Iemand ervaring met EMDR therapie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-06 16:44

Zoals de titel al zegt.

www.emdr.nl

Wat waren je ervaringen en hielp het?

Okkilover
Berichten: 107
Geregistreerd: 12-02-05

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 16:54

Ik heb wel ervaring met die therapie. Ik heb last van emotafobie, en dit heeft mij niet veel geholpen. Ik vond het allemaal maar een beetje ''vaag''. Ik denk dat het bij sommige mense wel kan helpen.
ALs je meer wilt weten, pm me maar:)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 17:35

De laatste tijd hoor ik hier ineens over, is het nieuw, of is het de laatste tijd 'populairder'?
Ik ken iemand die hier ook mee begonnen is, het schijnt heel zwaar te kunnen zijn, maar ik ken het zelf niet.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:26

Ik ben net klaar met de behandeling, het is af en toe heel erg heftig geweest maar het heeft mij geholpen om dingen een plaats te kunnen geven.

Als je meer wilt weten mag je altijd een pb sturen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:28

Ik heb het een hele tijd terug gehad maar kon er niet tegen. Ik werd helemaal gek van die tikjes

Plus dat ik het niet prettig vond dat er onbewust erge dingen naar boven kwamen waar ik waarschijnlijk nooit meer op gekomen was zonder die therapie omdat het zo ver weggestopt was. Als je dus ver weg gestopte dingen naar boven wil halen is het voor jou een goede therapie

Ik wilde elke keer dat de therapeute vroeg wat er in me op kwam "niks" zeggen omdat ik vond dat het haar niks aan ging...

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 20:43

I heb ook deze therapie gehad. Heb dr opzich wel wat aan gehad.
PB me maar als je het hele verhaal wilt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:11

heb het ongeveer 2 jaar geleden gehad voor trauma's.
Verschrikkelijk vond ik het,ik heb het niet afgemaakt.
Er kwam vanalles naar boven, wat nu nog af en toe boven komt.
Ik had zelf al met al het idee dat het niet veel uitmaakte.
Maar.
Het klopte wel dat de "angst"die ik had met bepaalde beelden iets minder is geworden..

beetje vaag verhaal..je mag altijd een pb sturen.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:26

Geen persoonlijke ervaringen maar twee collega's die EMDR toepassen. Zijn veel positieve ervaringen, ook mensen die in eerste instantie aangeven dat het niet helpt, die later terug komen dat het toch geholpen heeft. Je kan het altijd proberen

Miepmiept
Berichten: 2035
Geregistreerd: 20-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 22:57

Een kenningsmakings sessie en daar is het ook bij gebleven..
Ik vond het niks om redenen die hierboven al staan, maar toch ken ik mensen die er echt veel aan hebben gehad! Het kan zeker het proberen waard zijn!

_SantOs_

Berichten: 1369
Geregistreerd: 21-10-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 23:01

Ik heb een EMDR sessie gehad.
Het heeft bij mij wel geholpen maar ik ben nog niet helemaal over mijn angst heen.
De eerste 3 dagen heb ik wel wat onrustig geslapen,
kwamen weer wat nare beelden naar boven en was wat anders dan anders ( in me vel ) .
Voor de rest heb ik er niet veel 'last' van gehad.

djoois
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:34

Ik heb 't ook gehad. Dit omdat ik al 2 jr in therapie ben en niet het idee had dat ik ook maar iets verder kwam. Ik had nog nooit gehuild om of tijdens therapie maar met die EMDR heb ik echt een enorme huilbui gehad. Ze gaan toch wel in je graven... Bij mij was het omdat ik dingen van vroeger niet los kan laten. Je moet je dan heel erg focussen op dat 'plaatje' en het steeds een cijfer geven.

Allereerst haal je iets naar boven wat je heel erg dwars zit en je niet los kunt laten. Dan mag je er een beetje :s over vertellen en dan moet je die vingers volgen die naar links en recht gaan voor je ogen en je daarop concentreren. (of piepjes ik vond die vingers zwaar irritant !! ik kan me dan ook gewoon nooit goed concentreren en werd afgeleid door alles om me heen) Dan stoppen die vingeren en moet je vertellen wat in je op komt. Op dat punt wou ik echt losbranden en alles vertellen maar dat mocht niet. Ik moest het een getal van 1t/m10 geven hoe erg 't was. En zo gaat het de hele tijd door. Ik had een vrij 'zakelijk'' contact met mn therapeut naar mijn gevoel en vond het echt vervelend dat ik niet verder mocht vertellen (zij ziet dat als afhankelijk gedrag zo van'ik moet mn verhaal kwijt' ) Wel vond ik het heftig. Het vreemde ervan, ik voelde me na de sessie best rustig. Een beetje ontspannen zelfs. Maar of 't echt super de super helpt? tis geen wondertherapie vind ik. Dan was ik nu wel klaar met therapie en dat ben ik niet, vind ik zelf.

Je mag me ook een PM sturen!

djoois
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Groningen

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 10:34

_SantOs_ schreef:
Ik heb een EMDR sessie gehad.
Het heeft bij mij wel geholpen maar ik ben nog niet helemaal over mijn angst heen.
De eerste 3 dagen heb ik wel wat onrustig geslapen,
kwamen weer wat nare beelden naar boven en was wat anders dan anders ( in me vel ) .
Voor de rest heb ik er niet veel 'last' van gehad.



Het is ook zo dat EMDR nog dagen doorwerkt. Vandaar je dromen, denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 14:57

dat laatste klopt absoluut.
Het maakt dingen los die in je dromen terug kunnen komen, niet altijd op een positieve manier.
Ik kreeg er nachtmerries van die nog heftiger waren dan die ik al had, en dat was niet fijn.
Maar ben er wel vanovertuigd dat het KAN werken.
succes nogmaals!

2misty2

Berichten: 2235
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:17

Ook ik heb emdr gehad.Mijn angsten zijn nog niet verdwenen.Wel heb ik het idee dat het iets heeft geholpen maar ik ben der nog niet vanaf.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:38

kan iemand me in het kort een uitlegje geven over wat deze therapie precies inhoud?
ik wete hte er staat een link, maar mijn concentratie vermogen is erg slecht en ik kom er niet doorheen
dus als iemand me een samenvattinkje over wat het is en wat ze doen kan geven ,
heel; graag

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:33

Ik heb het een paar jaar geleden gehad. Kreeg een discman op waar een cdtje in zat met allemaal tikjes. Kierewiet werd ik er van. Het waren meer de vragen die het moeilijk maakten, ze gingen echt ver overal op in en wilden allemaal details weten.
Het heeft bij mij geen zier geholpen en zou het ook niet weer doen.

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:36

Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende behandelmethode om akelige ervaringen te verwerken. Het is een relatief nieuwe therapie bedoeld voor mensen die klachten houden na het meegemaakt hebben van ingrijpende gebeurtenissen.

De therapeut zal vragen aan de gebeurtenis terug te denken inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Eerst gebeurt dit om meer informatie over de traumatische beleving te verzamelen. Daarna wordt het verwerkingsproces opgestart. De therapeut zal vragen de gebeurtenis opnieuw voor de geest te halen. Maar nu gebeurt dit in combinatie met een afleidende stimulus. Doorgaans zal dat de hand van de therapeut zijn. De therapeut zal vragen de aandacht hierop te richten en daarna de hand op ongeveer 30 centimeter afstand, voor het gezicht langs, heen en weer bewegen. Een ander methode gebeurt door middel van een koptelefoon waarbij geluiden afwisselend rechts en links worden aangeboden. Na elke set wordt er even rust genomen. De therapeut zal de cliënt dan vragen wat er in gedachten naar boven komt. De EMDR procedure brengt doorgaans een stroom van gedachten en beelden op gang, maar soms ook gevoelens en lichamelijke sensaties. Vaak verandert er wat. De cliënt wordt na elke set oogbewegingen gevraagd zich te concentreren op de meest opvallende verandering, waarna er een nieuwe set volgt.

Ik denk dat dit het wel kort is. Heb ook niet veel zin om het helemaal uit pluizen

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:41


MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:15

Ja klopt dat staat ook in het eerste bericht

Esser
Berichten: 181
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:32

Ook ik heb EMDR therapie gehad, tweemaal zelfs......
Ik heb het pas enkele maanden geleden helemaal afgerond, en ik moet zeggen > geweldig!
Ik las hierboven al het woord 'wondertherapie' maar dat is het voor mij echt wel geweest! Ik ben helemaal 'klachtvrij' slaap weer zoals het hoort en kan alles nu achter me laten.
Ik ben dus heel erg te spreken over deze therapie. Mensen die nog verdere vragen en/of info nodig hebben, je kunt me altijd een pb'tje sturen. Help je graag verder.
Gr.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Iemand ervaring met EMDR therapie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:34

Marley schreef:

Ik denk dat dit het wel kort is. Heb ook niet veel zin om het helemaal uit pluizen


thanks, ik snapt hem