Zo vaak griep in een paar maanden.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 08:27

Ik ben kort achterelkaar heel ziek geworden. De eerste keer ernstige keelpijn dat ik niet kon slikken. Hoge koorts van 40 graden etc , iedereen aangestoken.
Nog nooit zo ziek geweest.
Een maand later weer zo ziek geworden, met deze keer piepende luchtwegen. Dat was 1,5 maand geleden.

Ik ben normaal nooit zovaak ziek, maar nu de afgelopen tijd is mijn gezondheid heel ruk.
Na de laatste keer ben ik nooit echt weer de oude ik geworden , echt wat kwakkelen. Tussen zet het weer opnieuw door of toch niet. Heel afwisselend.

Nu zit ik weer. Het begint weer op te komen, hoofdpijn en keelpijn.
Ik heb de huisarts al gebeld met de vraag wat ik moet doen om mij wat fitter te houden na zovaak ziek zijn.
Ik krijg alleen de assistente aan de lijn die aangeeft dat ik maar gewoon moet uitzieken. Maar geen antwoord of ik zelf nog iets kan doen om mezelf wat fitter te houden.

Ik word er gek van om mij telkens zo te voelen..

Is het voor meerdere herkenbaar dat je na zo ziekzijn echt veel na klachten hebt ?
Wat doen jullie om het te voorkomen?

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:33

FennyPower schreef:
Ik ben kort achterelkaar heel ziek geworden. De eerste keer ernstige keelpijn dat ik niet kon slikken. Hoge koorts van 40 graden etc , iedereen aangestoken.
Nog nooit zo ziek geweest.
Een maand later weer zo ziek geworden, met deze keer piepende luchtwegen. Dat was 1,5 maand geleden.

Ik ben normaal nooit zovaak ziek, maar nu de afgelopen tijd is mijn gezondheid heel ruk.
Na de laatste keer ben ik nooit echt weer de oude ik geworden , echt wat kwakkelen. Tussen zet het weer opnieuw door of toch niet. Heel afwisselend.

Nu zit ik weer. Het begint weer op te komen, hoofdpijn en keelpijn.
Ik heb de huisarts al gebeld met de vraag wat ik moet doen om mij wat fitter te houden na zovaak ziek zijn.
Ik krijg alleen de assistente aan de lijn die aangeeft dat ik maar gewoon moet uitzieken. Maar geen antwoord of ik zelf nog iets kan doen om mezelf wat fitter te houden.

Ik word er gek van om mij telkens zo te voelen..

Is het voor meerdere herkenbaar dat je na zo ziekzijn echt veel na klachten hebt ?
Wat doen jullie om het te voorkomen?


Er heerst nu wel iets met hoofdpijn keelpijn verkouden, klapperende/dicht zittende oren, hoor het overal om mij heen. Hoofdpijn heb ik niet maar keelpijn wel gehad en ben nog verschrikkelijk verkouden.

Ik slik multivit en vit c extra. Goed handen wassen, meer kan je niet doen denk ik. En gewoon maar uitzieken.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:35

Het is een rottig virusjaar. Veel verschillende virussen en veel meer mensen vallen van het 1 in het ander. Gewoon pech dus!

Je immuunsysteem is niet te boosten afgezien van 'gewoon' gezond leven. Dus veel bewegen, goed eten (met gezond gewicht), geen alcohol, genoeg slaap etc.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:36

een coronatest doen want dat kan het ook zijn en als je daar niet de juiste medicatie voor neemt kan het van kwaad naar erger gaan. Vermoeidheid die lang in je blijft hangen is typisch voor corona.

rien10
Berichten: 14725
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:37

Welke medicatie kan je gebruiken bij corona?

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 08:42

petraaken schreef:
een coronatest doen want dat kan het ook zijn en als je daar niet de juiste medicatie voor neemt kan het van kwaad naar erger gaan. Vermoeidheid die lang in je blijft hangen is typisch voor corona.


Ik denk corona , maar ik handel gewoon als griep. Ik blijf thuis zolang ik ziek ben.
Alleen stage en school vind dat niet geweldig.
Zo kort achter elkaar..
Ik heb vaak dat ik zwart voor mijn ogen wordt en rustig aan moet doen , anders val ik om.

Ik wil andere mensen ook weer niet aansteken. Ook kwetsbare ouderen niet op mijn stage .

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:47


Saul

Berichten: 9658
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:51

Jep. Wij doen mee met het hele gezin. En dan met name de jongste (10mnd) en ik.

Wij zijn al 4 maanden onderweg en er is nog niemand helemaal fit geweest. Steeds weer koorts of buikgriep. Dan denk je er vanaf te zijn en begint de volgende meer en kun je daarna weer vrolijk mee doen -O-

FennyPower

Berichten: 1468
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 08:53

Saul schreef:
Jep. Wij doen mee met het hele gezin. En dan met name de jongste (10mnd) en ik.

Wij zijn al 4 maanden onderweg en er is nog niemand helemaal fit geweest. Steeds weer koorts of buikgriep. Dan denk je er vanaf te zijn en begint de volgende meer en kun je daarna weer vrolijk mee doen -O-

Pff.. :(

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:45

Saul schreef:
Jep. Wij doen mee met het hele gezin. En dan met name de jongste (10mnd) en ik.

Wij zijn al 4 maanden onderweg en er is nog niemand helemaal fit geweest. Steeds weer koorts of buikgriep. Dan denk je er vanaf te zijn en begint de volgende meer en kun je daarna weer vrolijk mee doen -O-


Ik hoor dit heel veel. Ik heb 3 jonge neefjes en in alle gezinnen is het al maanden kwakkelen. Het ene virus na de ander.

Hier in huis trouwens ook veel ziek maar mijn kinderen zijn pubers en daardoor iets minder vatbaar dan die kleintjes. Maar alsnog regelmatig ziek, inclusief mijzelf.
Ik heb mijn hoop op de lente gevestigd...

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:58

Wij doen ook al vanaf november mee. Verkouden, keelpijn, vermoeid, af en toe koorts. Ik ben nu al weken alleen verkouden. Vriend heeft net een zware longontsteking achter de rug.
Huisarts geeft aan dat er veel rond gaat. Advies: goed eten, voldoende bewegen, rust en vooral luisteren naar je lichaam en niet te snel weer van alles willen

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:00

Wescha schreef:
Wij doen ook al vanaf november mee. Verkouden, keelpijn, vermoeid, af en toe koorts. Ik ben nu al weken alleen verkouden. Vriend heeft net een zware longontsteking achter de rug.
Huisarts geeft aan dat er veel rond gaat. Advies: goed eten, voldoende bewegen, rust en vooral luisteren naar je lichaam en niet te snel weer van alles willen

`
Team De Vliegende Snottebellen hier!

Wij doen al mee vanaf september, ellende, vooral mijn puber
heeft het heel zwaar te voorduren :(:)

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:04

petraaken schreef:
een coronatest doen want dat kan het ook zijn en als je daar niet de juiste medicatie voor neemt kan het van kwaad naar erger gaan. Vermoeidheid die lang in je blijft hangen is typisch voor corona.


Welke medicatie doel je op? Heel benieuwd.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:05

Ik zit nu ook al voor de 2e keer kort achter elkaar in de lappenmand. Eerst corona en nog geen maand later fors verkouden, maar inderdaad ook met hoofd- en keelpijn. Dat terwijl ik voorheen hooguit 1 keer per jaar ergens in de winter 3 dagen wat liep te snotteren.
Ook om mij heen zijn mensen ziek of verkouden die er normaal niet/nauwelijks last van hebben.

Ik wijt het aan het hele natte weer dat al in oktober begon. We hebben tot op heden geen week gehad waarin het niet geregend heeft. Hier is alles rondom het huis alles kletsnat. Ook de bovenverdieping is heel vochtig. Dat icm veel wind zorgt volgens mij voor de gigantische impact op iedereen zijn weerstand.


Er zijn geen medicijnen tegen griep/verkoudheidsvirussen. Hetgeen wat bijdraagt aan weerstand op peil houden is veel gematigd bewegen in de buitenlucht, zoveel mogelijk buiten in de zon zijn, voedsel met hoog vitamine C gehalte eten…. en hopen dat de lente met bijbehorend droog weer snel zijn entree maakt.

noviceh

Berichten: 4787
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:12

Helaas kamp ik er ook al 2 maanden mee… Er worden goede tips gegeven :j Ik denk dat het beste medicijn de zon in de lente zal gaan zijn.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:21

Alternatieve oplossing: weekje naar de zon?
Kan me voorstellen dat dat je immuunsysteem wel goed zou kunnen doen…

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:26

Ik heb dit dus al gehad zolang ik me kan herinneren. Was als kind al vaak ziek en als er iemand liep te snotteren in de klas had ik het ook. Helaas was een verkoudheid bij een ander vaak een heftige griep voor mij en was ik dagenlang aan bed gekluisterd. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat mijn afweersysteem een beetje ruk is.

De tijd dat ik studeerde en elke dag in de trein zat was het toppunt. Elke maand had ik wel 1 of zelfs 2 keer griep want die trein zat altijd vol snotterende zieke mensen. Werd er helemaal tureluurs van. Kon me ook echt boos maken erom omdat ik altijd maar aangestoken werd door de missende hygiëne van anderen.

Anyhow, toen kwam corona, isoleerde iedereen zich en was ik opeens 2 jaar niet ziek. Het kon dus toch. Dat was voor mij echt de eye opener dat de wereld om ons heen vies is en mensen elkaar veel te veel aansteken. Als je ziek thuis blijft scheelt dat enorm op de werkvloer ipv dat de een na de ander omvalt.

Ik kan je helaas dus eigenlijk geen andere tips geven dan uitzieken en zieke mensen proberen te vermijden. Tuurlijk kun je gezond eten en voldoende slapen, maar als er echt ziekteverwekkers je lichaam inkomen is het vaak toch wel raak.. 8)7

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:27

Heb normaal altijd rond de kerst de griep, dan kom ik tot stilstand na een lange en zeer drukke periode op het werk, weken van 60 uur zijn dan geen uitzondering. Dan ben ik moe en slaat de griep toe, meestal een paar dagen en dan is het weer klaar. Nu deze winter net als meer mensen om mij heen al meerdere keren de griep goed te pakken gehad en dan ook echt 2 weken goed lamlendig geweest elke keer. Ik probeer wel gewoon mijn ritme te houden tussen het ziek zijn door, dagelijks naar buiten, slik multivitamine en eet dagelijks fruit en verse groente e.d. Meer kan je er denk ik niet aan doen. Doordat de weerstand laag is kan het virus natuurlijk makkelijker toe slaan.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:27

Zieken jullie allemaal wel goed uit?
Tegenwoordig is iedereen weer zo snel op de been lijkt wel.
Vroeger lag je met een echte griep wel 2 weken voor pampus en duurde het daarna nog best even voor je geheel fit was.
Longontsteking idem. Duurt een jaar voor je helemaal weer 100% fit bent.
Geef je lichaam dus echt de tijd te herstellen anders blijf je zo kwakkelen.
En eet gezond, neem vit C bij

Diddykong

Berichten: 1472
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:37

Je kunt niet echt iets doen helaas, behalve gezond eten, voldoende slapen en eventueel een vitamine supplement nemen. Maar verwacht daar geen wonderen van :o.
Alleen als er sprake is van een ernstig tekort, kun je sneller ziek worden. Maar leef je doorgaans gewoon gezond, dan valt er ook weinig winst te halen.
Als je rookt (of vapt, vaped, ?) probeer dan te stoppen want dat is wel heel belastend voor je luchtwegen.
En let op je eiwit inname na je ziek zijn. Het kan soms helpen om tijdelijk wat extra eiwit te nemen om te zorgen dat je spierkracht optimaal blijft. Ben je ziek, eet je vaak minder en beweeg je ook minder. Dit kan voor spierafbraak zorgen. Na corona kan het ook verstandig zijn eiwitverrijkte producten te eten. Ik houd zelf aan om 1,2 tot 1,5 gram eiwit te nemen per kilo dat je weegt (weeg je bijv 70 kilo, dan heb je tussen de 84 en 105 gram eiwit per dag nodig na ziekte) Kip bevat bijv veel eiwit, net als skyr en kwark bijv.
Weekje vakantie naar een warm zonnig land kan ook helpen :+.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:44

Je kunt dus heel veel doen. Juist door goed op je gezondheid te letten. Alleen is dat meer dan alleen een extra stukje fruit nemen. Extra rust. Voldoende uitzieken (langer dan 2 dagen). Genoeg frisse lucht en daglicht. Altijd goed eten. Alcohol, roken en drugs zijn enorm belastend voor het lichaam. Een weekje gezond leven zet niet echt zoden aan de dijk. Maar op lange termijn wel. Echter is dat niet altijd eenvoudig. En ook niet altijd gezellig.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:51

Ook zorgen voor een goede luchtvochtigheid in huis, droge lucht ( door vorst, stoken, te weinig ventilatie) droogt je slijmvlies uit waardoor je sneller virussen oppikt. En klinkt misschien apart maar veel handen wassen, toch beetje afstand houden en voor wie lef heeft, ffp2 masker op in openbaar vervoer.

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:02

Afgelopen vrijdag geopereerd en ging super fit ziekenhuis in mocht zelfs die dag naar huis terwijl normaal nacht moest blijven maar eenmaal thuis en dag erna begon de ellende .
Hele weekend hoesten , hoofdpijn en zwaar ellendig met 39.2 erbij . Na de narcose was ik wel misselijk maar dit is ook alleen maar erger geworden.
Gister is de huisarts geweest en heeft gelukkig wat voorgeschreven voor de misselijkheid verder loopt snot nu mijn neus uit .
Perfecte timing zo net na mijn operatie deze griep .

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:08

Omdat we allemaal een langere tijd min of meer solitair geleefd hebben(corona maatregelen) krijgen we een inhaalslag wat betreft rondgaande virussen.

Celebi
Berichten: 3692
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Zo vaak griep in een paar maanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:11

Een inhaalslag? Virussen gaan van mens tot mens of ze gaan het niet lijkt me. In corona tijd werden veel minder mensen ziek omdat ze het niet veel verspreiden. Nu verspreiden mensen het weer massaal en daardoor worden mensen ziek. Niet omdat de virussen hun achterstand aan het inhalen zijn.