Versleten rug...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 13:05

Dat kwam helaas uit mijn mri scan..
52 jaar ben ik voor sommige al heel oud maar zo voel ik mij niet :o
Heb al jaren last van lage rugpijn vorige week een mri scan gehad en nu zie ik de uitslag in mijn dossier van het ziekenhuis.
De arts spreek ik pas 6 maart maar uit de uitslag kwam naar voren dat mijn rug ernstig is versleten. 2 beknellingen richting mijn benen.
Artrose, haken op twee wervels en bindweefsel.
En ook kwam naar voren dat ik cysten heb op een eierstok en ik ben ooit gesteriliseerd en 1 clip zit zwevend links terwijl hij rechts hoort te zitten ... >;) ... zijn er hier mensen die ook een versleten rug en hoe hebben die dat aangepakt ? Bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:06

Jeetje dat is heftig om te horen op je 52e. Dat is echt niet oud.
Ik heb er geen ervaring mee. Maar wil je sterkte wensen.

Kabayo

Berichten: 14037
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:16

Mijn moeder heeft dit al vanaf haar 35e ofzoiets, scoliose en ook nog lordose. Ja de beste tip is, vooral luisteren naar je lichaam. Niet te gek doen. Niet teveel tillen en neem vooral je rust.

MarjanB

Berichten: 16468
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:28

Ten eerste, veel sterkte! En zou even je gesprek afwachten, pijnbestrijding en eventueel ontstekingsremmers kunnen goed helpen.

Hier ook al het eea in m’n rug alleen ben ik nog net geen 40.. lichte artrose, versteken lordose en soms nog wat last van een oude breuk in m’n heiligbeen. Ga rustig door en merk dat ik vooral pijn heb zodra ik te weinig vitamine D in m’n systeem heb. Dus die slik ik in hoge dosering. Verder spieren goed houden, zowel rug als buik

Muronia

Berichten: 19580
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:41

Sterkte TS, dat is geen mooi bericht.

Ik heb toevallig ook vorige week mri gehad en ook hier een versleten (onder)rug met osteofytvorming en iets dat mijn beenzenuw raakt, waardoor ik uitstralingspijn in mijn linkerbeen heb. Ik ben 43. Vanmiddag ga ik naar de orthopeed (ik heb ook artrose in voeten, handen, rechterknie en linkerheup). Ook heb ik een verwijzing voor de neuroloog.

Door mijn beenklachten ben ik op dit moment in de ziektewet. Ik hoop dat ze daar iets aan kunnen doen omdat ik zo niet goed kan functioneren.

snorkel1986

Berichten: 3020
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:46

In delden zit een goede rug kliniek die ook verder kijkt misschien niet kan verhelpen maar leefbaar maaken.. dmv handig heid en bruikbare tips

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:59

Eerst het gesprek met die arts maar eens afwachten.
Zo'n verslag is vaak heel onheilspellend als je het leest }>

Anyway, hier een paar hernia's ( gehad ) en ischias al een aantal jaar. De allerbeste tip die ik je kan geven, is core stability oefeningen gaan doen. Desnoods tot je een ons weegt :D
Rugklinieken of goede fysiotherapeuten kunnen je bij zo'n programma helpen.

boemel

Berichten: 8426
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:12

Sterkte, dat zijn geen fijne berichten als je dat te horen krijgt.

Mijn vriend kreeg na jaren rugproblemen op zijn 45e te horen dat 2 tussenwervelschijven helemaal kapot zijn.

Het is ingespoten, daarna onder behandeling fysio geweest en vervolgens onder begeleiding gaan sporten om de spieren te versterken.

Daarna is hij gaan paardrijden. En als hij dat regelmatig doet en verder goed op zijn lijf past, kan hij tegenwoordig nog heel veel zonder al te veel pijn.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 21:25

Dank voor jullie reacties er zitten ook best heftige verhalen bij zeg. Ik wacht zeker het gesprek af maar ja kon zelf ook wel lezen dat het niet best is. Vitamine d slik al jaren daar heb ik een tekort aan.

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:41

Ik heb al sinds een aantal jaar slijtage in mijn L3 en L4 wervel, je kan er weinig aan doen helaas -O- ik heb het vermoedelijk ontwikkeld door verkeerde houding na ongeval met gekneusde ribben. Ben 34 overigens.

Sterkte trouwens, hopelijk valt het gesprek mee en heeft de arts tips voor je

Edit; het is overigens niet extreem erg nog bij mij, al sta ik wel vaak krom en zit ik scheef om m’n rug te ontlasten en heb ik wel last maar het is te doen.

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:08

Ik ben 51 en heb 2 tussenwervels die bijna versleten zijn plus een wervel die heel zwak is.
Ik krijg pijnstilling en ik heb een Tens apparaat.
Verder corestability oefeningen om rug- en buikspieren te versterken.
En paardrijden dat helpt ook, springen gaat niet meer helaas.
Morgen krijg ik een zenuwblokkade in de uitstraling naar mijn been te verminderen.
Maar helaas zal ik wel met de rugpijn moeten leven zoals deze nu is.
Kan alleen meer pijnstillers krijgen verder niet

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:46

Hoi, wat vervelend dat je rug versleten is! Wat gaan ze doen aan die clip bij die eierstok die verkeerd zit?

Ik ben bijna 41 en heb ook een zware wervelslijtage (bij L5). Ik heb een paar inspuitingen gehad met cortisonen omdat ik verrekte van de pijn. Vooral 's ochtends. Dat maakt opstaan nog ellendiger... Het heeft wel geholpen, de ergste pijn is weg. Maar ik blijf altijd pijn hebben en dat is best vermoeiend. Ik heb namelijk een paar ontstekingen rond de versleten wervels en ook een hernia. Pas als de ontstekingen weg zijn, mag ik gaan sporten.

De arts raadde mij aan om niet te zwaar te tillen. En als ik til, het object dicht tegen me aan te houden.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 00:43

Scoliose, ziekte van Scheuerman, holle rug en nu ook nog ziekte van Bechterew erbij.

En slijtage C1.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 01:04

Ook ik ben al lang rugpatient, scoliose is nog het minste van mijn zorgen. Indeukingsfracturen lumbaal en thoracaal, artrose ook.
Volledig afgekeurd sinds jaren maar het blijft super vervelend.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 09:16

Jeetje wat heftig allemaal , Muppet dat weet ik nog niet heb nog geen arts gesproken.eigenlijk is het raar dat je de uitslag al kunt lezen voor dat je een arts ziet ik maak mij nu alleen maar zorgen.
Bedankt voor jullie verhalen .

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:23

Ik ben op mijn 20e geopereerd aan een wervelkanaalstenose, en toen zagen ze al zware slijtage ter hoogte van L3/L4/L5. Ik heb intussen ook hernia's in dat gebied, en ik heb in het verleden pijn injecties gehad maar ik merk toch dat vooral wandelen het beste werkt tegen de pijn.

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 09:58

Hier al sinds m'n 13. :wave:
Inmiddels twee operaties verder en al weer 7 jaar lang 3 keer per dag aan de morfine.
Het is wat het is.

In beweging blijven is het belangrijkste, en op slechte dagen wat spierverslappers en een hete kruik er bij.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:04

tootje71 schreef:
eigenlijk is het raar dat je de uitslag al kunt lezen voor dat je een arts ziet ik maak mij nu alleen maar zorgen.
Bedankt voor jullie verhalen .


Zulke verslagen vooraf lezen is inderdaad nooit goed :+
Bekijk het eens anders. Alles wat op de scan te zien is, bezorgt je alleen lage rugpijn. Valt mee, toch?
En misschien is die pijn zelfs niet te linken aan wat er te zien is want stress en/of slaapgebrek is ook vaak de oorzaak van lage rugpijn.

Je wilt niet weten wat er allemaal op de mri van mijn rug te zien was :')

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 10:45

Ik ben ooit jaren geleden, was toen denk begin 50 door een chiropractor behandeld vanwege forse rugpijn en die maakt altijd bij het eerste consult foto's. Bleek ook fors slijtage te hebben maar heb er eigenlijk nooit veel last van. Ik was daar met 3 behandelingen klaar. Hij zei ook dat hij niet verwacht had dat de fotos zo slecht zouden zijn na het klinisch onderzoek.
Nog steeds niet veel last van mijn rug. Nog een keer vreselijk spit gehad maar dat was met 5/6 weken over. Voor mijn gevoel helpt het paardrijden en veel in beweging zijn, werk in de zorg, juist positief voor mijn slechte rug.

Silly1972

Berichten: 14780
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:35

Veel wandelen inderdaad en niet te zwaart tillen of veel bukken of in gebukte houding zitten

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:40

Toen ik veel jonger was had ik ook rugpijn en een hernia.
Ik kon dan nauwelijks op mijn paard komen maar na een minuut of tien stappen werd ik pijnvrij. Ik hoor wel vaker van mensen dat paardrijden pijn verlichtend werkt.

Nu kan ik helaas niet meer rijden. Een onverwachte beweging kan zo weer een wervel doen breken.
Ook aangespannen geeft vaak pijn maar dat laat ik me niet afpakken. Wel verschilt het heel erg op welke wagen ik zit.

Edit: wel raar dat je de uitslag al kan zien. Hier komt de uitslag pas in mijn online dossier na de consultatie bij de arts.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:15

Citaat:
Ik kon dan nauwelijks op mijn paard komen maar na een minuut of tien stappen werd ik pijnvrij. Ik hoor wel vaker van mensen dat paardrijden pijn verlichtend werkt.

Hier ook. Ik kroop er letterlijk op :')
Niks zo goed voor de core stability als paardrijden ook.

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:53

Ik kreeg dit bericht rond mijn 15de, geen cyste op mijn eierstokken maar in mijn ruggenwervel zelf. L1 Tot en met L5 zien er gewoon slecht uit, er zit een soort haakje aan een wervel en die steekt uit, kan je ook voelen als je over mijn ruggengraat wrijf. Ene keer heb ik er veel last van en is uit bed komen een groot probleem, andere keer is het gewoon prima te doen. Destijds op aanraden van de arts mijn beroepskeuze wel extreem beperkt, mijn droombaan en daarbij behorende droom opleiding werd het gewoon nooit. Voor mij zijn een zeer goede osteopaat, goed gezond eten en heel veel water drinken in combi met geleidelijke beweging het aller beste. Zwemmen word veel aangeraden maar was hier echt vreselijk.. ik heb 4 ruggenprikken gehad om zenuwblokkades te zetten en het is per persoon verschillend maar ik gilde het uit. :o doordat mijn tussen wervelschijven ook heel dun zijn is er heel weinig ruimte en zorgt de vloeistof voor enorme druk. Heeft daarna ook niks gedaan voor de pijn. Grappige is dat de adviezen per arts enorm verschillen.. ene arts zei je mag nooit meer paardrijden en de andere zei ja doe maar want dat is juist heel goed haha. Van paardrijden krijg ik echt wel veel pijn maar geeft mij ook echt energie, mijn gezondheid is verder ook erg slecht dus beetje positief door een paar keer wat hobbelen geeft mij veel.

Hebben ze wel gekeken naar de oorzaak? Schuerman ziekte is bij mij bijv onderzocht maar later ook gekeken of ik een goede bot kwaliteit heb. Mijn geval was pure pech, wellicht ooit van het vallen van een paard maar zal altijd gissen blijven. Zou wel goed verder kijken want je bent idd nog jong, te jong voor dit soort gekke dingen. Mijn moeder heeft enorm veel baat bij collageen, ik zelf niet maar reageer juist weer goed op b12.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 19:31

Ongeveer een jaar of 15 geleden ook een scan gehad daar kwam uit dat ik scheuerman heb maar daar wordt nu niet over gesproken. En lopen doe ik iedere avond 5 km maar merk dat de uitstraling naar mijn benen erg pijnlijk wordt de laatste tijd dus lopen wordt steeds minder fijn en helaas op mijn werk loop ik ook veel. Als jullie het interessant vinden wil het verslag hier wel delen.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Versleten rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:55

Scheurman wordt inderdaad als makkelijk af gedaan als niks. Loop al jaren met klachten. Toen ik een paard had werd het daarop afgeschoven.

En dit jaar diagnose van ziekte van Bechterew erbij.