Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 13:35

Hallo iedereen.

Mijn moeder is eind vorig jaar gevallen, daarbij heeft ze haar pols gebroken.
Dit geneest slecht, ze is geopereerd maar moet in maart weer geopereerd worden.

Haar gedrag is sindsdien erg veranderd.
Ze is 69 jaar.

Haar gedrag wordt alleen maar erger!
Ze is ontzettend boos.
Mijn vader die eigenlijk alles in huis doet en haar verzorgd moet het constant verduren.

Nooit zal ze zeggen dank je wel.

Ze kan zo ineens omslaan en helemaal flippen.
Ik heb al geprobeerd om met haar te praten, maar ze schiet gelijk af.

Rustig er over praten is geen optie.
Ze wil niet naar de huisarts, ze wil niet met iemand anders praten.
Ik ben als de dood dat mijn vader de handdoek een keer in de ring gooit en dan komt de zorg op mij neer.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat de enige reden is dat mijn vader dat nu nog niet gedaan heeft.

Hoe krijg je iemand zo ver dat ze hulp zoekt.
Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
Misschien een beginnende vorm van dementie!
Of iets anders, maar ze is zo ontzettend onredelijk dat het niet gewoon is.
Er moet iets aan de hand zijn.

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:41

Wat zal dit vreselijk zwaar zijn voor jouw vader en voor jezelf :(:)

Als zij er niet over wil praten, dan misschien je vader wel? Misschien is hij al erg geholpen met een afspraak bij de praktijkondersteuner van de huisarts. Of misschien iemand van het Wijkteam die eens met hem meekijkt en hem wat tips kan geven :-)

Misschien als je moeder weer naar het ziekenhuis gaat voor de volgende operatie dat het dan mogelijk is om via het ziekenhuis iemand met haar te laten praten?

Heel veel sterkte in elk geval.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:42

Wat naar, wij zitten tegen dezelfde situatie aan te hikken maar wat ik begrijp van mijn moeder die als wmo consulent werkt is het echt bijna onmogelijk als de persoon zelf niet mee helpt. Dan moet je ze al bijna naar de huisarts lokken met een smoes en dan nog..

Wat je wel kan doen is de huisarts al inlichten en om advies vragen.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:44

Oef lastig. Ik weet uit ervaring dat deze periode, die voor een diagnose Alzheimer, de moeilijkste is.
In ieder geval weet ik wat NIET helpt; hard er in gaan, zelf meegaan in de onrede. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, I know. Een gesprek als: mam, ik zie dat je boos bent. Dat begrijp ik ook wel. Hoe kan ik je helpen, hoe kan de omgeving je helpen om minder boos te zijn? werkt beter als: Mam, luister naar me! Je moet naar de dokter. Echt. Doe dat nou!!!!!

Heb jij dezelfde huisarts als je moeder? Dan kan je eens met de huisarts een concult aanvragen voor jezelf; hoe moet ik hier mee omgaan.

Er zijn geloof ik ook wel groepen waar je bij kunt aankloppen voor steun. Zoek eens op Alzheimer Nederland. Zorg voor je moeder begint met zorg voor jezelf.

Veel sterkte hoor.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37268
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:47

Allereerst :knuffel: dit klinkt als een ontzettende nare voor iedereen verdrietige situatie waar je als mens, geliefde, familie uiteindelijk aan onderdoor gaat.

Helaas heb ik inmiddels (iets teveel) ervaring met dergelijke achteruitgang. Door diverse redenen,

Het eerste wat ik me wel afvraag is in hoeverre heeft je moeder nog pijn en erge fysieke ongemak van haar pols. Ik weet van mezelf dat ik soms best knorrig kan worden als ik meer pijn heb als wat ik normaal ervaar. -O- Niet bewust maar als de pijn te erg wordt kan ik gewoon minder hebben dan normaal en kan ik soms ook over kleine onbenullige dingen best kortaf en onaardig reageren.

Ik weet niet of ze daar met jullie over heeft? Of fysio of revalidatie heeft voor de pols waar ze misschien haar he jakkes ik kan dit niet meer of ik heb veel pijn gevoel kwijt kan.

Los daarvan ook als partner of kind kun je aankloppen bij haar of je eigen huisarts/praktijk ondersteuner en praten over hoe je het ervaart met je moeder. Zij kunnen soms wel adviezen geven zonder dat ze de medische geheimhouding schenden. Ik heb ervaren inmiddels dat bij verdenking op iets de huisarts dan vaak contact opneemt met zijn patient onder het mom hoe gaat het nu om uit te zoeken of er iets gaande is waar op gehandeld moet worden.

Er keihard tegenin vechten helpt helaas ook niet, wat de oorzaak van haar gedrag ook is, daarmee krijg je alleen maar ruzie en dat is voor iedereen alleen maar vervelender.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:47

daantjuhhh schreef:
Hallo iedereen.

Mijn moeder is eind vorig jaar gevallen, daarbij heeft ze haar pols gebroken.
Dit geneest slecht, ze is geopereerd maar moet in maart weer geopereerd worden.

Haar gedrag is sindsdien erg veranderd.
Ze is 69 jaar.

Haar gedrag wordt alleen maar erger!
Ze is ontzettend boos.
Mijn vader die eigenlijk alles in huis doet en haar verzorgd moet het constant verduren.

Nooit zal ze zeggen dank je wel.

Ze kan zo ineens omslaan en helemaal flippen.
Ik heb al geprobeerd om met haar te praten, maar ze schiet gelijk af.

Rustig er over praten is geen optie.
Ze wil niet naar de huisarts, ze wil niet met iemand anders praten.
Ik ben als de dood dat mijn vader de handdoek een keer in de ring gooit en dan komt de zorg op mij neer.
Eerlijk gezegd denk ik dat dat de enige reden is dat mijn vader dat nu nog niet gedaan heeft.

Hoe krijg je iemand zo ver dat ze hulp zoekt.
Ik vermoed dat er meer aan de hand is.
Misschien een beginnende vorm van dementie!
Of iets anders, maar ze is zo ontzettend onredelijk dat het niet gewoon is.
Er moet iets aan de hand zijn.


Trek eens bij de huisarts aan de bel? Die kan misschien jou ook adviseren, wat eventuele stappen zijn? Veel sterkte, super moeilijke situatie.

Daihyo

Berichten: 88065
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:50

Is ze bij de val ook op haar hoofd terecht gekomen of heeft ze haar hoofd gestoten?

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 13:54

Daihyo schreef:
Is ze bij de val ook op haar hoofd terecht gekomen of heeft ze haar hoofd gestoten?


Dat wilde ik ook net vragen. Het kan natuurlijk een dementieel beeld zijn dat tot uiting komt na lichamelijke problemen, maar gedragsverandering na een val kan ook een subduraal hematoom/hygroom zijn. Ik zou dit zeker met een arts bespreken.

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:00

Wij zitten in het zelfde schuitje, mijn moeder is ook erg verbitterd. We hebben hier eindelijk de diagnose alzheimer nu. Ze is vrij helder, maar zo gemeen soms en altijd boos. Soms is het begrip op blijven brengen erg lastig, ook al kunnen we er nu eindelijk wel een sticker op plakken.

Ik zou zelf met de huisarts gaan praten, samen met je vader en daar samen jullie zorgen uiten, misschien dat aan de hand daarvan je een plan kunt bedenken of door kunt worden verwezen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:01

Is een urine weg infectie uitgesloten?

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:02

Enorm vervelend, dit. En ook wel herkenbaar. Ik denk dat je eerste insteek de huisarts zal moeten zijn, ook om eventueel toegan te krijgen tot andere diensten of professionals zoals bijvoorbeeld een dementieconsulent(e). Daarvoor zal de huisarts dan wel eerst een dementietest moeten afnemen en ik weet uit ervaring dat daar zomaar niet de diagnose dementie uitkomt.

Is er al rekening gehouden met een delier, als je moeder normaal gesproken niet zo bozig is?
Edit: inderdaad met in het achterhoofd wat mijn voorganger zegt, namelijk een urineweginfectie of andere ontsteking in het lichaam

Wintu

Berichten: 3009
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:12

Mac schreef:
Enorm vervelend, dit. En ook wel herkenbaar. Ik denk dat je eerste insteek de huisarts zal moeten zijn, ook om eventueel toegan te krijgen tot andere diensten of professionals zoals bijvoorbeeld een dementieconsulent(e). Daarvoor zal de huisarts dan wel eerst een dementietest moeten afnemen en ik weet uit ervaring dat daar zomaar niet de diagnose dementie uitkomt.

Is er al rekening gehouden met een delier, als je moeder normaal gesproken niet zo bozig is?
Edit: inderdaad met in het achterhoofd wat mijn voorganger zegt, namelijk een urineweginfectie of andere ontsteking in het lichaam


Daar dacht ik ook aan. Mijn moeder moest ook naar het ziekenhuis, ze hebben daar een bloedprop uit haar been verwijderd en zij heeft na de operatie in het ziekenhuis in de nacht ook een delier gehad. Erg beangstigend, maar goed, ze is uiteindelijk wel gediagnosticeerd met dementie. Daarvoor kwam een apart team bij mijn moeder thuis, dat deed de huisarts niet zelf.

gomir

Berichten: 25542
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:23

bij een delier zou ik meer symptomen dan alleen boosheid verwachten, bovendien verwacht je dat dat ook weer verbleekt als iemand opknapt en weer in de eigen omgeving is. Meer dan 6 weken is dan echt lang.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:29

gomir schreef:
Daihyo schreef:
Is ze bij de val ook op haar hoofd terecht gekomen of heeft ze haar hoofd gestoten?


Dat wilde ik ook net vragen. Het kan natuurlijk een dementieel beeld zijn dat tot uiting komt na lichamelijke problemen, maar gedragsverandering na een val kan ook een subduraal hematoom/hygroom zijn. Ik zou dit zeker met een arts bespreken.


Of nog verder terug: dat de val een gevolg was van een TIA of iets dergelijks.
Dat kan ook wel degelijk een gedragsverandering teweegbrengen...

Sterkte voor jullie allemaal :(:)

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 14:32

Ik dacht ook meteen aan een delier omdat het ook met de operatie is gekomen. Misschien zit er nog een ontsteking in haar lijf?
Ik zou zeker een keer een afspraak maken met haar huisarts, mogelijk kan hij wat betekenen voor jullie. Sterkte!

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:26

De huisarts heeft bij ons idd ook geregeld dat er iemand van een bepaalde instantie (geen idee welke eigenlijk) aan huis kwam om op dementie te testen. Deze concludeerde: geen dementie, wel er tegenaan. Zo'n test is toch een momentopname en dementie gaat ook erg op en neer qua beeld. De huisarts heeft wel een dementieconsulent(e) ingeschakeld, die zich later terug heeft moeten trekken vanwege label "geen dementie". Zij heeft onze casus overgegeven aan de wijkverpleegkundige. Hoewel er praktisch gezien niet veel gedaan kon worden, hebben deze mensen ons wel wegwijs kunnen maken in het zorgsysteem en dat was wel fijn - en kwam later goed van pas.

Niet veel later kregen we te maken met een spoedopname in het ziekenhuis en daarbij is er ook gevaluëerd door een geriater. Deze hing het label er zonder aarzelen aan.

Mijn vader heeft lange tijd in een staat van (waarschijnlijk meer of minder) delier geleefd vanwege zijn galstenen en urineretentie/nierstuwing. Dat maakte de diagnose dementie wel extra lastig. Je zag toen (en nu nog) dat de boosheid opstak als het lichamelijk ook niet goed ging/gaat. Bij mijn moeder was het delier veel meer accuut na een operatie en een herseninfarct als gevolg daarvan. Dat was veel heftiger en echt helemaal totaal mijn moeder niet meer. Dat trok ook vrij snel weg toen het beter met haar ging. Ik denk dat er verschilende gradaties in zijn.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-24 15:46

Een delier lijkt mij wat sterk. De operatie is nu ongeveer 8 weken geleden. En ze is niet onder narcose geweest.
Ze is ook niet op haar hoofd gevallen, ze is uitgegleden toen ze bij een viaduct naar beneden liep over het natte gras.

Ik heb op jullie advies gebeld met de huisarts, helaas kunnen zij niks voor mij doen als ze zelf niet akkoord is.

Zij gaven wel aan dat pijn natuurlijk kan zorgen voor boosheid. Ze heeft ook echt nog wel pijn.

Ik ga dit weekend nog een keer proberen met haar te praten. Even zonder mijn vader erbij en dan inderdaad meer uit mijn gevoel. En vragen hoe ik haar kan helpen.

Ik ben zelf ook aardig adrem, dus gooi er vaak ook makkelijk een nou succes en zoek het uit in.

Mijn vader is echter heel geduldig.
En zelfs bij hem is het op.

Ik zat er ook aan te denken om mijn tante eens te vragen om hulp.
Misschien kan zij eens met haar praten, maar ik ben bang dat het hun relatie ook verstoord. En dat vind ik sneu voor haar.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:57

Heb je al gevraagd wat je vader nu nodig heeft?
En heeft je vader al tegen je moeder gezegd dat hij de situatie niet meer trekt?

Heel hard, maar hij kan ook zijn grens aangeven en voor zichzelf kiezen. Al is het maar een paar dagen om even bij te komen. Je moeder mag zich best realiseren dat je zo niet met elkaar om gaat.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 15:58

Huisarts is toch stap 1, als je moeder niet wil dan wel voor je vader. Hij moet er niet aan onderdoor gaan en daar kan de huisarts ook in bijstaan.

Zijn er andere mensen die ook kunnen bijspringen? Ik lees net over je tante, ook als zij niet met je moeder het gesprek aan wil over hulp kan ze door er gewoon te zijn (of met je moeder iets te gaan doen?) je vader misschien wel even ‘vrij’ te geven. Dat helpt dan in elk geval hem om even rust te nemen.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 22:01

Citaat:
Zij gaven wel aan dat pijn natuurlijk kan zorgen voor boosheid. Ze heeft ook echt nog wel pijn.

Kan ze dan geen pijnbestrijding krijgen. Dit is zo sneu voor iedereen. En ook voor haar zelf natuurlijk.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-24 00:37

Ik kom net thuis van mijn ouders.
En ik kan jullie mededelen dat ik het voor elkaar heb dat ze naar de huisarts gaat.

Ik mag maandag bellen voor een afspraak.
En ik ga samen met haar naar de huisarts.

Wat betreft mijn vader wat hier aangegeven wordt dat hij zelf ook zijn grens moet aangeven ben ik het helemaal mee eens.
Hij zou dat zeker meer moeten doen.

Moet eerlijk zeggen dat hij daar sowieso moeite mee heeft.
Eerlijk gezegd is hij ook gewoon te lief.
Hij laat echt makkelijk over zich heen lopen.

Maar voor nu heb ik akkoord en zijn we in ieder geval een stap verder.
Mijn moeder heeft aangegeven dat ze zelf ook inziet dat het zo niet gaat.

Ik heb het door jullie ook wel wat anders aangepakt.
Ik heb haar laten praten en echt super rustig gevraagd wat ik kan doen.
Dat ik het haar vooral gun om gelukkig te zijn.

Ik hoop natuurlijk dat ze maandag ook nog zo is.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 02:39

Oh, wat fijn voor je Daantjuh. En uiteraard voor je moeder en vader. Wat een opluchting.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 07:25

Laat ook zeker bloed testen op suikerziekte. Ik had een bazin met suikerziekte die zich niet aan het bijbehorende dieet hield. Ongelooflijk hoe kwaad ze dan om helemaal niets kon zijn als ze weer eens gebak bijvoorbeeld op had. Mijn zussen hebben echt heftigere vorm van suikerziekte met alle poespas erbij maar juist mensen die beetje op het randje wel/niet balanceren hebben soms echt heel veel moeite met normaal gedrag

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 09:54

Fijn Daantjuh!
Ik hoop dat jullie daar een fijn gesprek hebben.

pien_2010

Berichten: 43430
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe iemand helpen vermoeden beginnende dementie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 10:02

Fijn Daantjuh. En label het niet te snel aan dementie. Kan maar hoeft niet. 69 jaar is nog jong voor dementie.