Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 17:15

Ik was vandaag bij mijn diëtiste en die had ontdekt dat ik mijn emoties als het ware opeet. Nou heeft ze mij voorgesteld om eens naar een psycholoog te gaan, om op een andere manier met mijn emoties om te gaan. Mijn eerste reactie was nogal terughoudend, want ik ben toch niet gek, waarom zou ik dan naar een psycholoog gaan? Maar nu ik er wat langer over na ga denken, denk ik dat het wel nuttig kan zijn. Ik vind het wel ontzettend eng. Is er iemand onder behandeling bij een psycholoog? Wat moet ik me er van voorstellen?

secricible

Berichten: 25709
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:28

Ja, ik heb drie gesprekken gehad bij een psycholoog, vanwege faalangst door een pest-achtergrond. Ik had dezelfde gedachte als jou, zag het niet zitten dat ik iemand mijn problemen moest vertellen, omdat die persoon daar zo nodig z'n geld mee moets verdienen.
Ik vond het heel positief, de vrouw was heel aardig en heeft me goed geholpen. Heb nog geen echte behandeling gehad (alleen intake gesprekken, om een behandeling te vormen), dus weet niet of het gaat werken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:30

Mijn vriendinnen en vrienden gaan naar een psycholoog en ik moet zeggen, ze zijn allemaal voorruitgegaan. Ze hebben weer een normaler leven als daarvoor. Naar een psycholoog gaan is niets om voor te schamen omdat ieder mens wel eens hulp kan gebruiken

Het eerste gesprek is een intake gesprek, een globale bespreking over alles. De daaropvolgende gesprekken zijn bedoeld om de client beter te leren kennen en daarna wordt er samen gewerkt aan een oplossing

TeSzZz
Berichten: 1756
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:40

Ik heb zelf bijna een jaar bij een psycholoog gelopen, ben chronisch vermoeid en er werd gedacht dat het misschien tussen mijn oren zat.

Helaas is er bij mij niks veranderd na de gesprekken qua vermoeidheid maar moet eerlijk zeggen dat het best es lekker is om open met iemand te praten die je niet veroordeeld, je niet echt kent en daar alleen zit om je echt te helpen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:34

ja hoor...inmiddels al best heel wat ervaring
ik heb het afgelopen half jaar in therapie gezeten
elke week een gesprek en twee keer creatieve en bewegings therapie in de week
moet je gek zijn om in therapie te gaan?...
nee hoor helemaal niet
iedereen heeft wel eens hulp nodig , ...
mijn ervaringen zijn goed, en ik ben erg blij dat ik het gedaan heb

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:13

Ik denk dat een gesprek met een psycholoog helemaal niet verkeer is! Misschien kun je op deze manier toch aan je "probleem" werken

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:03

ik ben ook eens een aantal keren bij een psycholoog geweeest. eerset wilde ik er niet aan, met dezelfde reden als jou. Ben niet gek! en moet ik nu gaan praten met iemand die er voor geleerd heeft om mijn problemen op te lossen.... ??? maar goed, ik ben toch maar gegaan en achteraf had ik t idee, jeetje dat had ik echt veel eerder moeten doen!

Mijn advies is dan ook gewoon gaan! en daarna pas oordelen! Je zult zien dat t mee valt! en dat t juist helpt.

Succes ermee in elk geval!

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:11

draumpje schreef:
ja hoor...inmiddels al best heel wat ervaring
ik heb het afgelopen half jaar in therapie gezeten
elke week een gesprek en twee keer creatieve en bewegings therapie in de week
moet je gek zijn om in therapie te gaan?...
nee hoor helemaal niet
iedereen heeft wel eens hulp nodig , ...
mijn ervaringen zijn goed, en ik ben erg blij dat ik het gedaan heb


Leuk te horen dat er nog iemand goed ervaring heeft met die sukkels van psychiaters.
Ik heb echt geen een goed woord voor ze over.
Ze luster niet ze begrijpen je niet.
Ze stopen je maar in hokjes en kunnen ze je niet aan probben ze je maar voor medicatcie of ze sluiten je op.
Ik loop van af mijn 6 jaar bij het riagga psychiaters enz enz.
Ben zelf een paar uit huis geplaats danzij hun verkerde medichien voor geschreven gekregen.
1 keer kan gebeuren maar 8 keer.
Was toen depresief en ik kreeg medichatcie waar door die gevoelens nog sterker werden.
En bedankt zullen we dan maar zeggen.
Als je het mij vraagt let op naar welk je toe gaat.

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:12

en zo ken ik er nog een 40 ander die er zo over denken

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:22

Je hoeft niet gek te zijn hoor voor therapie Soms heeft men een onafhankelijk iemand nodig om alles op een vers rijtje te krijgen.
Zorg wel dat je bij een goede terecht komt, voel je je niet op je gemak bij die persoon, gewoon eerlijk zeggen en opzoek naar een andere, want anders kan je je alleen maar beroerder gaan voelen of helemaal niet helpen.
Als je via een eerste lijnspsychogoloog gaat krijg je een gedeelte vergoed. Althans, weet niet hoe het nu met die nieuwe zorgverzekering zit?
Rashja, jij hebt het wel erg slecht getroffen hoor. Moet er wel bij zeggen dat ik ook niet weg ben van het Riagg en dat is het wel het laatste waar ik heen zou gaan. Zelfd met psychiaters, die schrijven imo veel te snel pillen voor, om zo je gemoedstoestand te verbeteren of stil te leggen, waardoor je dus juist niet aan het probleem kan werken, want je voelt immers niets meer, uh een rechte lijn aan gevoelens.
Ook zullen er veel mensen wél baat bij hebben.
Wat ik uit ervaring heb gemerkt, ik kan goed tegen mezelf liegen, over mn gevoelens bij een psycholoog. ZOlang jij je niet helemaal openstelt, zal er ook weinig veranderen. Dus vermoed dat een groot gedeelte ook aan de persoon zelf ligt. (als ik naar mezelf kijk dan he).

Rashja

Berichten: 1281
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: dicht bij de Loonse en Drunense duinen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:55

Kimberley77 schreef:
Je hoeft niet gek te zijn hoor voor therapie Soms heeft men een onafhankelijk iemand nodig om alles op een vers rijtje te krijgen.
Zorg wel dat je bij een goede terecht komt, voel je je niet op je gemak bij die persoon, gewoon eerlijk zeggen en opzoek naar een andere, want anders kan je je alleen maar beroerder gaan voelen of helemaal niet helpen.
Als je via een eerste lijnspsychogoloog gaat krijg je een gedeelte vergoed. Althans, weet niet hoe het nu met die nieuwe zorgverzekering zit?
Rashja, jij hebt het wel erg slecht getroffen hoor. Moet er wel bij zeggen dat ik ook niet weg ben van het Riagg en dat is het wel het laatste waar ik heen zou gaan. Zelfd met psychiaters, die schrijven imo veel te snel pillen voor, om zo je gemoedstoestand te verbeteren of stil te leggen, waardoor je dus juist niet aan het probleem kan werken, want je voelt immers niets meer, uh een rechte lijn aan gevoelens.
Ook zullen er veel mensen wél baat bij hebben.
Wat ik uit ervaring heb gemerkt, ik kan goed tegen mezelf liegen, over mn gevoelens bij een psycholoog. ZOlang jij je niet helemaal openstelt, zal er ook weinig veranderen. Dus vermoed dat een groot gedeelte ook aan de persoon zelf ligt. (als ik naar mezelf kijk dan he).


Ach weet je waar ik het meeste mee zit is dat ze altijd valse hoop gave.
Ik heb zware dyslexie, pdd-nos asperge en verder heb ik bordeline.
En tegen mij zeide ze altijd altijd van als je, best doet kom je er wel.
En je komt er zelf wel over heen.
En door de jaren heen is het alleemaal erger geworden.
Ik heb veel lotgenootje voor ijn ogen zelfmoord zien plechen en het enige wat ze zeiden was ach ja ze waren gewoon ziek en zwak.
Op een gegeven moment werd ik op genomen.
Ze hadden gezegt je krijg een kamer alleen en er is altijd plaats om je terug te trekken niet dus.
Kwam op een kamer met 4 ander dus prive had je niet.
De leiding daar waren nu niet echt aardig konden ze je niet aan of konnen ze tijden een diskussie niet winnen siperrede (sorry als ik dat woord fout schrijf) of je werd plat gespoten.
Na een mand of zo kwam er een jongen van 8 jaar op de groep.
Hij huilden heel veel best irritand maar logies toch als je op een vreemde omgeving komt met vreemde mensen.
Hij had hein wee een van de regels was dat je niet mocht bellen 1 keer in de week als je goed had gedragen mocht je bellen.
Hij huilde veel dus zeide hun van nee je verdient het niet.
Dus dat jogie nog harder huilen.
Zegt een van die leiding daar geen worden dat je ouder je uit huis hebben geplaats van zo rot jong word je wel gek.
Kom op zeg dat ze je toch niet tegen zo jongen met heinwee.
Dat jogie heeft die zelfde dach zelf moord gepleegt.
En dacht je dat er iets mee zatten echt niet.
Ach ja eigen schuld.
En zo heb ik nog wel enkelen verhalen.
Ik wil niet zeggen dat ze over al slecht zijn hoor.
Maar let wel goed op.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:15

Een psycholoog is niet alleen voor gekken hoor

Ik had moeite met communiceren met mensen, en in grote groepen, presenteren e.d. Zeg maar het hele sociale aspect. Ik was verlegen, onzeker. Na een aantal gesprekken met een psycholoog gaat dit al veel beter!

Volgens mij gaan er trouwens veel meer mensen naar een psycholoog dan je zou denken . Alleen hoor je er zo weinig over. Er rust nog een soort taboe op. Wat imo helemaal niet nodig is!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:17

ik loop al bijna 2 jaar wekelijks bij een psycholoog, als je vragen hebt, kun je me PB-en..

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:30

ik heb een jaar bij een psychologe geweest omdat ik een zwartkijker ben, maar die dame heeft haar best gedaan maar mij niet kunnen helpen, jammer

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:55

Er zit dus wel verschil in een psycholoog en psychiater

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:04

geen idee, ben nooit bij een psychiater geweest

Tjaldur

Berichten: 2017
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:26

Heb vandaag een presentatie gezien over depressies en ik herken me hier heel erg in. Dus ik denk dat ik depressief ben... Dat ik me daarom ook zo vol kan stoppen en dat ik daarom ook nooit zin heb in sex.

Alytuiere

Berichten: 1164
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:40

MISTRAL94 schreef:
Er zit dus wel verschil in een psycholoog en psychiater


dat wilde ik ook zeggen.. een psychiater heeft een medische opleiding en mag dus ook medicijnen uitschrijven. Een psycholoog mag dat niet. Een psycholoog is er in principe om mee te praten, om dingen op een rijtje te zetten en samen naar een oplossing te zoeken (als dat nodig is), maar zoals in ieder vakgebied zijn er natuurlijk ook slechte bij. Riagg heb ik nog niet zo veel positieve dingen over gehoord. Kijk in ieder geval of de psycholoog aangesloten is bij het NIP.
En daarbij komt nog dat er zoveel verschillende manieren zijn (van droomtherapie tot NLP) en dat niet alles bij iedereen even goed werkt.

En je hoeft echt niet gek te zijn om naar een psycholoog te gaan.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:14

Een goede vriendin van me loopt ook sinds kort bij en psycholoog. Ben blij dat hier ook even uitgelegd wordt wat het verschil tussen een psycholoog en psychiater is.

Hoe kom je in contact met zo'n psycholoog ? Ik denk er zelf ook aan om eens met zo iemand te praten; maar weet niet goed hoe.

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:41

Je kunt naar de huisarts gaan en vragen om een verwijzing.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 22:23

Rashja schreef:

Leuk te horen dat er nog iemand goed ervaring heeft met die sukkels van psychiaters.
Ik heb echt geen een goed woord voor ze over.
Ze luster niet ze begrijpen je niet.
Ze stopen je maar in hokjes en kunnen ze je niet aan probben ze je maar voor medicatcie of ze sluiten je op.
Ik loop van af mijn 6 jaar bij het riagga psychiaters enz enz.
Ben zelf een paar uit huis geplaats danzij hun verkerde medichien voor geschreven gekregen.
1 keer kan gebeuren maar 8 keer.
Was toen depresief en ik kreeg medichatcie waar door die gevoelens nog sterker werden.
En bedankt zullen we dan maar zeggen.
Als je het mij vraagt let op naar welk je toe gaat.


idd, er is een heel verschil tussen de verschillende hulpverleners
maar een psychiater en een psycholoog zijn twee heel verschillende dingen

maar ik heb met beide geluk gehad,
mijn psychologe is heel relaxed...ze stuurd het gespek wel een beetje, en stelt de goeie vragen, maar laat het vanuit mij komen
en labeltjes geven , of stempeltjes...echt niet...

ook mijn psych(de enige die bij deze afdeling ggz meds mag voorschrijven)
die is van hetzelfde laken een pak
hij is uiterst terughoudend met stempels en medicatie geven
ik heb het getroffen

maar ook belangrijk is ...de klik..je moet het wel kunnen vinden met je hulpverlener..
als dat goed is , dan praat het al een stuk makkelijker...

en het riagg heb ik gelukkig nooit van binnen gezien
ik loop bij het ggz... eerst deeltijd en dalijk ambulant ...dus alleen gesprekken 1 maal per week ...

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:15

Ben ik dan de enige die naar een psychiater ging??

Ik heb iets van 1,5jaar-2jaar bij een psychiater gelopen.
We konden echt niet met elkaar overweg
Ze heeft veel dingen doorverteld aan mijn ouders wat ik niet wou.

Het enige wat hielp waren haar medicijnen,maar ook dat was niet super.
Als ik ze niet nam was ik agressief naar de omgeving toe,nam ik ze,dan nam ik er teveel om geen gevoelens te hebben.Op eigen houtje heb ik besloten om ermee te stoppen,het was echt niet gemakkelijk,ik was er inmiddels verslaafd aan,maar ik heb het toch gehaald

Ook zag ik er steeds tegenop om naar haar te gaan,ok,ik voelde me fijn als ik weer buiten kwam maar toch was dat er tegenop zien het ergste.

Maw,die sessies hielpen niet en de medicatie maakte een verslaafde van me.
Ik ben gestopt met de therapie,heb zelf op eigen houtje alles op een rijtje gezet en dan uit mezelf eindelijk de moed gehad om het contact te verbreken met de persoon dat zorgde voor al die oliebol.En sindsdien gaat het beter met me en heb ik mijn leven weer in de hand en kijk ik positief naar de toekomst

Dus nee,voor mij geen geldslikkers meer

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:55

ik heb jarenlang (5 jaar oid) begeleiding gehad van een psycholoog.
Eerst zat ik bij een mevrouw, we zaten totaal niet op een lijn, en had ook het gevoel niet begrepen te worden.
Na veel moeite werd ik overgeplaatst naar een meneer.
Hij was heel aardig, en probeerde me echt te helpen.

Tijdens zo'n behandeling kom je jezelf tegen, en vaak ook. Dit kan heel moeilijk zijn maar ze leren je ook tevreden zijn met hoe je bent, ook al ben je niet perfect! Als het weer zo'n leermoment was vervloekte ik de psycholoog enorm!

maar nu zo'n 3 jaar later kan ik wel tegen andere zeggen: ik weet wie ik ben, ik weet wat ik wil!

* en dat voor een 17jarige meid*

toegespits op het eten, dat is voor mij nogsteeds een moeilijk punt, het ene moment gaat het geweldig.....en soms vreet ik me dagen na elkaar vol.
Dan moet ik mezelf weer even tot de orde roepen: je hebt je nu 5 dagen volgevreten, wat is het probleem? probeer het probleem op te lossen, gaat dat niet, geef het een plek en ga verder met je leven!

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:15

Blue_Star schreef:
Ben ik dan de enige die naar een psychiater ging??



Nee hoor, je bent niet de enige, ik ben ook een paar maanden bij een psychaiter geweest. Alleen in mijn geval als begeleiding om van de amfetamine af te komen, ik was daar zo gezegd verslaafd aan geraakt (kreeg ritalin voor meer energie, gezien ik altijd moe ben). Dus van gesprekken etc kan ik niet echt een orrdeel geven, ik zat daar puur om van de drang naar de amfetamines af te komen..ik ben goed geholpen daar, aardige vrouw, geen klachten verders.

Forestmeisje

Berichten: 711
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Velp GLD

Re: Wie heeft er ervaring met een psycholoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:22

Ik loop inmiddels al een jaar onderbehandeling van een psycholoog.
Bij mij hielp het in het begin heel goed, maar na een half jaar niet meer. Dus ik kom nu niet verder meer.
Maar goed, bij mijn psych is het zo van je komt binnen gaat zitten, bespreekt wat je gedaan hebt, en dat was het..
Niet echt geweldig dus. Maar dat verschilt per psycholoog. K heb het gewoon niet getroffen helaas.