Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 18:15

Dit topic gaat eigenlijk over het vinden van mede-bokkers in de ellende van pijn..

Ik heb al sinds ik 19 was 2 hernia's. L4-L5 + L5-L1. Om een heel lang verhaal (want ik ben inmiddels bijna 36) kort te houden; Ik heb al die tijd last gehad van mijn rug, ik denk niet dat ik ooit echt klachtenvrij ben geweest, maar ik ben het zo gewoon om ermee te leven dat ik het meeste niet eens meer voel.

Ik ben een paar keer noodgedwongen van werk moeten veranderen hierdoor en ook vies op mijn tanden moeten bijten in mijn paarden leven (stallen doen, rijden ...)

Na een jaar zittend werk ben ik dan opnieuw (deze keer door mentale toestand, dat me overigens de laatste jaren eigenlijk ook kwelt) van job veranderd. Een job van 9 uur zitten heb ik geruild voor een job waarbij ik deels kantoorwerk doe en deels magazijnwerk.

Na een jaar hielenspoor te hebben gehad in beide voeten en hiervoor ook cortisone spuiten voor moest hebben, lachte het leven me eindelijk toe! ik was pijn vrij, mentaal ok, en klaar voor mijn nieuw avontuur.

1 maand... welgeteld 1 maand werd me gegund.

Het begon met het gevoel van een vastzittende spier in mijn bil, vreemd maar niet pijnlijk.
Dit werd steeds ambetanter en gevoeliger, alsof ik een blauwe plek had op mijn bil.

Ik besloot naar de osteopaat te gaan die me al sinds ik 19was behandelde..

jup.. actieve hernia. Test was positief..
Na die behandeling en dus losmaken van mijn lichaam en de druk van mijn hernia afnemen begon de pijn pas écht!

Ik had GEEN rugpijn, maar de uitstralingspijn in mijn been en bil was niet te harden.
Na 8 pijnlijke weken werd ik dan doorgestuurd naar de pijnkliniek, hier besloten ze infiltraties met cortisone te doen in mijn rug.

1 keer... meteen verbetering *\o/*

na 2 weken kwam het langzaam terug

2 weken later nog een infiltratie..
deze deed niets af..

ik leef elke dag in pijn, ik slaap amper , ik zit terug volop in een depressie (wat niet fijn is om toe te geven).
zolang ik beweeg voel ik niets.. ik kan mijn stallen doen, ik kan rijden, ik kan wandelen, fietsen ... noem het maar op ... maar durf niet te gaan zitten of auto te rijden..
zodra ik uitstap of opsta schiet de pijn door mijn been alsof ik een stroomstoot krijg met 1000 hete naalden.

ik kreeg toen medicatie de pijnprikkels naar mijn hersenen blokkeren, deze werken goed maar mijn maag lijdt eronder en ik ben non-stop moe.

Morgen moet ik weer op een consultatie over "hoe het gaat"... ik sta op huilen, ik wil gewoon NIET MEER.

elke keer als ik denk ik kan het trainen weer opbouwen met mijn paard (ik heb me zelfs ingeschreven voor een wedstrijd) slaat het noodlot toe.

ik kan geen vrolijke mama noch vrouw zijn, ik zie mijn paarden als last ipv plezier want alleen het werk blijft en rijden zit er amper in, (ik durf niet zo goed).

ik ben ook zo bang dat ik nooit meer mag rijden, ze raden het me nu al af...


ik weet het gewoon niet meer.

iemand ervaring ? Iemand die me een hart onder de riem of een gouden tip kan geven?

ik heb het echt nodig. ;(

Goof

Berichten: 28797
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:18

Een collega van me wordt binnenkort geopereerd aan een hernia (laag in de rug), is dat bij jou ook niet een optie?
Ik weet dat er niet 100% garantie op herstel is, maar alles beter dan dit zou ik zeggen?

Ik ken overigens je pijn, ik had vorige jaar een acute nekhernia. Afschuwelijk. Godzijdank is het bij mij weg getrokken.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:28

Ik heb helaas dezelfde ervaring, eigenlijk 90% hetzelfde. Het verschil voor mij is alleen dat ik na een paar uur lopen ook last krijg van mijn rug, en als ik dan eenmaal ga zitten kom ik amper meer overeind en word de pijn ondragelijk. Pijnbehandelingen hebben mij niet geholpen, operatie willen ze niet doen want ik heb nog controle over mijn blaas/darmen.. Ik heb helaas geen tips, maar ik wil je wel succes wensen. Ik herken je pijn :(

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 18:30

Merci voor je antwoord.
Ik ga het morgen hopelijk te horen krijgen of ik stel het zelf voor. Al is me ooit wel eens gezegd dat slechts 1% van de hernia lijders geopereerd worden. Dit was wel weer enkele jaren geleden.

Maar ik kan niet anders dan doemdenken.
Ik heb een haflinger, haflingerveulen en shetlander. Helaas niet aan huis dus ze kosten me elke maand een flinke duit die ik er graag voor geef als ik ook daadwerkelijk iets aan mijn hobby heb.
Ik ben al vanalles aan het bedenken (terug mennen, grondwerk).. maar daar heb ik geen 3 paarden voor vandoen. Maar mijn hart breekt als ik al denk aan de gevolgen en mogelijk verkopen ook al is dit misschien niet eens aan de orde..

Het voelt alsof ik een betonblok op mijn borstkast heb liggen. En ik kaakklem ook de hele dag.


Ps: rugschool mocht ik nog niet starten van de dokter. (Dezelfde die de infiltraties heeft gezet).

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 18:31

@zeeuwsemeid: oh nee , ik voel met je mee! Zo oneerlijk allemaal.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:35

Hebben ze bij jou nooit een facet denervatie geprobeerd?
Bij mij werkte het niet afdoende maar een goede vriendin van mij kan alles weer, inclusief paardrijden.

De behandeling moet wel jaarlijks of tweejaarlijks herhaald worden omdat de weggebrande zenuwen weer terug groeien.

Ik ga woensdag weer naar de pijnpoli in de hoop dat er iets anders is te doen. Ik heb indeukingsfracturen door ingezakte rugwervels door osteoporose.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:50

Voor diegene die denken dat een operatie alles op zal lossen... think again. Ik ben eraan geopereerd, gevalletje cauda equina. De acute pijn was weg na de operatie, maar ik heb iedere dag, ieder moment pijn. Ik moest wel onder het mes, had geen keuze, maar ik dacht toen nog dat ik weer de oude zou worden. Ik ben inmiddels bijna 2,5 jaar verder, maar wat is alles tegengevallen. Het enige wat ik je mee zou willen geven is: werk aan je core stability. Daar is vaak nog winst te behalen. Verder ga ik iedere maand naar de dry needling, en dat zorgt ervoor dat ik gangs kan blijven. Maar als ik jouw klachten zo lees, lijkt het meer op piriformis.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 21:25

Hoi hoogendroog: hoewel ik me kan vinden in de klachten klopt niet alles en heb ik wel degelijk een drukkende (uitpuilende) hernia die tegen mn zenuw loopt. Voor de infiltratie heb ik nl een CT scan moeten laten doen.

Maar ik ga het morgen zeker eens op tafel gooien

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:56

Welke rug kliniek loop je? Mijn man loopt nu in delden bij de rugklinkiek en daar hebben ze hem al poosje redelijk op de been en van zware medicatie af.. na paracetamol wel ruim perdag, inspuiting in de rug en weer aan het werk ( hij is al 2 x geopereerd via een andere kliniek maat het blijft erg wisselend idd zolang hij loopt overdag is het redelijk tot goed.. eind dag avond vraag je je soms af wat hij op het werk te zoeken had... maar morgen is er weer een dag en kan het gewoon weer anders zijn ( gaat ok l4 /l5) en kraak been wat op meerder plekken zeer schaars is. En ook hij is pas 36..

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:20

Vraag eens naar een alif operatie. Ik heb na dezelfde verschrikkelijke hernia klachten een metalen tussenwervel gekregen en was van de meeste ongemakken af.

Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:25

Ik ben niet bekend met een hernia maar herken wel je overige klachten en de mentale 'pijn' die je kan voelen van een lichaam dat niet meewerkt.......Het hebben van een paardenhobby is soms dan ook een extra belasting. Maar kan er ook niet zonder.
Toch een berichtje om je een hart onder de riem te steken...ik hoop dat er een oplossing voor je pijn gaat komen!! En tot die tijd; je bent niet alleen meid..zet m op!!

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 22:27

Wat ongelooflijk K dat je zo beperkt bent!
Ik heb in 14 jaar tijd 6 x een hernia gehad op L5-S1 en alle 6 de keren stak hij zowel links als rechts uit. Ik heb 2 operaties gehad en de andere 4 keer ‘gewoon’ gerevalideerd. Beide operaties waren echt hard nodig én beide operaties zijn succesvol geweest. Direct bij het opendoen van mijn ogen voelde ik al zoveel verbetering dat ik moest huilen van opluchting. Het revalideren na die operaties was ook peanuts vergeleken met de pijn die ik van de hernia’s heb gehad.
Mijn rug zal altijd bijzonder kwetsbaar blijven, maar ik kan er nu aardig mee uit de voeten. In al die jaren zijn er twee zaken geweest die echt mijn leven hebben veranderd:
- steunzolen
- een echt goede chiropractor
Daarnaast heb ik een heel scala van de standaard dingen die het leven een beetje comfortabeler voor me maken:
- Aangepaste autostoel
- Sta-bureau, deskbike en kniestoel op al mijn werkplekken (3 locaties)
- Sunshower
- Thumper Pro massage apparaat
- 9 (!) x een nieuw bed/matrassen gekocht, nu aan het sparen voor een Ergosleep bed
- aan de eettafel zit ik altijd in een goede bureaustoel
- Slapen doe ik met heel veel kussens om mijn lijf aan alle kanten te ondersteunen
- Nauwelijks sociaal leven, omdat 3 minuten op de verkeerde stoel al zorgt voor twee dagen platliggen

Hiermee red ik het om 40 uur per week te werken en dat is voor mij echt het belangrijkste. Ik ben officieel voor 60% afgekeurd, maar daar heb ik gelukkig nooit gebruik van gemaakt. Als ik de steunzolen en de chiropractor niet zou hebben, dan zou ik dit niet meer redden.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:12

Ik ben vorige maand geopereerd aan een hernia, ik liep al zeker 1.5 jaar met zenuwpijn in mijn been. Na 1.5 jaar ben ik doorgestuurd naar de neuroloog, die nam me serieus en maakte een CT scan. Hierop gaf hij aan dat een zenuwblokkade een optie was, maar waarschijnlijk niet zou helpen. Enige andere optie was een operatie. Ik heb de zenuwblokkade geprobeerd en dat was welgeteld 2 dagen prettig.

De operatie is nu een maand geleden en tot nu toe jubel ik. Ik voel wel pijn in mijn been, maar niet die helse zenuwpijn. Eerder spierpijn omdat ik hem opeens weer goed neerzet.

Het enige wat ik echt heel rot vind is dat 3 maanden bijna niets mogen. Ik mag zwemmen en fietsen, dus ik zwem nu 3 x per week. En ik pak de fiets zoveel mogelijk. Het zwemmen heeft als voordeel dat ik mijn hele rug train, en ik hoop daarmee de rest van de pijn op te vangen. En 3 x in de week zit ik dus daarna even in het warme bubbelbad en dat is natuurlijk hemels.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 01:45

Echt rot dat je je zo voelt. Logisch ook want van pijn word niemand vrolijker.

Wat betreft bewegen/ evt rijden: Anne Muller.
Die is echt goed met kijken naar bewegen en met ruiters.
En dat zeg ik niet zomaar, want ik ben heel kritisch (en fysio).

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 07:45

Bedankt allemaal voor jullie bijdragen!

Even alles op een rijtje om de meeste van jullie te beantwoorden.

- ik ben van Belgie
- bij ons gaat het precies wel iets vlotter dan bij jullie. Als je kan “bewijzen” dat je al 8 weken met pijn loopt en de osteopaat of kinesist niet geholpen heeft gaan ze je verwijzen naar de pijnkliniek. Die laten je dan een CT scan uitvoeren. Nu heeft mijn huisarts (omdat ik een historie van hernia’s heb) al een CT scan voorgeschreven VOOR ik naar de pijnkliniek moest. Hierdoor kon ik gelijk op intake gesprek en wordt u pijnklachten besproken samen met de uitspraak van de CT scan en wordt dan een “behandelplan” voorgesteld.

- ik heb dan nu al 2 infiltraties gehad. En nu gaan we dus bespreken wat volgt. Nog ene (wat ik verwacht) of meteen wat anders.

- zelf mag ik geen rugoefeningen doen van de behandelende pijnkliniek arts tot vandaag (wordt opnieuw besproken).

- ik heb een standing desk gekregen op het werk, ik wandel relatief veel, maar zelfs hoesten of niezen geeft echt een enorme druk op mijn zenuw.
- ik slaap al jaren met een kussen tussen mijn benen zodat ik niet meer op mn buik lig.
En normaal is mijn matras nog goed maar daar kunnen we nog wel in kijken of dat veranderd moet worden.
Ik heb gewoon houten stoelen thuis dat bij mijn landelijke keuken past. Alleen heb ik op mijn zo een ergonomisch zitkussen.

Terwijl ik dit aan tafel schrijf voel ik de pijn uitstralen tot aan mijn enkel waarbij mijn kuit én onderrug het meest pijn doen. Voelt echt als hete naalden die onophoudelijk prikken. Als ik nu ga rechtstaan komt er een zeer pijnlijke pijnscheut vanuit mn onderrug door mn pil en bovenbeen en dan ebbt dat weg. Wandel ik 10 meter ben ik pijnvrij… zo bizar


- het ergste is dat ik deze pijn niet kan plaatsen weliswaar. Als ik voorheen door mijn rug ging dan wist ik. Oliebol.. nu is het prijs.
Maar deze keer was dit niet zo. Ik zou niet kunnen zeggen wat het was. Het was er gewoon. En het werd erger en erger

Ben benieuwd wat de opvolg consultatie zo meteen aan het licht brengt.


Dank jullie voor de ervaringen en de steun! _/-\o_

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 07:56

Maar wat kun je niet plaatsen? Je hebt gewoon echt de typische uitstralingspijn naar je been.
Voor rugpijn is een operatie niet zinvol, voor zenuwpijn in je been vaak wel. In mijn geval werdt ik wakker uit de narcose zonder zenuwpijn en dat was echt goddelijk.

Waarom wordt er gekeken met een CT en niet met een MRI?

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 08:03

Utixo schreef:
Maar wat kun je niet plaatsen? Je hebt gewoon echt de typische uitstralingspijn naar je been.
Voor rugpijn is een operatie niet zinvol, voor zenuwpijn in je been vaak wel. In mijn geval werdt ik wakker uit de narcose zonder zenuwpijn en dat was echt goddelijk.

Waarom wordt er gekeken met een CT en niet met een MRI?


Het ”plaatsen “ is niet over wat ik heb eerder de manier waarop het gebeurde. Na zoveel jaar en zoveel keren dat mn hernia’s actief waren ging dat gepaard maar enkel zware pijn in de onderrug en wist ik exact “nu” heb ik prijs van het moment dat het gebeurde. Ik wist wat te doen om het te helpen genezen en na enkele weken was ik weer klachten vrij. Deze keer was er geen aanleiding. Ik heb niets “fout” gedaan. Niets zwaar gehoffen, niet gevallen.. het was er gewoon PLOTS… en geheel A-typisch dan ik tot nu toe wist.
Waarbij ik me ook afvraag waarom dit nooit eerder gebeurd is bij een actieve hernia met uitstulping.. waarom nu?



En ivm MRI… dat vraag ik me dus ook echt af en ga ik zo op tafel gooien! Als ik ze vraag “hoe erg is het eigenlijk?” Zeggen ze dat ze het zo niet kunnen zeggen, ook niet tijdens het prikken van de infiltratie waarbij ze de naald letterlijk je lichaam zien ingaan… ma toch doen ze dit alles zonder exact te zien hoe erg de situatie is. Maar een MRI heeft wel een heel lange wachttijd in Belgie. Misschien daarom? Om je vlot te kunnen helpen?
Anyway ..

Ik hoop gewoon dat het zo snel mogelijk weggaat en de dokter zo meteen wat positieve ontwikkelingen gaat beslissen

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:16

In principe is het vaak gewoon sluimerende overbelasting. De zenuw kan al heel lang bij de uitstulping hebben gezeten en pas nu klachten geven. Ik dacht eerst aan een wat vervelend trekje in mijn been, daarna aan een hamstringblessure, toen aan een zweepslag in mijn kuit erbij. Dit mede omdat ik eerst naar de reumatoloog en orthopedie doorgestuurd ben en die zonder verder onderzoek aan konden geven dat er niets aan de hand was behalve flinke spierspanning en een slijmbeursontsteking in mijn been.
Ondertussen was de pijn niet meer te harden, met mijn hypochondrische trekjes ging ik zelfs aan een verstopte ader denken, je maakt jezelf helemaal gek.

Succes dadelijk! Vraag tot je de OK op kan (want dat lijkt me vrij duidelijk) om goede pijnstillers. Ik kreeg Lyrica, bij mij werkte dat goed genoeg, maar dat scheelt ook per persoon. Ik kon in ieder geval redelijk functioneren ermee. En ik sliep er heerlijk op.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 08:49

Dank je wel!
Ik heb tradonal gekregen in tussentijd

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:58

Tramadol slikte ik ook, maar dat deed niets tegen zenuwpijn, dat hielp bij mij vooral bij de rugpijn.

Lyrica is officieel een anti-epileptica, maar laat de zenuwen in je hoofd de pijn vergeten. Ik vond het ook heel maf, ik wist dat de pijn er zat, maar het deed geen pijn.

Enige nadeel was dat ik er ontzettend van ging eten.

Captain

Berichten: 21379
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:37

Je zou ook eens om Tapentadol kunnen vragen. Is ook speciaal tegen zenuwpijn. Ik slik dit nu al 7 jaar tegen de pijn.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:54

Ik wil je even een hart onder de riem steken TS! Ik heb ook veel rugellende en weet hoe zwaar zoiets kan zijn.

Ik hoop dat je een werkende oplossing vind, van pijn wordt niemand gelukkiger.

Body stress release kan misschien tijdelijk ondersteunen, is een lichte en niet intensieve behandeling die er in ieder geval voor kan zorgen dat er minder druk op de zenuwbanen komt te staan.

https://www.bodystressrelease.nl/rug-he ... lposi-hnp/

manonutjuh

Berichten: 3009
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:33

Zit je bilspieren nog steeds vast?
Het doet me denken aan piriformis.

Zitten leidt tot druk op die spier waardoor de zenuw opspeelt en het uitstraalt naar beneden.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 12:18

Hoi allemaal.
Update:

Er wordt geen 3de infiltratie gedaan.
21/3 moet ik naar de neurochirurg en gaan ze inderdaad de piste van een operatie of andere dingen afgaan.

Ik moet op de tradonal blijven en redomex opstarten. En verder is het doei…

Dus weer wachten .

Bedankt voor jullie steun doet écht veel.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Re: Hernia / ischias / zwaarmoedigheid en paardrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 12:54

@utixa. Het is niet tramadol maar tradonal
Ook een soort valium en blokker van de pijnprikkels richting de hersenen