Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:15

@littlebirdy oei wat heftig dat het zo lang kan duren! Rij je nog wel paard of lukt dat niet meer? Mijn moeder heeft sindsdien niet echtmeer gereden en heeft ook moeite in het dagelijks leven. Rijden heeft ze wel geprobeerd, maar ze moest afstappen, omdat ze te veel last had. Ze moet echt veel rusten om een beetje haar dag door te komen. Ook autorijden lukt haar niet echt meer.

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:17

XxLiEsJuHhxX schreef:
Paardjes, Een Whipash heeft gewoon heel, heeel veel tijd nodig om te herstellen, zo ver als dat lukt en vervolgens nog eens heeeel veel tijd nodig om te kunnen accepteren zoals de "nieuwe situatie" is.
Mij heeft het ook ruim 5 jaar gekost om weer "goed" te zijn, helemaal 100% word ik nooit meer maar goed, is goed genoeg geworden.
Massages en dan ook echt goede massages en osteo zijn voor mij erg belangrijk. Maar ook een goed kussen, goede stoelen, banken en matras zijn echt heel erg belangrijk.

hier mijn bullet journals in elkaar gezet. Ik moet nog een paag dingen voor het algemene stukje maar sinds 1 maart is ook het maandelijkse deel in gebruik. Ik merk nu al dat ik met bepaalde dingen echt bewuster word en ook echt aan die punten wil werken. :D


Dankjewel voor de tips! Pfoe 5 jaar is erg lang! Wat heftig! Wat leuk die bullet journal!

little_birdy
Berichten: 12230
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:26

Ja ik rijd ook gewoon paard inderdaad.
Ik moet wel opletten met welk paard,
Als ik er een rijd die sterk is gereden door de ruiter of met harde hand kan ik er helemaal niks mee ….. ik moet echt rijden op dieren die niet in de mond verpest zijn anders kan ik een week lang pijnstillers slikken omdat ik last krijg van nek en schouders.
Mijn eigen paard heeft ook wen boterzachte mond omdat ze altijd door mezelf met hele zachte hand gereden is

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:29

little_birdy schreef:
Ja ik rijd ook gewoon paard inderdaad.
Ik moet wel opletten met welk paard,
Als ik er een rijd die sterk is gereden door de ruiter of met harde hand kan ik er helemaal niks mee ….. ik moet echt rijden op dieren die niet in de mond verpest zijn anders kan ik een week lang pijnstillers slikken omdat ik last krijg van nek en schouders.
Mijn eigen paard heeft ook wen boterzachte mond omdat ze altijd door mezelf met hele zachte hand gereden is


Knap hoor! Heeft het lang geduurd voor je weer kon rijden?

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:34

... misschien off topic: het probleem met whiplash is, dat er vaak geen echte diagnose (als in: 'goed kijken wat er allemaal aan de hand is') wordt gesteld.
Bijvoorbeeld onderzoek of er te ja of te nee wervels zijn verschoven. (Zo ja: othomanuele geneeskunde. Wellicht gevolgd door cranio-sacraal werk en/of fascia release.)
En of er door de klap zogeheten 'primitive reflexen' zijn teruggekomen (zoals de voorwaartse TLR, 'mijn hoofd màg nìet naar achter!!') (op te lossen met INPP werk, mogelijk aangevuld met sensorische integratie en/of evenwichtstraining).
Ook kan met cranio-sacraal werk 'gekeken' worden hoe het zit met de beweeglijkheid van de schedelnaden. (Die 'naden' zijn bij volwassenen bijna vergroeid, maar ivm de functie van schokbreker net niet helemaal. Ze horen ook op oma's leeftijd nog een piepklein beetje beweeglijkheid te hebben - zo nee kan dat klachten geven.)
En mogelijk in combinatie met INPP werk en/of sensorische integratie: een prisma bril (al dan niet als "training").

Paardjes101
Berichten: 259
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:24

Janneke2 schreef:
... misschien off topic: het probleem met whiplash is, dat er vaak geen echte diagnose (als in: 'goed kijken wat er allemaal aan de hand is') wordt gesteld.
Bijvoorbeeld onderzoek of er te ja of te nee wervels zijn verschoven. (Zo ja: othomanuele geneeskunde. Wellicht gevolgd door cranio-sacraal werk en/of fascia release.)
En of er door de klap zogeheten 'primitive reflexen' zijn teruggekomen (zoals de voorwaartse TLR, 'mijn hoofd màg nìet naar achter!!') (op te lossen met INPP werk, mogelijk aangevuld met sensorische integratie en/of evenwichtstraining).
Ook kan met cranio-sacraal werk 'gekeken' worden hoe het zit met de beweeglijkheid van de schedelnaden. (Die 'naden' zijn bij volwassenen bijna vergroeid, maar ivm de functie van schokbreker net niet helemaal. Ze horen ook op oma's leeftijd nog een piepklein beetje beweeglijkheid te hebben - zo nee kan dat klachten geven.)
En mogelijk in combinatie met INPP werk en/of sensorische integratie: een prisma bril (al dan niet als "training").

Dankjewel voor de tips, ik zal ze doorzetten naar me moeder!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:58

Prisma bril. Die heb ik ook gehad inderdaad. Nu na 5 jaar ben ik sinds December weer terug op lenzen zonder de prisma en so far gelukkig nog amper extra hoofdpijn gekregen :D

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:05

Howdy :wave:
Is er nog iemand hier?

Ik zit een beetje in een motivatie dipje. Twee keer sporten per week lukt, maar mijn dieet bestaat nog iets te veel uit chocolade als tussendoortje. Ik ben de tomaatjes helemaal zat namelijk. En rond vier uur krijg ik trek.
In iets zoets. Ik ben niet aangekomen, maar er is ook niets vanaf dus.

Ik heb gelezen dat het goed is om regelmatig krachttraining te doen en zoek nu een app of oefeningen om dat thuis te kunnen doen. Iemand tips? Ik vind op internet wel schema's, maar die zien er ingewikkeld uit of je hebt apparaten nodig. Gewichten en een matje gebruiken is geen probleem,die kaan ik wel kwijt thuis.

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:30

Ik zat toevallig weer te denken om in dit topic te posten haha

Qua sporten doe ik lopen op de loopband, heb een hardloopschema gevonden wat ik wel leuk vind dus probeer die goed bij te houden. En nog steeds dansen en paardrijden, lekker druk :')

Ik probeer zelf ook weer een beetje die motivatie te vinden, vooral op het gebied van eten. Ben weer teruggevallen in eten omdat het moet, en dan liever makkelijk en snel. Dus vanochtend even boodschapjes gedaan en wat dingen gekocht die ook nog wel makkelijk in elkaar te zetten zijn, maar net wat meer groentes en voedingswaardes erin. Mijn "beste" maaltijd is de lunch, dus daar probeer ik zoveel mogelijk mee te pakken met wraps, rice bowls, dat soort dingen. Avondeten is altijd maar wat de pot schaft, tenzij ik zelf kook, maar dan moet ik meteen voor iedereen koken en daar rekening mee houden :')

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:40

Ik lunch met volkoren brood met kaas of vleeswaren.
En probeer in ieder geval een stukje fruit erbij te eten.
Avondeten kook ik voor mezelf. Ik neem geen toetje, maar ben gewend aan chocolade of een koekje bij de thee na de maaltijd, en dat wen ik maar moeilijk af.

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 20:53

Ik moet mn autisme ook nog navigeren met eten en volkoren brood komt er bij mij dus absoluut niet in haha
Gelukkig is er genoeg wat ik wel eet, en ik hou enorm van wortels en paprika dus snack die vaak tussendoor. Met wraps vind ik juist de volkoren variant lekkerder :')

Voor ontbijt doe ik proteine kwark met wat muesli, als ik geen ochtenddienst heb en alle tijd heb doe ik het wel wat uitgebreider.

Ik heb eigenlijk altijd een kopje zwarte koffie als toetje :') even een genietmomentje.

Pippa13

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:26

Leuk weer een schopje in dit topic!
Ik heb juist de afgelopen tijd geleerd om jezelf niet te hard te straffen met eten. Heb ik zin in chocolade? Dan eet ik gewoon een klein stukje. En dan niet van zo'n luxe zoete Milka reep, maar een stukje (extra) pure chocolade. Gezonde koekjes bak ik tegenwoordig zelf. Met havermout en banaan en noten. Vult goed, ook lekker als tussendoortje. Daarnaast eet ik veel meer fruit als ik zin heb in iets zoets.
Qua beweging en motivatie heb ik nu de Mila app gedownload. Die focust op beweging, maar past zich aan jouw energielevel aan. Daarnaast heeft de app ook een focus op je mentale gezondheid en mindfulness. Daardoor leer je ook om een gezonde relatie met eten te krijgen, ipv jezelf alleen maar te straffen door heel veel dingen niet te eten.

Let er ook op dat als je net begint met sporten, dat je niet meteen afvalt. Spieropbouw is veel belangrijker en spieren wegen namelijk ook wat.

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:17

Voor mij is een gezonde relatie met eten ook echt wel belangrijker dan afvallen! Nu hoef ik sowieso niet af te vallen, maar mijn relatie met eten is niet altijd top geweest. Ik blijf ook vrij bewust weg van calorien tellen, want dan ga ik er obsessief mee bezig zijn. Ik probeer me vooral te focussen op mijn lichaam geven wat het nodig heeft en waar ik energie van krijg.
Altijd instant noodles is wel lekker, maar ik heb echt wel meer energie als ik een gezondere lunch eet :')

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 11:45

Ohh, ja waarom zijn die ongezonde dingen altijd zo lekker!!
Hier is afvallen wel een doel en heb ook zeker calorieën geteld/alles ingevoerd in een app, Maar voor mij is dat soms even nodig om me bewust te worden van wat ik eet.
Over het algemeen is het best gezond, op snaaibuien of drukke tijden na. Maar toch blijf ik aankomen en zit ik niet meer lekker in mijn vel.
Toch blijven bewerkte en ongezonde producten zoooo aantrekkelijk. Terwijl je inderdaad meer energie krijgt van een gezonde gebalanceerde maaltijd...

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:38

En dat terwijl iets gezonds echt niet moeilijk hoeft te zijn :=
Mijn favoriete wraps is avocado, gemengde sla, paprika, opgebakken vlees (wisselt welke, vandaag had ik een spicy bbq burger van AH in stukjes gesneden en opgebakken, heerlijk. Pak ook vaak wat kip of Vega stukjes) en evt wat saus er overheen als het nodig is. In 5 minuutjes klaar, net zo lang als de instant noodles, maar wel wat gezonder :') maak er echt een maaltijdwrap van. En heb vaak dan de andere helft van de paprika als extra ernaast, want dat gaat er altijd wel in haha

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:34

Daar heb je helemaal gelijk in! Maar mentaal voelt het als veel meer werk :Y) .
Stom he hoe het brein kan werken..

Polarize
Berichten: 705
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Op weg naar een gezonde(re) , bewuste(re) leefstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:42

Ik heb het nu een tijdje gedaan en volgens mij begint het te klikken in mijn hoofd dat gezond net zo snel en makkelijk is :') maar toch blijven noodles makkelijker voelen...