Eczeem

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snoeppapier

Berichten: 4937
Geregistreerd: 29-03-04

Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:01

Wie heeft er net als ik last van eczeem?

Bij mij is er sprake van constitutioneel eczeem:

Constitutioneel eczeem is een chronische huidaandoening, die gepaard gaat met roodheid, zwellingen, vochtblaasjes, vochtafscheiding ('natten'), kloofjes en littekens. Het belangrijkste kenmerk is echter de jeuk, die vaak heel hevig kan zijn. Zo hevig, dat men er 'gek' van wordt. De huid van mensen met constitutioneel eczeem is slecht in staat vocht vast te houden en men heeft dan ook vaak een (extreem) droge huid.
bron http://www.vmce.nl

Ik heb er al last van sinds mijn geboorte, verwacht ook niet dat ik er ooit nog vanaf kom. Bij mij komt het steeds voor op dezelfde plekken: mn knieholtes, de binnenkant van m'n armen en dan met name m'n polsen en ellebogen. Sinds een jaar heb ik ook constant last van een plek op m'n nek, onder m'n kin. Hierdoor kan ik dus moeilijk coltruien dragen, dat irriteert als een gek

Ik heb inmiddels al tig smeerseltjes gehad, zowel van de dokter als van de drogist. Niets verhelpt het, het maakt het alleen vettiger.
Als ik eenmaal ben begonnen met krabben is er geen houden meer aan: dan krab ik mezelf tot bloedens toe open

Wie herkent dit en heeft wél een wondermiddeltje of wil ook gewoon ervaringen uitwisselen

intentions
Berichten: 313
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:36

nou ik heb vroeger heel erg eczeem gehad en nu nog af en toe een plekje maar die betrijd ik gelijk met ecolon.. ze hadden er een tijd geleden 1 op waterbasis ..(enigste wat ooit geholpen heeft)
en nu verkopen ze die niet meer ik had nog een voorraad dus ja .. er schijnt wel een vernieuwde ecolon zalf te zijn maar die heb ik nog niet geprobeerd .. wie weet helpt het

Charaz

Berichten: 24347
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:30

Het lijkt wel of je mijn verhaal opschrijft, ik heb precies hetzelfde. Heb de moed al opgegeven en hou de plekken gewoon goed vet met vaseline/uiercreme dan jeukt het niet zo.
Voor mn gezicht gebruik ik altijd dagcreme sinds kort dan wordt het niet schilferig.

YoenLo

Berichten: 191
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Z'meer

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:27

Ik heb ook al heel mijn leven eczeem (constitutioneel eczeem)
Dus ik weet hoe lastig het is !
We hebben echt alles geprobeerd : dermatologen, homeopaten, chineze artsen, acupunctuur, dieten, reiki en we zijn zelfs bij Jomanda geweest !!
Maar goed, het is nu eenmaal gewoon een huidziekte die niet over gaat, je kan er alleen voor zorgen om het zo min mogelijk heftig te laten worden.
Ik weet nu precies wat ik wel en niet kan eten, en voel mijn jeukaanvallen aankomen,
en zit nu ook weer met een rood hoofd achter m'n bureau dus dat betekend extra veel water drinken.
Maar helaas ken ik geen wondermiddeltje, ik zou je toch aanraden om even langs de huisarts te gaan voor een zalf voor je eczeem.
Is meestal dan hormoonzalf, maar als je zo onder zit, kan dat iedergeval even je pijn/jeuk enz. verlichten, waardoor je het niet steeds openkrabt.
Sterkte !!

Charaz

Berichten: 24347
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:12

Hormoonzalf helpt bij mij dus echt niet en is alleen maar slecht voor je huid, het komt immers van binnen uit en daar kan je niet tegen op smeren.
Ik heb ook heel veel jeuk als ik tomaat heb gegeten.

YoenLo

Berichten: 191
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Z'meer

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:19

Tuurlijk hormoonzalf is inderdaad niet goed, maar daar heb je ook gradaties in.
Maar als je zo vreselijk onder de eczeem zit ben je (nou ja ik dan ) allang blij dat het even verlichting geeft.
Anders blijf je constant in zo'n cirkel hangen van jeuk, krabben, totdat je huid open gaat, het gaat ontsteken en ga zo maar door !
Ik gebruik het ook alleen als het echt weer tot zo'n "ontploffing" is gekomen.
Daarbij eet ik ook heel veel niet waarvan ik weet dat het erger wordt (chocola, suiker, varkensvlees, koemelkproducten, alle het rode fruit en groenten enz.)

Dikkie81

Berichten: 191
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:19

Hoi,

Ik ken het van heel dichtbij, mijn man heeft dit namelijk ook. Hij heeft eigenlijk altijd jeuk. Krijgt last van fruit, pinda's, en alle rauwe groente. Verder heeft hij ook astma (gaat vaak samen geloof ik).

Ook hij heeft al van alles geprobeerd. Hormoonzalf (klasse 2) helpt bij hem heel aardig. Verder doet een lange nacht slapen vaak ook wonderen. En stress vermijden, daar reageert hij ook heel sterk op.

En natuurlijk veel kriebelen met zo'n houten poppetje! Dat scheelt erg, en is ook heerlijk ontspannen!

Verder heb ik helaas geen tips voor je, sterkte ermee!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:11

In mijn familie kwam ook veel eczeem voor, oorzaak onbekend. Op een gegeven moment kreeg ik er ook maagklachten bij, de hele dag krabben en onder de puistjes (die geen jeugdpuistjes meer zijn als je de 20 allang gepasseerd bent). Vreselijk. In onze familie komt nogal wat melkallergie voor, dus ik heb het geprobeerd (vond het sowieso al neit lekker en was al jaren bezig min of meer af te kicken, maar die magnums en paaseitjes he?). Ben nu sinds september echt radicaal gestopt en het is helemaal over. Alleen als ik me aan iets 'vergrijp', dan gaat het mis. Gelijk puistjes...
Volgens mijn longarts heeft het inderdaad te maken met astma (heb ik ook), óf het slaat naar buiten, óf het slaat naar binnen. Gelukkig zijn er geen voedingsmiddelen waar ik benauwder van wordt. Maar die jeuk ben ik ook goed zat, dan maar aan het astronauten-voer, die jeuk hoef ik écht niet, al kan ik helemaal niks meer eten. Valt overigens heel erg mee: ik heb ontdekt dat er genoeg dingen zijn die heel lekker zijn en ik eet nu gevarieerder dan ooit tevoren!

Oh enne: niet met zeep wassen (ontvet namelijk) maar met Sanex oid. En Neutral wasmiddel (zitten geen geurstoffen aan, dat irriteert het minst). Of het bij mij werkt weet ik niet, het werkt iig bij mijn familieleden deels wel, en ik waag me er maar niet aan om dan de Ariel uit het schap te trekken . Ik let er sowieso op dat ik redelijk gezond eet, dus geen vette hap enzo. Op advies van dr. Gillian (Wat je eet ben je zelf is haar boekje) ben ik nu de natuurvoedingswinkel ingedoken. Wel duur, maar geen toegevoegde suikers, gewoon pure producten. Even wennen, maar wél gezond.

DuncanJarig

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:28

poe...

Als ik eczeem heb, heb ik contact eczeem. Bij mij is het niet overduidelijk en ook niet chronisch. Als kind kreeg ik huiduitslag van kleurstoffen, geurstoffen, smaakstoffen, aardbeien en chocolade.. Op veel synthetische voedingsmiddelen reageer ik nog steeds, gelukkig niet zo erg als toen. Dan had ik vooral jeuk op m'n buik, m'n ellebogen en onderarmen en knieholtes.. Die krabte ik ook regelmatig tot bloedens toe open.

Het is een hele poos rustig geweest maar een jaar geleden ofzo begon het vel op mijn handen opeens spontaan los te laten. Enorme blaren met schilfers eronder. Geen jeuk oid. Ik ermee naar de dokter, die gooide het op een schimmel en gaf me er een zalfje voor. Daarna ging het over maar ik had niet het idee dat het door het zalfje kwam. Een half jaar later (ongeveer) begon het weer. Deze keer wilde ik bekijken hoe het verliep (de dokter zei wel dat het besmettelijk was, maar niemand in mijn naaste omgeving heeft het gekregen), het liep precies zoals de voruige keer, mij hele hand vervelde en daarna trok de huid weer netjes glad. En nu is het ook net weer over....

En dan heb ik op mijn bovenbenen ook nog een soort van blauwe plekken, die gaan eerst jeuken (lijken het enorme muggenbulten) dan worden ze blauw en vervolgens gaan ze schilferen... ook mee naar de dokter geweest en die zei gelijk dat het een soort eczeem was... daar houden we het dan maar op.

Ikzelf gebruik voornamelijk vaseline omdat het daar ook minder van gaat jeuken... maar zoals iemand al zei, het komt van binnen, daar kan je blijven smetren tot je een ons weegt, het blijft alleen maar een verlichting van...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:01

Heb er de laatste tijd last van in m'n gezicht
Vroeger had ik het heel erg bij m'n kuiten en op m'n armen, ter hoogte van elleboog en in m'n nek (waslijst )
Gebruik Hydro Cortison zalf, werkt perfect. En gewoon nog smeren met vaseline..
Mijn broertje heeft een dusdanige exzeem dattie om de dag moet douchen, sindsdien is het veel minder geworden!

Perlina

Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:46

Ik heb ook eczeem in m'n gezicht, nu ongeveer 2 jaar. Weet alleen niet welke soort. Van de dokter heb ik een paar hormoonzalfjes gehad, maar die gebruik ik inmiddels niet meer. Dat ging 2 dagen super goed en dan kreeg ik elke keer weer een reactie op de zalf.

Nu gebruik ik de hypo-allergene producten van Dr. van der Hoog.
* reinigingsmelk
* reinigingslotion
* dagcrème
* nachtcrème
* masker (heel af en toe)

Nu gaat het super goed. Als ik het consequent gebruik heb ik gewoon een glad huidje en is er niets van te zien en te voelen. Gebruik ik het een paar dagen niet, dan komt de eczeem weer op. Helemaal weg gaat het dus nooit, maar als ik het gebruik merk ik er niets van, alsof het er niet zit.

Wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat dit dé oplossing is, maar als je last hebt van eczeem is volgens mij alles wel het proberen waard.

Charaz

Berichten: 24347
Geregistreerd: 12-04-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 00:29

Hebben jullie ook ervaring met paardemelk? dat schijnt ook goed te helpen.

Dikkie81

Berichten: 191
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Assen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:28

Nee paardenmelk heeft mijn man nog niet gebruikt. Maar ik ben wel erg geintresseerd in ervaringen van anderen met paardenmelk. Ik hoor er wel regelmatig postieve dingen over.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:53

Ik heb constutioneel eczeem en contacteczeem.
De laatste tijd gaat het bi mij eigenlijk redelijk goed, als ik me aan mijn eigen regeltjes houd: bepaalde voedingsmiddelen laten staan, bepaalde stoffen ontwijken, regelmatig leven en vooral: geen make-up gebruiken. (vooral dat laatste vind ik erg vervelend)
En als ik zondig dan merk ik dat al snel. Daarnaast is niet alles te voorkomen, aangezien ik een hele rits allergien heb.
Ik gebruik trouwens een vette zalf om te voorkomen dat ik last krijg (zit verder weinig bijzonders in) en als ik eczeemplekken krijg een zalf met coricosteroiden (ook wel hormoonzalf genoemd). Daarnaast slik ik dan tabletjes met antihistaminicum.

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 12:12

Ik heb ook altijd al last van eczeem gehad. op de zelfde plekken als de TS. Maar sinds een paar jaar niet meer in mijn knieholtes, al zijn daar wel weer andere plekken voor in de plaats gekomen
Ik heb ook al zo ontzettend veel zalfjes en poedertjes e.d. gehad en niks helpt of alleen voor een korte tijd. Mijn huid is ook heel dun geworden op de plekken waar ik moest smeren.
Wat wel goed helpt bij mij is zon, zee, strand! Ik moest vroeger op doktersadvies naar de zee, maar geloof me ik had zo'n hekel aan de zee en stond te janken aan de waterkant, want het doet echt heel erg pijn. Mijn moeder heeft ook nog een tijd flessen zeewater mee naar huis genomen Nu koop ik dode zee zout en meng ik dat met water en dep daar regelmatig mijn huid mee (ik heb geen bad) en dat werkt ook heel goed.

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de ervaringen met paardenmelk, had hier tot voor kort nog nooit van gehoord.

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Re: Eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:56

Ik heb ook eczeem,maar dan alleen tussen m'n vingers,en op mijn beide duimen...
Ik gebruik hiervoor Parfenac,en dat helpt bij mij echt super!
Het gaat hiermee natuurlijk niet helemaal mee over,maar zolang ik dat spul gebruik heb ik helemaal geen jeuk meer gehad.
Maar als ik dat spul een tijd niet gebruikt heb,komt 't wel weer...ik kan echt niet meer zonder dat spul!

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:59

Laui! schreef:

In mijn familie kwam ook veel eczeem voor, oorzaak onbekend. Op een gegeven moment kreeg ik er ook maagklachten bij, de hele dag krabben en onder de puistjes (die geen jeugdpuistjes meer zijn als je de 20 allang gepasseerd bent). Vreselijk. In onze familie komt nogal wat melkallergie voor, dus ik heb het geprobeerd (vond het sowieso al neit lekker en was al jaren bezig min of meer af te kicken, maar die magnums en paaseitjes he?). Ben nu sinds september echt radicaal gestopt en het is helemaal over. Alleen als ik me aan iets 'vergrijp', dan gaat het mis. Gelijk puistjes...
Volgens mijn longarts heeft het inderdaad te maken met astma (heb ik ook), óf het slaat naar buiten, óf het slaat naar binnen. Gelukkig zijn er geen voedingsmiddelen waar ik benauwder van wordt. Maar die jeuk ben ik ook goed zat, dan maar aan het astronauten-voer, die jeuk hoef ik écht niet, al kan ik helemaal niks meer eten. Valt overigens heel erg mee: ik heb ontdekt dat er genoeg dingen zijn die heel lekker zijn en ik eet nu gevarieerder dan ooit tevoren!

Oh enne: niet met zeep wassen (ontvet namelijk) maar met Sanex oid. En Neutral wasmiddel (zitten geen geurstoffen aan, dat irriteert het minst). Of het bij mij werkt weet ik niet, het werkt iig bij mijn familieleden deels wel, en ik waag me er maar niet aan om dan de Ariel uit het schap te trekken . Ik let er sowieso op dat ik redelijk gezond eet, dus geen vette hap enzo. Op advies van dr. Gillian (Wat je eet ben je zelf is haar boekje) ben ik nu de natuurvoedingswinkel ingedoken. Wel duur, maar geen toegevoegde suikers, gewoon pure producten. Even wennen, maar wél gezond.


Bij mij precies hetzelfde. Heel veel mensen leggen zich neer bij eczeem, of gaan er van de hormoontroep opsmeren. Wat veel mensen niet beseffen is dat ezceem in 99% van de gevallen een reactie is op een bepaalde voedingsstof, het lichaam geeft een allergische reactie en uit dat door eczeem. Je kunt wel blijven smeren met hormoon-rotzooi, maar dat is alleen maar slecht voor je lijf. Vaak is het een teken als je als kind een bepaalde voedingsstof niet lekker vond, zoals melk. Ik heb vanaf mijn 4e tot mijn 10e jaar geen melk-producten (yoghurt en biogarde uitgezonderd), geraffineerde suiker en varkens/kippenvlees gegeten, rundvlees zo nu en dan. Na een maand was ik bijna helemaal van mijn plekken af (ik zat echt van top tot teen onder, ik zit nu nog onder de littekens). Ondertussen kan ik veel dingen wel weer een beetje eten, maar zodra ik te veel binnen krijg begin ik weer plekken te krijgen.