Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:25

Wat een fantastisch nieuw! Geniet lekker verder en neem alles wat je kan!

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:35

Wat een geweldig nieuws zeg. Hier doe je het allemaal voor!
Je hebt nog een goed koppie met haar. Fijn dat het kan hè.

BritHittepit

Berichten: 2558
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 09:49

Wat een goed nieuws! Dat geeft je weer eens zoveel kracht om door te gaan en WAUW voor hoe jij het doet!

Het is zo fijn dat je al deze dingen nog kan doen! Sterke geest in een sterk lichaam.

Blijven gaan topper!

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 09:50

Van de ene kant begin ik al ervaringsdeskundige te worden, van de andere kant weet ik ook nog zo weinig.
Er zijn gevallen bekend van mensen die wel schoon zijn/lijken, maar dat komt bijna niet voor.

De chemo beschadigt de zenuwen in handen en voeten (neuropathie) en als dat teveel wordt, dan moet ik stoppen met deze kuur. Maar dat wil ik niet...

Vandaag moest ik 3x geprikt worden voordat het infuus goed zat. Het is wel balen dat dat zo lastig gaat.
Maar verder zijn het schatten hier in het ziekenhuis. Ik word echt in de watten gelegd.
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16461
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:04

Heb je openingspost nog even gelezen en vind het zo knap dat je zo positief blijft! Je ziet er ook niet ziek uit zo op je foto. Ben er ook van overtuigd dat positief in het leven staan je helpt om ouder te worden. Maar wat jij doet is next level.

Fijn dat ze in het ziekenhuis goed voor je zorgen naast de medische zorg. :(:)

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:05

Is een PAC geen optie dan Kitty?
Ohhhh die neuropathie _-:( dat is zo vervelend……het is dat ik niet mag vloeken want ik had een ander woord in gedachte. Ik heb het in m’n handen, ook van chemo. Gelukkig niet in m’n voeten maar het is echt naar.

Je maakt er iig het beste van. Fijn dat je verwend wordt daar. Hou je taai!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 10:36

heel veel sterkte! En wat fijn dat de chemo aanslaat!

pien_2010

Berichten: 43367
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:14

MarjanB schreef:
Heb je openingspost nog even gelezen en vind het zo knap dat je zo positief blijft! Je ziet er ook niet ziek uit zo op je foto. Ben er ook van overtuigd dat positief in het leven staan je helpt om ouder te worden. Maar wat jij doet is next level.

Fijn dat ze in het ziekenhuis goed voor je zorgen naast de medische zorg. :(:)


Ik weet dat je deze opmerking heel goed bedoeld. En ik snap ook hoe je hem bedoeld. En toch wil ik eventjes ook de verdrietige kant van deze opmerking belichten voor mensen die niet zoveel geluk hebben (gehad).

Met Quira die overleden is aan kanker erover gehad dat dit fijne opmerkingen zijn om te krijgen als het goed met je gaat. MAAR er zijn teveel mensen zoals zij, die zeer gezond altijd geleefd hebben, zeer positief in het leven staan en toch geen schijn van kans hebben als het gaat om deze nare ziekte. Quira is binnen een jaar overleden op 27 jarige leeftijd. Zo oneerlijk!

Of zoals Maarten van der Weijden ooit zei: "van ons cubje was ik de meest angstige, negatieve en ik kon alleen maar huilen. Mijn maten waren zo positief, zo dapper. Ik totaal niet. En ik heb het overleefd en zij niet. Kanker is een soort Russische rolette. Ontzettend tof dat ik het gered heb, maar dat ligt echt niet aan mij. Ik heb gewoon enorm geluk gehad".

Ik schrijf dit omdat ik weet van mensen die aan kanker zijn overleden, of wisten dat ze gingen overlijden, dit soort opmerking extra zout zijn in de wonden. Ieder traject is uniek en gaat zoals het gaat. Je moet gewoon ook echt geluk hebben en Kitty lijkt dat geluk te hebben. Iets dat ik ook zeker hoop. En ja, ik vind haar ook in het rijtje dappere mensen passen zoals Quira, BeFunny, Britt, Oscar en alle anderen hier op Bokt die lijden aan die nare ziektel.

germie

Berichten: 25959
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:22

Het klinkt dus heel erg goed eigenlijk.
En kan die neuropathie ook nog weer herstellen?
Eigenlijk heb je dus geen energieverlies, ik ken alleen maar mensen die werkelijk niets meer konden van chemo en werkelijk enorm snel niets meer konden.

Dat boek van Maarten van der Weijden heb ik ook gelezen. Hij stelde heel duidelijk dat er tegen vechten onzin is. Als ik kijk naar de mensen die ik ken met kanker of er al aangestorven zijn, dan is het de helft levensstijl zoals roken, en de andere helft zijn gewoon echt sportieve en gezonde mensen. Je krijgt het dus of je krijgt het niet. Helaas.

MarjanB

Berichten: 16461
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 11:38

Zo bedoelde ik mijn opmerking niet.. maar goed snap dat het misschien anders wordt opgepakt. Dat is het lastige van geschreven tekst.

Het hebben van een positieve mindset kan je helpen om je lijf positief te beïnvloeden. Je ziet ook wel dat als mensen het opgeven het ook een negatieve invloed heeft. En heb enorm veel respect voor Kitty haar instelling. Hoe moeilijk ook en hoe poedersuiker de situatie ook is. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen hoe positief mijn mindset ook is.

Sherivey
Berichten: 8644
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:29

pien_2010 schreef:
MarjanB schreef:
Heb je openingspost nog even gelezen en vind het zo knap dat je zo positief blijft! Je ziet er ook niet ziek uit zo op je foto. Ben er ook van overtuigd dat positief in het leven staan je helpt om ouder te worden. Maar wat jij doet is next level.

Fijn dat ze in het ziekenhuis goed voor je zorgen naast de medische zorg. :(:)


Ik weet dat je deze opmerking heel goed bedoeld. En ik snap ook hoe je hem bedoeld. En toch wil ik eventjes ook de verdrietige kant van deze opmerking belichten voor mensen die niet zoveel geluk hebben (gehad).

Met Quira die overleden is aan kanker erover gehad dat dit fijne opmerkingen zijn om te krijgen als het goed met je gaat. MAAR er zijn teveel mensen zoals zij, die zeer gezond altijd geleefd hebben, zeer positief in het leven staan en toch geen schijn van kans hebben als het gaat om deze nare ziekte. Quira is binnen een jaar overleden op 27 jarige leeftijd. Zo oneerlijk!

Of zoals Maarten van der Weijden ooit zei: "van ons cubje was ik de meest angstige, negatieve en ik kon alleen maar huilen. Mijn maten waren zo positief, zo dapper. Ik totaal niet. En ik heb het overleefd en zij niet. Kanker is een soort Russische rolette. Ontzettend tof dat ik het gered heb, maar dat ligt echt niet aan mij. Ik heb gewoon enorm geluk gehad".

Ik schrijf dit omdat ik weet van mensen die aan kanker zijn overleden, of wisten dat ze gingen overlijden, dit soort opmerking extra zout zijn in de wonden. Ieder traject is uniek en gaat zoals het gaat. Je moet gewoon ook echt geluk hebben en Kitty lijkt dat geluk te hebben. Iets dat ik ook zeker hoop. En ja, ik vind haar ook in het rijtje dappere mensen passen zoals Quira, BeFunny, Britt, Oscar en alle anderen hier op Bokt die lijden aan die nare ziektel.

Ik snap wat je bedoelt.
Het is net zoiets als zeggen "als je maar hard genoeg werkt, kun je alles bereiken wat je wilt". Dat is ook een doorgaans goedbedoelde opmerking die heel lüllig kan overkomen voor mensen die keihard werken maar njet slagen in wat ze willen.

Neemt niet weg dat ik iedereen die met zoiets heftigs als kanker (of andere grote tegenslag) te maken krijgt ontzettend sterk en dapper vind.

Juist dat onvoorspelbare maakt het zo'n vreselijk iets. Je kunt nog zo gezond en positief zijn, alles volgens het boekje doen, en de strijd verliezen.
Ik hoop nog steeds dat er een moment komt waarop het te genezen is, zonder de "misschien".

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:35

MarjanB schreef:
Zo bedoelde ik mijn opmerking niet.. maar goed snap dat het misschien anders wordt opgepakt. Dat is het lastige van geschreven tekst.

Het hebben van een positieve mindset kan je helpen om je lijf positief te beïnvloeden. Je ziet ook wel dat als mensen het opgeven het ook een negatieve invloed heeft. En heb enorm veel respect voor Kitty haar instelling. Hoe moeilijk ook en hoe poedersuiker de situatie ook is. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen hoe positief mijn mindset ook is.


Je ziet dus aan een Maarten dat het zo echt niet werkt.
Zo heb ik ook zo'n hekel aan het zinnetje dat iemand de strijd verloren heeft. Het is namelijk geen gevecht en al zeker niet eerlijk.

Wat fijn dat het zo goed gaat Kitty!
Dochter van vrienden heeft ook relatief weinig last van de chemotherapie. De ontwikkeling daarvan staat natuurlijk ook niet stil.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:38

Het is in een zekere zin wel een strijd, ik denk dat de essentie van zulke zinnen wel duidelijk zijn. Een strijd om de kanker weg te krijgen met chemische middelen.

BeFunny

Berichten: 10562
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 13:53

MarjanB schreef:
Zo bedoelde ik mijn opmerking niet.. maar goed snap dat het misschien anders wordt opgepakt. Dat is het lastige van geschreven tekst.

Het hebben van een positieve mindset kan je helpen om je lijf positief te beïnvloeden. Je ziet ook wel dat als mensen het opgeven het ook een negatieve invloed heeft. En heb enorm veel respect voor Kitty haar instelling. Hoe moeilijk ook en hoe poedersuiker de situatie ook is. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen hoe positief mijn mindset ook is.


Ik begrijp wat je wil zeggen en ben het met jou eens. Al begrijp ik Pien ook.

Ik vind Kitty ook een goede instelling hebben en ze reageert tot nu toe goed op de chemo maar dat kan ook anders zijn. En als je echt niks kan een langere periode dan wordt het ook steeds lastiger om alleen maar positief te zijn.

Ik dacht voorheen ook dat ik dit soort dingen niet goed aan zou kunnen. Maar als je zo iets krijgt dan ga je toch automatisch verder. En dan kan je meer dan je ooit dacht.

Maar iedereen is anders, elk lichaam reageert anders zelf elke kanker reageert anders op het tegengif . De èèn heeft meer pijn of is continu misselijk of kan gewoon helemaal niks meer.

Niemand weet hoe het precies uit pakt deze nare ziekte. Maar ik hoop dat het bij Kitty iig helemaal weer weg gaat en gaat blijven. Dat hoop ik bij iedereen natuurlijk maar het is zo'n rot ziekte. Dan is het weg en kan het ineens ook weer terug zijn. Zo lang er behandelingen mogelijk zijn zijn er kansen, is er hoop maar ook onzekerheid over wat alles gaat doen. En de èèn is daar heel emotioneel onder, de ander nuchter. Maar iedereen verdient het om beter te worden.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 14:33

Goed nieuws Kitty! Fijn dat je je goed voelt. Veel bewegen helpt wel om de vermoeidheid wat tegen te gaan zeggen ze.

Gevecht aangaan vind ik ook altijd zo'n rare, alsof je een keus hebt. Gelukkig kunnen en weten ze steeds meer.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 17:11

Je hebt wel een keuze.....die is er altijd.

Er tegen vechten......heeft iemand die overlijdt aan de gevolgen van kanker dan niet hard genoeg gevochten? Het zou mooi zijn als je door hard te vechten beter kunt worden. Dan ging er nooit meer iemand dood. Het is algemeen geaccepteerd taalgebruik dus ik snap het wel. Aan de andere kant kan het hard overkomen.

Hoe beter je conditie is, hoe groter de kans dat je er zonder complicaties doorheen komt. Of misschien is het beter om het andersom te zeggen......als je lijf in een slechte conditie is, is de kans groter dat het moeite heeft met de behandelingen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 18:17

Geen woorden voor hetgeen jou overkomt, Kitty....
Super dat je je zo goed voelt, ondanks die zware behandeling. Ik duim natuurlijk ook dat het nog heel lang goed met je mag gaan!

Fitzroy

Berichten: 25120
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:29

Wat fijn dat je je zo goed voelt, Kitty. Je ziet er ook - hoe stom het ook mag klinken - goed uit. Dat is ook gelijk zo verraderlijk.
Ik blijf duimen voor nog meer goede scans.

pien_2010

Berichten: 43367
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:49

Fitzroy dat vind ik ook. Gewoon een mooie jonge sportieve vrouw. Viel me echt op.

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-24 21:25

Ach lieverds.... wat een fijne woorden. En ik ga er vanuit dat alle dingen die gezegd worden goed bedoeld zijn en zo vat ik ze ook op.
En eigenlijk vind ik het zelf ook wel een soort van gevecht. En nee, als ik het niet red betekent dat niet dat ik niet hard genoeg gevochten heb. Het betekent alleen dat het kreng gewonnen heeft.

Germie, de neuropathie kan wel weer weg trekken als je er op tijd bij bent.

De wetenschap dat het een enorm agressieve vorm is, blijft wel telkens in mijn hoofd hangen. En ik mag dan al vanaf 2001 op bokt rondhangen, in de periode rond 2018 was ik niet erg actief hier. Kort geleden heb ik het topic van Quera gelezen en toen brak ik even. Zij had dezelfde vorm en wat is dat snel gegaan...

Over chemo en energie.
Op dinsdag en woensdag is mijn energiepeil erg laag. Op donderdag is het alweer een stuk beter en vrijdag tm maandag merk ik aan mijn lichaam niet dat ik ziek ben.
Ik denk dat een positieve mindset er wel voor zorgt dat dat je, ook als het zwaar is, net wat meer door kunt gaan. Kijk naar Britt. Zij is zo enorm positief. Natuurlijk zijn er momenten waarop de lucht gitzwart is, maar zolang er maar kleine lichtpuntjes zijn krabbelt ze er bovenop.
Iedereen doet het op zijn eigen manier, maar ik denk dat positieve gedachten het in elk geval een stuk draaglijker maken.

Met mijn chemohoofd geschreven dus misschien lees ik het morgen weer een vraag ik me af wat ik nou bedoelde...

pien_2010

Berichten: 43367
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:37

Er is niets mis met je chemohoofd _O- . Er is namelijk" geen woord Frans bij", of anders gezegd, je post is zeer duidelijk en ontroerd me ook.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 21:39

Ik lees je topic nu pas maar wat een enorme schrik moet dat geweest zijn, ook onwerkelijk denk ik. Goed te lezen dat je niet heel naar van de chemo wordt en dat het er vooralsnog op lijkt dat het ook wat doet, dat gun ik je van harte!

Voor wat betreft het "gevecht", ik houd er zelf ook niet zo van om het zo te noemen. Ik ben mijn zusje verloren en heeft die "gevochten"? Voor sommigen niet want ze heeft behandeling geweigerd. En die weigering werd heel extreem dus dat heeft echt wel zijn tol gehad op mij aangezien ik de enige was die bij haar in de buurt mocht komen. De andere kant is dat ze altijd gezegd heeft dat ze uit het leven gehaald heeft wat er uit te halen viel en zij had daar vrede mee. Daar kon ik wel wat mee om het een plek te geven. Wij hebben ook echt heel veel lol gehad, harde grappen gemaakt maar ook dat is een manier om met dingen om te gaan.

Ik snap wel wat je zegt, dat je het als gevecht ziet, het geheel is dat ook, een worsteling met een uitkomst die onzeker is, zonder meer! Ik hoop dan ook echt dat het goed aanslaat en jou nog hele mooie tijden met je gezin en de mensen om je heen gegund zijn!

Percy

Berichten: 12078
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 00:11

Ik weet zeker dat iedereen het goed bedoeld, het is alleen zo relatief als je het van dichtbij mee maakt. Ik vind het zo fijn dat het voor dit moment goed met je gaat Kitty en ik hoop dat dat nog heel lang mag blijven duren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 10:45

Wat een fijne update Kitty, en ook fijn om te lezen dat je relatief veel energie hebt om dingen te blijven doen zoals paardrijden. Het is zoals het is (helaas) en het is heftig spul dat je krijgt, maar hopelijk kun je op deze manier nog heel lang vooruit.

Mer1980

Berichten: 18849
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Van gezond naar (letterlijk) doodziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 13:28

Fijn dat de behandeling aanslaat Kitty! Ik brand een kaarsje voor je dat het nog heeeeeeeeeeeeel lang stabiel blijft en je van het leven mag blijven genieten.