Verstandskies laten trekken hoelang last

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 10:20

Ik hoop op wat positieve ervaringen

Ik heb dinsdag ochtend mijn verstandskies laten trekken. De extractie zelf ging allemaal voorspoedig

Maar nu zijn we op dag 5 en kan ik mijn kaak net genoeg open doen voor een paracetamol. Elke keer slikken doet pijn door een opgezette lymfeklier en mijn oor doet ook gigantisch pijn. Ik ben gisteren bij de tandarts geweest en die gaf aan dat dit normaal was en te koelen en pijnstillers te slikken

Momenteel zit ik op 500mg naproxen elke 8 uur en elke 4 uur een paracetamol. Dan is het uit te houden.

Ik kan maximaal 4 uurtjes slapen voor ik wakker wordt van de pijn. Die is na het slapen extra heftig door het iets platter liggen.

Op internet lees je verschillende dingen, van 5 tot 7 dagen voor de wond genezing tot een maand voor het genezen van de kaak spier.

Wat zijn jullie ervaringen bij dit soort klachten?

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:37

Oh jakkes wat naar!

Bij mij zijn beide kanten ook getrokken, boven en onder steeds tegelijkertijd. De rechterkant had ik langer last van, vooral bij veel bewegen en bij bukken bijvoorbeeld, maar dat werd steeds beter en na iets meer dan een week kon ik alles gewoon doen. Ik had nog wel een tijd last van dat ik soms een koude prikkel in mijn kaak kreeg maar dat houdt na een paar maanden ook op.
Bij de linkerkant deed het na het trekken wel pijn, maar ongeveer even veel als het deed voor het trekken, en toen werd het over de week steeds minder. Beide kanten werden wel getrokken door de kaakchirurg trouwens, mijn kiezen hadden hele lange wortels en een soort weerhaken, plus ze zaten dicht bij een zenuw. Heb je ze door de tandarts laten trekken of door de kaakchirurg?

Ik ken iemand die er een week heel ziek van werd, iemand anders die een week lang een opgezet gezicht had, en ook weer mensen die er bijna geen last van hadden.

Zit er niet iets van eten in het achtergebleven gat, dat dat wat is gaan ontsteken?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:39

Ik heb precies hetzelfde gehad! Ook amper m'n mond open kunnen doen en na een week terug naar de kaakchirurg omdat ik bang was dat er iets niet goed zat. Heb er echt lang last van gehad, voordat ik weer met kracht kon kauwen waren we echt wel 1.5 tot 2 maand verder. Ik denk dat ik heel gespannen in die stoel heb gelegen icm een flink wroetende chirurg. Echt poedersuiker, pijnstillers en heel voorzichtig steeds een beetje meer opendoen en verder hopen dat het snel beter wordt. Beterschap! :knuffel:

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:40

Dit is wel herkenbaar hoor , bij mijn dochter zijn er in 1x 2 getrokken en 1 uitgeboord.
Zij heeft ook zeker een week veel last gehad met dezelfde klachten die jij nu hebt .
Zij had ibuprofen 600 en een spoelmiddel gekregen van de kaakchirurg.
Neem de tijd voor je genezing, het komt echt goed :knuffel:

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:46

Jeetje, ik vind het echt niet herkenbaar.
Last van het wondje ok en een wat beurs gevoel ook ok, maar mijn ervaring is dat het niet meer is dan dat.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 10:59

Het voelt iets geruststellend dat jullie ook zoveel last hebben gehad. Ik hoor in mijn omgeving alleen maar verhalen zoals Goof namelijk.

Hij is door de tandarts getrokken omdat ik super angstig ben. Ik heb dus ook met heel veel spanning in de stoel gelegen, toen ik klaar was trilde mijn hele lichaam.

Ik hoop dat het na een week hier ook voorbij is. Ik kan namelijk ook amper tandenpoetsen %)

Kairos
Berichten: 2713
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:05


TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:15

Los van fysiek herstel is een kaakgewricht ook eentje die ‘gevoelig is voor spanning’. Dus wat jij zegt, je spanning zal misschien niet behulpzaam zijn geweest voor je herstel. Superstoer van je dus!!
Sterkte!

Domi_94

Berichten: 2048
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:36

Inmiddels alle verstandskiezen in 3x laten trekken en dit is voor mij niet herkenbaar.
De meest recente was 3 weken terug, bovenin, geen hechting, enkel een gaasje voor een kwartier/ half uur. Op vrijdag eruit, waarbij het vrijdag en zaterdag een beetje lekte, vanaf de woensdag helemaal geen last meer van gehad.
Ook de keren ervoor (<10 jaar terug) niet zoveel last gehad. Wel een blauwe plek en een bolle wang, maar de ibuprofen en goed spoelen zorgden ervoor dat ik met een dag of 4-5 klachtenvrij was.
Ik wil je veel sterkte en een voorspoedig herstel toewensen en als je nog een keer terug moet voor een andere kies: neem zowel voor, tijdens als na je behandeling de tijd om even wat te ontspannen/ tot rust te komen. (Ik ben ook een stresskip, maar als je het aangeeft, kunnen ze erop inspelen)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:13

Ik vind jouw klachten heftig!

Nu heb ik zelf chronische klachten overgehouden aan het trekken van de verstandskiezen (1 kant, boven en onder) tandarts heeft ze er uit gewroet maar hadden er eigenlijk bij de kaakchirurg uitgemoeten. Kaakbot en holte boven is altijd gevoelig gebleven en ik kreeg een 1.5 een soort chronische voorhoofdsholte ontsteking. De opgezette lymfeklier en oorpijn doen mij eigenlijk denken aan een ontsteking bij jou.

Ik zou anders eens langs de huisarts gaan als je het niet vertrouwd.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 13:24

Ik heb contact gehad met de huisarts en deze gaf aan dat ik naar de tandarts moest

Ik hoop niet dat ik nog een keer moet hoor

BeFunny

Berichten: 10540
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:26

Ik had bij mijn ene verstandskies nauwelijks last beetje blauw. De andere kant heeft echt twee weken geduurd. En was mijn hele wang dik en zelf onder mijn oog en mijn kin was ook blauw, leek wel of mijn gezicht als boksbal was gebruikt. Dat hield ook echt langer dan een week aan dus durfde me niet buiten te vertonen.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:56

Bij mijn verstandkies heeft het 3 dagen geduurd. Maar nu 2 jaar later chronisch last van de plek waar hij getrokken is en de kies ervoor. Tandvlees blijft jeuken/pijn doen en achterkant kies ervoor voelt scherp. Mijn tong gaat continue nu in dat gat vanwege de jeuk. Tandarts zegt niks meer te kunnen doen en dat ik er maar mee moet leven. Had ik dit geweten had ik misschien wel een implantaat gewild!
Zou zeker even tandarts bellen hoe of wat. Zoveel pijn is ook niet oke lijkt me

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:28

Ik heb ze 29 januari laten trekken en ook 2 weken last gehad. 2 weken lang pijnstillers moeten nemen en kon geen kwaad zei de kaakchirurg in het zkh en onze tandarts. 3e week voelde ik met name nog wat met hardlopen, maar verder niet meer. En nu gelukkig geen last meer.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:52

Voor mij totaal onherkenbaar! De eerste dag licht opgezet en een licht beurs gevoel en dat was het!

Het duurt wel lang voordat het gat helemaal dicht is,maar goed, daar heb ik verder ook geen last van.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:00

Het is mij heel erg mee gevallen. Terwijl ze aan een kant echt flink tekeer zijn gegaan (m'n kies groeide horizontaal en ze kregen de wortel er niet uit. Dus er moest ook nog wat bot weggevijld worden). Ik heb 3 dagen de medicatie van de tandarts gebruikt en daarna zo nodig paracetamol. Maar na 5 dagen totaal deed het al geen pijn meer. Hooguit even wat prikkend gevoel tijdens het eten.

Zit er geen vuil in de wond?

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:08

Voor mij ook niet herkenbaar, met een paar dagen goede pijnstillers was het klaar.
Ik vind het wel heftig klinken bij jou. Als de pijn nog erger wordt, of als je koorts krijgt, gelijk weer contact met je huisarts opnemen.

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:09

Bij mij duurde het 2 weken. Het trekken/uitboren kostte wel wat meer tijd, maar toch echt wel 2 weken behoorlijk pijn gehad.
Was heel blij toen het eindelijk beter werd, en de pijn en de zwelling geleidelijk wegtrokken.

Charlotte446

Berichten: 641
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:13

Bij mij ging de eerste kant ontzettend makkelijk. Niks dik geworden of pijn.

Tweede kant was het trekken + snijden die keer ook niet pijnlijk. Alleen moest de kaakchirurg zo hard trekken en daarbij leunde hij een soort van op mijn nek. Ik kon de volgende dag mijn nek niet draaien en kaak zat helemaal vast. Bij de fysio geweest voor wat oefeningen en het was gelijk opgelost. Volgens mij was het een ontwrichte kaak.

Nienketje17
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Onder Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:38

Amber_anne schreef:
Ik hoop op wat positieve ervaringen

Ik heb dinsdag ochtend mijn verstandskies laten trekken. De extractie zelf ging allemaal voorspoedig

Maar nu zijn we op dag 5 en kan ik mijn kaak net genoeg open doen voor een paracetamol. Elke keer slikken doet pijn door een opgezette lymfeklier en mijn oor doet ook gigantisch pijn. Ik ben gisteren bij de tandarts geweest en die gaf aan dat dit normaal was en te koelen en pijnstillers te slikken

Momenteel zit ik op 500mg naproxen elke 8 uur en elke 4 uur een paracetamol. Dan is het uit te houden.

Ik kan maximaal 4 uurtjes slapen voor ik wakker wordt van de pijn. Die is na het slapen extra heftig door het iets platter liggen.

Op internet lees je verschillende dingen, van 5 tot 7 dagen voor de wond genezing tot een maand voor het genezen van de kaak spier.

Wat zijn jullie ervaringen bij dit soort klachten?


Hoi, wat vervelend zeg! Allereerst ik ben tandartsassistente van beroep, dus hopelijk kan ik je een beetje geruststellen. Het is helaas soms zo dat na verwijdering van verstandskiezen de genezing langer kan duren. Dit heeft te maken met verschillende factoren, zoals hoe makkelijk ging de extractie, hoe is je wondgenezing. De opgezette lymfeklier staat hier los van denk ik. Koelen heeft weinig zin meer na 5 dagen, het kan hooguit wat verlichting geven tegen de pijn maar niet meer voor eventuele zwelling. Pak je 1 paracetamol of 2? Je mag 4x per dag 2 tabletten van elk 500mg innemen, dus 1000mg per keer. Dit kan misschien ook nog helpen. Verder kan het zijn dat de weefsels eromheen zoals de spieren wat "spierpijn" hebben. Dit kan ook echt wel wat langer duren. Zolang je geen zwelling krijgt, of kloppende pijn is er weinig aan te doen helaas. Wat je vooral niet moet gaan doen, is gaan spoelen met allerlei middeltjes. Dit helpt de genezing niet. Alleen op voorschrift tandarts kun je op een bepaalde manier spoelen, maar daar moet dan een indicatie voor zijn.

Wel heel stoer van je, dat je ondanks je angst, de behandeling aangegaan bent! Het kan zomaar zijn dat je daardoor alles onbewust flink aangespannen hebt, dus daar moet je ook van bijkomen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 15:47

De kaak fysio is nog wel een goede om te onthouden. Dan wil ik wel dat de wond eerst is genezen (en hopelijk doet mijn kaak dan ook minder pijn :o )

Het advies van koelen komt direct bij de tandarts vandaan. Die gaf ook dat de lymfeklier erbij hoorde.

Ik pak momenteel 1 paracetamol per 4 uur en dan in combinatie met 1 naproxen 500mg (voorschrift). Meer paracetamol zorgt er voor dat ik heel wazig wordt in combinatie met de andere medicijnen

Ik spoel momenteel 2 keer per dag met perio aid

Het ironische is dat ik zelf ook tandarts assistente ben geweest maar als je het zelf hebt is het toch anders :+

Nienketje17
Berichten: 294
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: Onder Eindhoven

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:33

Ik weet wat je meemaakt, alleen heb ik dan kiespijn gehad en dat werd een wrotelkanaalbehandeling. Als je dan zelf patiënt bent inzet toch anders ja.

Wanneer ben je begonnen met spoelen?

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:41

De last erna ligt er vooral ook aan hoe je verstandskiezen lagen. Mijne groeide horizontaal en lagen vrij diep onder mijn tandvlees, dus dat was erg veel gewroet en daarmee ook een lang en vervelend herstel.
Ik heb zeker 5 dagen tot een week met een enorme kaak rondgelopen en een mond die amper open kon. Ook met uitstraling van pijn naar mijn oor en gezicht. Na 1,5 weken ging het beter, na 2 weken was het ongemak zo goed als over.

Melia
Berichten: 9846
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re: Verstandskies laten trekken hoelang last

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 23:56

Bijzonder wel alle verschillende meningen. Na 6 dagen bij de arts geweest in het ziekenhuis en die zei dat ik direct moest stoppen met period aid (i.v.m. gele tanden).

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 00:04

Ik heb twee hele slechte ervaringen gehad. Tot een ziekenhuis opname aan toe. Maar ik weet niet of je dat wil lezen dus ik ben maar niet uitgewijd. :+