gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:31

tootje71 schreef:
Bij mij is vorig jaar alles eruit gehaald, tot op de dag van vandaag zit het gebit niet fijn ook ik kreeg klachten van een vieze smaak en blaren op mijn tandvlees wat bleek ik was allergisch voor het kunststof wat ze gebruiken. Nu een kunststof wat anti allergisch moet zijn het gaat een stuk beter en loop eigenlijk nooit zonder gebit , vreselijk vind ik dat, ik heb een mega kleine beet en ga bijna voor implantaten en hoop dat het dan allemaal beter gaat.

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb zelf ook een allergie-test ondergaan, en wel op 100 verschillende stoffen. Een rug vol met pleisters:-))....maar helaas kwam daar niets uit.
Wel fijn voor u dat uw probleem nu is opgelost !!! Krijgt u implantaten voor uw kunstgebit, dus een klikgebit?

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:33

Slmt9 schreef:
Jeetje, wat een hel. Ik kan je geen tips geven, wel een digitale knuffel. Het lijkt me vreselijk om daarmee dag in dag uit te moeten dealen.
Ik hoop dat je via bokt nog een gouden tip mag vinden. Knuffel :(:)

Dank voor je lieve woorden. Ik heb wel wat tips gekregen, en die ga ik uitproberen. Niets doen is achteruit gaan of stilstaan. Met een kleine verbetering zou ik al blij zijn.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:36

FriesWytske schreef:
Ben je al terug gegaan naar degene die je deze prothese heeft aangemeten?

Ik had alleen de eerste paar dagen dat ik een nieuwe prothese in had een vieze smaak.

Mijn prothese is in het UMC aangemeten en gemaakt. Ik kom daar inmiddels al 5 jaar lang, en zo'n 15 keer per jaar.
Het UMC lijkt mij toch niet de eerste de beste. Op afdeling Bijzondere Tandheelkunde, moet ik toch vertrouwen in hebben.
Bedankt voor uw reactie !

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 15:37

Shirley schreef:
Heb je al eens geprobeerd om tussendoor, met protheses in, te spoelen met mondwater?

Ja hoor, en eerlijk gezegd heb ik echt al het mogelijke geprobeerd. Alhoewel, ik heb wat tips gekregen en wil ik gaan uitproberen.
Bedankt voor uw reactie !

Siers83

Berichten: 7358
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:10

Heel stom mss maar ie je gebit niet te lang? Dat ie te ver op je gehemelte naar achter ligt?
Mijn eerste gebit was ook te lang en dat triggerde bij mij kokhalsneigingen waar ik misselijk van werd

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:34

blacktown schreef:
tootje71 schreef:
Bij mij is vorig jaar alles eruit gehaald, tot op de dag van vandaag zit het gebit niet fijn ook ik kreeg klachten van een vieze smaak en blaren op mijn tandvlees wat bleek ik was allergisch voor het kunststof wat ze gebruiken. Nu een kunststof wat anti allergisch moet zijn het gaat een stuk beter en loop eigenlijk nooit zonder gebit , vreselijk vind ik dat, ik heb een mega kleine beet en ga bijna voor implantaten en hoop dat het dan allemaal beter gaat.

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb zelf ook een allergie-test ondergaan, en wel op 100 verschillende stoffen. Een rug vol met pleisters:-))....maar helaas kwam daar niets uit.
Wel fijn voor u dat uw probleem nu is opgelost !!! Krijgt u implantaten voor uw kunstgebit, dus een klikgebit?

Een klikgebit inderdaad, dus krijg 4 of 6 implantaten en daarop het gebit. Bij mij was het ook onduidelijk na testen maar mijn tandtechnicus zei na 40 jaar ervaring te hebben dat ik echt allergisch was. En nu ik ander plastic heb gaat het een stuk beter

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:37

blacktown schreef:
mystery1980 schreef:
Wat een naar probleem! Ik kan me voorstellen dat je zoekt tot je een oplossing hebt.

Ondanks dat ik er geen verstand van heb wil ik toch even met je meedenken.
Wat ik bedacht is dat er bacterieen in je mond zitten die verder geen kwaad kunnen, maar die vies gaan smaken door de wrijving van het gebit. Je hoort in de alternatieve hoek wel om tanden schoon te houden via oil pulling. (kokosolie door je mond heen trekken zeg maar, google er maar eens op)
Zou dit een optie zijn om je mond op die manier schoon te maken voor je het gebit in doet misschien?

Veel dank voor het na en meedenken.
Best wel interessant wat u zegt. Ik heb even op google nagekeken wat het precies inhoudt die kokosolie methode, en, alhoewel het mij wel moeilijk lijkt om 15 a 20 min. een slok olie in mond te houden, wil ik het toch een gaan proberen. Wat de betreft heb ik al zoveel uitgeprobeerd, maar zonder succes. Ik ben echt wel ten einde raad, en ik zeker die kokosolie halen, en wie weet.
Bedankt nogmaals !



Je kan korter beginnen hoor en wellicht is dat ook wel genoeg, het hoeft tenslotte minder in alle gaten en hoekjes te komen.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Re: gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:55

Heb ergens gelezen dat het misschien kan helpen om je gebit "ultrasoon" te reinigen.

Dat haalt echt alle kleine vuiltjes uit het gebit, die misschien nog zouden kunnen blijven zitten bij normaal reinigen.
Ik las ook ergens dat je absoluut geen steradent en dat soort middelen moet gebruiken bij het reinigen en dat het beste gewoon natuurazijn zou zijn.

Ik heb een ultrasone reiniger ooit gekocht op AliExpress voor mijn sierraden en dat werkt prima. Bij ultrasoon reinigen gebruik je gewoon gefilterd water.

Het is wel heel extreem hoor wat jij meemaakt. Ik hoor dat in mijn omgeving eigenlijk niet en heb er zelf ook geen ervaring mee. Mocht ik aan proteses moeten beginnen zou ik toch het liefste kiezen voor een klikgebit.
Ik las dat juist gebitten met een verhemelteplaat een vieze smaak in de mond kunnen veroorzaken.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 18:02

Siers83 schreef:
Heel stom mss maar ie je gebit niet te lang? Dat ie te ver op je gehemelte naar achter ligt?
Mijn eerste gebit was ook te lang en dat triggerde bij mij kokhalsneigingen waar ik misselijk van werd

Mijn gebit is goed van lengte, dus ik krijg geen kokhalsneigingen of zo. Zodra ik mijn gebit in de ochtend in doe, en neem b.v. een slok water, dan lijkt het alsof er een explosie van vieze bittere smaak vrij komt, uit het gehemelte plaatje. En deze vieze smerige smaak, blijft dan de gehele dag.
Om die reden draag ik de prothese zo weinig mogelijk, want het is echt niet te harden.
Afijn, ik heb inmiddels wat tips gekregen via Bokt, en die ga ik uitproberen. Op hoop van zegen _/-\o_

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 18:21

Babootje schreef:
Heb ergens gelezen dat het misschien kan helpen om je gebit "ultrasoon" te reinigen.

Dat haalt echt alle kleine vuiltjes uit het gebit, die misschien nog zouden kunnen blijven zitten bij normaal reinigen.
Ik las ook ergens dat je absoluut geen steradent en dat soort middelen moet gebruiken bij het reinigen en dat het beste gewoon natuurazijn zou zijn.

Ik heb een ultrasone reiniger ooit gekocht op AliExpress voor mijn sierraden en dat werkt prima. Bij ultrasoon reinigen gebruik je gewoon gefilterd water.

Het is wel heel extreem hoor wat jij meemaakt. Ik hoor dat in mijn omgeving eigenlijk niet en heb er zelf ook geen ervaring mee. Mocht ik aan proteses moeten beginnen zou ik toch het liefste kiezen voor een klikgebit.
Ik las dat juist gebitten met een verhemelteplaat een vieze smaak in de mond kunnen veroorzaken.

Zo'n ultra reiniger die u noemt, heb ik ook al geprobeerd, maar helpt helemaal niets. Ik heb echt zo veel gegoogled, en alle tips en ideeen probeer ik uit. Een klikgebit heb ik onder, maar boven niet. Misschien dat uiteindelijk toch een bovenklikgebit ook een oplossing zou kunnen zijn, want dat gehemelte is, denk ik, de boosdoener.
Verder heb ik weer wat tips via Bokt, en die wil ik ook gaan uitproberen. Ik ben ten einde raad, en dan probeer je alles..echt alles.
Bedankt voor uw reactie !

gillian

Berichten: 4424
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:45

Misschien handig om te kijken of het om je boven of ondergebit gaat, die vieze smaak.
Straks krijg je met een boel gedoe en kosten een klikgebit voor boven, en blijft die vieze smaak.

blacktown
Berichten: 84
Geregistreerd: 18-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:28

fohadie schreef:
Zal het met gewenning te maken kunnen hebben? Je doet hem vaak uit, maar is het misschien het proberen waard om de prothese wat langer in te houden zodat je mond er aan went? Nu moet je er steeds opnieuw aan wennen. Mijn man heeft een volledige prothese en die houdt em dag en nacht in. 1x per week maakt hij hem schoon met speciale prothese reiniger en meer niet.

Heb je al eens geprobeerd om hem minder schoon te maken?

Sterkte hoor, lijkt me een heel vervelend probleem.

Dank voor uw reactie.
Ik heb al ruim 5 jaar een gebit, en geloof me, ik kan er niet aan wennen. Een vreselijk smaak in de mond, die vanaf de prothese komt, is iets waar niemand aan kan wennen. Hoe iemand, zoals uw man, de prothese dag en nacht in kan houden, is voor mij een raadsel. Maar jaloers ben ik zeker op uw man :o

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:32

Zou er niet iets mogelijk zijn met een coating? Dan zou je misschien een soort dummy met verschillende coatings eerst kunnen uitproberen?

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:52

Ik heb een heel andere vraag. Gebruik je medicijnen?

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:29

ben benieuwd hoe het nu gaat? Heb je een oplossing gevonden?

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: gruwelijk vieze smaak door gebits prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:55

Zou het geen post nasale drip kunnen zijn? Ik heb chronisch ontstoken neusholtes en daardoor postnasale drip. Dat ruik je eigenlijk niet, behalve als ik mn nachtbeugel in heb. := (maar ik kon sowieso niet aan mn nachtbeugel wennen dus dubbele reden om 'm in de kast te laten liggen)