Enkelbreuk en belasten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 22:44

Ja ik begin met 5 kilo en dan langzaam opvoeren

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:49

Log anders even in in je ziekenhuisomgeving. Wellicht kan je daar nog het eea terug lezen en staan er folders voor je klaar.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:54

Ik zou gewoon de poli van het ziekenhuis bellen voor meer info. Ze zijn goed betaald voor je behandeling, dan kan er vast ook wat advies voor erna af.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 23:14

lucifertje schreef:
Log anders even in in je ziekenhuisomgeving. Wellicht kan je daar nog het eea terug lezen en staan er folders voor je klaar.

Nope helaas

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 08:14

Wat raar dat ze dat niet door geven, ik zou gewoon rustig aan doen voorlopig. Ik brak mijn kuitbeen, ook plaatwerk enz. 6 weken niet belasten, daar na steeds iets meer gewicht er op gezet.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 17:55

Germie, dat is nu echt een non advies. Billy moet hopelijk nog heel lang met die enkel doen dus liever iets te voorzichtig dan de rest van je leven pijn.
Billy is ook geen 13 jaar, naarmate je ouder wordt gaat ook de bot aanmaak achteruit. Des te meer reden om niet te hard van stapel te gaan.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 22:26

Nope Billy is inmiddels 55 en de enkel moet hopelijk nog een jaar of 30 mee, dus ik ga niks overhaasten. Ik heb vandaag achter mn looprek kleine stukjes gelopen en dat ging beter dan verwacht

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:22

Billy ik heb bijna exact hetzelfde fotootje van mijn rechterenkel.
Bij mij is dit al bijna 13 jaar geleden.

Toen ik nog in de gips zat en met schoen aan mocht belasten is er bij mij ook niets gezegd van percentages etc. Ik mocht gewoon volledig belasten omdat je voet toch nergens naartoe kan in de gips.
Ik kon hiermee ook vlot en pijnloos stappen. De ellende van niet goed kunnen stappen en last hebben van de beperkte beweeglijkheid begon pas toen ik uit de gips kwam.
Daar zijn wel behoorlijk wat sessies fysio/kinesietherapie bij te pas gekomen.

Ik heb er nu 13 jaar later geen last meer van, alleen wel niet meer de volledige functionaliteit terug gekregen. Het ijzerwerk zit er wel nog steeds in omdat ik hier geen last van ondervind.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 07:50

Das fijn om te weten dank je wel

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:03

Ik zou ook niet zelf aanmodderen en naar de fysio stappen. Je kunt daar een jaar gebruik maken van hun behandelingen door die breuk. Als je een beetje een fatsoenlijke fysio hebt dan kom je daar makkelijk mee weg en kost het je ook geen behandelingen.
Ik heb ook een breuk gehad in mijn enkel en was blij dat ik bij de fysio zat. In het gips voelt alles goed en fijn, toen het gips eraf kwam kreeg ik pas pijn. De voet staat in een bepaalde stand en de spieren/pezen en banden dus ook. Die vonden het niet zo leuk dat de voet weer mobieler moest worden.

Ik zou dus niet bezuinigen omdat je maar zoveel behandelingen hebt bij de fysio, want dat gaat voor jou nu niet op. De behandelingen komen dus uit een ander potje.

De administratiemedewerkers van de fysio kunnen je dat heel goed uitleggen. Dus ik zou er gewoon een belletje aan wagen.

Beterschap en succes en sterkte met de revalidatie.

Petpa

Berichten: 1701
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:13

egnie schreef:
Ik zou ook niet zelf aanmodderen en naar de fysio stappen. Je kunt daar een jaar gebruik maken van hun behandelingen door die breuk. Als je een beetje een fatsoenlijke fysio hebt dan kom je daar makkelijk mee weg en kost het je ook geen behandelingen.
Ik heb ook een breuk gehad in mijn enkel en was blij dat ik bij de fysio zat. In het gips voelt alles goed en fijn, toen het gips eraf kwam kreeg ik pas pijn. De voet staat in een bepaalde stand en de spieren/pezen en banden dus ook. Die vonden het niet zo leuk dat de voet weer mobieler moest worden.

Ik zou dus niet bezuinigen omdat je maar zoveel behandelingen hebt bij de fysio, want dat gaat voor jou nu niet op. De behandelingen komen dus uit een ander potje.

De administratiemedewerkers van de fysio kunnen je dat heel goed uitleggen. Dus ik zou er gewoon een belletje aan wagen.

Beterschap en succes en sterkte met de revalidatie.


De eerste 20 behandelingen komen wel uit de aanvullende verzekeringen.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 09:57

Ik heb een vergelijkbare stellage in mijn enkel. Met loopgips rustig gaan belasten met kruk erbij, en inderdaad op geleide van de pijn.

Ik had achteraf de fysio eerder ingeschakeld, al toen ik nog in het gips zat.

Ik ben overigens verder heel goed hersteld, kan weer hardlopen en bergwandelen etc. Wel intensieve revalidatie met veel krachttraining.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 16:02

Ik had een dubbele breuk, alle twee de botten door. Geopereerd. Platen etc. Gips. Ging ontsteken onder het gips! gips eraf, nietjes eruit, soort van hard verband, geen gips, eromheen. Mocht niet belasten. Dus rolstoel. Waren ze een nietje vergeten, weer ontsteking. Toen alles uiteindelijk goed was en ik uit de rolstoel mocht, totaal 8 weken, toen fysio. En belasten wat ik zelf goed vond voelen.

Ik heb al het ijzerwerk eruit laten halen na 10 maanden. Ik bleef pijn houden en sommigen zeiden dat dat door het ijzer kon komen. Nadat het ijzer eruit was, was de pijn 99% weg. Maar de pijn gaat nooit helemaal weg. Ik voel het nog altijd.

O en schrik niet als het gips eraf gaat, dat je dan je hele voet kunt afpellen met lappen eelt. Heel bizar.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-24 18:49

Bij mij waren idd ook beide botten door. Lopen gaat best redelijk nog wel met krukken. Zonder krukken is nog lastig omdat ik mijn voet niet af kan wikkelen. Soms schrijnt het nog wat.
Mijn voorvoet is idd al verveld. Ik kan niet wachten om onder de douche te gaan en mn been en voet goed te kunnen wassen. Morgen over een week is D-day

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 13:23

Gips is er af, lopen met krukken gaat goed, af rn toe een stapje zonder. Bij de fysio al op de loopband geweest heb dan wel wat napijn.
Volgende vraag: wanneer weer autorijden? Hoef alleen de koppeling weg te kunnen trappen

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 13:29

Zodra je de voet goed genoeg kunt gebruiken voor het autorijden. Hou er rekening mee dat je dus ook in een noodsituatie goed moet kunnen reageren. Dus je moet in staat zijn om snel flink de koppeling in te trappen. Je fysio kan dit met je oefenen (de beweging dus). En als je wilt weten hoe lastig het is zou ik gewoon eens in je auto gaan zitten (zonder te rijden uiteraard) en eens kijken hoe het gaat.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 13:42

De fysio zegt 10 weken vraag maar aan je verzekering
Verzekering zegt als je geestelijk en lichamelijk in staat bent ok auto te rijden. Ik wil nl ontzettend graag gewoon boodschappen kunnen doen en naar de kapper

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 16:12

Ik kon veel sneller weer normaal met de auto rijden dan überhaupt deftig zonder krukken stappen. Nu met de andere beenbreuk overigens ook. Gewoon een keertje proberen en voelen hoe het gaat.
Ik had voor de autoverzekering wel een verklaring van de chirurg nodig dat ik weer mocht autorijden maar goed dat is in België.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 17:46

Dat hoeft in Nederland niet

har166

Berichten: 2039
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:53

Ik kon na een week zonder pijn autorijden.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 19:51

Een week na gips? Ga het eerst ff droog proberen

Mama3
Berichten: 1808
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:44

Ik kreeg op een gegeven moment een GO van de fysio. Dat had ik verzekeringstechnisch ook nodig voordat ik in de auto kon stappen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 20:50

Ik heb zonet een klein rondje door het dorp gereden dat ging wel goed Zondagavond, geen kip op de weg :D

Anoniem

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 20:59

Ik na 2 weken zo iets autorijden. Eerst heel voorzichtig op een klein stukje geprobeerd. Eerder lukte echt niet en durfde het verzekeringstechnisch toen ook niet aan omdat ik toen nog altijd heel slecht kon lopen.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Enkelbreuk en belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 21:04

Het rijden gaat beter als hrt lopen. Ik kan prima de koppeling op laten komen en hem snel intrappen als hrt nodig is. Ik ga ook niet veel rijdrn maar een keer een boodschap doen is best leuk zeg maar