Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:11

Misschien later (avond)eten?

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:22

Wat is je avondeten? Voel je je hongerig?

Zoete drang (ik maak mijzelf daar ook schuldig aan) is namelijk niet iets wat 'noodzakelijk' is voor het lijf. Kortweg: je tong heeft lekkere trek. Heb je geen honger maar lekkere trek? Neem dan een glas water (evt met suikervrije ranja voor de zoete smaak) of neem een stuk fruit. Heb je na het avondeten honger? Kijk dan naar wat je hebt gegeten. Heb je bijvoorbeeld voldoende eiwitten binnengekregen?

En de gouwe ouwe: wat je niet in huis hebt, kun je ook niet eten!

/meelezer-die-momenteel-ook-weer-aan-de-bak-zou-moeten-duikt-onder-steen-want-nog-steeds-3kg-te-gaan :+

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:28

Haha Winged, hier ook weer de verkeerde kant op. Na de +1.5 van gisteren, nu weer +0.7 er extra bij.

Knap irri.

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 15:33

Rocamor schreef:
Haha Winged, hier ook weer de verkeerde kant op. Na de +1.5 van gisteren, nu weer +0.7 er extra bij.

Knap irri.

Haha precies! Ik ben van de week weer begonnen in mijn oude sport... 3 jaar niet getraind. Nou, ik merk die 5 extra kilo's wel qua gesleep. Kan helaas niet alles gooien op 'ik ben uit conditie'. En dan gaat het maar om een 5tal kilo's. Ambieer niet om er nog meer extra kilo's bij op te gooien eigenlijk :+

Eleeke

Berichten: 2046
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:01

Je redt het dus niet met 1350 en dat is ook weinig dus kan me er iets bij voorstellen.

Zou het voor jou werken om bijvoorbeeld je eten op te schuiven, dus later ontbijten/ lunchen en avond eten?
Of in meerdere porties verdelen dus lunch en avond eten wat kleiner en dan overhouden om s' avonds nog wat te nemen.
Een eiwitshake / eiwit pudding is zoet en vult ook best goed , kan ook een idee zijn en is vaak maar 100kcal.

Bijna niemand heeft het "doorzettingvermogen" om dat gevoel dag in dat uit te weerstaan, logisch dat het mis gaat.

Oplossing wat mij betreft niet zoeken in : glas water, neem maar komkommer. Dat haalt dat gevoel helemaal niet weg.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:13

1350 is inderdaad erg weinig, dan is het niet zo gek dat je eetbuien krijgt. Wat kan helpen is om in te zetten op volume met eten. Dus extra groenten, salades etc. Bij iedere maaltijd. Dat zorgt ervoor dat je langer vol blijft en dus ook meer (in volume) kan eten zonder teveel kcal te eten. Verder inderdaad later avondeten als dat kan of nog een bakje 0% vet yoghurt nemen met bessen.

CupCakes_

Berichten: 3347
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:14

Je zou kunnen kijken als het zoete aandrang is dat je iets van koekjes met een laag aantal kcal in huis haalt.

Wat ik zelf eigenlijk doe is kwark eten. Vaak rond 20/21 krijg ik soms nog trek omdat ik dan nog niet alle kcal binnen heb gehad. Door kwark te eten met flavor poeder, gepofte speld dan ben ik eigenlijk al voldaan. En dat hoeft dan zeker geen 200 gram te zijn, soms is voor mij 100 gram dan al genoeg. + Je krijgt extra eiwitten binnen.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:25

In mijn geval is drang om te eten soms ook psychisch en iets wat er in zit. Dus ik doe het gewoon niet en dan stopt het op een gegeven moment ook dat je die drang hebt. Vooral met zoete dingen.

Edit, soort verslaving zeg maar

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 16:26

Suiker is enorm verslavend en het is echt even afkicken als je er net mee stopt.
Als je ‘s avonds nog gaat sporten of “gewoon naar de paarden” gaat dan verbrandt je best veel suikers en kan het zijn dat je bloedsuiker daarna wat laag is.
Dan krijg je inderdaad zoettrek. Wat kan helpen is in je avondmaaltijd trage koolhydraten te verwerken, (volkoren producten)zodat die suikers langzaam worden afgegeven aan je bloed. Dan dipt je suiker niet zo op de activiteit.
Na de activiteit nog een stuk fruit inplannen is ook goed tegen de suikerdip, wel het hele fruit met alle vezels, geen sapje.

Pas op met zoetstoffen, die houden je lichaam voor de gek, je proeft zoet, je lijf denkt dat er suiker aan komt dus verhoogt de insuline afgifte om de suikers te verwerken. Er komt geen suiker dus verwerkt de insuline je normale suikerspiegel waardoor je nog verder zakt in je suiker de dus nog meer zoet trek krijgt.

Helemaal de zoetstof schrappen hoeft niet, bijv een glas zero bij een maaltijd of zoetstof een een melk dessert kan prima omdat er dan nog genoeg suikers zijn waar je insuline mee aan de slag kan.

oji

Berichten: 4269
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 17:20

tiwi1969 schreef:
Pas op met zoetstoffen, die houden je lichaam voor de gek, je proeft zoet, je lijf denkt dat er suiker aan komt dus verhoogt de insuline afgifte om de suikers te verwerken. Er komt geen suiker dus verwerkt de insuline je normale suikerspiegel waardoor je nog verder zakt in je suiker de dus nog meer zoet trek krijgt.

Dit is echt een fabel. Dan zouden zoetstoffen nl levensgevaarlijk zijn en mensen hiervan in coma kunnen raken of zelfs dood gaan.
Je insuline afgifte wordt bepaald door je bloedsuikerspiegel en calorievrije zoetstoffen verhogen je bloedsuikerspiegel vrijwel niet.

Daarom zijn producten zoals cola-zero of "zoetigheid" die zoet is van erythritol juist prima om je graving voor zoetigheid te stillen.

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:36

Dank jullie wel!! Ik heb helemaal nog niet gedacht aan afkicken van suikers maar als ik er over nadenk is dat denk ik toch het grootste probleem. Als ik nl op zo'n moment gewoon wat fruit met kwark eet (dat doe ik dan meestal) dan gaat die drang nog steeds niet over. Idd een beetje een 'verslaving'gevoel.

Het wat later eten vind ik ook het proberen waard.
Dank voor jullie tips!! Ik ga even wat meer info zoeken over het 'afkicken' van suikers.

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:38

En je naam helpt ook niet mee _O-

Koekie73Jarig

Berichten: 2674
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:43

MarjanB schreef:
En je naam helpt ook niet mee _O-


LOL die naam heb ik niet voor niets gekozen :D :D

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:56

Eleeke schreef:
Je redt het dus niet met 1350 en dat is ook weinig dus kan me er iets bij voorstellen.

Zou het voor jou werken om bijvoorbeeld je eten op te schuiven, dus later ontbijten/ lunchen en avond eten?
Of in meerdere porties verdelen dus lunch en avond eten wat kleiner en dan overhouden om s' avonds nog wat te nemen.
Een eiwitshake / eiwit pudding is zoet en vult ook best goed , kan ook een idee zijn en is vaak maar 100kcal.

Bijna niemand heeft het "doorzettingvermogen" om dat gevoel dag in dat uit te weerstaan, logisch dat het mis gaat.

Oplossing wat mij betreft niet zoeken in : glas water, neem maar komkommer. Dat haalt dat gevoel helemaal niet weg.


Met een niet werkende schildklier(de naam zegt het al klier :o ) is 1350 wel echt een realiteit.. zelfs als je medicatie goed ingesteld staat is het hangen en wurgen zeker in de overgang gaat alles alleen maar moeilijker worden.

Koekkie73, misschien een bakje kwark/yoghurt met flavour drops of in die richting iets. Misschien ook nog eens bij een vrouwenkliniek je hormoon huishouding goed laten doormeten in het bloed. Er is veel mogelijk bij dat soort klinieken en klachten. Heeft mij helaas niet geholpen maar ze heeft netjes aangegeven dat mijn 'case' te ingewikkeld is, mijn manager is overigens echt mega goed geholpen en onwijs veel gewicht verloren.

Hier nog steeds stabiel, ondanks paas. Stabiel is hier alleen al een goed teken. Ook betere pijn medicatie gekregen dus hoop meer te kunnen bewegen :)

VogeltjeM

Berichten: 3755
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:45

Koekie73 schreef:
Hallo allemaal, mag ik jullie wat vragen?

Ik moet 20 kg afvallen. Heb een te hoge bloeddruk en een niet werkende schildklier (Thyrax) Ik gebruik best wat medicatie oa ook maandelijkse injecties tegen migraine. Dit en het feit dat ik in de overgang kwam (ben 51 jr) heeft niet geholpen om een gezond gewicht te behouden.

Nu mag ik 1350 kcal eten op een dag. Dat lukt prima, overdag werk ik, ‘s avonds vaak naar stal. Maar dan…. ‘s avonds rond 21u / 22u krijg ik enorme drang naar zoete dingen. Ik probeer niets te pakken maar het lukt me tot nu niet. En dan is de rem er af en eet ik alsnog teveel |(

Ik beweeg al veel meer en hopelijk mag ik binnenkort weer sporten. Maar hebben jullie tips? Wat doen jullie in zo’n geval? Eet je dan nog iets gezonds en voldoet dat dan? Of juist niet en zoek je afleiding. Ik heb tot nu toe nog niet iets gevonden dat lukt. Hopelijk hebben jullie een handige tip?


Ik zou erop richten je bloedsuikerspiegel zoveel mogelijk te stabiliseren. Veel trek in zoet is meestal een teken dat deze niet stabiel is. Ik vind dit boek echt een mega-aanrader:


https://www.bol.com/nl/nl/p/glucose-rev ... a6EALw_wcB

VogeltjeM

Berichten: 3755
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:46

Ik zit zelf echt niet in een goede flow qua afvallen. Ik blijf prima stabiel, maar mijn lijf wil die laatste kilo's echt niet meer kwijt. |o

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:53

Ja die laatste kilo’s zijn vaak echt drama :knuffel:

Ik ging net voor het eerst eiwit pannenkoeken proberen. Nou ik krijg het niet op, het zijn net bakstenen die je op je maag krijgt _O-

Was wel mooi gelukt (met blauwe bessen)
Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:44

Ooh ziet er heerlijk uit! Wat is je recept?

Ik startte 21/3 met 97,4kg.
Vanochtend 92,6kg.
Dieet van 1200kcal gaat prima.
Lichaam begint te wennen…

Ik stond VOL met uitslag in mijn gezicht in het begin, dat is gelukkig weggetrokken.
Ik heb honger, maar aanvaardbare honger.

Het meeste zal vocht zijn, ik verwacht dat het nu minder snel zal dalen.

Nog 5 maand te gaan en 13kg te gaan :’)

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:52

Heb de kant en klare protein pancake mix van my protein gebruikt. Ik denk dat het het lekkerste is met een hartige vulling in plaats van m’n blauwe bessen :+

Dus volgende keer iets proberen met rookvlees en champignons oid _O-

MerleSimone

Berichten: 5730
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 14:49

Hoi allemaal, mag ik hier mee komen kletsen? Ik lees sporadisch al wel eens mee, maar nu is ook voor mij de tijd gekomen dat ik weer op mijn gewicht kan/moet gaan letten. Ik ben 4,5 week geleden bevallen van mijn tweede kindje en gisteren 1 van mijn ruimste broeken gepast: dat ging niet. Ik ben niet van plan om heel veel nieuwe kleding aan te schaffen omdat ik me niet prettig voel op dit gewicht dus ik wil sowieso wat afvallen voordat ik een nieuwe garderobe aanschaf.

Ik heb 2 doelen in mijn hoofd, het eerste doel is weer op het gewicht komen dat ik voor deze zwangerschap had. Dat is nu nog 6,5 kilo. Mijn bijrijpaard moet nog een veulen krijgen begin mei en daarna mag ik die weer oppakken, dan wil ik wel weer op dat gewicht zijn. Ik vind mezelf nu te zwaar voor een onbespierd en vrij groen damespaardje. Mijn eigen paard van 15cm groter ga ik wel langzaam weer oppakken na blessure, maar dat zal lekker stappen zijn.
Tweede doel is om daarna verder te zakken en naar mn gewicht voor de eerste zwangerschap te komen. Dat is dan nog +-12 kilo. Ik denk wel dat ik daar echt hard voor moet werken, dus als ik daar niet helemaal kom is het ook geen ramp. Maar eerst maar eens het eerste doel.

Ik heb nog veel last van mijn bekken dus kan weinig activiteiten op een dag doen, ik loop soms nog geen 1000 stappen per dag dus die wil ik graag weer op minimaal 3000 per dag krijgen voorlopig. Verder ga ik gewoon eens beginnen met minder eten en dan vooral koolhydraten laten staan. Ik was voor deze zwangerschap al langzaam iets afgevallen door khd-beperkt te eten en daar weer voor al eens 10 kilo in een half jaar dus ik weet hoe het moet. Vooral dingen als dik boter op de boterhammen, snel een extra boterham als ik trek heb en 'savonds met avondeten opletten dat ik meer groente eet dan koolhydraten gaat hopelijk al wat zoden aan de dijk zetten. Ohja ik geef nog borstvoeding en dat wil ik heel graag blijven doen, dus dat moet niet afnemen door het afvallen. Het mag ook allemaal rustig aan.
Lang verhaal, hoop dat ik hier mag meekletsen voor motivatie en wie weet ook wat inspiratie :D

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 12:23

Begin mei 6,5 kilo lichter zijn terwijl je net bevallen bent, is ambitieus! Da's nog maar een paar weken en dan moet het wel echt heel hard gaan. Waarom zo snel? Het is vaak gezonder om een levensstijl aan te leren die je de rest van je leven kunt volhouden dan nu heel snel te gaan en dan te gaan jojo'en.

Succes!

MerleSimone

Berichten: 5730
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 13:54

Ooh nee joh, ik moest m'n eigen bericht even teruglezen. Staat er een beetje krom B-) Beestje is begin mei uitgerekend, als het al op tijd geboren wordt, mag dan eerst natuurlijk nog een paar weken bijkomen en dan pak ik haar langzaam op. Dat kan natuurlijk ook longeren zijn en zeker als ik nog niet op gewicht ben. Wordt wel van t zomer hoor voordat ik er weer op wil. Zeker geen haast! Staat ook wel onderaan in t bericht :o

Tink89
Berichten: 2944
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:42

MerleSimone schreef:
Ooh nee joh, ik moest m'n eigen bericht even teruglezen. Staat er een beetje krom B-) Beestje is begin mei uitgerekend, als het al op tijd geboren wordt, mag dan eerst natuurlijk nog een paar weken bijkomen en dan pak ik haar langzaam op. Dat kan natuurlijk ook longeren zijn en zeker als ik nog niet op gewicht ben. Wordt wel van t zomer hoor voordat ik er weer op wil. Zeker geen haast! Staat ook wel onderaan in t bericht :o


Ik snapte het al niet helemaal :-D Fijn dat je het even opheldert!

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 09:44

Gefeliciteerd met je kleintje Merlesimone! Qua stappen zag ik laatst een filmpje waarin iemand zei: ''Wat is je weekgemiddelde qua stappen nu, en probeer dat doel iedere week te verslaan''. Dus stel je zet in een week 7000 stappen, probeer dan dat iedere week te halen en de week erna misschien 7500 of 8000 stappen te zetten. Letterlijk kleine stappen om te verbeteren. Lijkt me pittig hoor met bekken instabiliteit.

Hier ga ik deze week mijn ontbijt gewoonte proberen aan te pakken, nu is dat erg onregelmatig in wat ik eet en hoelaat. En wil iets meer eiwit binnen krijgen. Dus heb als mealprep 3 bakjes met aardappel, gehakt en courgette gemaakt (ik hou van hartig). Het vult tot nu toe in ieder geval flink en is redelijk gebalanceerd in macro's met wat hoger eiwit/vet gehalte :)

Winged

Berichten: 33067
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 10:00

Gefeliciteerd met de kleine Merlesimone!

Je geeft aan dat je last hebt van je bekken. Heb je een vorm van fysio? Herstel van de bekken schijnt een aantal maanden te kunnen duren (ik heb geen kinderen, dus geen idee :D). Maar kan mij voorstellen dat het belasten van de bekken moet worden opgebouwd en dat het dus kijken is naar wat er mogelijk is qua beweging.

Ik heb nog niet weer op de weegschaal gestaan. Gisteren wel bijna 3000 kcal verbrand omdat ik 3 uur heb gekitesurft. Het was heerlijk op het water :)) Wel te weinig gegeten ook, dus ik heb vandaag echt trék.