Bokkers met 'n hernia???

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:16

Ik heb afgelopen donderdag van mijn neuroloog te horen en te zien gekregen dat ik 'n hernia heb. Ik loop nu al sinds december met veel pijn en een slapend been. Nu kan ik as woendag al bij een neurochirurg terecht voor 'n gesprek. Aangezien ik ook nog 'ns vlak voor m'n eindexamen VWO zit vind ik 't een vrij moeilijke keuze, laten zitten en met de pijn/slapend been zitten of weg laten halen op korte termijn.....

Hebben mensen hier ervaring met een hernia? En als je 'm weg hebt laten halen, hoe lang was je dan uit de roulatie?

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:53

Zelf heb ik het gelukkig niet, maar de eigenaresse van mijn verzorgpaard toevallig wel.
Ze heeft er echt heeeel veel last van en kan haar paard nu dus ook niet meer berijden. Ook zijn er tijden geweest dat ze helemaal niet kon bewegen en dat ze niet mocht autorijden etc.

Ik wens je iig heel veel sterkte!
Persoonlijk zou ik er zo snel mogelijk iets aan laten doen. Het komt nooit echt 'uit' om ziek te zijn...

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:19

Ik zelf heb geen hernia maar een whiplash... ( tintelende arm, veel hoofdpijn enz)
mijn oma heeft een hoge hernia ... ze heeft veel last van haar been en kan amper lopen.... er is niks aan te doen.
er is 1 operatie mogelijk maar daarvan is 50% kans dat het beter word en de revelidatie kan zij al niet meer aan... ( dus geen optie)

hoe dat bij jou zit weet ik niet, ik denk dat je de arts maar om advies moet vragen. ( en bij je zelf kijken of je het nog lang vol hou met je pijn)

Margo

Berichten: 1636
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Soest

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:51

Mijn vriend heeft een hernia,

Maar hij wordt er niet aan geopereerd omdat de hernia te klein is en hij te jong (22). Nu gaat hij 2 keer per week naar een soort medische fitness om zijn hernia een beetje onder controle te krijgen. (door zijn spieren sterker te maken) en dat gaat redelijk goed. Eerst had hij nog wel periodes dat hij helemaal niets meer kon lag die zo een week in bed.. dat is nu gelukkig alweer een paar maanden geleden.. Hopen dat het positief doorzet en de hernia niet gaat groeien..

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:46

Heb twee hernia;s en een whiplash. Heb veel verschijnselen waardoor werken niet meer gaat. Opereren gaat ook niet daar er veel risico's aan zitten. Ze zitten op een lastige plek,

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:59

Ik heb zelf ook een topic geopend over mijn hernia.
Ik was twaalf en had ook een pijnlijk been, alsof iemand de hele tijd op een blauwe plek aan het drukken was.
Na bedrust van 10 dagen bleek het flink mis te zijn en het kon zelfs escaleren en naar mijn blaas over slaan. IK moest geopereerd worden.

De genezing ging goed. De volgende dag moest ik alweer mijn bed uit en goed leren lopen. Groot was de opluchting toen ik weer normaal kon lopen zonder pijn.
Ik had geen pijn na de operatie alleen en trekkerig gevoel van de pleister die op mijn rug zat.
Ik heb in totaal tien dage in het zieknhuis gelegen, en moest thuis nog een paar keer naar de fysio voor de laatste loodjes. Snel kon ik alles weer, moest alleen alles weer rustig opbouwen.

Bijna tien jaar ging alles goed. Sinds een paar weken heb ik weer pijn in mijn rug. Nu doet het echt pijn. Weer pijn in mijn rechterbeen, maar nu onderaan. alsof iemand een keiharde trap heeft gegeven, maar de pijn niet wegtrekt.
Ik slaap slecht en mijn rug voelt ne ook stijf. Heb mijn bed nog nooit zo gehaat. Als ik werk heb ik geen pijn, dus daar ga ik graag mee door.
Ben nu twee keer bij de fysio geweest, maar het is niet goed, hij kan nu niks doen. Vrijdag ga ik naar de huisrarts voor een verwijskaart.
Ik hoop echt dat het snel goedkomt, want maak me best zorgen. Heb de afgelopen dagen vaak moeten huilen.
Mijn ouders steunen me nu zeer veel. Mijn ouders proberen met alles mee te gaan.
Zelfs als je 22 bent, kan je ze nog hard nodig hebben.
In tien jaar is er al een hoop veranderd, dus ik hoef deze keer niet perse weer geopereerd te worden.
Nu hoop ik dat het snel weer voorbij is, want ik wil dolgraag mijn leventje met een pijnloze rug weer terug.

judith
Berichten: 1186
Geregistreerd: 14-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:40

Ik heb 2 hernia's in mijn rug gehad, waarvan er 1 2 jaar geleden verwijderd is d.m.v. een klassieke hernia-operatie. Dat is nu helemaal genezen en de pijn van die hernia is weg, maar de andere hernia begint ook op te spelen. Ik raad je aan om je wel te laten opereren! Als je tot aan je operatie gewoon in beweging blijft en direct daarna goed met de oefeningen die je van de Fysio krijgt aan de slag gaat, ben je er snel weer bovenop. Ik mocht per direct niks meer doen en moest 3 maand voor de operatie met absolute rust plat op bed en heb er na mijn operatie 4 maand over gedaan voor ik weer een beetje wat kon in de zin van fietsen en zwemmen en naar school gaan. Mijn conditie was gezakt tot een dieptepunt en al mijn spieren waren verslapt enzo. Dat heeft gemaakt dat het zolang geduurd heeft. Paardrijden heeft dik een half jaar geduurd voor ik er uberhaupt weer op mocht.
Of je het voor je examen moet doen weet ik niet, dat is denk ik wel wat kort dag. direct erna zou beter zijn misschien? Maar die tijd kun je zelf het beste inschatten.
Ik weet in elk geval precies hoe je je voelt, en verheug je erop dat je na je operatie geen pijn meer hebt!!
Ik heb voor mijn operatie 4 jaar met die pijn gelopen en wist niet wat me overkwam!!
Succes ermee!

Dorus

Berichten: 13234
Geregistreerd: 06-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:44


kidding

Berichten: 536
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: emst

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:23

Ik heb 2 jaar geleden een dubbele hernia gehad ,en ik ben in duitsland geholpen.Ben er erg tevreden over maar het herstel heeft wel tijd nodig!!Maar bij iedereen is het verschillend hoe het herstel gaat en de zwaarte van de hernia.Ben zelf weer begonnen met rijden ,wel erg voorzichtig hoor ongeveer 5 maanden later en heb er totaal geen last meer van!!

Herilda
Berichten: 550
Geregistreerd: 07-05-05
Woonplaats: Oostermeer (Friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 13:28

Mijn pa is 4 weken geleden geopereerd.
Hij heeft al een hernia sinds half juli vorig jaar, maar dat zou wel op te lossen zijn met fysiotherapie. Niet dus
Hij moest 6 dagen in het ziekenhuis blijven en mocht alleen maar plat liggen. Toen hij thuis kwam moest hij 4 weken op bed plat liggen, alleen maar wandelen, niet stilstaan, tillen. etc.
Hij moet nu nog 2 weken rustig aan doen, en mag daarna pas weer een beetje bezig zijn... daarna moet hij veel fysiotherapie hebben en veel rust en langzaam opbouwen. je bent dus vanaf een operatie wel 2 tot 3 maanden sowieso nog uit de running.

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 19:22

Er is gelukkig goed nieuws : ze gaan bij mij een nieuwe techniek gebruiken, waarbij met een lange holle naald een stukje tussenwervelschijf wordt weggehaald en de hernia als het goed is terugzakt. Bij deze operatie ben je als het goed is gelijk van de pijn af en het is dagopname, ook niet verkeerd
Verder geen weken revalideren maar hoogstens een weekje rustig aan doen.

Lous

Berichten: 24253
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:59

Geweldig nieuws voor je naamgenootje.
Ik hoop dat ze dat bij mij ook kunnen gaan doen. IK moet vrijdag voor een MRI en er zijn drie mogelijkheden die bij mij kunnen zijn. Bij allemaal moet ik geopereerd worden.
Veel succes in ieder geval...enne beterschap!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:19

Ik heb artrose, als ik me over belast krijg ik een "spontane hernia" .. gelukkig heb ik het 'nog maar' 2x gehad en heb ik daar wel van geleerd, ik hou me nu rustig en dan valt het mee met de pijn.

Hopelijk gaat de pijn snel bij je over! Sterkte ermee!

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Re: Bokkers met 'n hernia???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 17:07

Ik moet vrijdag naar het Rijnstate in Arnhem, heb net de brief gekregen. Kan er alleen niet uit opmaken wát er vrijdag gaat gebeuren, maar moet toch even bellen om de afspraak te bevestigen, dus dat hoor ik dan wel weer.
Heb inmiddels wel een artikel gevonden over de techniek die ze bij mij gaan toepassen: http://www.nvvr.nl/nieuws/item.asp?ID=42