'schrikken' van lichamelijk contact

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anno
Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-04

'schrikken' van lichamelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 23:12

Nee, niet onder mijn echte naam want ik wil liever niet dat het mensen die me echt kennen gaat opvallen, als het ze nog niet is opgevallen.

Maar ik vraag me af of er meer mensen last van hebben.
Op mijn werk, een collega die even mee kijkt en een hand op mijn schouder legt. Onbewust duik ik in een.

Met uitgaan lekker dansen, tot iemand mij vastpakt, spontaan een plank.

Ook met goede vrienden precies zo. Hebben gewoon lol, ineens 'knuffel' en ik krijg het spaans benauwd.

Met 'vriendjes' zoenen gaat wel, maar toch reageer ik vaak onbewust heel schrikkerig op een hand of verstijf bij een knuffel. En nee, dat komt niet vriendelijk over.

Ik wil er van af, geen idee waarom, maar meer mensen die er last van hebben?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:58

Heb je een keer iets mee gemaakt waar je erg van geschrokken bent ?!

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 23:59

ja, ik herken het . En ik studeer nog fysiotherapie ook, maar daar heb ik er juist geen last van. Zou ook niet weten hoe het komt.

_Fleur

Berichten: 2078
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:08

ik heb het ook als iemand ind e buurt van m'n nek kom dat ik ineen duik of het benauwd krijg.

is er misschien ooit iets gebeurd waardoor je nu zo angstig /schrikkerig bent?

Steff_

Berichten: 5394
Geregistreerd: 27-12-03
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:12

horsewisper schreef:
Heb je een keer iets mee gemaakt waar je erg van geschrokken bent ?!

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam.

Eve_lien

Berichten: 12252
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:41

Pff.
Zodra iemand in de buurt van mn schouders / nek komt heb ik dezelfde reactie. .
Soms kan je er gewoon niks aan doen .
Ontspannen.. tja.. makkelijker gezegd dan gedaan.

ikke17
Berichten: 756
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 00:42

Dat heb ik ook, iets echt vervelends heb ik niet echt gehad maar heb er zelf ook last van wat je beschrijft heb ik ook allemaal last van hoor. Ik vind het gewoon moeilijk om iemand te vertrouwen laat staan me daaraan te binden.

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:12

ik heb nooit iets ergs meegemaakt... maar ik hou der ook niet zo van als mensen aan me zitten... fysio vond ik dat ook nooit zo super...

Midnight16

Berichten: 783
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 02:13

Ik heb het ook maar alleen als iemand het onverwachts doet. Als iemand bijvoorbeeld achter mij staat en ineens mij vastpakt. Heb een keer een jongen de volle laag geven die mij vastpakte en dus liet schrikken in de Divoza . Waar het vandaan komt weet ik niet.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: 'schrikken' van lichamelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 11:26

ik heb het ook heel erg, zelfs bij mijn vriend.

Wat mij wel iets heeft geholpen is, je bewust aan laten raken
eerst bijv je hand (= neutraal terrein), dan je arm e.d.
Je nek en hoofd zijn geen neutrale lichaamsdelen, stel dat je er een klap op zou krijgen heeft die veel ergere gevolgen dan een hand die een klap krijgt. Daarom is je schrikreactie ook heftiger bij je nek/hoofd dan bij je hand

Van een neutraal terrein kun je iemand die je vertrouwd naar 'enger' terrein laten gaan. Probeer ook (hoe raar het ook klinkt) andere mensen BEWUST aan te raken, wil je langs iemand: niet alleen vragen maar ook bijv. je hand op zn arm leggen

Mij heeft dit wel geholpen...maar soms spring ik nogsteeds een meter in de lucht van angst

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: 'schrikken' van lichamelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:34

vaak kun je dit terug voeren op je opvoeding, als er bij jou thuis niet of nauwelijks geknuffeld werd, heb je dit niet geleerd en schrik je dus van aanraking......

kan ook zijn dat er in je jeugd toch iets gebeurd is waardoor je een afkeer gekregen hebt van aanraken, dit hoeft niet perse sexueel te zijn geweest,maar kan ook puur geestelijk zijn en dat je ooit erg gescrokken bent van iemand die je aanraakte..

ga op zoek naar de oorzaak, dan kun je er beter mee overweg.
verplicht jezelf nergens toe, accepteer dat je schrikt en ga stapje voor stapje vooruit..

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 12:36

Ohja nou je het zegt... ik werdt vroeger nooit geknuffeld... en der zijn idd wel dingetjes gebeurd...

Jessicoo

Berichten: 424
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:21

ja ik ben het met de bovenste reactie mee eens.. probeer uit te zoeken waarom je nou daar bang voor bent ..
succes

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:51

Ik heb dit ook een beetje. Als is het zie aankomen probeer ik het al te vermijden. Bij echt goede vriendinnen enzo vind ik het niet erg, maar ik merk wel dat als iemand die ik vaag ken alleen maar even tegen me aankomt verstijf ik. Ik weet niet hoe het komt, ik ben gewoon niet zo knuffelig denk ik.

Noukie
Berichten: 10951
Geregistreerd: 27-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 14:57

ik heb het ook.
alleen een echt goeie vriend mag me een knuffel geven, maar feitelijk is hij ook de enige als ik er zo over nadenk.

ik heb overigens wel genoeg knuffels gehad in mn opvoeding, heb, voor zover ik me kan herinneren, geen nare dingen meegemaakt.

maar inderdaad, als iemand me onverwacht aanraakt, een vriendin een knuffel wil geven, als ik met iemand sta te zoenen en die legt een hand neer waar ik het niet verwacht (en dat hoeft echt geen intieme plek te zijn). Ik vind het ook vervelend, ik merk dat ik situaties ga vermijden, of inderdaad in 1 x helemaal verstijf en dat is vaak echt niet de bedoeling.

Ilzjuh
Berichten: 7565
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Overal en nergens.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 15:43

Ik heb het ook.
Als iemand me laat schrikken ook, ben een keer zo erg geschrokken van die plotselinge aanraking dat diegene een mooie mep heeft gehad.
Bij vriendinnen heb ik het minder, maar nog steeds wel, krijg van hen ook af en toe van die vragen van 'Wat heb jij?'
Bij mensen die ik niet zo goed ken heb ik het al helemaal snel, die kunnen maar beter helemaal van me afblijven.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 16:22

Heb ik ook, ik haat het als mensen willen knuffelen ofzo :/
Zoenen vind ik dan weer niet erg..
Maar komt misschien inderdaad door de opvoeding, wordt thuis nooit geknuffeld (gelukkig moet er niet aan denken )

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 17:21

Herken dit ook...
Heb er ook last van en kan het wel verwijten aan mn opvoeding.
Tis hier in huis niet zo knuffelig ofzo... Verre van!
Schrik ook wel als ik plots aangeraakt word, maar begin er meer aan te wennen...
Maar vrienden die veel knuffelen willen word ik eigenlijk meer bang van, hihi

Noon
Berichten: 2018
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Overijssel, Enschede

Re: 'schrikken' van lichamelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:47

Nou, je bent iig niet de enigste

heb 'nooit' iets 'ergs' meegemaakt waardoor dit zou kunnen komen, en ook genoeg knuffels gehad in mijn jeugd (naar mijn mening hihi) maar ik houd er ook gewoon niet zo van als mensen (en dan vooral mensen die ik niet zo heel goed ken) mij aanraken. brrrr, daar krijg ik de kriebels van. het gaat nu wel beter, maar je moet er eigenlijk ook niet teveel bij nadenken. mijn zussen lachen me altijd uit en rennen me altijd achterna en bespringen me dan zodat zij mij kunnen knuffelen, want zij houden er wel weer van maar ik vind er echt niks aan. maar het kan ook gewoon in je karakter zitten hoor. heb het gewoon nooit fijn gevonden als er ongevraagt mensen aan me zitten. in het begin had ik heel erg dat als er iemand aan me zat en ik schrok, dat diegene toen echt wel een mep kon verwachten haha! er zijn maar weinig mensen bij wie ik dit kan hebben...

Cyntje
Berichten: 23461
Geregistreerd: 31-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:51

vriendinnen knuffel ik ook nooit... als ik dat soms zie dan denk ik jee, dat doe ik nooit....

J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:57

Ha ja dat herken ik maar al te goed. Ik heb dat ook heel sterk, zelfs mijn kinderen moeten mij niet onverwacht vastklemmen, dan krijg ik meteen zoiets van : lameloslamelos.
Ik hou er ook niet van als mensen tijdens een gesprek heel dichtbij je komen staan. dan ga ik altijd een stapje achteruit. Maar als iemand mij aanraakt en ik vind het echt niet leuk, dan zeg ik dat gewoon recht voor zijn raap. Ik leg ook wel uit dat ik helemaal niets van aanraken moet hebben en dat het niet persoonlijk is. Bij sommige mensen heb ik het ook sterker dan bij anderen. Ik moet je gewoon echt vertrouwen voordat je mij mag aanraken. Zo zit ik in elkaar en daar schaam ik mij niet voor!
Je moet het gewoon accepteren dat je zo bent en er open over zijn, dat lucht op en dat helpt.

Oamaru

Berichten: 10589
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Dubai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 21:59

J0sef1entje schreef:
Ha ja dat herken ik maar al te goed. Ik heb dat ook heel sterk, zelfs mijn kinderen moeten mij niet onverwacht vastklemmen, dan krijg ik meteen zoiets van : lameloslamelos.
Ik hou er ook niet van als mensen tijdens een gesprek heel dichtbij je komen staan. dan ga ik altijd een stapje achteruit. Maar als iemand mij aanraakt en ik vind het echt niet leuk, dan zeg ik dat gewoon recht voor zijn raap. Ik leg ook wel uit dat ik helemaal niets van aanraken moet hebben en dat het niet persoonlijk is. Bij sommige mensen heb ik het ook sterker dan bij anderen. Ik moet je gewoon echt vertrouwen voordat je mij mag aanraken. Zo zit ik in elkaar en daar schaam ik mij niet voor!
Je moet het gewoon accepteren dat je zo bent en er open over zijn, dat lucht op en dat helpt.


alleen maar herkenning, vind het verschrikkelijk als mensen me aanraken...

meisjj
Berichten: 931
Geregistreerd: 30-05-05

Re: 'schrikken' van lichamelijk contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:07

ik heb dit ook, geen idee hoe ik er aan kom, maar als ik dit zo terug lees kan hett best komen doordat ik in het verleden heel erg gepest werd, en dus ook geslagen en geschopt...
ik denk dat dit er wel iets mee te maken heeft..
maar sins ik stage loop met gehandicapte mensen gaat het wel beter, want die moet je soms ook aanraken om dingen duidelijk te maken of de aandacht te krijgen..
maar als iemand mij anraakt vind ik het nog wel eng en wil ik het liefst zo snel mogelijk losgelaten worden!

meisjj
Berichten: 931
Geregistreerd: 30-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:14

Lydian schreef:
Dat heb ik ook, iets echt vervelends heb ik niet echt gehad maar heb er zelf ook last van wat je beschrijft heb ik ook allemaal last van hoor. Ik vind het gewoon moeilijk om iemand te vertrouwen laat staan me daaraan te binden.


herken ik ook, ik vind dat eigenlijka lleen dieren te vertrouwen zijn.. daarom bind ik me ook alleen aan mijn dieren.. als er een mens in de naije omgeving overlijd ofzo kan ik daar niet verdrietig over zijn, maar een dier daarintegen!

muppetmayo

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:17

Ik heb precies hetzelfde.. Ook vaak bij vrienden... krijg ik een knuffel, verstijf ik, willen ze met me dansen, precies hetzelfde. Ik heb het zelfs dat ik me druk ga lopen maken als ik iemand 3 zoenen moet geven. Ik ga dit topic zeker even volgen!