Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 15:32

Na 13 jaar hebben we een mijlpaal weten te bereiken. Het [MWS] Wielrenners/ mountainbikers hier? topic heeft de 500 pagina's bereikt en dat vraagt om een klein feestje (met waarschijnlijk veel energierepen, gelletjes en bidons vol water :') ) en een nieuw topic waar er gezellig verder gekletst kan worden over onze stalen of carbon rossen.

We hebben een aardige collectie aan verschillende rassen van het stalen/carbon ros. Zo zijn er rijders met een volbloed wielrenfiets, zijn er mensen die aan cross country doen, hebben we recreatieve rijders, doen we aan endurance of soms gewoon woon-werk verkeer.

We weten alles van zadelpijn, klikpedalen (iedereen heeft een 'eerste keer' :')) , helmen, broeken met zemen, schakelsystemen en sommigen van ons hebben zelfs een bel!

In tegenstelling tot de wegpiraten waar wielrenners vaak mee worden geassocieerd, zijn wij een gezellig groep dames én heren die naast de liefde voor paarden ook een liefde hebben voor het stalen ros. We kletsen gezellig met elkaar, we geven elkaar advies, we steunen elkaar en we moedigen elkaar aan. En iedereen met dezelfde liefde voor de fiets is welkom.

En wie weet komt er toch echt een keer die bokt-meeting <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 15:47

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:19

Ja, leuk. Even een berichtje weer ter stip.
Nu het weer mooier weer wordt en langer licht ga ik het mtb'en weer oppakken.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:25

Leuk, ik ben er weer bij :D

KleinBoefje

Berichten: 292
Geregistreerd: 23-06-11
Woonplaats: Fryslân

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 16:35

Ik volg ook weer als stille meelezer! Helaas door lichamelijke klachten al tijdje niet kunnen fietsen. Dus ik geniet mee door middel van jullie verhalen :D

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 17:57

Leuke titel :D volgende topic wordt dan geopend in 2037 als het een beetje meezit :')

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:14

Ik volg ook graag mee.
Voornamelijk omdat ik graag het fietsen wil beginnen en volhouden.
Tot nu toe is dat niet gelukt omdat ik ontzettend erge zadelpijn krijg.
Zo erg zelfs dat ik echt blauwe plekken krijg aan mijn zitbeenknobbels, en dat na een kort ritje van 10 KM, en dan ongeveer een week niet goed meer kan zitten.
Aan fietsen hoef ik dan ook echt niet te denken want op een zadel kan ik dan helemaal niet meer zitten :(

Heeft er iemand tips voor een goed zadel?

Ik heb een racefiets, daar zit een simpel racezadel op.
Mijn vermoeden is dat dat veel te smal is voor mij wat dus het probleem en ook de pijn geeft.

Ik heb ook een indoortrainer en heb een proefperiode Zwift geprobeerd.
Zelfde probleem, zadel, maar ook eigenlijk dat ik op Zwift geen simpele vlakke toeren kon vinden om, zeg maar, een beetje aan het fietsen te wennen.
Ik dacht een simpel toertje te hebben gevonden toen van 5km maar dat bleek er eentje te zijn met flinke stukken bergop (aan vulkaan of zoiets). Wel mooi maar niet direct beginner-level vind ik :')
Dus tips voor Zwift en eenvoudige startrondjes die ik de eerste week/weken kan doen om op te bouwen en wennen zou ook wel fijn zijn. Of iets anders dan Zwift wat wel compatibel is met mijn indoortrainer mag ook natuurlijk.

martichr
Berichten: 1176
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:22

Roihi schreef:
Ik volg ook graag mee.
Voornamelijk omdat ik graag het fietsen wil beginnen en volhouden.
Tot nu toe is dat niet gelukt omdat ik ontzettend erge zadelpijn krijg.
Zo erg zelfs dat ik echt blauwe plekken krijg aan mijn zitbeenknobbels, en dat na een kort ritje van 10 KM, en dan ongeveer een week niet goed meer kan zitten.
Aan fietsen hoef ik dan ook echt niet te denken want op een zadel kan ik dan helemaal niet meer zitten :(

Heeft er iemand tips voor een goed zadel?

Ik heb een racefiets, daar zit een simpel racezadel op.
Mijn vermoeden is dat dat veel te smal is voor mij wat dus het probleem en ook de pijn geeft.

Ik heb ook een indoortrainer en heb een proefperiode Zwift geprobeerd.
Zelfde probleem, zadel, maar ook eigenlijk dat ik op Zwift geen simpele vlakke toeren kon vinden om, zeg maar, een beetje aan het fietsen te wennen.
Ik dacht een simpel toertje te hebben gevonden toen van 5km maar dat bleek er eentje te zijn met flinke stukken bergop (aan vulkaan of zoiets). Wel mooi maar niet direct beginner-level vind ik :')
Dus tips voor Zwift en eenvoudige startrondjes die ik de eerste week/weken kan doen om op te bouwen en wennen zou ook wel fijn zijn. Of iets anders dan Zwift wat wel compatibel is met mijn indoortrainer mag ook natuurlijk.


Even met een stuk karton de afstand tussen de zitbeenknobbels opmeten, dan weet je of het zadel te smal of te breed is, daarna kun je altijd nog met een wat professionelere methode een beter zadel en eventueel een passender fiets aanschaffen..
Laatst bijgewerkt door martichr op 20-02-24 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:33

Yes *\o/* , daar is tie dan *\o/* *\o/*
Wellicht was het “oude topic” wel de langst lopende op Bokt :=
Maar het is gelukt , de 500 pagina’s zijn vol .

Leuke titel @Maaike _/-\o_

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 18:41

Welkom Roihi .
Leuk dat je met fietsen wil beginnen .
De belangrijkste vraag is dan ook “ heb je een fiets in de juiste maat “ ?
Staat alles passend voor jou afgesteld ?
En idd een passend zadel voor je bibs .

Voor Zwift zou je op Flat route moeten kijken .
Of via de compagnion app iets van een social ride .
Even checken of je FTP in Zwift niet te hoog staat .
Andere mogelijkheid is ook nog een “ training “ in Zwift te maken gebaseerd op een lage FTP .

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 19:21

You’re welcome all! Ik ben benieuwd wie er in 2037 nog bij zijn :D .

Roihi schreef:
Ik volg ook graag mee.
Voornamelijk omdat ik graag het fietsen wil beginnen en volhouden.
Tot nu toe is dat niet gelukt omdat ik ontzettend erge zadelpijn krijg.
Zo erg zelfs dat ik echt blauwe plekken krijg aan mijn zitbeenknobbels, en dat na een kort ritje van 10 KM, en dan ongeveer een week niet goed meer kan zitten.
Aan fietsen hoef ik dan ook echt niet te denken want op een zadel kan ik dan helemaal niet meer zitten :(

Heeft er iemand tips voor een goed zadel?

Ik heb een racefiets, daar zit een simpel racezadel op.
Mijn vermoeden is dat dat veel te smal is voor mij wat dus het probleem en ook de pijn geeft.

Ik heb ook een indoortrainer en heb een proefperiode Zwift geprobeerd.
Zelfde probleem, zadel, maar ook eigenlijk dat ik op Zwift geen simpele vlakke toeren kon vinden om, zeg maar, een beetje aan het fietsen te wennen.
Ik dacht een simpel toertje te hebben gevonden toen van 5km maar dat bleek er eentje te zijn met flinke stukken bergop (aan vulkaan of zoiets). Wel mooi maar niet direct beginner-level vind ik :')
Dus tips voor Zwift en eenvoudige startrondjes die ik de eerste week/weken kan doen om op te bouwen en wennen zou ook wel fijn zijn. Of iets anders dan Zwift wat wel compatibel is met mijn indoortrainer mag ook natuurlijk.


Zadels zijn heel persoonlijk, maar een te smal zadel gaat nooit lekker zitten. Je kunt zelf uitrekenen hoe breed het zadel moet zijn (youtube weet antwoord), maar ook een uitgebreide fietsenzaak kan je helpen. Kleine disclaimer… wanneer je fiets niet goed is afgesteld dan kun je last hebben van zelfs het fijnste zadel. Mijn favoriete zadels zijn de Specialized Power en de Liv Approach. De meeste zadels die geleverd worden bij een racefiets zijn op mannen gericht en voor ons vrouwen vaak te smal.

Op Zwift kijk ik vaak naar de lengte van de route, maar ook naar de hoeveelheid hoogtemeters. Hoe lager het aantal hoogtemeters, des te makkelijker is het fietsen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:30

Roihi schreef:
Ik volg ook graag mee.
Voornamelijk omdat ik graag het fietsen wil beginnen en volhouden.
Tot nu toe is dat niet gelukt omdat ik ontzettend erge zadelpijn krijg.
Zo erg zelfs dat ik echt blauwe plekken krijg aan mijn zitbeenknobbels, en dat na een kort ritje van 10 KM, en dan ongeveer een week niet goed meer kan zitten.
Aan fietsen hoef ik dan ook echt niet te denken want op een zadel kan ik dan helemaal niet meer zitten :(

Heeft er iemand tips voor een goed zadel?

Ik heb een racefiets, daar zit een simpel racezadel op.
Mijn vermoeden is dat dat veel te smal is voor mij wat dus het probleem en ook de pijn geeft.

Ik heb ook een indoortrainer en heb een proefperiode Zwift geprobeerd.
Zelfde probleem, zadel, maar ook eigenlijk dat ik op Zwift geen simpele vlakke toeren kon vinden om, zeg maar, een beetje aan het fietsen te wennen.
Ik dacht een simpel toertje te hebben gevonden toen van 5km maar dat bleek er eentje te zijn met flinke stukken bergop (aan vulkaan of zoiets). Wel mooi maar niet direct beginner-level vind ik :')
Dus tips voor Zwift en eenvoudige startrondjes die ik de eerste week/weken kan doen om op te bouwen en wennen zou ook wel fijn zijn. Of iets anders dan Zwift wat wel compatibel is met mijn indoortrainer mag ook natuurlijk.

Ik zou voor een zadel advies inwinnen bij een speciaalzaak en evt. een bikefitting laten doen. Fietsen is een stuk leuker als je niet krom van de pijn afstapt :D. In Zwift heb je volgens mij ook wel beginners-/opbouwprogramma’s. Je FTP niet te hoog zetten en evt een FTP test doen.
Verder duik ik voorlopig onder de meeleessteen! Inmiddels hoogzwanger, nog wel een paar weken terug een nieuwe racefiets aangeschaft, ze keken me ietwat vreemd aan in de winkel :') de baby on board serie van Zwift heb ik helemaal uitgespeeld en nu ook op het punt dat een racefietszadel echt te smal is geworden dus ik hou het even voor gezien. Hopelijk in het voorjaar weer lekker opbouwen!

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 19:36

Mag ik me hier ook melden? Jaar of acht geleden fietste ik veel, op de racefiets bij de wielrenvereniging en op vakantie met de cross hybride. Toen door verhuizing en ziekte eigenlijk gestopt, ik fiets nu een keer in de week een uur met een begeleider maar wil het graag weer uitbouwen! Conditie is bagger nu.

Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:09

Er is een fietswinkel niet ver van waar ik woon dus ik zal daar gaan informeren, dankjewel allemaal.

Voor de Zwift, ik heb die simpele routes niet direct gevonden maar dat kan evengoed aan mezelf liggen of aan het feit dat een proefperiode ging van 2 weekjes.
Geen idee wat FTP is maar misschien moet ik, als ik een goed passend zadel heb, opnieuw inschrijven (opzeggen kan altijd nog natuurlijk)

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:43

RubyRed schreef:
Mag ik me hier ook melden? Jaar of acht geleden fietste ik veel, op de racefiets bij de wielrenvereniging en op vakantie met de cross hybride. Toen door verhuizing en ziekte eigenlijk gestopt, ik fiets nu een keer in de week een uur met een begeleider maar wil het graag weer uitbouwen! Conditie is bagger nu.


Zekers :j
Nu de dagen weer langer worden , en hopelijk het weer snel mooier dan kun je het fietsen lekker oppakken .
Dan komt je conditie ook snel weer terug .

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:45

Time2Tri schreef:
Zekers :j
Nu de dagen weer langer worden , en hopelijk het weer snel mooier dan kun je het fietsen lekker oppakken .
Dan komt je conditie ook snel weer terug .

Ja, ik ga er echt mijn best voor doen, vind het nu soms best eng om alleen te gaan maar moet er maar even doorheen denk ik.

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:57

RubyRed schreef:
Ja, ik ga er echt mijn best voor doen, vind het nu soms best eng om alleen te gaan maar moet er maar even doorheen denk ik.


Beginnen met makkelijke routes , goede , veilige en rustige fietspaden .
Dan komt het vanzelf :j

maaikemuis
Berichten: 5280
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-24 22:06

RubyRed schreef:
Time2Tri schreef:
Zekers :j
Nu de dagen weer langer worden , en hopelijk het weer snel mooier dan kun je het fietsen lekker oppakken .
Dan komt je conditie ook snel weer terug .

Ja, ik ga er echt mijn best voor doen, vind het nu soms best eng om alleen te gaan maar moet er maar even doorheen denk ik.


Hou het klein en behapbaar voor jezelf. Naar mijzelf kijkend na mijn ongeval. Wanneer het weer lekkerder is, pak je op een goede dag je fiets en je gaat een paar kilometer rijden. En dan langzaam steeds een stukje verder. En het voelt stiekem heerlijk!

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:25

Roihi : Selle Italia heeft ook beschrijving op hun website hoe je bij jezelf een zadel op kan meten.
Ook als je dan niets gaat kopen geeft het je best een idee wat bij jou past en waarom je huidige zadel niet past.
Ik heb er eentje van hun en nooit meer ergens last van ( wel heel prijzige zadels)

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 23:34

Hoera, nieuw topic *\%/* En meteen wat nieuwe Bokkers die zich melden, welkom!

@ Roihi: ik ga mee met de tips hierboven. Verdiep je in zadels en probeer eens wat anders, maar als je het geld kan missen zou ik echt een bikefit doen.

@ Ruby: stoer dat je weer probeert op te bouwen. Mag ik vragen wat je spannend vind aan alleen fietsen?

Gothico

Berichten: 1347
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 00:07

Nog even een antwoord vanuit het vorige topic met de vraag van Marlies.

(Leuk vooruitzicht Gothico. Is die 200 op een ligfiets 'makkelijker' dan een gewone fiets? Qua zadelpijn en verder comfort vermoed ik wel, maar ook qua conditie en spiergebruik?)

200km fietsen is inderdaad op een ligfiets een stuk makkelijker omdat je minder energie en kracht nodig hebt voor dezelfde afstand en snelheid. Ook helpt dat stukje comfort mee inderdaad. Zelf vind ik het na 200km een beetje saai worden en zou ik bij wijze van ook 300km kunnen fietsen.
Je gebruikt wel andere spieren dan met een racefiets of in mijn geval MTB. Daar moet je aan wennen en dan trainen. Ook gebruik je meer je buikspieren als je een ligfiets rijd. Vooral met optrekken en sprinten.

Maar de mindere weerstand maakt het inderdaad makkelijker. De winterfietselfstedentocht is de recordhouder een velomobiel, en ik weet dat hij het voor zijn doen rustig aan deed en het ook niet had verwacht.

Welkom hier voor de mensen die nieuw zijn. Zoals al gezegd hierboven ik ben een ligfietser omdat ik lichamelijk niet meer op een MTB kan fietsen door ongelukken ermee. Maar ik kan met vragen nog altijd advies geven.

Zijn er andere vragen rond ligfietsen zijn ze ook altijd welkom. (bijvoorbeeld over mijn velomobiel een dichte ligfiets waar ik dus geen fietskleding voor heb.)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 09:32

Thanks Gothico! Interessant altijd om te lezen.
Die buikspieren klinkt goed :+
Kwam mij van de week nog een ligfietser tegemoet, moet ik altijd aan jou denken. Vond het wel spannend om te zien hoe laag je tussen de auto's bent in verhouding.

Maaike, gek he, het verschil per regio. Hier is het toch voornamelijk de man op de race of mtb. Heel traditioneel haha. Laat ze maar lekker van de gravel afblijven, meer ruimte voor ons!

Sakura, waar kom je vandaan? Ik ben via via in dit groepje gekomen, voor de mtb is het inderdaad begonnen vanaf social media maar komen daar nu allemaal mensen bij, die weer mensen kennen in de appgroep zeg maar.
En de gravel is via een app.

Leuk al die nieuwe mensen, welkom!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:18

Ik heb vandaag mijn eerste gravelbike opgehaald bij de fietsenwinkel en kom nu dit topic tegen, dus ik lees ook graag mee!

Ik fietste sowieso al veel op mijn gewone fiets, en na een paar keer de gravelbike van iemand anders geleend te hebben smaakte dat toch wel naar meer, dus nu eindelijk zelf een aangeschaft.

Ik woon in Finland en de wegen zijn hier nog bedekt in ijs en sneeuw, maar de enige manier om de fiets thuis te krijgen was om hem toch maar meteen uit te proberen. Niet gevallen, dus hij is in ieder geval wel geslaagd voor de test *\o/* ! Mijn gewone fiets heeft echter ondervonden dat sneeuw/ijs/strooizout echt funest zijn, dus de nieuwe mag nog even "op stal" blijven tot het weer warmer is. Hopelijk krijgen we geen al te lange winter dit jaar :D

leeslampje

Berichten: 1112
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 13:20

@Firebug: van nieuwe fietsen zien we graag foto's :D Bijzonder dat je in Finland woont! Fotootjes en verhalen over daar fietsen en leven mogen ook altijd, haha.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:15

Wat leuk, een topic over fietsen hier! Ik ben meer een meelezer dan een poster maar wil me bij deze toch even melden. Ik heb een racefiets waarmee ik op alle ondergronden fiets en sinds kort ook een MTB. Dat vind ik een beetje eng nog (ik kijk waar ik niet heen wil en dan ga ik daar dus juist wel heen) en wil daarom eigenlijk een clinic of iets volgen. Dus als jullie tips hebben...