullie?

Op dit moment is het vreselijk aan het dooien in Winterberg, verwachting is dat dat zo blijft tot minimaal kerst. Ik hoop dat jullie ergens in januari gaan!

Kwa kleding kan je gewoon een warme sportieve jas aan doen (je paardrij jas?) Dikke sokken en kwa broek een thermobroek en een ski broek zou wel handig zijn, misschien kijken op marktplaats of vinted. Nu is een ski broek toch ook wel lekker voor koude dagen op stal of voor het uitlaten van de hond als het echt goed koud is.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:51

Welke maat heb je??
Ik heb hier nog een skipak liggen die niet gebruikt word. (Mits je die kan komen halen in de regio Gorinchem)

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:51

Goed dat je gaat lessen! Dat is heel erg aan te raden, want als je niveau laag ligt zul je niet makkelijk mee kunnen komen met gevorderde skiërs op je uitje en dat is wel echt jammer natuurlijk. Sowieso zul je met lessen dat misschien ook een beetje gaan merken.

Ik zou een laag thermo kleding en warme wollen sokken halen en daar overheen eventueel een fleece vest of trui. Dan voor de buitenkant toch kijken naar een ski jas en broek. Blijft wel het fijnste op de piste, maar ook tijdens de lessen voorafgaand. Een voordeel: als je een beetje een donker kleurtje neemt dan zijn beide items ook goed te gebruiken op winterse dagen op stal. Als er echt een sneeuwstorm is zoals het 2 jaar geleden hier was dan ga ik in volledige sneeuw outfit naar stal. Een goede waterdichte winterse paardrij jas zou eventueel ook kunnen werken als je die hebt. Mits echt goed waterdicht. Die ademen vaak net zo goed als ski jassen. Met ski jassen is vaak dus ook fijn paard te rijden om dezelfde reden.

En goede handschoenen. Echt goede, van een degelijk merk. Al die goedkope handschoentjes vriezen je vingers zelfs in snow world al van weg. En als er iets is wat je hele wintersport bederft is het ijskoude vingers. :j

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:10

ik zou op vinted of bij scapi8no ofzo even kijken voor een goedkope ski broek. Als je valt met een spijkerbroek ben je nat en word je koud. Zonde als je naar binnen moet om een nieuwe broek aan te trekken als je maar 1 dag hebt. En inderdaad goede waterdichte handschoenen is heel fijn.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:17

Ik ben zelf nooit in winterberg geweest. Dus geen idee of ze daar ook ski kleding verhuren. Bij de meeste lescentra’s in Nederland wel. Want ook bij het lessen is het wel handig dat je iets hebt. Als je ergens een skipak/jas en broek huurt vind ik het wel fijn om je eigen onderkleding eronder te hebben. Dit kan thermokleding zijn. Maar voor één of een enkele keer kun je ook best beginnen met een iets wat je thuis nog in de kast hebt liggen, zoals een (sport)legging, dikke panty en een shirt met lange mouwen of een dun fleece truitje.

Wat wel fijn is in de sneeuw is een skibroek. Je zal wellicht een keer in de sneeuw vallen en dan lijkt het mij vervelend als je steeds met een natte/koude en plakkerige spijkerbroek zit. Als ze in winterberg geen broek verhuren zou ik inderdaad kijken bij de decathlon, scaling, marktplaats of vinted. Voor een klein bedrag kun je een prima broek kopen. En ik weet niet of je zelf nog een beetje een waterdichte/afstotende jas hebt. Dan zou ik die aantrekken. En idd goede handschoenen.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:22

Leuk!! Ik ski al vanaf jongs af aan en idd goede handschoenen en een skibroek zijn een must. Ik gebruik mijn paardrijdsokken ook met skiën. Ik pluk geregeld voor de kinderen een broek van 5,- van vinted af. Dat zou ik naast handschoenen echt kopen. Helm etc. kun je huren.
je moet ervan uitgaan dat je een paar keer met je kont in de sneeuw beland, een spijkerbroek is dan doorweekt!

Ibbel

Berichten: 49156
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:27

Ik lees toch echt in de OP de vraag van TS: is dit te doen "met je eigen winterjas EN SKIBROEK. Wat is (nog meer) handig om aan te schaffen."

Die broek heeft ze dus kennelijk al :+
En goede handschoenen is dus het andere handige om te kopen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:32

Jas en broek heb je al, dus goeie wanten of handschoenen, en ik vind een eigen helm wel zo fris. Zijn bij de decathlon niet super duur

Celebi
Berichten: 3662
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:52

Een face shield of dunne col vind ik onmisbaar om je gezicht te beschermen trouwens. En een warme dunne muts die goed onder een helm past. :)

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 11:56

Eigen helm en bril zou ik wel handig vinden. Hou hiervoor lidl even in de gaten, die hebben ook nog wel een s deals!
Verder goede thermo, ik vind muts voor als je je helm afzet ook wel fijn

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:02

Helm kan je in Winterberg prima voor een dag lenen. Zou ik echt voor 1 dagje niet aanschaffen.
Mutsje er onder en klaar.

Fijne dikke sokken en goede handschoenen vind ik een must.

Verder laagje thermo kleding, trui/sweater en een winterjas en skibroek is prima. Een col of bij voorkeur een Buff is heel fijn en een muts voor als je helm af gaat.

sas66
Berichten: 633
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:30

Ik zou wel skisokken kopen, dat zit lekkerder dan gewone sokken en je hebt de hele dag je schoenen aan dus dat is wel belangrijk. En idd goede handschoenen. Als je nog van te voren les wilt nemen in Nederland, kijk dan of je een aantal lessen op een borstelbaan kunt nemen. Dat is wat lastiger dan in een sneeuwhal, maar als je het op de borstelbaan (een beetje) kunt, ga je veel makkelijker in de echte sneeuw.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:35

oeh goede zonne/ski bril vind ik ook wel een must.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:51

Wij zijn tijdens onze vwo5 reis onverwacht in de sneeuw en dus op de ski beland. Dat was anderhalve dag en dat hebben we gewoon gedaan met de kleding die we bij hadden, want toen we Nederland verlieten was er nog niet bekend dat er sneeuw zou liggen (het was april dit de kans was ook klein :+).

Één klasgenoot had op het oog een mooi skipak aan, maar dat bleek achteraf een regenpak geweest te zijn. Toen ik me dat realiseerde wou ik dat ik een regenpak in m’n bagage had gehad, maar zonder heb ik het ook prima overleefd. Niemand is onderkoeld geraakt dus als je het mij vraagt heb je waarschijnlijk niet echt veel meer nodig dan je al in de kast hebt hangen.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:57

Zorg ook voor een goede verzekering voor die dag.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 13:16

Dorus schreef:
Wij zijn tijdens onze vwo5 reis onverwacht in de sneeuw en dus op de ski beland. Dat was anderhalve dag en dat hebben we gewoon gedaan met de kleding die we bij hadden, want toen we Nederland verlieten was er nog niet bekend dat er sneeuw zou liggen (het was april dit de kans was ook klein :+).

Één klasgenoot had op het oog een mooi skipak aan, maar dat bleek achteraf een regenpak geweest te zijn. Toen ik me dat realiseerde wou ik dat ik een regenpak in m’n bagage had gehad, maar zonder heb ik het ook prima overleefd. Niemand is onderkoeld geraakt dus als je het mij vraagt heb je waarschijnlijk niet echt veel meer nodig dan je al in de kast hebt hangen.

Tenzij je gaat vallen. Dan zijn gewone kleren zo nat.

Kleding en een helm met bril kun je vaak wel lenen/huren. Ik zou wel kijken voor goeie handschoenen. Niet alleen tegen de kou maar ook om je handen te beschermen tegen de scherpte skikanten.

Verder ligt het eraan wanneer je gaat. Wij gingen voorheen altijd met carnaval. Dan had ik genoeg aan skikleding, helm met bril en handschoenen.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:01

Goede handschoenen zijn echt een must. Je kunt prima je eigen winterjas aanhouden en een skibroek is prima. Skisokken zitten fijn in je skischoenen. En verder een skibril, zonnebril ter bescherming van je ogen. Verder draag ik zelf graag een coltrui met een rits (hardloopsleeve). En evt een losse col.

Decathlon, scapino of lidl zijn prima voor dit soort aankopen.

Maar als het voor één dag is zou ik niet teveel kosten maken en enkel skihandschoenen en een bril aanschaffen.

De een draagt veel laagjes, de andere een thermo onder winterjas. Het is ook maar net hoe warm het daar op dat moment is.

Wel een leuk personeelsuitje zeg!
Ik heb mezelf een hele week geredt in Oostenrijk met een skiles van 2u in Zoetermeer..

Een helm kun je huren.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:37

Goede handschoenen en een helm ga je wel nodig hebben. Handschoenen zou ik wel nieuw kopen ivm hygiene en een helm hoeft ook de wereld niet te kosten.

Wat ik ook aan zou raden is om in Nederland vooraf een of twee lesjes te nemen. Dan ga je namelijk in Winterberg veel meer plezier beleven. Je kunt kijken of je bijvoorbeeld in Snowworld Amsterdam een les nemen of op de Rollerbaan in Almere. Niet zelf gaan klooien, daar wordt het niet leuker van ;) (ook niet voor de mensen om je heen ;) )

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:49

Cookies schreef:
Zorg ook voor een goede verzekering voor die dag.


Dit is zeker een aanrader heb ik afgelopen januari ondervonden ;)
Daarnaast inderdaad handschoenen en een helm. Al kan je die laatste ook ter plekke huren.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Eerste keer skiën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 14:59

Je jas moet wel wind en waterdicht zijn en warm. En niet te lang om goed te kunnen bewegen. Ik zou via vinted eea zoeken.

Iris82

Berichten: 39851
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:11

Wij zijn met het werk van mn vriend ook een keer wezen skiën in Winterberg. Had zelf een skijas en een broek. De helm, bril, schoenen, ski's, stokken ed kreeg je van daar.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 15:26

Een waterdichte (ski)broek en jas zijn sowieso een must, helemaal voor een beginner. Je valt dan toch makkelijk en anders ben je snel doorweekt. Een helm kun je daar wel huren, dikke handschoenen of wanten (ook waterdicht) zijn wel een aanrader.

Gok dat mijn broeken je veel te groot gaan zijn, anders had je er best een mogen lenen. Maar woon niet echt om de hoek voor jou.