Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:22

Hoeveel gram eiwit is je voorgeschreven Mi-Amore?

1200Kcal zou ik opdelen in
ontbijt 300
Lunch 300
tussendoor 100
Avond 500 kcal

Waarbij afhankelijk van de hoveelheid eiwit je eigenlijk elke maaltijd echt flink wat eiwit moet eten.

Dus ontbijt iets van 200gram Magere kwark /Skyr. met een fruitsoort die je wel mag hebben.
Lunch Volkoren brood met ei of magere vleeswaren of huttenkase( of combinatie) en lekker wat aan groeten komkommer/ tomaatjes etc

En avondeten, volkoren rijst/pasta met een saus zelfgemaakt van veel groente en vlees/ vleesvervanger en of peulvruchten( denk aan linzensoep bv)

Je tussendoortje moet dan idd iets van magere zuivel zijn of een eiwit shake.

Daar komt je een eind mee.

En uiteraard alleen koffie/thee ( zonder suiker) en water drinken.


Hopelijk krijg je de mogelijkheid weer om echt fanatiek te sporten want dat verhoogt je energie behoefte ( ook op de langere termijn)

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:19

@Eleeke: zoveel mogelijk eiwitten :) voor mij is ontbijt en avond het belangrijkste, ‘s middags is het vaak verse soep en daar mag ik aardig wat van!

Na 4,5 jaar revalidatie gaat mijn knie alleen maar achteruit dus ik mag er gewoon niet meer op hopen. Lopen mag niet, krachttraining ook niet (ook al 5 rugwervels gebroken).

Ik mag wel wandelen en elektrisch fietsen :’)
Zwemmen ook, maar als je mij moordlustig wil, moet je mij naar een zwembad sturen.

Ik sta elke dag 30 tot 60min op de loopband aan 5,5km/h, elke dag met de fiets naar het werk (met zo vaak mogelijk ondersteuning af) en elke dag een uur mest scheppen + hooinetten zeulen:

Dat vinden ze in het ziekenhuis ruim voldoende.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 18:29

Mi_amore ik bedoelde ook zeker niet dat je te weinig beweegt. Het is alleen zo makkelijk als je fanatiek kan sporten, in combinatie met eten.

Wat ontzettend balen dat je deze fysieke ellende hebt en dan ook nog dat het lastig is om af te vallen. Die combinatie maakt het niet makkelijker.


Ik heb een opleiding sportvoeding gedaan ( omdat mijn zoon topsporter is en ik zelf 12 uur per week sport) . Dat doe ik voor mijn plezier. Ik heb gewoon een fulltime baan. Maar mijn hoofd bestaat uit sport sport sport, vandaar de focus.

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 19:06

Nee meer is ook al moeilijk, mijn knie kan namelijk éigenlijk deze beweging ook niet aan, maar je moet iets he :( Mijn ligamenten zijn flink beschadigd dus mijn knie vult zich continu met vocht en ontstekingen.

En toch weiger ik op te geven :’)

Hopelijk gaat het gewicht er nu wel af zodat er minder druk op de knie komt. Dat is het doel namelijk.

Minder druk op de knie zodat het restant kraakbeen nog even mee kan en er een betaalbare brace gemaakt kan worden.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:43

Mi amore, succes! Hier ook een gammele knie (al is die niet zo erg als die van jou) die mede reden is om af te vallen. Bedacht me dat ik wel zeker tot m’n 75e goed mobiel wil blijven, dus dan moet ik nu wel ingrijpen.

Ben de eerste kilo kwijt *\o/*
M’n bananen brood is een hit, moet zo naar klanten en ontbijt pas later dus neem wat mee en kan ik nog even snel daar in de auto wat naar binnen gooien.
Op nog veel meer kilo’s :D

CupCakes_

Berichten: 3323
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:53

Ik moet ook eens dat bananenbrood gaan proberen. Schijnt enorm te vullen ook?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 08:58

Mijn manier van afvallen is trouwens ook kcal tellen, ik wil maximaal 1500 eten op een dag (en sport daarbij dus helemaal niet).

Wat ik dan dus doe is 's ochtends wel een glas drinken pakken, voordat ik vertrek, of dat nu om 5 of om 7u is, maar mijn ontbijt stel ik uit tot 10u, ik heb daarvoor namelijk geen honger, en houd het zo prima vol tot aan de lunch, maar zou ik wel al om half 6 ontbijten dan duurt het voor mij veel te lang tot het lunchtijd is en krijg ik wel echt honger. Ik heb het idee dat als ik wacht met ontbijten ik de spijsvertering nog op slaapstand houd (je word na 5 uur slaap immers ook niet wakker omdat je honger hebt). Dat scheelt dan een tussendoortje moeten nemen. Wat ik om 10u dan ontbijt is 300ml magere yoghurt met 20gr cruesli dat is dan totaal 170 kcal.

Nog een tip die mij heel erg helpt om voldoende te drinken: Slimpie ranja! Bevat eigenlijk geen kcal, en geeft toch smaak aan mijn water waardoor ik wel drink. Puur water vind ik niet lekker en dan kom ik niet aan voldoende drinken op een dag. Thee/koffie lust ik niet.

Verder kijk ik niet naar de voedingswaarde, ik eet alles wat ik normaal zou willen eten alleen dan dus aangepaste hoeveelheden, en sommige dingen (vooral koek en snoep) kan ik nu makkelijker vanaf blijven omdat ik dan ook die kcal niet wil invoeren.

Ik heb hiermee totaal geen honger en ben er dus al 10kg mee afgevallen.

Malenka

Berichten: 7564
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:31

Wat goed Anouk! Dat is dus heel goed haalbaar voor jou op deze manier.

Dat is denk ik echt het belangrijkste aspect. Een manier vinden die bij jouw levenswijze past.

Ik heb geen/amper honger en dorst. Dus ik moet echt heel bewust eten en drinken aan andere activiteiten plakken want anders vergeet ik het. En dan eet ik dus heel laat op de dag opeens veel. En dat zorgt er blijkbaar voor dat mijn lichaam juist elk beetje eten dat binnenkomt opslaat.

Op advies van de diëtist ben ik nu dus juist eerst nog meer vezels aan het toevoegen. De s bij alles dat ik wil eten bedenk ik nu hoe ik kan zorgen dat er meer vezels in zitten. Binnenkort gaan we aan de slag met eiwit. Maar ik denk dat die stiekem ook al omhoog zijn gegaan doordat ik weer meer peulvruchten en noten ben kwam gebruiken.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:41

Zet 'm op @Mi_Amore. Je hebt flink wat obstakels waar je rekening mee moet houden, maar ook voor jou is er vast een manier te vinden om het voor elkaar te krijgen. Alhoewel het misschien even meer zoeken is dan bij anderen :j

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:44

Zouden degene die wel echt naar koolhydraten/vetten/suikers/eiwitten kijken eens willen uitleggen hoe ze dit dan berekenen? Wat is dan 'veel' of 'meer' eiwitten? En wat houd dan koolhydraat arm in? Daar ben ik wel eens benieuwd naar :)



Het is inderdaad zoeken naar de manier die bij jou past! Ik zou later ook nog de hulp van een diëtiste willen inschakelen, of op het moment dat ik mijn gewicht bereikt heb en dan wil ik graag hulp met hoe blijf ik daar op een gezonde manier. Of op het moment dat wij onze kinderwens in vervulling willen laten gaan wil ik natuurlijk wel ook gezond voor het kindje eten dus daar begeleiding bij zou dan wel welkom zijn.

Ik heb verder geen idee eigenlijk op wat voor een manier een diëtist werkt?

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 09:50

Ik heb ook geen ervaring met een diëtist. Dus ik kan je daarin geen tips geven.

Ik kijk verder ook niet heel bewust naar koolhydraten/vetten/eiwitten.
Probeer gewoon zoveel mogelijk in balans te eten en gezonde keuzes te maken.
Daarmee komen mijn macro's vaak op goede waardes uit. Niks overmatigs.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 09:58

In de Eetmeter van het Voedingscentrum kan je zien of je eten genoeg eiwitten/koolhydraten/vetten bevat. Zij werken wel met de schijf van vijf. Dus als je khd arm eet zullen ze aangeven dat je daar te weinig van binnen krijgt.
Eiwitten splitsen ze niet in dierlijk en plantaardig, terwijl dierlijke eiwitten makkelijker voor spieropbouw worden benut. Het kan ook plantaardig maar dan heb je dus wel meer eiwitten nodig.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 10:28

Anouk_H schreef:
Zouden degene die wel echt naar koolhydraten/vetten/suikers/eiwitten kijken eens willen uitleggen hoe ze dit dan berekenen? Wat is dan 'veel' of 'meer' eiwitten? En wat houd dan koolhydraat arm in? Daar ben ik wel eens benieuwd naar :)


Je hebt minimaal 20% vet nodig.( denk aan in vet oplosbare vitamines) -echt niet meer dan 40%
en 35% koolhydraten. ( energie + en je hersenen kunnen alleen functioneren op koolhydraten).
Voor Eiwit ga je uit van ongeveer 1 gram per kg lichaamsgewicht. Dus als je 70 kilo weeg heb je 70gram eiwit nodig per dag.
Behalve als je een echt fanatiek sporter bent of vegetarisch/veganistisch, dan moet je eiwit omhoog ( of door een medische oorzaak uiteraard).
( ik sport 12 uur per week en eet vegetarich dus ik zit op 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht)

Ik ben niet zo voor Koolhydraatarm eten, omdat het vaak ontzettend veel effect heeft op sport, en juist sport en fit zijn je helpt om lekker in je vel te zitten en gezond te voelen
Koolhydraten zijn DE Brandstof voor alles dat zwaarder is dan flink doorwandelen.

Dit zijn uiteraard de getallen voor gezonde mensen.


Stel je weeg 80kg en mag 1500kcal per dag om af te vallen ( dit is een voobeeld , hoeveelheid kcal is persoonlijk)

Dan neem je 80 gram eiwit = 320kcal
25% van je eten is vet = 42 gram vet per dag = 375kcal
Dan houdt je 805 kcal over voor koolhydraten en dat is 201 gram koolhydraten.

Samen 1500 Kcal. En dat is evenwichtig , met ruimte voor wat meer vet en dan wat minder koolhydraten en als je sport wat meer eiwitten en dus ook dan wat minder koolhydraten.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 12:40

Ik heb een tijdje bij een PT gesport en daar hield ik aan 30% eiwit, 30% khd, 40% vet. Dus dat kom bij zeg maar 2000 kcal (dat had ik toen) neer op 600 kcal aan eiwit, 600 aan khd en 800 aan vet.

Eiwit en khd is 4 kcal per gram, vet is 9 kcal per gram dus kwam uit op 150 gram eiwit, 150 gram khd en +/- 90 gram vet. Dat werkte voor mij in combinatie met het sporten heel goed.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 13:22

Probeer ook wat minder koolhydraten te eten. Maar dan gaan vooral de eiwitten omhoog. Gezonde vetten vind ik zo moeilijk!

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:32

Met lipoedeem is helaas koolhydraat arm het enige wat iets doet. Ben nu idd ook aan het worstelen met vetten en eiwitten, maar elke dag ontdek ik een andere optie en komt het steeds beter uit. Heb eigenlijk ook bijna geen honger gevoel meer :D

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:44

Ik ben vorige week bij de praktijk ondersteuner geweest die de GLI doet en die gaf zoals ik al dacht aan dat het zeer waarschijnlijk geen optie voor mij is. Ze ging zich nog even verdiepen want ze gaf aan mij wel graag te willen helpen. Ze vroeg of genetisch iets niet uitgesloten is en dat is niet zo maar zette mij wel aan het denken.

Ik heb iets gelezen over een gendieet en dan doen ze doormiddel van bloedonderzoek een op je genen aangepast dieet. Ik ben er alleen nog niet over uit of het echt wat is of een verdienmodel is net als afval supplementen :o
Vond het wel logisch klinken, kijken waar je lichaam goed en slecht op reageert en daarop aanpassen. De prijzen variëren tussen de 200 en 375, waarvan de 1 heel uitgebreid is en de ander minder. Vind het aardig aan de prijs, zeker met de gedachte dat ik mijn eigen risico al moet betalen, zelf een mri wil laten doen en paardlief moet zadelmak gemaakt worden... daarnaast zijn ze hier alle 3 gevoelig voor de dierenarts en hebben het liefst iedere maand een rekening lijkt wel dus moet er nog even over nadenken.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:03

Eleeke schreef:
Anouk_H schreef:
Zouden degene die wel echt naar koolhydraten/vetten/suikers/eiwitten kijken eens willen uitleggen hoe ze dit dan berekenen? Wat is dan 'veel' of 'meer' eiwitten? En wat houd dan koolhydraat arm in? Daar ben ik wel eens benieuwd naar :)


Je hebt minimaal 20% vet nodig.( denk aan in vet oplosbare vitamines) -echt niet meer dan 40%
en 35% koolhydraten. ( energie + en je hersenen kunnen alleen functioneren op koolhydraten).
Voor Eiwit ga je uit van ongeveer 1 gram per kg lichaamsgewicht. Dus als je 70 kilo weeg heb je 70gram eiwit nodig per dag.
Behalve als je een echt fanatiek sporter bent of vegetarisch/veganistisch, dan moet je eiwit omhoog ( of door een medische oorzaak uiteraard).
( ik sport 12 uur per week en eet vegetarich dus ik zit op 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht)

Ik ben niet zo voor Koolhydraatarm eten, omdat het vaak ontzettend veel effect heeft op sport, en juist sport en fit zijn je helpt om lekker in je vel te zitten en gezond te voelen
Koolhydraten zijn DE Brandstof voor alles dat zwaarder is dan flink doorwandelen.

Dit zijn uiteraard de getallen voor gezonde mensen.


Stel je weeg 80kg en mag 1500kcal per dag om af te vallen ( dit is een voobeeld , hoeveelheid kcal is persoonlijk)

Dan neem je 80 gram eiwit = 320kcal
25% van je eten is vet = 42 gram vet per dag = 375kcal
Dan houdt je 805 kcal over voor koolhydraten en dat is 201 gram koolhydraten.

Samen 1500 Kcal. En dat is evenwichtig , met ruimte voor wat meer vet en dan wat minder koolhydraten en als je sport wat meer eiwitten en dus ook dan wat minder koolhydraten.


Bedankt voor de heldere uitleg!

McGregor
Berichten: 234
Geregistreerd: 30-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:49

Kijk ook eens naar pompoenpitten over de kwark voor extra eiwitten. Alle beetjes helpen! En verder, maar dat weet je vast al, verschilt de eiwitwaarde in kwark ook nog wel eens per merk. Daar is vaak nog best wat winst te behalen. Succes!

Mi_Amore schreef:
@Eleeke: zoveel mogelijk eiwitten :) voor mij is ontbijt en avond het belangrijkste, ‘s middags is het vaak verse soep en daar mag ik aardig wat van!

Na 4,5 jaar revalidatie gaat mijn knie alleen maar achteruit dus ik mag er gewoon niet meer op hopen. Lopen mag niet, krachttraining ook niet (ook al 5 rugwervels gebroken).

Ik mag wel wandelen en elektrisch fietsen :’)
Zwemmen ook, maar als je mij moordlustig wil, moet je mij naar een zwembad sturen.

Ik sta elke dag 30 tot 60min op de loopband aan 5,5km/h, elke dag met de fiets naar het werk (met zo vaak mogelijk ondersteuning af) en elke dag een uur mest scheppen + hooinetten zeulen:

Dat vinden ze in het ziekenhuis ruim voldoende.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:13

Ik ben nu 6 dagen aan mijn pillen bezig. Op een heel klein beetje hoofdpijn op de eerste 3 dagen na, geen bijwerkingen!

Mijn suikerspiegel schommelt nog wel wat, maar mijn trek in eten is veel minder! Ik eet nu omdat het moet, niet omdat ik perse honger heb :D

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:17

Klinkt goed Tallie, ik (vr)at vooral omdat ik een ik gefrustreerd ben over werk of andere zaken en dan zo'n hol gevoel had. Niet dat welke vorm van eten dat holle gevoel dan vulde...

Ik schreef eerder dat ik al 2 kg vocht vasthield afgelopen maan(d), daar kwam er vorige week nog 1 bij. Dat waren er dus al 3. Erg frustrerend als je verder wel netjes eet, niet snaait etc.

Afgelopen weekend gingen die 3 er ineens af.... En vanochtend klapte ie nog een kg onderuit. Yesss. 1 down (for the moment) many to go....

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:17

McGregor schreef:
Kijk ook eens naar pompoenpitten over de kwark voor extra eiwitten. Alle beetjes helpen! En verder, maar dat weet je vast al, verschilt de eiwitwaarde in kwark ook nog wel eens per merk. Daar is vaak nog best wat winst te behalen. Succes!


Ik eet de hipro heel graag, zitten veel eiwitjes in.
Ik bestelde bij pit&pit zonnebloempitjes, suuuuperlekker :D

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:20

Oh ja, ben wat dat betreft ook groot-afnemer bij P&P: zonnebloempitten, chia, lijnzaad, hennepzaad.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 13:46

Rocamor schreef:
Klinkt goed Tallie, ik (vr)at vooral omdat ik een ik gefrustreerd ben over werk of andere zaken en dan zo'n hol gevoel had. Niet dat welke vorm van eten dat holle gevoel dan vulde...

Ik schreef eerder dat ik al 2 kg vocht vasthield afgelopen maan(d), daar kwam er vorige week nog 1 bij. Dat waren er dus al 3. Erg frustrerend als je verder wel netjes eet, niet snaait etc.

Afgelopen weekend gingen die 3 er ineens af.... En vanochtend klapte ie nog een kg onderuit. Yesss. 1 down (for the moment) many to go....


Lekker bezig!! Eentje extra eraf! Hoppa!

Ik weeg mezelf alleen bij de huisarts of dieëtiste. Dus tussendoor geen meet momenten.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 14:09

Kun je ook niet teleurgesteld worden door de weegschaal @Tallie ;)
Want dat doet zo'n ding soms toch echt wel...

Lekker bezig @Rocamor *\o/* De aanhouder wint he..