Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 13:57

Een jongen uit de klas van onze 6-jarige dochter lijkt het helaas op onze dochter voorzien te hebben. Hij scheldt haar uit met een lelijke bijnaam. Tijdens Halloween in ons dorp viel het ook ons ook op, maar we dachten dat het om een incident ging. In de wintermaanden heeft hij een keer een bol van haar muts afgetrokken, speels gedrag dachten wij... Deze week haalden wij onze dochter ziek op uit school en schold hij weer uit. Dit lijkt ons geen incidenteel gedrag meer, we hebben hier de juf ook op aan gesproken. Onze dochter geeft aan dat de andere jongens ook meedoen aan het noemen van de bijnaam, zodra dit joch begint. Ik wil de ouders hierop aanspreken, wat zouden jullie doen? Een bericht sturen via Whatsapp, bellen of aanspreken op het schoolplein? De jongen is ook een kop groter dan onze dochter, dus zij is geen partij van hem. En ze geeft aan hem zelf niet uit te durven schelden.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:01

Gebeurt het allemaal op school? Dan via school spelen. Juf moet een veilige sfeer in de klas creëren voor iedereen en die is er nu niet. Zij zal sowieso met deze jongen en de andere kinderen in gesprek moeten gaan en ouders moeten inlichten.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:02

Hoe reageerde de juf? Ik zou, wanneer dat niet bevredigend is, of geen effect lijkt te hebben de ouders gewoon eens bellen, niks geen verwijten, maar meer "op de hoogte brengen van het feit". Sterkte!

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:03

Hier moet school ingrijpen , als het goed is zijn er pest protocollen op school . Naar ouders stappen dan gebeurt vaak het tegenovergestelde en wordt ze nog erger gepest. Want “ mijn kind doet dat niet “ .

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:05

De juf zei dat ze er mee bezig was, maar ze heeft ons nooit ingelicht. Kind lijkt geen ongelukkige indruk te maken, maar ik wil dat dit stopt. En als ik ouder was van zo'n pestkop zou ik toch juist blij zijn om ingelicht te worden.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:06

school heeft als het goed is een pestprotocol. Ik zou het via school proberen op te lossen.
Die kan je als ouder ook opzoeken in de schoolgids, op de website van school te vinden.

sterkte, pesten is zo gemeen.
Laatst bijgewerkt door juval op 14-03-24 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:06

Als die jongen het doet waar je bij staat zelf die jongen aanspreken, zonder lelijke woorden, maar wel streng

Riddles
Berichten: 174
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:08

Uit ervaring weet ik dat school bijna nooit actie onderneemt, zullen eerder de pesters in bescherming nemen en dan de fout bij slachtoffer leggen.
Heft in eigen handen nemen heeft geholpen hier, gewoon kind aanspreken, dat je wil dat persoon niet meer zo tegen jou dochter praat. Vaak schrikken ze hiervan en houdt het daarna ook gewoon op.

Niet volgens protocol, maar goed, pestprotocol doet school toch niks mee.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:10

Riddles schreef:
Uit ervaring weet ik dat school bijna nooit actie onderneemt, zullen eerder de pesters in bescherming nemen en dan de fout bij slachtoffer leggen.
Heft in eigen handen nemen heeft geholpen hier, gewoon kind aanspreken, dat je wil dat persoon niet meer zo tegen jou dochter praat. Vaak schrikken ze hiervan en houdt het daarna ook gewoon op.

Niet volgens protocol, maar goed, pestprotocol doet school toch niks mee.


Dit inderdaad. Als je het van de school af laat hangen, kun je meestal wachten tot je een ons weegt.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:11

Ik zou eerst in gesprek gaan met de juf. Niet zo eventjes terloops, maar aangeven dat je een gesprek wilt zodat er tijd is. Aangeven dat je hier graag van op de hoogte was geweest en vragen concreet wat "we zijn er mee bezig" inhoudt. Ook navragen of de ouders van dit kind er in betrokken worden.

Daarna zou ik beslissen of je daar voldoende mee bent en of je de ouder zelf nog wilt inlichten.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:14

Mazida schreef:
De juf zei dat ze er mee bezig was, maar ze heeft ons nooit ingelicht. Kind lijkt geen ongelukkige indruk te maken, maar ik wil dat dit stopt. En als ik ouder was van zo'n pestkop zou ik toch juist blij zijn om ingelicht te worden.


Jazeker, maar daar ligt echt een taak voor school.
Ik zou in gesprek gaan met de juf en daar je verwachtingen uitspreken.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:18

secricible schreef:
Ik zou eerst in gesprek gaan met de juf. Niet zo eventjes terloops, maar aangeven dat je een gesprek wilt zodat er tijd is. Aangeven dat je hier graag van op de hoogte was geweest en vragen concreet wat "we zijn er mee bezig" inhoudt. Ook navragen of de ouders van dit kind er in betrokken worden.

Daarna zou ik beslissen of je daar voldoende mee bent en of je de ouder zelf nog wilt inlichten.


Ja dit 100%. Scheelt mij weer typen.

Met de juf gaan zitten en uithoren. Zorg dat je je vragen op papier hebt zodat je de informatie hebt kunnen vragen die je wil weten. (Om te voorkomen dat de juf het gesprek overneemt en je alsnog eigenlijk niet het plaatje rond hebt).

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:20

Wat jammer dat een aantal ouders negatieve ervaringen heeft met school.
Uit ervaring weet ik dat het in de meeste gevallen niet goed verloopt als ouders elkaar zelf opzoeken.
Zeker als het gaat om gedrag tijdens schooltijd, is het belangrijk dat school hierin bemiddelt en afspraken maakt met zowel ouders, als de betrokken kinderen.

TS: heel naar voor je dochter dat ze zo gepest wordt.
Ik zou een gesprek aanvragen met de leerkracht én daarna ook met de betreffende ouders.
Geef ook aan wat je zelf hebt gezien, het scheelt al dat je het pestgedrag ook zelf hebt waargenomen.
Mocht hier geen verbetering uit voortkomen dan is een gesprek met de Intern Begeleider een volgende stap.

Wees niet bang om kritische vragen te stellen.
Welke acties worden er nu ondernomen?

Voelt je dochter wel de veiligheid om het pestgedrag (direct) te delen met de leerkracht?
Voelt ze zich gehoord/gezien?

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:20

Eens met secricible en Iris82.
Je kan ook met de juf overleggen om de ouders van die jongen er gelijk bij uit te nodigen, zodat voor alle partijen duidelijk is wat er gebeurt en waarom.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:22

Dit is echt een taak van de juf. Bij ons op school wordt dit gelijk opgepakt. Ik zou ook direct aan de juf vragen wat voor acties zij gaat uitzetten.

Direct ouders aanspreken kan bij ‘normale’ ouders heel goed zijn, maar er zijn er ook genoeg waarbij je dat niet kunt doen.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:31

Ik zou het anders desnoods opschalen naar de directeur van school. Afhankelijk van het soort ouders, kan je het gesprek wellicht aan gaan. Maar als het van die 'aso's' zijn, dan maakt dat het pesten misschien alleen maar erger met naar de ouders te gaan....

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:34

Miss_Mii21 schreef:
Ik zou het anders desnoods opschalen naar de directeur van school. Afhankelijk van het soort ouders, kan je het gesprek wellicht aan gaan. Maar als het van die 'aso's' zijn, dan maakt dat het pesten misschien alleen maar erger met naar de ouders te gaan....


Grote kans dat de directeur je terugverwijst naar de leerkracht als hier nog geen gedegen gesprek mee is gevoerd. Tenzij het om fysiek geweld of gevaarlijk gedrag gaat, is de eerste lijn die naar de leerkracht.
En het is aan hem/haar om de IB-er en directeur hiervan op de hoogte te stellen.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:35

Wat super vervelend voor het meiske en jullie :(:)

Ik zou ook eerst even een gesprek met juf aanvragen. Dat ze er wel vanaf weet, "er mee bezig is" maar jullie niet ingelicht heeft, geeft niet echt een goede vibe af vind ik. Want in de tussentijd moet jullie dochter dat gepest maar gewoon ondergaan ofzo :?

Hoe vaker het gebeurt, hoe meer het een gewoonte wordt, ook voor de meelopers die steeds mee gaan doen...

Ik zou eerst van juf het plan de campagne willen horen. Wat er al gedaan is, waarom er nog steeds gepest wordt, wat er nog in de planning zit.

Maar het probleem ook met andere ouders van klasgenoten bespreken in de dagelijkse contacten / bij speelafspraakjes of wellicht zelfs via een klassen-app ofzo als jullie die hebben? Zodat het onder de ouders bekend wordt dat er gepest wordt en de goedwillende ouders hun kind daar over kunnen aanspreken wat hun aandeel daar in is en wat zij er tegen kunnen doen.

Ik zou het als ouder wel graag willen weten als er zulke dingen in de klas spelen.

Dat hier niet goed op ingesprongen werd heeft er bij ons voor gezorgd dat wij van school veranderd zijn. Was niet eens vanwege onze jongen, die was niet echt het slachtoffer geweest. Maar we wilden daar ook niet op gaan wachten met die slappe hap aanpak en het onder de pet houd beleid van "we zijn er mee bezig" en intussen de ouders niet goed inlichten van wat er speelt en weinig verandering opmerken -O-

Dat jullie niks gehoord hebben vanuit school terwijl het wel bekend is, en blijkbaar al maanden speelt, zit dus wel een beetje in mijn allergie-zone zeg maar. Maar juffen hebben het ook gewoon druk natuurlijk, dus niet meteen je oordeel trekken en eerst even gaan praten wat zij daar op school precies zien en van plan zijn, dat is altijd goed :j

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:23

Destijds heb ik eerst de juf erop aangesproken, maar haar reactie was dat 'als het nog een keer gebeurt dan moet ze het maar melden'.
Meestal is zoiets al een tijdje gaande voordat je het meldt.
Ik heb er geen genoegen mee genomen en de ouders benaderd. Die waren (het waren 3 jongens; 1 aanstichter en 2 meelopers) woest toen ze het hoorden. Daarna was het over.
Af en toe sprak ik de directeur van de school wel eens en heb het pestprotocol even besproken.
De juf heeft mij nooit weer gegroet. :')

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 15:35

Iris82 schreef:
secricible schreef:
Ik zou eerst in gesprek gaan met de juf. Niet zo eventjes terloops, maar aangeven dat je een gesprek wilt zodat er tijd is. Aangeven dat je hier graag van op de hoogte was geweest en vragen concreet wat "we zijn er mee bezig" inhoudt. Ook navragen of de ouders van dit kind er in betrokken worden.

Daarna zou ik beslissen of je daar voldoende mee bent en of je de ouder zelf nog wilt inlichten.


Ja dit 100%. Scheelt mij weer typen.

Met de juf gaan zitten en uithoren. Zorg dat je je vragen op papier hebt zodat je de informatie hebt kunnen vragen die je wil weten. (Om te voorkomen dat de juf het gesprek overneemt en je alsnog eigenlijk niet het plaatje rond hebt).


Ik ben het hier ook mee eens en ik zou eventueel direct aangeven dat je de ouders van de pester hier ook bij wilt hebben zodat je direct kunt peilen hoe op de hoogte ze zijn van het gedrag van hun kind.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:16

BigOne schreef:
Hier moet school ingrijpen , als het goed is zijn er pest protocollen op school . Naar ouders stappen dan gebeurt vaak het tegenovergestelde en wordt ze nog erger gepest. Want “ mijn kind doet dat niet “ .


Dit is ook mijn ervaring. Ik moest mijn kind maar leren weerbaarder te worden.

Uiteindelijk zijn wij van school gewisseld.

@ts. Wat enorm rot voor je dochter.. en voor jullie als ouders. Sterkte

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:20

Merel___ schreef:
Riddles schreef:
Uit ervaring weet ik dat school bijna nooit actie onderneemt, zullen eerder de pesters in bescherming nemen en dan de fout bij slachtoffer leggen.
Heft in eigen handen nemen heeft geholpen hier, gewoon kind aanspreken, dat je wil dat persoon niet meer zo tegen jou dochter praat. Vaak schrikken ze hiervan en houdt het daarna ook gewoon op.

Niet volgens protocol, maar goed, pestprotocol doet school toch niks mee.


Dit inderdaad. Als je het van de school af laat hangen, kun je meestal wachten tot je een ons weegt.


Eens

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 17:43

In gesprek gaan met de juf en daarbij duidelijk ook jullie wensen aangeven. Een jongen uit zijn klas had het ook op onze jongste voorzien. In gesprek met de juf hebben wij toen aangegeven dat wij wilden dat de ouders geïnformeerd werden en dat bij de indeling van de groepjes op school onze zoon en dat jongetje op voldoende afstand van elkaar worden geplaatst. Sinds het gesprek met de juf en dat de ouders van de pesters op de hoogte zijn gaat het goed.
Al kan dat ook zijn omdat onze dochter uit groep 8 tegen het jongetje (groep 3) heeft gezegd dat ze niet wil dat haar kleine broertje gepest wordt. Nu is onze dochter heel lief en zachtaardig dus ik vraag me af of dat echt indruk gemaakt heeft, maar wij zijn blij met de rust.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:04

Olikea schreef:
BigOne schreef:
Hier moet school ingrijpen , als het goed is zijn er pest protocollen op school . Naar ouders stappen dan gebeurt vaak het tegenovergestelde en wordt ze nog erger gepest. Want “ mijn kind doet dat niet “ .


Dit is ook mijn ervaring. Ik moest mijn kind maar leren weerbaarder te worden.



Dit had ik met onze jongste dochter in groep 1. Er was een nieuw stepje of zo voor de kleuters, en er drong een jongetje voor. Dochter meldt dit bij de juf en krijgt te horen dat ze het zelf maar moet oplossen. Juf belt mij dat dochter veel aandacht vraagt en of ze haar mogen opgeven voor een soort weerbaarheidscursus.
Ik heb gevraagd hoe ze het dan had moeten oplossen, joch van fietsje trekken en een peut op zijn toetje geven? Was ook niet de bedoeling. Tja.... Vriendelijk vragen had tenslotte al niet geholpen.
Overigens had deze school wel een goed anti pest protocol, en zijn latere incidenten prima aangepakt.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ouders kind aanspreken op pestgedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:12

Meerdere stappen denk ik. Duidelijk maken bij school dat dit gebeurt. Bij de leerkracht en eventueel zelfs de directeur. Probeer je dochter wat weerbaarder te maken zodat ze dit meldt bij de leerkracht als het weer gebeurt. Als school het niet opgelost krijgt dan zou ik inderdaad de ouders van het jongetje gaan benaderen. En wat ook goed werkt maar misschien niet het meest pedagogisch verantwoord is, is om zelf het jongetje een keer aan te spreken als het weer gebeurt. Dat heb ik ooit maar 1 x hoeven doen. Ik heb verteld dat hij op moest houden met pesten en klieren want dat ik anders zijn brilletje een keer op zijn neus zou verbouwen.