Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22884
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 12:55

Vwb vegan: ik haal bij Appie Heyn spirulina.
"Dat is lekker geen vervanger."
Maar een plant met 50% eiwit.
'Een zeeplant.'

(Sommigen zeggen dat het wat naar vis smaakt - waarschijnlijk is het andersom: vis smaakt naar zeeplanten. :) )

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:08

Stiekem vind ik het wel jammer dat dit topic heel erg een puur dieet topic beging te worden en andere dingen om gezonder/bewuster te leven weg vallen :(

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:09

XxLiEsJuHhxX schreef:
Stiekem vind ik het wel jammer dat dit topic heel erg een puur dieet topic beging te worden en andere dingen om gezonder/bewuster te leven weg vallen :(

Hier ben ik het zeer mee eens...

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:12

Schuur_ schreef:
Ik heb laatst de docu 'You are what you eat' gekeken op Netflix en dat heeft me toch over het randje geholpen om meer plantaardig te eten. Ik at al 2/3 dagen geen vlees maar wil eigenlijk veranderen naar misschien 1x per week vlees uiteindelijk.

Weet er iemand een website waar toegankelijke vegan recepten op staan met 'normale' ingredienten? Ik woon niet in een stad ofzo dus heb alleen de standaard supermarkten in de buurt. Ik hou wel van het experimenteren trouwens! Voor mij hoeft een gerecht niet per se te lijken op een gerecht met vlees.


https://www.optimavita.nl/category/rece ... getarisch/

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 14:14

Prairy schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
Stiekem vind ik het wel jammer dat dit topic heel erg een puur dieet topic beging te worden en andere dingen om gezonder/bewuster te leven weg vallen :(

Hier ben ik het zeer mee eens...


Ik vind juist de dingen als routines, planningen, agenda, bulletjournal, bewustere keuzes in aankopen, mindfullnes, hoe je mentaal gezonder te houden enz enz heel interessant, het dieet deel zijn er al 1000e topics over.

Schuur_

Berichten: 4906
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:16

Ja klopt, ik wil geleidelijk aan het vlees er uit halen maar kaas wordt wel een dingetje. Het heeft voor mij in het verleden gewerkt om overgangen geleidelijk aan te doen en bewuste keuzes te maken.

Ook bv 1x per week boodschappen doen ipv 3 of 4x. Dan maak ik een lijstje en koop ik ook misschien maar 1x onzin erbij in plaats van meerdere keren.

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 16:05

Schuur_ schreef:
Ja klopt, ik wil geleidelijk aan het vlees er uit halen maar kaas wordt wel een dingetje. Het heeft voor mij in het verleden gewerkt om overgangen geleidelijk aan te doen en bewuste keuzes te maken.

Ook bv 1x per week boodschappen doen ipv 3 of 4x. Dan maak ik een lijstje en koop ik ook misschien maar 1x onzin erbij in plaats van meerdere keren.

Die wordt lastig als je bij een supermarkt werkt :+ ik heb bewust betalen met de telefoon uit staan en alleen cash of geen geld mee als ik moet werken :')

JudithGigi

Berichten: 4237
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:53

XxLiEsJuHhxX schreef:
Stiekem vind ik het wel jammer dat dit topic heel erg een puur dieet topic beging te worden en andere dingen om gezonder/bewuster te leven weg vallen :(


Je bent toch vrij om over een ander onderwerp te beginnen? :D

Monique1963

Berichten: 8697
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:03

Bewuster leven:
Wat we al doen, uiteraard vuil uitsorteren.
Weggeven aan instanties van dingen die we niet meer gebruiken of het elders een 2e leven gunnen.
We rijden zo min mogelijk met de auto en sparen dus zo veel mogelijk op tot 1x pm boodschappen doen. Dat wil dan zeggen een week snel verleppend vers, een week vers met langer houdbare groente, een week diepvries en een week pasta's en blik.
We hebben een waterput waarmee we douchen, wc-spoelen en was etc doen. We drinken het niet.
We verwerken ons eigen waste met een systeem dat het gezuiverd weer de grond in gaat.
Zonnepanelen voor een deel van de elektriciteit.
Zonneboiler voor heet water.
We hergebruiken zo veel mogelijk bij klussen.
We zijn ovotariër :-) Dus veganisten die nog wel eieren eten.
Eten zoveel mogelijk bio.
EDIT en we hebben bewust gekozen voor geen kinderen.

Waar ik voor mezelf bewuster in wil zijn is voor mijn lijf meer bewegen. Dat ben ik dan gaan doen vanaf 1 januari dit jaar en voor zover mogelijk lukt dat.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 18:40

In het kader van even iets anders dan dieet en gewicht, ik heb vandaag een ent cursus gedaan.

Dan 'maak' je dus eigenlijk nieuwe fruitboompjes.

Vandaag waren dat een bloedappel, dus met rood vruchtvlees, perzik, abrikoos, amandel en een soort pruim.

Nog een jaartje of 3 wachten en dan hoop ik het eerste fruit ervan te kunnen eten.

De score verder was natuurlijk het opdoen van meer kennis zodat ik dat kan gebruiken voor thuis en mijn op te starten mini kwekerij.

Verder bezig met een pantry challenge om eens op te eten wat ik allemaal in huis heb voor het niet goed meer is.

De vriezer geïnventariseerd en mijn pantry ingericht. De eerste dingen die al over datum waren opgegeten. Ik wil tot eind februari (bijna) niet meer naar de supermarkt.

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 19:21

Prairy schreef:
De vriezer geïnventariseerd en mijn pantry ingericht. De eerste dingen die al over datum waren opgegeten. Ik wil tot eind februari (bijna) niet meer naar de supermarkt.


Dat klink ik mijn oren heel bewust _/-\o_ ...... maar niet gezond :+

Ik eet echt puur gezond voor mijn eigen lichaam maar ik ben zeker geen wereld verbeteraar. :')

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:01

DDDara schreef:
Prairy schreef:
De vriezer geïnventariseerd en mijn pantry ingericht. De eerste dingen die al over datum waren opgegeten. Ik wil tot eind februari (bijna) niet meer naar de supermarkt.


Dat klink ik mijn oren heel bewust _/-\o_ ...... maar niet gezond :+

Ik eet echt puur gezond voor mijn eigen lichaam maar ik ben zeker geen wereld verbeteraar. :')

Hoezo niet? Was doperwten en worteltjes in blik, 4 maanden over datum. Dat spul is over 4 jaar ook nog gewoon goed hoor.

Ik had iets van 2017 maar wel weggegooid :P

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:05

Vanwege gebrek aan verse groenten en fruit in je dieet gok ik? Gezien je anderhalve maand geen supermarkt gaat bezoeken. En een moestuin lijkt me niet zo'n succes deze tijd van t jaar :P

Polarize
Berichten: 723
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:08

Als de houdbaarheidsdatum voorbij is gewoon kijken en ruiken, als dat oké voelt even proeven en dan lekker eten :') vers is beter, maar uit blik/ potje is niet meteen slecht

Ik hou eigenlijk wel van de verspakketten van de AH voor een gezonde maaltijd, de koreaanse chicken bowl heeft zo toch een aardige lading groente die ik erg lekker vind, en ik ben niet de beste in groentes eten. Vind alleen de porties soms wel erg klein uitkomen, 2-3 personen is meer richting 2 personen dan 3

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:26

Prairy schreef:
In het kader van even iets anders dan dieet en gewicht, ik heb vandaag een ent cursus gedaan.

Dan 'maak' je dus eigenlijk nieuwe fruitboompjes.

Vandaag waren dat een bloedappel, dus met rood vruchtvlees, perzik, abrikoos, amandel en een soort pruim.

Nog een jaartje of 3 wachten en dan hoop ik het eerste fruit ervan te kunnen eten.

De score verder was natuurlijk het opdoen van meer kennis zodat ik dat kan gebruiken voor thuis en mijn op te starten mini kwekerij.

Verder bezig met een pantry challenge om eens op te eten wat ik allemaal in huis heb voor het niet goed meer is.

De vriezer geïnventariseerd en mijn pantry ingericht. De eerste dingen die al over datum waren opgegeten. Ik wil tot eind februari (bijna) niet meer naar de supermarkt.


Oh heel cool dit! Wij hebben ook een 'voorraadlaatje' die vooral veel voorraad bevat, maar waar meer ingaat dan uitgaat... zonde, want liggen nog gewoon goed eetbare dingen tussen. Ga voor de volgende keer boodschappen daar weer eens wat uithalen en iets mee koken!

En benieuwd naar je boompjes. 3 jaar wachten... geduld :o Heb je al iets van een moestuin ofzo? Ik zou daar dit jaar wel laagdrempelig mee willen beginnen.

XxLiEsJuHhxX schreef:
Stiekem vind ik het wel jammer dat dit topic heel erg een puur dieet topic beging te worden en andere dingen om gezonder/bewuster te leven weg vallen :(


In het kader van nog iets anders: ik heb mezelf een nachtje weg gedaan met een BAD! Iets waar ik heeeel erg van kan genieten.

Om dat te boeken komen er soms best wel allerlei dingen voorbij waarom ik het NIET zou doen:
- maar dat geld kan je ook sparen
- of voer voor kopen
- dat is toch belachelijk, alleen maar een badder-avond
- en dan zo dichtbij? Das toch zonde...


Ah fijn. Dit allemaal overboord gegooid (van het bad) en nu dus helemaal content met mijn chill en verwenmoment voor mezelf. Valt voor mij ook onder ruimte innemen, doen waar ík blij van word en genieten *\%/*

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:33

Fly_high schreef:
Vanwege gebrek aan verse groenten en fruit in je dieet gok ik? Gezien je anderhalve maand geen supermarkt gaat bezoeken. En een moestuin lijkt me niet zo'n succes deze tijd van t jaar :P

Nee hoor, er lag nog wat groente en fruit in de koelkast, dit moest gewoon als eerste op :) Moestuin levert nu niks op inderdaad, volgend seizoen is het wel de bedoeling om ook de kas te gaan gebruiken voor een langer seizoen.

MZorro, dat is bij mij dus ook, alles zat helemaal vol en voor komend moestuin/voedselbos seizoen is dat niet zo handig.

Ik heb inderdaad sinds vorig jaar een moestuin, in bakken wat echt een aanrader is (boeken van Frank Anrijs heb ik gevolgd, de methode van schijnbare chaos), en ons voedselbos (voornamelijk fruit en noten tot nu toe) begint nu wat te produceren.

Dus ja, geduld. Maar daarna ook jaren en jaren aan fruit en noten ;) En materiaal om weer nieuwe fruitbomen te maken om te verkopen bijvoorbeeld.

En een bad kan heerlijk zijn! Goed dat je dat voor jezelf geregeld hebt :D
Er zijn ook opvouwbare baden voor in de badkamer als je een beetje ruimte hebt maar niet structureel. Misschien een leuk verjaardagscadeau ;)

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 20:56

Ik heb zo'n opblaasbaar bad. Hier leggen we het gewoon opgeblazen en al in de logeerkamer, maar anders is het alsnog zo gepiept. Was geloof ik 20 / 30 euro van Kruidvat. Fantastisch ding! Ik ben niet zo groot dus kan er ook echt lang uit in.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 21:53

Jaaa ik heb zo'n bad (gehad). Maar wij wonen nu in een chalet (10*3), dus dat past echt niet. Zat nog wel eens te kijken naar zo'n 'zitbad' haha. Een soort grote wasmand. Dat zou wel passen. Maar dit is ook heerlijk, en voelt als een bewuste keuze voor mezelf. Ook belangrijk!

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 00:48

Dan heb je het al helemaal verdient om jezelf een avondje weg te gunnen :D geniet er van!

prugelpiet

Berichten: 12592
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 04:55

Fijn dat het zo goed beviel! Moet je jezelf echt gunnen, even lekker er tussenuit met zo’n verwenmomentje. Af en toe een dagje sauna in mijn eentje doet me echt goed. Kan ik dat geld anders goed gebruiken? Zeker. Maar een dag opladen is me ook wat waard.

Pippa13

Berichten: 366
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:31

Goed voor jezelf zorgen is ontzettend belangrijk!
Ik ben mezelf de afgelopen jaren ontzettend voorbij gelopen. Nu dus overspannen thuis. Ik heb echt moeten leren luisteren naar mijn lichaam. Voor iedereen is goed voor jezelf zorgen weer anders. Bij mij betekent dat goed eten: meer vezels, groente, op vaste momenten eten, genoeg drinken, vooral om een stabiele suikerspiegel te creëren en ik beter met cortisol om kan gaan.
Verder probeer ik dagelijks een flink stuk te wandelen. Van de haptotherapie heb ik geleerd dat ik niet perse snel moet wandelen, maar op een rustig tempo en met genoeg tijd om om mij heen te kijken. Stukje mindfulness komt daar ook bij kijken. Dus echt bewuster en met intentie dingen doen. Verder ben ik nu begonnen met mediteren en heb ik een heel fijn platform ontdekt met begeleide hypnose voor powernaps en diepe ontspanning. Erg prettig! :j

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6048
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:44

Prairy, wat leuk zo'n cursus! Enorm leerzaam lijkt mij ook :D
De pantry challenge hoop ik volgend jaar ook aan mee te kunnen doen :D Maar dan moet ik nu wel langzaam eens goed gaan plannen en doen voor de moestuin dit jaar. Zit nog een beetje in de knoop met mijn begin ervoor (heb er nu een dikke laag paardenmest met stro op liggen maar durf daar denk ik niet zomaar tussenin te gaan planten) spitten word het niet want we zitten op klei en dat is gewoon niet te doen plus ik wil heel bewust het grondleven zo weinig mogelijk verstoren ook.
Luisteren naar je lichaam is enorm moeilijk op het begin, daarna is het heel moeilijk om tegenover andere duidelijk te maken en uiteindelijk krijg je een beetje een "schijt aan wat ze denken" en dan kan je eindelijk goed naar je lichaam luisteren. Ik Heb het probleem na mijn auto ongeluk daarmee gehad, heeft mij bedgebonden gemaakt. Mijn verhuizing naar Frankrijk heeft mij weer op de been geholpen, nu luister ik een stuk beter al naar mijn lichaam maar soms is het toch nog altijd heel moeilijk merk ik :(

Polarize, misschien kan je de ingredienten en de verhoudingen daarvan een beetje opschrijven en dan de ingredienten los en meer kopen voor de volgende keer :D Dan heb je meer en nog goedkoper waarschijnlijk ook :)

MZorro, ik wou dat ik dat kon kwa voorraad. Ik gebruik eigenlijk bijna alles wel tussen mijn boodschappen rondes in, met wat uitzonderingen zoals afgelopen week een hele varkensschouder gekocht, die zelf hier versneden enz dus die gaat wel wat langer mee hihi, maar andere dingen kan ik echt moeilijk een grotere voorraad van hebben (we hebben ook geen grote voorraad plekken, misschien werkt dat ook tegen.
Ohh jouw nachtje weg vind ik helemaal zo gek niet! Je kan er veel andere dingen voor doen maar het is duidelijk heel goed voor jou mentaal en dat is iets wat misschien nog wel 3x zo kostbaar is dan alles wat je anders voor dat geld had kunnen doen :D


Ik zelf wil echt bewuster gaan worden ook van mij uitgaven en inkomsten van de kippen, maar ik wil dit jaar ook eens heel bewust gaan kijken naar de moestuin. Hoeveel kost het mij en hoeveel krijg ik ervoor terug aan voedsel enz. Vooral bij de kippen wil ik kijken of mijn broedei en kuiken verkoop het wel waard is om te doen. Als dat het niet is ga ik misschien mijn hele kippen houderrij omgooien en puur voor eieren en vlees voor onzelf doen en niet meer uitbroeden voor de verkoop of broedeieren verkopen, dan eerder gewoon eet eieren.

Voor vandaag heb ik mijzelf beloofd/met mijzelf afgesproken om eens echt te gaan lezen weer. Ik houd enorm van lezen maar ik kom er eigenlijk nooit aan toe :( Dus nu na dit berichtje gaat de pc uit en kruip ik op een lekkere stoel dicht bij de haard met een nieuw boek :D

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 14:55

Uiteraard begin ik weer het jaar met weekje ziek zijn. Gelukkig nu weer beter.

Ik blijf het wel echt lastig vinden om niet TE fanatiek te worden. Wil weer graag wat spier terug dus ben gelijk weer alles aan tracken wat ik eet en weer die drive om 5/6x naar de gym te gaan.. terwijl ik weet dat ik dat gewoon long term niet kan combineren met mijn coschappen :( dit blijft echt zo’n werk punt van mij.

Eulogy
Berichten: 5745
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 15:25

Makkelijker gezegd dan gedaan maar waarom mik je niet eerst op 3-4x per week? Dat is vaak ook al voldoende voor spieropbouw en dan heb je niet de constante frustratie van een planning die eigenlijk gewoon te ambitieus is. Ik herken het namelijk, en ik vind het mentaal zo'n opluchting om wat realistischer te plannen. Ook als ik dan eigenlijk net iets minder aan trainen toe kom dan ik misschien zou willen.
Eet je wel genoeg om spiermassa te bouwen?

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 18:48

Als je nu nog de motivatie hebt om super fanatiek te beginnen is het dan niet juist slim om nu die 5 a 6 keer per week te gaan. Hoe meer je nu doet hoe meer je opbouwt en als je straks dan minder tijd en zin hebt heb je al iets opgebouwd wat alleen nog hoeft te onderhouden.

Ik zou zeggen maak gebruik van de motivatie die je nu voelt. Maar maak met je zelf een afspraak wat het minimum is wat je wil gaan.