Baarmoeder verwijderen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 12:35

Ik heb een baarmoeder verzakking ik sta op de wachtlijst voor een operatie. Ze gaan de baarmoeder bevestigen aan een ander orgaan. Er is geen garantie dat het werkt, soms moet het vaker. Het is best pittig daar na, ik mag 6 weken heel weinig doen en ik krijg misschien een katheter.
Is het niet makkelijker om mijn baarmoeder te laten verwijderen, en wat is daar het herstel van? En waar heb je dan een litteken?
Ik heb namelijk erge litteken vorming en de dermatoloog heeft er naar gekeken. Ik spreek haar vandaag over de telefoon voor de uitslag. Ik krijg namelijk ook zonder aanleiding littekens spontaan.

verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:39

waarom stel je deze vragen en overwegingen niet aan je behandelend arts? Die kan je denk ik alle voor- en nadelen, risico’s en overwegingen uitleggen.

Nickeltje

Berichten: 28253
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:50

Dit kun je inderdaad het beste vragen aan de arts die je gaat behandelen.

Wat betreft de wachtlijst, als je daar iets mee zou willen doen, kun je vaak via je zorgverzekering vragen om wachtlijstbemiddeling.
De ingreep die jij beschrijft wordt ook bijvoorbeeld in Bergman Clinics uitgevoerd, die hebben vaak een kortere wachtlijst en wordt meestal door je zorgverzekering gewoon vergoed.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:58

Ik zou dit met je arts(en) bespreken. Baarmoeder verwijderen is ook geen walk in the park, je kan er flinke complicaties van krijgen en moet er afhankelijk van de operatie methode ook littekens van hebben of langere tijd van herstellen. Je artsen kunnen je vast meer vertellen over of het in jouw geval een realistische optie is en wat de voor- en nadelen zijn vergeleken met de nu geplande ingreep.

JeaDH

Berichten: 2168
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:03

Baarmoeder verwijderen kan ook via de vagina(niet altijd).
Mijn baarmoeder is via de buik verwijderd, met een incisie van schaamhaar tot navel. Het kon niet met een bikinilijn incisie omdat mijn baarmoeder te groot was.
Na deze operatie ook 6 weken rustig aan, vooral niet tillen. Ik was na die 6 weken volledig hersteld.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 14:54

Ik heb een telefonische afspraak staan voor eind februari, als het vaginaal gaat die verwijdering zou het ideaal zijn.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:09

De baarmoeder bevestigen aan een ander orgaan? Welke dan? En wordt hierbij hopelijk nagedacht dat alles wat je in de buikholte verplaats, hecht, vastmaakt etc een effect heeft op het peritoneum? Het buikvlies? Als je dat ergens anders gaat vasthechten gaat het last geven op een andere plek.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:19

Er zijn diverse manieren waarop een verzakking operatief kan worden opgelost/verbeterd. Ik denk dat TS de ophanging aan het ligamentum sacrospinale bedoeld, dus geen orgaan, maar een bandje.

Baarmoederverwijderingen zijn ze steeds terughoudender mee omdat bleek dat daar toch meer nadelige gevolgen van kwamen dan ze hadden verwachtten. Er zitten natuurlijk nog meer organen in je bekken en het weghalen van de baarmoeder, geeft een loze ruimte die wordt opgevuld door die organen. Hierdoor komen die organen dus echter ook weer op een andere plek dan waar ze hoorden. Als ik het goed heb onthouden, gaf dat dus ook wel eens problemen.

Maar het lijkt me inderdaad verstandig om al deze vragen voor te leggen aan je arts. Eventueel dan met het verzoek tot een fysieke afspraak ipv telefonisch. Schrijf van tevoren duidelijk je vragen en verwachtingen op.

tiwi1969

Berichten: 7649
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:35

Baarmoeder verwijderen gaat steeds vaker vaginaal of laparoscopisch, de buiksnede alleen als het echt niet anders kan.

Bespreek sowieso nog een keer goed hoe jouw arts de operatie gaat uitvoeren, ook het ophangen van de baarmoeder zouden ze laparoscopisch moeten kunnen, tenzij er bijvoorbeeld littekenweefsel zit van eerdere operatie of dat de arts het om een andere reden niet veilig vindt.
Ook kan er tijdens de operatie alsnog gekozen worden voor een buiksnede als dat nodig is.

Het belangrijkste is vooral dat jij al je twijfels met je arts bespreekt en eventueel een second opinion haalt als je zelf het gevoel houdt dat je anders zou willen dan je arts adviseert.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:59

Mijn baarmoeder is verwijderd, vaginaal.
Ik ben er alleen maar van opgeknapt, maar ik had dan ook veel pijnklachten.
Het herstel is zeker 6 weken. Ik vond het qua pijn heel erg meevallen. Wat mij tegenviel is dat je je activiteiten best lang op een laag pitje moet zetten.
Maar heb het er allemaal voor over gehad.

mika11

Berichten: 11109
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:02

Mijn baarmoeder is verwijderd, via een buiksnede van navel naar beneden.
Hierna moest ik ook 6 weken rustig aan doen en zo.
Dat is verder allemaal prima gegaan, en was eigenlijk redelijk snel weer op de been.
Qua pijn en zo vond ik het ook wel meevallen.
Verwijderen doen ze in principe alleen als het niet anders kan, je krijgt een loze ruimte in je buik zeg maar, waar de baarmoeder heeft gezeten.
En wat ik heb begrepen is dat niet perse goed voor je lichaam.
Andere organen, de darmen, moeten die ruimte opvullen dus het is niet niks voor je lichaam.

JeaDH

Berichten: 2168
Geregistreerd: 18-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 16:49

Bij mij is er nooit iets over genoemd dat de 'loze' ruimte problemen zou kunnen geven, de darmen vullen die ruimte gewoon op. Tijdens een zwangerschap groeit de baarmoeder enorm en na de bevalling word hij ook weer een stuk kleiner dan zoeken de darmen ook weer gewoon hun plek op.
Hier vind je veel informatie:
https://www.lumc.nl/afdelingen/gynaecol ... doeningen/

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 04:04

JeaDH schreef:
Bij mij is er nooit iets over genoemd dat de 'loze' ruimte problemen zou kunnen geven, de darmen vullen die ruimte gewoon op. Tijdens een zwangerschap groeit de baarmoeder enorm en na de bevalling word hij ook weer een stuk kleiner dan zoeken de darmen ook weer gewoon hun plek op.
Hier vind je veel informatie:
https://www.lumc.nl/afdelingen/gynaecol ... doeningen/

Bij mij ook. Je hebt echt geen holte dan opeens en in essentie is je bm niet zo groot.
Ik zou ook eerder gaan als het kan voor een verwijdering dan het ophangen, als je geen kinderen meer wil of kan krijgen.

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:20

Bij mij is hij al 28 jaar geleden vaginaal verwijderd ivm ernstige bekkeninstabiliteit klachten als ik ongesteld was en ik absoluut geen kids meer mocht krijgen ivm verlamming die op zou kunnen lopen.
En ik vind het nog steeds erg fijn dat ik dat ding niet meer heb.
Het enige wat mij enorm tegenviel en nog steeds bij staat, is de enorme pijn die ik de 24 uur na verwijdering in mijn buik had, omdat alles een plek moet krijgen, maar dat is ook het enige.
6 weken idd niets of weinig doen. Maar verder een van de beste beslissingen van mijn leven. Ik had dan ook een vervulde kinderwens.
Nooit meer ongesteld, nooit meer buikpijn, echt ideaal.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 11:03

Klinkt beter als ze hem weg halen, ik hoop dat ze dat ook willen doen? Ik heb eind van de maand een telefonische afspraak. Ik heb me nog niet laten in plannen voor de operatie.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:52

Probleem met verwijdering van baarmoeder, is dat je grotere kans hebt op verzakkingen van andere organen. En ik kan me zo voorstellen dat dat risico nog groter wordt, als er al sprake is van een verzakking van de baarmoeder zelf. Daarnaast is een hysterectomie een operatie met een redelijk risico op fors bloedverlies, met alle bijkomende problemen en risico's van dien. Ook verwijder je dan 'wel even' een heel orgaan uit je lichaam. Het is dat er voor mij geen andere echte opties meer over waren om te proberen, maar ik lees in jouw verhaal zo eigenlijk niet echt een reden om niet eerst dit te proberen.

Ik denk dat je niet te makkelijk moet denken over verwijderen, maar de enige goede weg is je twijfels en gedachten inderdaad voorleggen aan je arts.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:54

Je baarmoeder houdt andere bekkenorganen zoals je blaas en endeldarm op de plek. Verzakkingen liggen op de loer. Niet alleen van je blaas en endeldarm, maar ook van je vagina zelf. Het is niet gezegd dat dat allemaal mis zal gaan, maar het risico is behoorlijk. Dus het is nogal een afweging. Verzakkingen kunnen leven behoorlijk negatief beïnvloeden.

ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:04

Ik ben 3 jaar geleden geholpen aan een verzakking van mijn baarmoeder.
Ik dacht zelf ook haal mijn baarmoeder er maar uit, was 50 dus de voor de kinderen niet meer nodig.
Ziekenhuis heeft me dat afgeraden, vanwege grotere kans op verzakking van de blaas en endeldarm.
Ze hebben dit gedaan via mijn vagina.
De operatie zelf en de tijd erna dacht ik wat te licht over.
Na de operatie een katheter gekregen die de volgende dag werd verwijdert tezamen met een boel gaas die ze in mijn doos hadden gestopt. Het voelde behoorlijk ongemakkelijk, maar het verwijderen gaf geen problemen.
Ik bleef behoorlijk nabloeden, maar ik gebruik standaard al bloedverdunners, dus dat is normaal.
Wel kreeg ik een zware nabloeding waardoor ik nogmaals op de OK terecht kwam.
Volgens de gyneceloog gebeurd dat maar zelden.
De 3 weken daarna was ik echt bij alles doodmoe. hing over het winkelwagentje heen als ik een paar boodschappen moest doen. Net een oma met een rollator.
De 6 weken had ik echt wel nodig om weer fit te worden.
Een medewerkster van ons heeft in december dezelfde operatie gehad en die was met 4 weken al fit genoeg om te werken.
Maar die heeft er voor de zekerheid 2 weken vakantie achteraan genomen, omdat het werk lichamelijk zwaar is.

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:30

Lat ik één ding vooropstellen: ik ben geen dokter. Maar ik heb wel begrepen dat je die baarmoeder beter kunt laten zitten. Een vriendin van mij had terugkerende baarmoederkanker (of -halskanker; en ja, had, ik hoop dat het nu verleden tijd is). Ik vroeg haar waarom ze dat orgaan niet weghaalden - kinderen wilde ze toch niet. Daarop zei ze dat zo'n ingreep je hormoonhuishouding in de war schopt. Je komt er vervroegd van in de overgang en dat moet je natuurlijk niet hebben.

Ik zou deze vraag dus ook aan de dokter stellen, maar dit is een mogelijk antwoord op de vraag waarom ze die baarmoeder liever opereren dan ineens maar weghalen.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:32

@Musicoloog..
Door het verwijderen van de baarmoeder ga je niet vervroegd in de overgang.
Ze laten de eierstokken (die voor de hormonen zorgen) gewoon zitten.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:59

Mijn baarmoeder is bijna 10 jaar geleden weggehaald, ik was toen 34 :j
Voor mij was het echt dé oplossing, maar het is wel een heftig traject en doen ze inderdaad alleen als het echt niet anders kan.
Die 6 weken herstel was bij mij echt wel nodig, op dat moment kon ik net een blokje om wandelen, meer nog niet.
Maar goed, die baarmoeder van mij was ook vergelijkbaar met een baarmoeder na een zwangerschap van 5 maanden, dus wellicht maakte dat het herstel ook lastiger. Mijn gynaecologen vonden de verhalen over verzakkingen nogal overtrokken, als je je netjes aan je herstelperiode houdt, en zorgt voor een sterke bekkenbodem, dan is dat risico volgens hen niet groter dan na een zwangerschap.
Een half jaar na mijn operatie heb ik weer een 10km hardloopwedstrijd gelopen, dus toen was ik wel hersteld ja :D
Ik zou het eens heel serieus met de artsen bespreken TS, heb het er gewoon over. Dan kun je samen de juiste beslissing maken.

@musicolog: doet die fabel nu nog steeds de ronde? Zoals Brainless ook al schrijft, kom je niet vervroegd in de overgang, tenzij ze de eierstokken ook weghalen. Ikzelf ben inmiddels dus 10 jaar verder en niet in de overgang. Wel al 10 jaar niet meer ongesteld, heel fijn :D

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Baarmoeder verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:19

Bij honden en katten wordt toch vrijwel standaard alles weggehaald. Zeg nu niet dat de vergelijking niet klopt want medische verrichtingen worden helaas altijd eerst op dieren uitgeprobeerd. De bekendste bijwerking is incontinentie.

Kabayo

Berichten: 14038
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:21

anjali schreef:
Bij honden en katten wordt toch vrijwel standaard alles weggehaald. Zeg nu niet dat de vergelijking niet klopt want medische verrichtingen worden helaas altijd eerst op dieren uitgeprobeerd. De bekendste bijwerking is incontinentie.

Das nier waar. Vroeger wellicht

" Bij een sterilisatie van de teef worden de eierstokken verwijderd. Als alleen de eileiders zouden worden afgebonden, zoals bij de vrouw, zou de teef alleen onvruchtbaar worden. De belangrijkste redenen om een teef te steriliseren zijn: U wilt geen pups. "

Popstra
Berichten: 13778
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:13

Lalidan schreef:
Probleem met verwijdering van baarmoeder, is dat je grotere kans hebt op verzakkingen van andere organen. En ik kan me zo voorstellen dat dat risico nog groter wordt, als er al sprake is van een verzakking van de baarmoeder zelf. Daarnaast is een hysterectomie een operatie met een redelijk risico op fors bloedverlies, met alle bijkomende problemen en risico's van dien. Ook verwijder je dan 'wel even' een heel orgaan uit je lichaam. Het is dat er voor mij geen andere echte opties meer over waren om te proberen, maar ik lees in jouw verhaal zo eigenlijk niet echt een reden om niet eerst dit te proberen.

Ik denk dat je niet te makkelijk moet denken over verwijderen, maar de enige goede weg is je twijfels en gedachten inderdaad voorleggen aan je arts.

Hier heb ik nog nooit van gehoord. Vind het een kul verhaal. Je baarmoeder is zo groot als een kleine vuist. Je darm gaat hooguit die ruimte op vullen.

Mijn baarmoeder is vaginaal verwijderd toen ik 34 was.
Heb hem geen dag gemist en nergens last van gehad. En nee, je komt niet vervroegd in de overgang, sex is ook nog lekker en je doos verzakt ook niet. Ben nu 52

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:19

Of je blaas zakt naar die plaats waardoor je niet meer goed je blaas kunt legen met de nodige risico's. Of je endeldarm puilt die kant op uit waardoor ontlasting ophoopt in dat 'zakje' welke je op een later moment, tijdens wandelen ofzo, ineens verliest.
Nee dat gebeurt niet bij iedereen, maar een kleine verplaatsing kan negatieve gevolgen hebben.
Door mijn werk kom ik in aanraking met dit soort problemen en de verhalen zijn schrijnend, want oplossen is moeilijk!