assistentes van sommige huisartsen, grrrrr

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TCS

Berichten: 71
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: ma t/m vr in Utrecht, za t/m zondag in Zoetermeer

Re: assistentes van sommige huisartsen, grrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:34

woofie schreef:
moest toch wel ff zoeken naar mijn topic
maar goed, met mijn broer gaat het goed afgezien van zijn bloeddruk die te hoog is.


Dat is mooi gelukkig is het goed afgelopen.

woofie schreef:
ik las hier enkele reactie's van doktersassistentes, en ik begrijp heus wel dat jullie baan er niet gemakkelijker op wordt.
maar ik vind nog steeds dat het niet aan assistente's is om diagnose's te stellen.

Dat is nog steeds niet onze taak en dat mag je ook zeker niet doen. Zeker fout van de assistente. Je mag wel zeggen dat je denk dat het iets is. Ik was het ook zeker niet eens met het handelen van de assistente.

Albertine79

Berichten: 6
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:02

lindsey schreef:
Valt mij wel op dat alle doktersassistenten denken te kunnen beoordelen of iets spoed heeft of niet of dat je gerust een paar dagen kunt wachten. Om dit te kunnen beoordelen lijkt het mij dat je moet weten wat de patient heeft. Dus die doktersassistentes denken zelf wel een diagnose te kunnen stellen.

Doktersassistente is altijd nog een mbo opleiding en een arts heeft jaren van universitaire studie achter de rug. Lijkt mij dus niet dat dat een doktersassistente even veel weet als een dokter dus vind ik ook dat zij niet mag beoordelen of ze wel of niet wil doorsturen naar de dokter. Dus dat de broer van ts zomaar is weggestuurd vind ik een zeer kwalijke zaak. Zou ook zeker een klacht gaan indienen als ik die broer was.



Uiteraard begrijp ik alle onrust op dit forum echter wil ik wel graag iets toevoegen. Alle doktersassistentes werken via de richtlijnen van de NHG (Nedelandse Huisartsen Genootschap) standaarden waarin precies omschreven staat welke vragen er gesteld moeten worden en wanneer iets spoed is of niet (in combinatie van de medische kennis waarvoor gestudeerd is). Zo niet staat er ook bij welke adviezen er dan gegeven moeten worden. Indien men het niet eens is met de adviezen of onvoldoende gerustgesteld is kan de patiënt dit zelf ook aangeven. Vaak gaan mensen weg of beeindigen een telefoon gesprek met een onbevredigend gevoel maar geven dit niet aan tijdens een gesprek wat uiteraard wel erg handig zou zijn. Communicatie is erg belangrijk in de zorg! Geef aan wanneer je ergens aan denkt (ziekte/aandoening) en wanneer je het beleid onduidelijk vindt. In de meeste praktijken/centra dienen de assistentes alle adviezen en tel.gesprekken in de patiëntengegevens te noteren en deze dienen gelezen te worden door de huisarts. Indien de arts het niet eens is met de adviezen belt de huisarts zelf terug.
Wellicht is het een idee voor alle patiënten om te informeren hoe dit bij de huisarts is geregeld.

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:47

Albertine79 schreef:
Indien men het niet eens is met de adviezen of onvoldoende gerustgesteld is kan de patiënt dit zelf ook aangeven. Vaak gaan mensen weg of beeindigen een telefoon gesprek met een onbevredigend gevoel maar geven dit niet aan tijdens een gesprek wat uiteraard wel erg handig zou zijn.


Een probleem is wel dat ik meestal met artsen en assistenten moet communiceren als ik ziek / beroerd ben, en dan gaat dat nog veel moeizamer. En heel vaak moet het ook even bezinken voor je goed kunt reageren. Pas nadat je er even rustig over gedacht hebt, bedenk je ineens: "jamaar, en dit dan?"

Daarbij is het helaas mijn ervaring dat het aangeven dat je ergens niet tevreden over bent of ergens mee zit, de zaken ook erg kan verslechteren. Dat weerhoudt mij wel moet ik zeggen.