Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:02

Aangezien hier nogal wat bokkers een kleine verwachten wil ik iets kwijt. Ik heb het zelf gehad en wens echt niemand dit toe, zelfs niet de mensen die ik haat op zijn zachts gezegd. Dit geld voor elke leeftijd!!!!

13/14 April 2001:
Ik heb met een klasgenoot van me afgesproken dat ik met hem op stap zou gaan omdat ik eigelijk nooit op stap ging. Dit omdat ik in het weekend wedstrijden had met het fietsen. We gingen wat vrienden van hem ophalen en daarna gingen we in Valkenswaard op stap. Op het eind van de avond had een van de meiden in ons gezelschap een oogje op me en dat resulteerde in een french kiss.

15 April 2001:
Ik had met haar afgesproken dat we elkaar weer zouden zien. We zijn naar mijn huis gegaan, hebben gewandeld, gepraat en gezoend. 'S ochtens ging ik met een jongen losrijden voor de wedstrijd de volgende dag. We waren naar mijn trainer gegaan en ik vertelde wat ik had meegemaakt waarop een zoon van mijn trainer zei:" was je erg dronken?"


16 April 2001 (eerste paasdag):
Ik had een wedstrijd in stein. Het was koud en het regende een klein beetje. In het parcourse zat een goede afdaling in en een beklimming (ik kon niet goed klimmen). Het duurde niet lang voordat ik achteraan in het peleton zat en een ronde aan mijn broek kreeg. Maar ik bleef doortrappen, zelfs in de bochten. Normaal gesproken deed ik dit nooit en mijn trainer vroeg ook of ik een beetje gek was geworden (bij 1 bocht stond een lantaarnpaal op de plek waar je uitkwam als je de bocht niet haalde)

17 April 2001
Ik heb haar (geloof ik) 's middags nog gezien en waren weer naar mijn huis heen gegaan om te wandelen, praten en zoenen. 'S avonds had ik training en het ging niet goed. Diegene die mij normaal niet bij konden houden reden me die avond gewoon voorbij en ik was te moe om nog naar huis te rijden met de fiets.


18 April 2001:
Om 4.00u 's ochtends word ik wakker en merk dat ik mijn benen bijna niet kan bewegen. Omdat ik toen 600 á 700km per week fietste, dacht ik dat ik te veel van mijn lichaam had gevraagd. Ik ben uit bed "gevallen", naar de deur gekropen als een soldaat en heb mijn ouders wakker gemaakt door op mijn deur te slaan. Mijn ouders vroegen wat er was en hebben me terug op bed gelegd. Daarna ben ik naar de badkamer gerend om over te geven waarna ik weer niet meer kon lopen. Later die ochtend hebben mijn ouders me beneden op de bank gelegd om me zo een beetje in de gaten te houden. Mijn moeder belde de doktor om 14.00u maar die was in gesprek. Daarna hebben mijn ouders me weer boven op bed gelegd.

Mijn broer was thuis gekomen en ging zich douchen. Ik lag wartaal uit te slaan. Rond 18.30u heeft mijn moeder weer de doktor gebeld. Hij zei dat ik 2 asperientjes moest nemen en veel drinken (hij dacht aan een zware griep.) Natuurlijk hadden we die niet in huis en mijn moeder ging tegenover asperienes halen. Toen ze terug kwam, zag ze de plekken en wist wat er aan de hand was.

7 jaar eerder was een vriendin van mijn broer en mij overleden aan dezelfde symtomen. De ouders van haar zijn kennissen van ons.

Het vervolg:
De doktor werd meteen teruggebeld en hij kwam er meteen aan. Binnen 15 min (soerendonck- budel dorplein is ongeveer 30 min rijden) was de doktor er en meteen werd de ambulance gebeld. Die was er ook binnen 15 min. Mijn bloeddruk was in de ambulance al niet meer te meten en ik werd snel naar het ziekenhuis gebracht.

Om dit verhaal wat in te korten heb ik 13 weken in het ziekenhuis gelegen en 13 weken in het revalidatiecentrum. Ik ben door dit geintje mijn linker onderbeen, 1ste vingerkootjes van mijn linker en 1 tot 2 vingerkootjes van mijn rechterhand en van mijn rechtervoet mijn voorvoet kwijt. Het bleek later meningococcen sepcis (nekkramp met accute bloedvergiftiging) te zijn. Ook ben ik veel "vrienden" kwijt en een oom. De laatste had als reactie toen ik in het ziekenhuis lag: het zal niet zo erg zijn. het heeft niet in de krant gestaan.

Ben ik nu weer op de been: nee.
Ben ik van de ziekte af: Ja

Meer info: www.meningitis-stichting.nl

Sorry voor het lange verhaal maar als ik hiermee al 1 leven kan redden, ben ik al heel erg blij.

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:17

jeetje wat een verhaal!
schrik er erg van, ik hoop dat je er sterk uit mag komen!
heel veel sterkte, want je zult nog een hoop te verwerken hebben.

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:47

jeetje wat een verhaal, hier schrik ik wel van, vooral omdat je zo dicht bij mij in de buurt woont..
heel veel sterkte!!

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:52

Wow, wat een heftig verhaal.
Ik weet even niet wat ik moet zeggen, vind het verschrikkelijk voor je.
Heel erg veel sterkte!!!

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 20:53

Ik was destijds 1 van de eerste. In sorendonck zijn er toen 2 geweest en er waren haarden in zundert en klundert.

Ik ben wel heel erg veranderd door dit. Ik maak me nu echt totaal niet druk en leef met de dag. Ik ben veel sterker geworden en ik heb heb er nu weinig moeite meer mee.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:56

Ik heb ook sepsis gehad. Ongelooflijk gewoon. Ik had gesprongen met mijn pony, stapte af, en had het idee dat mijn hoofd wegwaaide. Ik heb snel afgezadeld, en 1/2 uur later had ik al 7 keer overgegeven. Ik werd op dinsdag ziek, en ben pas zaterdag naar het ziekenhuis gebracht. Ik was het ene moment helemaal okee, en dan ineens weer geen kwartje waard. Wij werden ook afgescheept met een zomergriepje. Ik heb er geloof ik weinig aan over gehouden, gelukkig. Jij bent er een stuk minder goed vanaf gekomen! Sterkte, en goed dat je af en toe je verhaal vertelt. Kan anderen waarschuwen voor erger!

Tomboy0
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:01

Heftig verhaal!
Maar zijn wij hier dan niet voor ingeënt?

En heb je het via dat meisje gekregen? Dus door zoenen?
Laatst bijgewerkt door Tomboy0 op 04-04-06 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:01

jeemig wat een verhaal zeg...
bedankt voor het delen.

ushi

Berichten: 2895
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: Manchester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:07

Het is inderdaad een hele erge ziekte! Mijn oom heeft het gehad en is nou geestelijk gehandicapt!

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:22

Tomboy0 schreef:
Heftig verhaal!
Maar zijn wij hier dan niet voor ingeënt?

En heb je het via dat meisje gekregen? Dus door zoenen?


Toendertijd is er idd ingeënt. En ja ik heb het via haar gekregen. Ik heb haar nog 1x in het ziekenhuis gezien en daarna nooit meer. Ik heb heel erg veel geluk gehad. volgens de artsen had ik nog maar 5% om te overleven en heb ik het geluk gehad dat het niet in mijn organen en hersenen is geslagen.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:23

Wow dit is heftig ..
Veel sterkte ermee..

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:27

ben er helemaal stil van...
ik ben op de basisschool een klasgenootje hieraan verloren, gelukkig was er daarna in heel onze regio niemand anders ziek geworden

heb alleen nog nooit eeder gehoord dat je hierdoor ledematen kwijtraakt, wel idd hersenbeschadiging of overlijden
lijkt me echt onvoorstelbaar dat je ziek bent, hoort dat je beter wordt maar wel oa je onderbeen enzo moet missen, vreselijk!!

hoe heeft t meisje de ziekte doorstaan? en hoe kon zij het al hebben zonder het te merken?

esperance

Berichten: 5557
Geregistreerd: 20-12-04
Woonplaats: Weert

Re: Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:29

John_1983 schreef:
Ik was destijds 1 van de eerste. In sorendonck zijn er toen 2 geweest en er waren haarden in zundert en klundert.

Ik ben wel heel erg veranderd door dit. Ik maak me nu echt totaal niet druk en leef met de dag. Ik ben veel sterker geworden en ik heb heb er nu weinig moeite meer mee.



ja idd ik weet nog goed dat dat hier uitgebroken was(sorry als het raar klinkt) maar zo kan ik me het nog herinneren) , ik moest toen ook voor een prikje.. ik wist wel dat die persoon uit soerendonk kwam.. er is toch ook iemand hier aan overleden toch?

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 21:34

Renske20 schreef:
ben er helemaal stil van...
ik ben op de basisschool een klasgenootje hieraan verloren, gelukkig was er daarna in heel onze regio niemand anders ziek geworden

heb alleen nog nooit eeder gehoord dat je hierdoor ledematen kwijtraakt, wel idd hersenbeschadiging of overlijden
lijkt me echt onvoorstelbaar dat je ziek bent, hoort dat je beter wordt maar wel oa je onderbeen enzo moet missen, vreselijk!!

hoe heeft t meisje de ziekte doorstaan? en hoe kon zij het al hebben zonder het te merken?


Zij ging 's ochtens naar school en kreeg hoofdpijn. Ze ging om 10 uur naar huis. Ze is een paar uur later in coma geraakt en overleden.

esperance schreef:
John_1983 schreef:Ik was destijds 1 van de eerste. In sorendonck zijn er toen 2 geweest en er waren haarden in zundert en klundert.Ik ben wel heel erg veranderd door dit. Ik maak me nu echt totaal niet druk en leef met de dag. Ik ben veel sterker geworden en ik heb heb er nu weinig moeite meer mee.ja idd ik weet nog goed dat dat hier uitgebroken was(sorry als het raar klinkt) maar zo kan ik me het nog herinneren) , ik moest toen ook voor een prikje.. ik wist wel dat die persoon uit soerendonk kwam.. er is toch ook iemand hier aan overleden toch?


Klopt, was een jongetje van (ik geloof) 7 jaar.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:38

John_1983 schreef:

Zij ging 's ochtens naar school en kreeg hoofdpijn. Ze ging om 10 uur naar huis. Ze is een paar uur later in coma geraakt en overleden.


wat erg!! ook voor jou trouwens, zij overleden en jij hardstikke ziek met blijvend letsel om t zo maar te noemen, waardoor je er steeds weer aan herinnerd wordt

echt heel goed dat je je verhaal hier neer hebt gezet, merkte bij ons op school dat lang niet iedereen er vanaf wist..

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:39

Wat verschrikkelijk.. Ben er stil van..
Mijn buurvrouw in Nieuw-Zeeland heeft het ook gehad (komt daar veel voor) en is er nog steeds niet vanaf. Zij heeft alles nog aan haar lichaam wat er normaal aan hoort te zitten maar heeft blijvent letsel in haar hersenen. Ze kan absoluut geen daglicht hebben. Moet vaak shots hebben die levensgevaarlijk zijn. Af en toe valt ze flauw zonder dat ze iets voelt aankomen. Heel eng allemaal..

Heel erg veel sterkte!!
En ook heel erg veel succes met het bereiken van je paardendroom: Het mennen, wedstrijden en een eigen paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:43

Tomboy0 schreef:
Heftig verhaal!
Maar zijn wij hier dan niet voor ingeënt?

En heb je het via dat meisje gekregen? Dus door zoenen?

Even uit mijn hoofd, so correct me if I'm wrong...
De inenting tegen meningitis veroorzaakt door de type C meningokok bestaat nog maar 'kort' (sinds 2001/2002?) dus niet iedereen heeft die vaccinatie gehad. Bovendien is er een type A en B waar nog geen vrijgegeven vaccin voor is.
Een meningokokkeninfectie verspreidt via druppels, dus hoesten of idd zoenen.
Veel mensen worden niet (extreem) ziek van een meningokokkeninfectie maar zijn wel drager. Zo uit mijn hoofd is 15% van de bevolking drager.

Het risico van sepsis door een meningokokkeninfectie is klein, maar de gevolgen zijn vaak enorm. Overlijden of ernstige restverschijnselen zijn geen uitzondering.

John_1983, goed dat je je verhaal vertelt en veel sterkte met revalideren.
Misschien kun je de symptomen nog even duidelijk neerzetten want ik denk dat maar weinig mensen weten welke plekken je moeder opeens zag...

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:45

Wat een heftig verhaal zeg!
Inderdaad wel goed dat je je verhaal hier hebt neer gezet, hopelijk kunnen symptomen eerder herkend worden als meer mensen hiervan weten.

Arwennn

Berichten: 2061
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Drachten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:48

wow heftig ik krijg er kippenvel van als ik het lees
ik weet niet wat ik moet zeggen.. heel veel sterkte!!
Ik vind het echt goed van je dat je je verhaal zo hebt neergezet

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:56

Je hebt echt zooo gelijk.

De meeste mensen weten hier echt niks van af. Zien het als zware griep. Zelfs veel dokters herkennen het niet.
Je hebt geluk dat je moeder direct wist dat het sepsis was. Mijn zusje heeft dit ook gehad, maar kreeg geen vlekken op haar huid. Gelukkig heeft de huisarts haar direct naar het ziekenhuis gestuurd, maar ze had geen uur later moeten komen.

Goed dat je dit hier neerzet!!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:00

Tomboy0 schreef:
Heftig verhaal!
Maar zijn wij hier dan niet voor ingeënt?


Nee!!

Je bent geënt tegen meningococcen C, dus de kans dat je die ziekte krijgt is vrij klein.
Er zijn echter nog andere soorten, oa B (heeft mijn zusje gehad) en sepsis (vaak in combinatie dr mee)
Dit zijn geloof ik de bacterie-ziekten. Je kan het ook nog via een virus krijgen. Hoe dat precies allemaal zit weet ik niet exact, maar je kunt dus zeker nog wel nekkramp krijgen.

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:04

Er zijn veel varianten van meningococcen. B en C komt hier het meeste voor en 20% is drager.

Hier staat wat de symptomen van mij waren:
Bacteriële meningitis

Symptomen

Bacteriële meningitis ontwikkelt zich meestal tussen de 2 tot 10 dagen nadat de patiënt met de bacterie besmet is geraakt. Het ziekteverloop is meestal snel, binnen 24 tot 48 uur is een patiënt zeer ernstig ziek.

Symptomen van meningitis kunnen in eerste instantie op die van een griep lijken: niet lekker zijn, hoofdpijn en koorts. Maar daar waar een griep minder wordt, wordt een meningitis erger.

Naarmate de ziekte vordert kan er tevens sprake zijn van nekstijfheid, overgevoeligheid voor licht en/of geluid. Vaak moeten patiënten ook braken. Patiënten worden apathisch, zijn moeilijk wakker te krijgen en kunnen wartaal uit gaan slaan. Een veelgehoorde klacht is ook "pijnlijke gewrichten".

Sepsis symptomen

* koorts of ondertemperatuur
* spierpijn of spierzwakte
* braken/diaree/buikpijn
* koude handen en voeten
* sufheid (in een later stadium)
* in het geval van een meningokkoken sepsis: huidafwijkingen: vlekjes (puntbloedinkjes) die snel groter worden
* snelle omgang van gezond naar ziek
* vlekjes, bloeduitstortinkjes die snel groter kunnen worden
* tijdsbestek: 6-24 uur
* (moeder)gevoel (niet pluisgevoel)

WAARSCHUW ONMIDDELLIJK EEN ARTS EN LEG UIT WAAROM U BEZORGD BENT. BESCHRIJF DE SYMPTOMEN NAUWKEURIG.

Na 5 jaar is die spuit ook uitgewerkt!

Sven002
Berichten: 630
Geregistreerd: 18-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:05

Het is echt vreselijk heftig!!

goed dat je dit zo goed kan verwoorden!! Het is vreselijk een nog vrij onbekende ziekte te hebben met ernstigen gevolgen.
Ik heb 11 jaar terug hersenvlies/meningococcen en de hele mikmak gehad maar toen kenden ze die ziekte amper en er was weinig bekent, ik heb ook op het randje gelegen!

Wat knap nogmaals dat je het zo kan verwoorden, ik hoop dat mensen zulke ziektes sneller zullen herkennen en er zo minder vreselijke letsels kunnen voorkomen

John_1983
Berichten: 1216
Geregistreerd: 23-02-06
Woonplaats: Budel dorplein

Re: Nekkramp: sluipmoordenaar voor u (en uw kind)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 22:16

Ik bekijk het zo: je kunt 2 dingen doen. Achter de plantjes gaan zitten zielig wezen of gewoon doorgaan.

Trouwens voor de kleintjes de volgende symptomen:

Meningitis (leeftijd > 2 maanden)

* Koorts
* hoofdpijn
* braken
* nekstijfheid
* verwardheid
* overgevoelig voor licht of geluid
* apatisch
* pijnlijke gewrichten
* epileptische aanvallen (toevallen(

Neonatale meningitis (leeftijd 0 tot 2 maanden)

# koorts / geen koorts of onder-temperatuur
# verlaagd bewustzijn
# huilerig en/of kreunerig
# prikkelbaar
# er ziek en grauw uitzien
# slecht of niet eten
# apatisch / moeilijk wakker te krijgen
# gezwollen fontanel
# luierpijn
# epileptische aanvallen (toevallen)

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:43

John_1983 schreef:
Klopt, was een jongetje van (ik geloof) 7 jaar.

Volgensmij was hij zelfs nog iets jonger...
Ik ben bij deze mensen thuis geweest en dat was echt heel heftig...

Het is een vreselijke ziekte, gelukkig is het voor jou nog redelijk goed afgelopen!!