Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 14:39

@Pauline, Start to Bike is een fijne laagdrempelige serie aan trainingen, waarbij je juist dat soort 'slechte' gewoontes af leert, maar vooral leert hoe het wel moet. En dan echt basis technieken qua positie op de fiets, kijken, bochten, remmen enz.
Start to Bike is volgens mij door heel Nederland.

Mocht je in de buurt van Holten wonen, bikepark Holten heeft dit seizoen nog plek voor een aantal beginners: https://bikeparksallandtwenteteholten.nl/training/
Of als je niet elke week wilt, hebben ze daar ook fijne 1 daagse clinics door het jaar heen.

@Firebug, foto idd! Gaaf Finland, dat is wel echt totaal wat anders dan ons kikkerlandje. IJs en sneeuw zijn prima, maar het zout is idd funest voor je fiets.
Als je over besneeuwde wegen kan fietsen (dus niet gestrooid) dan kan je prima met wat grovere banden uit de voeten. Alleen vastgereden sneeuw/ijs is lastig qua fietsen.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:41

leeslampje schreef:
@ Ruby: stoer dat je weer probeert op te bouwen. Mag ik vragen wat je spannend vind aan alleen fietsen?

Vooral bang dat er iets mis gaat, lekke band ofzo en dat het dan niet lukt om het op te lossen.

Zebrastreep

Berichten: 9799
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:53

Oh dat heb ik ook wel als ik dan ver van huis ben dat ik denk wat als er nu wat kapot gaat? Maar nu je tegenwoordig met je bankpas ook in kan checken in de bus heb ik dat wat minder. Ik neem ook nooit extra materiaal mee omdat ik niet weet hoe ik het moet vervangen. Maar ik zou gewoon een fietsenzaak bellen in de buurt en het probleem uitleggen. Er zijn best heel wat oplossingen te verzinnen als je pech hebt.

Ik ga altijd alleen , vallen kan dan wel een ding zijn en dat het niet goed gaat. Ik neem daarom geen te grote risico's. Als ik echt wat tegen kom onderweg waar ik twijfels bij heb of ik dat wel kan stap ik af. Ik zoek het extreem gevaarlijke niet op.

Belangrijkste is dat je altijd een goed opgeladen telefoon bij je hebt (eventueel met dat je je locatie continue kunt delen) , en een ID kaart dat als er wat gebeurd en je ligt bijvoorbeeld naast de fiets dat de hulpdiensten weten wie je bent. Ik neem mijn bankpas ook altijd mee voor het geval ik dus pech krijg en mijn fiets gerepareerd moet worden.

Je hebt tegenwoordig ook wel systemen voor op de fiets die gelijk alarm slaan als je valt volgens mij.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 15:59


MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 17:05

Dat is niet duur RubyRed! Alleen als je ergens midden in het bos staat wordt het wel een flinke wandeling misschien ;-)

Veel dingen zijn ook te leren. 9 van de 10 keer is het een band die lek is waar je tegenaan loopt. Reservebandje, pompje ed mee en leren wisselen.
Moet wel zeggen, voor de gravel/race is dit prima maar mijn mtb banden krijg ik onderweg niet gewisseld helaas, die zitten mega strak. Maar goed, daarom rijdt ik tubeless en heb ik dus wel altijd een pompje mee, naast tyraps, 'plak'spullen voor tubeless en een missing link voor de ketting.

Hoe doen de rest van de dames (en heer) dat hier eigenlijk?

Zaterdag toen we met de groep weg gingen, was er iemand die het vroeg, zijn er mensen die een bandje kunnen wisselen. Kijk dan ben je met elkaar, is er altijd wel iemand. Ik kan me ook redden, maar heb het nog nooit nodig gehad (afkloppen) in de 25 jaar dat ik fiets.

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 17:24

RubyRed schreef:
Ja ik dacht ook misschien moet ik dit gewoon doen:
https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Voor een zeker gevoel.
In ieder geval stoppen met twijfelen en gewoon gaan.


Heb ik vorig jaar gekregen van mijn schoonouders voor mijn verjaardag. Ik fiets nu zonder zorgen heel ver van huis!

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:11

Leuk nieuw topic!

Voor het lekke band gebeuren, mtb kan ik mij wel aardig mee redden, en ik fiets dan ook altijd met mijn vriend en die is nog wat handiger dan dat ik ben. Maar de racefiets daar begin ik niet aan, die bandjes zitten er zo strak om. Dan laat ik mij ophalen :o, en dan thuis met hulp wisselen. Is tot nu toe nog maar 1 keer gebeurt (klopt af).

Voor het vallen, op de mtb wil ik eigenlijk niet alleen. Op de race laat ik altijd weten waar ik langs ga en de garmin heeft een aantal nood contacten die hij een melding door stuurt. En dat werkt, vorig jaar het bekende moment dat je te laat uitklikt en lekker het asfalt knuffelt. De garmin ging meteen in de paniek stand, gelukkig was vriend mee. Die heeft na even lachen mij van het asfalt geholpen :+

Verder heb ik ook een ehbo setje mee op de mtb, te veel verhalen gehoord van mensen die lang op een ambulance moesten wachten. Nu kunnen we ons voor een deel zelf redden tot dat er hulp is.

@pauline lekker een clinic volgen, krijg je veel tips en daarna gewoon je gevoel volgen. Durf je iets niet dan ook niet doen, en de wat makkelijkere routes opzoeken zodat je vertrouwen op kan doen.

@firebug leuk nieuwe fiets! Wat voor 1 heb je gekocht?

leeslampje

Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:18

Ik neem onderweg altijd 2 imbussleutels, mini pompje en pluggenset mee (ik rij tubeless). Tot op heden nog niet hoeven gebruiken (even afkloppen :D ). En altijd minimaal 1 bidon met water: om te drinken maar ook om evt. wonden door een val schoon te kunnen spoelen. En een setje pleisters en ibuprofen (ik heb snel hoofdpijn). En pasjes, inclusief kaartje met contactgegevens bij nood. Volle telefoon.

Op lange ritten neem ik ook een binnenbandje en bandenlichters mee, want je weet maar nooit! En een slotje, voor het geval ik naar huis moet maar mijn fiets niet mee kan nemen. Ook allemaal nog nooit hoeven te gebruiken :D

Klinkt als een hele hoop, maar het past allemaal in mijn zadeltasje :') Pinpas en telefoon gaan in de achterzak van m'n fietsshirt.

@ laran: wat zit er in jouw EHBO setje?

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:23

Dank jullie wel @Laran en @Marlies, ik ga eens even kijken. Start2Bike kende ik wel maar wist niet dat dat ook voor de MTB was. Ik ben ook nog aan het nadenken over de Mindful Cycling clinic, dat lijkt me ook wel wat.

Ik ga dus juist graag alleen en lang weg, heerlijk is dat. Tot nog toe alleen lek gereden met iemand erbij zodat ik kon toekijken en leren :j Ik heb nu wel thuis een aantal keer andere banden erop gezet en dat ging eigenlijk prima. Maar dat is met warme handen, droog en niet tijdens een plensbui bij iemand onder een carport...

Dus aan de mensen die dat lastig vinden, gewoon thuis vaak doen!

KleinBoefje

Berichten: 295
Geregistreerd: 23-06-11
Woonplaats: Fryslân

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 18:49

Hier neem ik eigenlijk altijd wel spul mee om een band te wisselen. Zelf nog nooit onderweg lek gereden, maar mijn vriend wel met de elfstedentocht. Hij kan geen band wisselen, dus ik was toen blij dat ik dat thuis al een paar keer had gedaan.

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:04


maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 19:16

Eleeke schreef:
We hebben een heel gezellig fietstopic , iedereen welkom.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1271045&lr=729414552#unread

Hier ook tubeless en altijd missing link, tooltje, van alles om band te repareren en binnenband mee.

Als ik ga bikepacken minimaal nog een achterpad en uiteraard ducttape.


Dit is het nieuwe fietsttopic. Die andere heeft de 500 pagina’s bereikt!

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:19

leeslampje schreef:
Ik neem onderweg altijd 2 imbussleutels, mini pompje en pluggenset mee (ik rij tubeless). Tot op heden nog niet hoeven gebruiken (even afkloppen :D ). En altijd minimaal 1 bidon met water: om te drinken maar ook om evt. wonden door een val schoon te kunnen spoelen. En een setje pleisters en ibuprofen (ik heb snel hoofdpijn). En pasjes, inclusief kaartje met contactgegevens bij nood. Volle telefoon.

Op lange ritten neem ik ook een binnenbandje en bandenlichters mee, want je weet maar nooit! En een slotje, voor het geval ik naar huis moet maar mijn fiets niet mee kan nemen. Ook allemaal nog nooit hoeven te gebruiken :D

Klinkt als een hele hoop, maar het past allemaal in mijn zadeltasje :') Pinpas en telefoon gaan in de achterzak van m'n fietsshirt.

@ laran: wat zit er in jouw EHBO setje?


Zo uit mijn hoofd, 2 reddingsdekens, pleisters, handschoenen, snelverband, gewone rol verband, driekanten doek, gaasjes en druivensuiker.

Vriend heeft aan zijn fiets een tasje met, 2 keer binnenband, multitool, bandenlichters, verloopje voor fransventiel en een fietspomp.

Altijd een telefoon en id mee in mijn achterzakje. Missing link is ook nog wel een goede om mee te nemen. Die maar een keer mee nemen bij de fietsenzaak.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:39

Multitool heb ik ook standaard. Missing link sinds ik de Dutch Masters heb gereden.

Kreeg van de fietsenmaker de tip om naast pluggen voor tubeless ook plakkers mee te nemen. Als je wang inscheurt redt je het net met pluggen tot thuis. Plakken en evt tyrap er omheen en zo snel mogelijk naar huis/auto.

Start to bike is er zeker voor de mtb!

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 19:46

maaikemuis schreef:
Eleeke schreef:
We hebben een heel gezellig fietstopic , iedereen welkom.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1271045&lr=729414552#unread

Hier ook tubeless en altijd missing link, tooltje, van alles om band te repareren en binnenband mee.

Als ik ga bikepacken minimaal nog een achterpad en uiteraard ducttape.


Dit is het nieuwe fietsttopic. Die andere heeft de 500 pagina’s bereikt!


Oh my.... Les van de dag. Niet op je telefoon, als je moe bent dingen half lezen. 8)7
Ik las de titel en dacht om de een of andere reden dat dit een vakantie topic was over een fietsreis, waar ik in meelas.....

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:43

MarliesV schreef:
Sakura, waar kom je vandaan? Ik ben via via in dit groepje gekomen, voor de mtb is het inderdaad begonnen vanaf social media maar komen daar nu allemaal mensen bij, die weer mensen kennen in de appgroep zeg maar.
En de gravel is via een app.


Momenteel woon ik in het midden van het land, Utrechtse Heuvelrug.

Tjonge, voor de derde keer binnen een week zeiknat geregend. Ik ben er echt he le maal klaar mee….

Time2Tri

Berichten: 6136
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 07:45

Welkom @Firebug .
Een nieuwe fiets , dat schreeuwt om een foto :D *-:)
Hoe kom je eigenlijk in Finland verzeilt ?

Welkom ook @Pauline ...
Heel verstandig een clinic te willen volgen .

Bandjes wisselen ...ik heb eerlijk gezegd niet meer de kracht in mijn handen om het buitenbandje weer over de velgen te trekken .
Ik rijd nu al een paar jaar tubeless , op mijn racefiets komen standaard ieder
voorjaar nieuwe buitenbandjes en dichtmelk .
Bij de TT fiets in ieder geval ieder jaar nieuwe dichtmelk , buitenbandjes worden vervangen afhankelijk hoe goed ze nog zijn .
Ik fiets ook eigenlijk altijd alleen , heb wel altijd een bandje etc mee .
Mobiel en bankpas ook .

Als ik een echt lange rit heb vanaf 3 uur , neem ik ook een klein rugzakje mee.
Met bv een regenjas als het weer wat wisselvallig is , arm stukken , extra voeding etc .
Ik heb trouwens ook de app " waterspots" op de telefoon .
Daarin staan tap punten waar je je bidon kunt vullen .

@Sakura :(:)

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 12:11

Dit is de fiets :D , een kona. Hij is behoorlijk fancy, maar ik wilde het graag in 1 keer goed doen, en de winkel had een mooie aanbieding. Ben er heel blij mee!
Afbeelding

Mijn droom is om nog ooit vanuit Finland naar Nederland te fietsen, zeker na het lezen van een paar fietstopics hier op bokt. Dat zou moeten kunnen met deze fiets! Helaas is de komende zomer al aardig volgeboekt, maar hopelijk het jaar erop.

Ik ben hierheen verhuisd voor werk, ik werk aan de universiteit van Helsinki (waar ik ook woon). Ik zit hier nu iets meer dan 4 jaar en ben er waarschijnlijk nog wel een tijdje! Ik hou van het klimaat, de ruimte en de no-nonsense mentaliteit van de mensen hier. Qua natuur is het ook prachtig met eindeloze bossen en meren, zelfs dichtbij de stad! Ik wandel normaal gezien veel en nu komt daar dus ook het fietsen bij. Veel wegen hier in het buitengebied zijn onverhard en met weinig verkeer, dus ik heb er zin in!

Fietsen in de sneeuw/ijs doe ik nu op mijn gewone fiets met winterbanden. Dat gaat prima (zelfs als de wegen er zo uitzien:)
Afbeelding

Maar (natte) sneeuw gaat makkelijk overal tussen zitten, en ik heb alleen de mogelijkheid om de fiets in een onverwarmde garage te stallen, dus dan bevriest het helemaal. Goede paden worden ook vaak omgevormd tot langlaufroutes waar je niet op mag wandelen of fietsen. Ook leuk om te doen trouwens, maar niet handig met een nieuwe fiets :+ . Het kriebelt toch wel om de fiets nog een keer te pakken dus wie weet zoek ik een van de aankomende weekenden toch een route uit, fiets mag dan wel even in de gang ontdooien en opdrogen achteraf :D

Zebrastreep

Berichten: 9799
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:35

Leuke fiets! Maar is je zadel op deze manier aangemeten qua hoogte?

En leuk doel om een keer naar Nederland te fietsen dat zij nu dingen die ik niet durf :')

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 17:41

Ah nee, het zadel is verstelbaar met een hendeltje aan het stuur dus hij kan makkelijk omlaag en omhoog, bijvoorbeeld bij het op en afstappen. Daar was ik niet naar op zoek, maar met de gladde wegen was het best handig :')

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 18:29

Firebug schreef:
Ah nee, het zadel is verstelbaar met een hendeltje aan het stuur dus hij kan makkelijk omlaag en omhoog, bijvoorbeeld bij het op en afstappen. Daar was ik niet naar op zoek, maar met de gladde wegen was het best handig :')

Dat is vooral handig bij het afdalen. bij een pittige afdaling zet je je zadel omlaag.
Toen ik nog fanatiek op mijn mtb reed had ik ook een dropper zadelpen. Heerlijk ding.

MarliesV

Berichten: 15217
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 19:40

Ook ideaal bij een stoplicht of als je naar uitleg staat te luisteren:+

maaikemuis
Berichten: 5291
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 16:19

Wat een mooi ding Firebug! En Finland <3 . Ik wil ooit nog een keer de ‘Old Postal Route’ fietsen, van noord Finland naar over de grens met Zweden. Bucketlist dingetje.

En even een ego post dingetje en totaal niet fietsgerelateerd. Maar ik heb vandaag voor het eerst sinds 8 maanden steriel geassisteerd bij een operatie! Whoop whoop **\O/** ! Weer iets teruggekregen.

Ik heb een ernstige beroepsdeformatie, ik vind mijn werk enorm leuk

musiqolog
Berichten: 3348
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:52

Hé, ik kende dit topic helemaal niet! En dan bedoel ik: dit topic en zijn 500-bladige voorganger. :)

Nou, zoals velen van jullie weten trap ik ook nog weleens een stukje. Ik weet niet of ik de stip houd, maar ik zal zeker af en toe rondkijken. Ten eerste om de motivatie te houden (joh...), ten tweede voor praktische tips. Dit jaar gaat de route langs de Oostzee (niet de hele Oostzee, zoveel tijd en geld heb ik niet); een volgtopic volgt nog wel.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:30

RubyRed schreef:
Ja ik dacht ook misschien moet ik dit gewoon doen:
https://www.anwb.nl/wegenwacht/fiets
Voor een zeker gevoel.
In ieder geval stoppen met twijfelen en gewoon gaan.


Hou er rekening mee dat als je nog geen lid bent van de ANWB, het lidmaatschap er nog bij komt. Ik heb toevallig deze week een nieuwe fiets gekocht. Een gewone stadfiets, da's na 8 jaar niet fietsen en al langer geen eigen fiets meer (ging lichamelijk niet). Ik heb dus ook gekeken hoe dat zat. Ik ben lid geworden van de ANWB en heb mijn fiets voor nu bij hun in de verzekering en daarbij in de verzekering ook pech service, maar als de verzekering verloopt, dan zal ik wrs de gewone pech service afsluiten. Ik ben ook niet zo handig met het plakken van een bandje.

Het ziet er naar uit dat we allebei het fietsen weer lekker gaan opbouwen. Ik was al heel blij dat hand uitsteken en goed omkijken in elk geval probleemloos gaan. Wel zo veilig. Maandag als het een beetje wil voor het eerst op de nieuw fiets naar de fysio :D .