Glutenvrij eten..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 22:24

Mijn Russisch is niet zo best, maar ik heb begrepen dat bioresonantie ontwikkeld is ivm de Russische ruimtevaart, om astronauten in outer space zowel te kunnen beoordelen en te helpen mbt hun gezondheid.

Geen populaire achterban, dus.
Weinig toegankelijke bronnen.
Maar ook niet direct een reden om de boel af te schrijven.

Idem met de tekst van het Voedingscentrum:
Citaat:
Maar volkoren graanproducten zijn een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Ze verlagen het risico op bepaalde chronische aandoeningen en leveren vezels en voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Als je deze producten weglaat uit je voeding mis je het gezondheidsvoordeel van deze producten en loop je het risico op tekorten.

Op zich klopt dit, maar als mensheid eten we "pas" :') 7000 jaar tarwe.
Sommigen zeggen:'we zijn er nog niet allemaal aan gewend'.
En je kunt uitstekend gezond eten zonder granen - vezels, vitaminen, mineralen: groenten leveren dit ook.
(Accoord, je moet je er echt op instellen.)
Citaat:
Bovendien zijn de speciale glutenvrije producten niet allemaal even gezond. Een groot aantal van deze producten bevat méér suiker,

Klopt.
'Gluten' lijkt op het Engelse woord voor lijm, glue. Niet toevallig.
Bakken zonder gluten wil nog wel eens uitmonden in extra suiker - maar dat is niet noodzakelijk.

ALS je deze voorzorgen in acht neemt, zie ik nul redenen om niet te matigen met gluten.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 23:12

@verootjoo...soms zijn dingen niet te verklaren en ben je blij als het werkt als de reguliere geneeskunde je niet verder kan helpen. De huisartsen in Duitsland zullen wel een reden hebben dat ze het (naast de reguliere geneeskunde) gebruiken. Maar als jij er niks mee hebt, mag dat hoor :D

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-24 17:52

Vandaag al 3 keer naar de wc geweest waarvan 1 keer echt rennen....

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 17:26

Petrichor schreef:
Ik vraag me alleen af of vrijdag bloed laten prikken nut heeft? Ik lees op internet namelijk verhalen dat je toch wel 6 weken gluten moet eten voor een betrouwbaar resultaat. Of zou het bij mij iets anders liggen omdat ik nog maar 6 dagen glutenvrij eet?


Hoe snel heb je de uitslag?
Ik heb het gen voor couliakie maar heb het naar mijn weten op het moment niet, ben wel aardig overgevoelig voor gluten. Dus ik eet het weinig. Als er eens bloed geprikt wordt, laat ik altijd mee testen maar vooralsnog elke keer negatief. Schnitzel kan prima (gepanneerd) , maar pasta en vettigere dingen zoals saucijzenbroodjes enzo, dat vliegt binnen no time weer m'n lichaam uit.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 22:14

Ik ben vanmorgen wezen bloedprikken (op gluten en ontstekingswaarden, waren 3 buisjes), volgens de huisarts duurt het een paar dagen. Het weekend zit er tussen dus ik gok op midden volgende week.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:23

Oh dat is best snel! Spannend!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 13:36

Ik heb even gespiekt in 'mijnzgt' en volgens mij zijn er al uitslagen waar ik natuurlijk niets van begrijp. :+

Is hier iemand die dat wel begrijpt en wie ik de screenshots mag door sturen?

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-24 14:38

Petrichor schreef:
Ik heb even gespiekt in 'mijnzgt' en volgens mij zijn er al uitslagen waar ik natuurlijk niets van begrijp. :+

Is hier iemand die dat wel begrijpt en wie ik de screenshots mag door sturen?


Inmiddels even de grafieken bekeken en de uitslagen die er in staan zijn allemaal goed. Maar waar het echt om gaat is nog niks van bekend.

Vandaag wel weer enorme buikpijn en leegloop gehad. Ben vanmorgen dan ook maar weer begonnen met glutenvrij.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:49

Misschien handig om alvast een dagboek bij te houden met wat je exact eet en welke klachten je ervaart op een dag.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 14:50

Petrichor schreef:
Ik heb even gespiekt in 'mijnzgt' en volgens mij zijn er al uitslagen waar ik natuurlijk niets van begrijp. :+

Is hier iemand die dat wel begrijpt en wie ik de screenshots mag door sturen?

Je mag ze sowieso even doorsturen, maar de antistoffen duren altijd iets langer

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:06

Hou er rekening mee dat buikpijn ook tussen je oren kan zitten.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 13:53

Morganlefay schreef:
Hou er rekening mee dat buikpijn ook tussen je oren kan zitten.

Diarree en verstopping niet lijkt me.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:54

Morganlefay schreef:
Hou er rekening mee dat buikpijn ook tussen je oren kan zitten.

Oef. Gewaagde uitspraak. Zeker voor mensen die al jaren aan het dokteren zijn om te ontdekken waar de pijn zit.
Ik durg het niet zo te stellen, dat het tussen de oren zou zitten. Dat de oorzaak niet gevonde wordt, wil nog niet zeggen dat de pijn tussen de oren zit.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:57

Morganlefay schreef:
Hou er rekening mee dat buikpijn ook tussen je oren kan zitten.



Zei de huisarts tegen iedere vrouw met endometriose die jaren moet wachten op een diagnose omdat ze niet serieus wordt genomen...


Laat dit soort uitspraken achterwege alsjeblieft.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:00

In zekere mate kan dat zeker wel. Stressreacties hebben heel veel invloed op je maag/darm stelsel door de hormonen die vrijkomen. Niet voor niets dat we als mensen regelmatig misselijk zijn voor belangrijke presentaties of wanneer je in de rij staat van een hele enge achtbaan. Mensen die wat angstiger aangelegd zijn en vaak piekeren en 'wat als..' scenario's in hun hoofd halen kunnen zeker daardoor ook darmklachten krijgen. Alle kleine stress signalen bouwen op tot je lichaam gewoon teveel cortisolen heeft en je buikpijn, misselijkheid, diaree of verstopping hebt. Hoeft natuurlijk allemaal niet, maar dingen die in je hoofd spelen kúnnen zeker maken dat je klachten ervaart.

Maar goed dat hoeft hier zeker niet het geval te zijn. Als je je nou de hele dag druk maakt omdat je weer gluten moet eten en bang bent om last te krijgen kán dat zeker uitwerking hebben op je lichaam. Maar je kunt ook gewoon gevoelig zijn voor iets in het eten en daarom klachten hebben. Of een combinatie van beide waardoor je lichte klachten onbewust erger maakt door je er druk over te maken. Zoveel scenario's mogelijk.

Ik ga weer uit mijn studie stand. :+

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:07

Technisch gezien zit alle pijn tussen je oren, aangezien daar de pijn ‘gemaakt’ wordt.
Dat betekent niet dat er altijd iets ‘kapot’ is in je lichaam, vaak niet zelfs.
Je lichaam kan ook om andere redenen pijnsignalen geven.

Darmen zijn bij uitstek een orgaan wat rechtstreeks in verbinding staat met je stresssysteem en je emotionele systeem. En reageren op je mentale gemoedstoestand. Onze mentale welzijn en fysieke welzijn staat namelijk niet los van elkaar maar beïnvloeden elkaar continu.

Dus ja, je kan klachten krijgen zonder dat er iets in je darmen mis is.
Het kan ook dat je werkelijk niet tegen gluten kan. Daarom is het belangrijk het uit te laten zoeken en niet zomaar allerlei voedingsmiddelen schrappen :)

‘Pijn tussen de oren’ vind ik altijd een nare uitdrukking, alsof je je pijn inbeeldt. Dat is uitdrukkelijk niet waar, het is altijd echt. Het hoeft alleen niet altijd te betekenen dat er schade in je lichaam is.
Je moet het wel altijd goed laten uitzoeken uiteraard.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 15:35

Daar ga ik bij mij niet vanuit. Ik weet niet eens wat stress is, ik ben wel de meest nuchtere persoon ooit denk ik. :P

Ik ga er echt vanuit dat ik ergens niet tegen kan.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 16:06

Mijn buikpijnen hadden/hebben een mentale oorzaak en een lijf kan een heleboel manieren uithalen om iets duidelijk te maken.
Als dat niet wordt onderkend blijf je lang tobben en vanalles bedenken wat het kan zijn.
Neemt niet weg dat intolerantie voor lactose of gluten veel ellende geeft.

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 16:25

Petrichor schreef:
Daar ga ik bij mij niet vanuit. Ik weet niet eens wat stress is, ik ben wel de meest nuchtere persoon ooit denk ik. :P

Ik ga er echt vanuit dat ik ergens niet tegen kan.


Iedereen heeft een stresssysteem, anders overleef je niet. Je hoeft geen ‘gestresst type’ te zijn om lichamelijke klachten te krijgen vanuit je stresssysteem/emotionele systeem.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:22

Please,
ooit maakte ik mee: kennis 1 belandt wegens allergie in de WAO ('dan is het per definitie echt goed mis')
en op een slechte dag kwam kennis 2 met 'mijn dochter is diëtiste met voortgezette opleiding - en het is een eetstoornis. Heeft mijn dochter zelf gezegd.'
(De rest van de ellende bespaar ik jullie, maar leuk was beslist anders.)

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 18:45

Uitslag is binnen, nu wachten tot de huisarts belt. Maar volgens mij is alles normaal.

verootjoo
Berichten: 35643
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 18:46

Janneke,
Niemand zegt hier dan ook wat het is. Wel dat er niet per se wat kapot in je lichaam hoeft te zijn bij zulke klachten.
Waarbij niemand zegt dat je de medische oorzaken niet hoeft uit te sluiten. Dat moet je sowieso wel altijd doen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 19:57

Even een update: Ik heb geen Coeliakie, de huisarts had het gezien mijn klachten wel over glutensensitiviteit en haar advies is daarom ook om glutenvrij te eten en naar een diëtist te gaan. Dus dit gaan we dan ook maar doen. :)

Vandaag zelf een glutenvrij brood gebakken en damn wat lekker! Ik snap echt werkelijk niet waarom ze dit bij de bakker niet voor elkaar krijgen? Mijn brood is heerlijk van smaak en heel erg luchtig!

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:42

Op zich wel een fijne uitslag! Als je heen coeliakie hebt komt het toch allemaal al wat minder nauw aan heb ik het idee. Hopelijk kun je met de diëtist achterhalen voor welk ingrediënt of welke ingrediënten je overgevoelig bent en zo een passend dieet creëren. :j

herr_balou
Berichten: 1454
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Glutenvrij eten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:25

Gluten beperken kan sowieso geen kwaad. Voor niemand. Het 'probleem' is dat in heel veel bewerkte producten glutenhoudende ingrediënten worden toegevoegd én in granen zoals durum en gewone tarwe door selectie meer gluten zitten dan vroeger.
Zelf brood bakken kan sowieso geen kwaad en vrijwel altijd lekkerder dan wat er in de winkel te koop is.