Gaten in geheugen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 18:37

Ik vroeg me af of iemand dit misschien herkent. Of even hardop mee kan denken.

Ik heb de laatste tijd situaties dat ik gesprekken vergeet. En dan echt volledig vergeet. Geen idee heb dat ze hebben plaatsgevonden en ook geen ‘o ja’ moment als m’n man me erover vertelt. En het begint me te beangstigen.
In 2 weken tijd nu 3x.

Nou heb ik altijd al een slecht geheugen gehad. Maar ik kon altijd wel iets herinneren of ik had een ‘o ja’ moment.

Ik zat te denken aan stress maar ik voel me eigenlijk juist goed de laatste tijd. Zit beter in m’n vel. Kan dingen beter verwerken. Maar ik zit wel in een stressvolle thuissituatie. Dus misschien dat m’n onderbewuste wel daarover erg gestrest is en ik alleen op de oppervlakte me goed voel?

Prairy
Berichten: 9074
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:42

Stap 1: huisarts.

Hoe zit je nek?

Ik heb problemen met de bovenste nekwervels sinds een kaakoperatie een aantal jaar geleden en blijkbaar drukt/irriteert die mijn hoofd zenuw, waardoor mede cognitive problemen ontstaan. Ik weet bijv dat ik een mri heb gehad maar kan me dit dus niet herinneren, het moment zelf. Terwijl dat toch geen klein dingetje is.

Voor mijn nek heb ik nu eindelijk een goede chiropractor gevonden in Waalre.

Als je het niet vertrouwd, ga naar de huisarts. Je kunt een afspraak vragen met een neuroloog of bijv een neuropsychologisch onderzoek naar dementie/Alzheimer. Of hulp bij je onderliggende stress, bijv in eerste instantie bij de praktijk ondersteuner. Maar het begint bij je huisarts. Google zal het niet beter maken.

Bij mij speelt er ook een stuk ADHD mee (wat ik pas sinds een paar maanden weet). Daar zitten ook cognitieve issues met vergeetachtigheid.

Sterkte, een niet-werkend hoofd is zwaar k*t.

Elodie
Berichten: 102
Geregistreerd: 02-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:47

Misschien een keer bloed laten afnemen. Een B12 tekort kan bijvoorbeeld zorgen voor problemen met denken en onthouden.

Ik zou ook even contact met je huisarts opnemen als je je zorgen maakt! Vervelend probleem :(:)

Selina

Berichten: 14293
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 18:51

Ja, zou de huisarts dit serieus nemen denken jullie? :o

Ik heb wel last van m’n nek en sinds een paar maanden erger dan normaal. Niet heel erg hoor, komt waarschijnlijk door een slecht kussen.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 18:54

Ik zou de stress niet uitsluiten. (Langdurige) stresssituaties kynnen flinke gevolgen hebben en die merk je pas als je erin zit.
Ik herken wat van je situatie, ik zit in een burnout als gevolg van stress waarna een gedeelte van mijn brein momenteel gewoon zegt "ik doe even niet mee, ik heb er de energie niet voor'.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:03

Selina schreef:
Ja, zou de huisarts dit serieus nemen denken jullie? :o

Ik heb wel last van m’n nek en sinds een paar maanden erger dan normaal. Niet heel erg hoor, komt waarschijnlijk door een slecht kussen.


Natuurlijk neemt een huisarts dit serieus :j Gewoon even bellen, het is gek als je je dingen ineens niet meer herinnert en dat het je beangstigd zegt genoeg :j

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:04

Bij burn out en depressie komen geheugen verlies ook voor.
Dus vooral omdat je aangeeft stress te hebben moet je zeker ever een afspraak bij de huisarts maken.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:05

Selina schreef:
Ja, zou de huisarts dit serieus nemen denken jullie? :o

Ik heb wel last van m’n nek en sinds een paar maanden erger dan normaal. Niet heel erg hoor, komt waarschijnlijk door een slecht kussen.


Ik mag het hopen van wel. Als ik ooit zoiets vergelijkbaars mee zou maken hoop ik inderdaad serieus genomen te worden.

Terug op de inhoud, en vriendin van me heeft dit ook een keer gehad dit bleek toch stress gerelateerd te zijn. Desondanks zou ik voor je rust toch even laten checken bij de ha.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:08

Ik zou ook de huisarts bellen, die zou dit zeker serieus moeten nemen. Stress kan ook zeker een rol spelen hierbij.

Zijn het alleen gesprekken die je lijkt te zijn vergeten of zijn er ook andere dingen, bijv momenten van verwarring, handelingen die je hebt uitgevoerd maar niet meer kan herinneren, of desoriëntatie? Is meerdere mensen in je nabije omgeving iets aan je opgevallen?

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:12

Het effect van (chronische) stress zeker niet onderschatten.
Jij kan wel denken dat het nu beter gaat maar misschien is je lichaam/geest onbewust nog in overdrive.
Heel herkenbaar probleem trouwens. Ik heb het er met een psychiater van op mijn werk over gehad omdat ik soms echt wel hinder ondervind van mijn slecht/ onbestaand geheugen. Weet niet hoe oud je bent maar hij zei me dat leeftijd een rol kan spelen en ook het feit dat we dagdagelijks zo'n overload aan info en prikkels binnenkrijgen door smartphone, computer, werk,... dat ons geheugen daardoor minder bewust de dingen opneemt.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:12

Herkenbaar maar ik heb het niet echt korte termijn maar ik mis echt jaren in mijn geheugen. Ik kreeg laatst nog PB van iemand over iets van jaren geleden, maar ik wist er echt niks meer van. Zei me helemaal niks. Ook de jaren rond het overlijden van mijn vader zijn echt vaag in mijn geheugen. Flarden, maar meer ook niet.

Ik zou er wel mee naar de huisarts gaan, zeker als het zo korte termijn is.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:14

Goof schreef:
Ik zou de stress niet uitsluiten. (Langdurige) stresssituaties kynnen flinke gevolgen hebben en die merk je pas als je erin zit.
Ik herken wat van je situatie, ik zit in een burnout als gevolg van stress waarna een gedeelte van mijn brein momenteel gewoon zegt "ik doe even niet mee, ik heb er de energie niet voor'.

Hier idem. Kan soms midden in een gesprek zitten en zodra het dan maar héél even stil valt kan ik alles vergeten waar we het zojuist over gehad hebben. Heel naar om op die manier je hoofd niet meer te kunnen vertrouwen :=

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:19

Stress, een overload aan informatie etc kan maken dat je de alleen voor jou (persoonlijk) belangrijke informatie onthoudt.

Maar ook zwangerschap kan dat doen. Ik heb dat tijdens mijn zwangerschap ervaren en dat is voor een groot deel hersteld, maar toch niet volledig.

Ik denk wel dat er veel redenen kunnen zijn om naar je huisarts te gaan met dit signaal.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:46

Ik herken het in tijden van stress, ook al voel ik zelf die stress niet op dat moment :)

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:10

Stress tast de hersencellen aan. Als je veel stress hebt (gehad), kan er dus schade ontstaan zijn aan de hersencellen.

Maar ik zou idd eens naar de huisarts stappen. Een goede HA neemt dit zeker wel serieus.
De mijne nam mijn 'ik voel me niet oke maar weet niet waarom' dusdanig serieus dat ze me terug liet komen nadat er uit bloedonderzoek niets kwam.

Tekorten in vitamines oid zouden via bloedonderzoek naar boven kunnen komen. Maar als het daar niet ligt, zal er verder gezocht moeten worden.

FennyPower

Berichten: 1459
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Re: Gaten in geheugen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 23:18

Komt me bekend voor.
Heb je op zulke momenten ook een druk op je hoofd ? Uit nieuwsgierigheid.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:19

Niet toevallig zwanger of recent bevallen?

Ik zelf herken het vanuit vermijding; ik kan spannende /stressvolle dingen eigenlijk zo goed “wegtoveren” in mijn hoofd dat ik ze echt vergeet. Dat gaat onbewust