Fitheid voor paardrijden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitmen

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-05

Fitheid voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 11:22

Ik vraag me af hoe "fit" je moet zijn om paard te kunnen rijden? Helpt fitness bv om beter paard te kunnen rijden? Over het algemeen valt het me op dat veel mensen die paardrijden ook lichamelijk best fit (sterk) zijn.
Wat is jullie mening?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:36

Mijn valt altijd op dat veel mensen die paardrijden lichamelijk juist helemaal niet fit zijn.
Vaak heel stijf (beugels tien gaten langer om op te stappen) en een slechte conditie.

magicrover
Berichten: 1077
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: klein huisje in het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:16

om te kunnen crossen, vind ik dat je als ruiter wel een goede conditie moet hebben. je reactievermogen verbetert als je conditie vooruit gaat, dit komt je ten goede in de cross. je kan beter mee zitten dan tegen zitten op je paard.

veel topruiters zwemmen, fietsen en lopen hard. juist om het paard niet te hinderen als ze moe worden. dit vind ik een goede zaak.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: Fitheid voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:28

Hoe beter je eigen conditie, hoe minder je je paard hindert. Ik fiets zelf elke dag een uur. Maar als ik tijdens het rijden merk dat ik moe wordt en niet meer zo goed met haar bewegingen mee kan komen dan stop ik meteen met rijden.

Fitmen

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 13:33

Katja schreef:
Mijn valt altijd op dat veel mensen die paardrijden lichamelijk juist helemaal niet fit zijn.
Vaak heel stijf (beugels tien gaten langer om op te stappen) en een slechte conditie.



Aan sommige foto's te zien hier op de site zijn toch een aantal mensen aardig gespierd en fit.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:37

Dat valt toch best tegen hoor, Fitmen. Jonge meisjes die paardrijden zijn vanwege de leeftijd al slank. Die tellen dus niet mee. Daarna heb je de mensen die actief in de sport zijn en veel op stal doen, dus meestal ook wat betere conditie hebben. Maar er zijn er genoeg die paardrijden maar een conditie van niks hebben (ik ben nog redelijk jong, maar heb geen super conditie). Daarnaast denk ik dat het zeker helpt als je naast een goede conditie ook lenig bent...

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:40

Sinds ik veel fitness en beweeg merk ik dat het paardrijden steeds makkelijker gaat. Een goede conditie en meer spieren helpt wel! Wel ben ik nog steeds gruwelijk stijf... Ik merk het ook aan mijn lesklanten, sommigen houden het eerste half uurtje nauwelijks uit, anderen kunnen wel een uur doorgaan. Meestal zijn dat degenen die naast paardrijden nog andere sporten doen.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:45

Nu ik sport een 12tal uur per week maar ik kan nog steeds niet zonder krukje op een paard komen ....

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:45

ik merk nu, doordat ik thuis zit, niet fit genoeg ben om te paardrijden, maar dat komt ook doordat ik me nergens toe kan zetten. als ik werk, ben ik fitter en heb ik een betere conditie. nu rijd ik wel 4 keer per week, dus hou m'n conditie wel een beetje op peil, maar niet hoog genoeg!

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:48

Ik merk aan mezelf wel dat k een goede conditie heb en ook behoorlijk lenig ben. Wel ben ik nog vrij jong, namelijk 17.

Kyle
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:55

Voor paardrijden heb je wel conditie nodig!
Ik ben 4 jaar gestopt met paardrijden (ook met andere sporten) en ben een maandje geleden terug beginnen rijden. Resultaat: Na een half uurtje ben ik toch wel op (maar dat gaat nu weer beter) en ik loop een week met spierpijn rond

MaiMai

Berichten: 1222
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:01

Belsje schreef:
Nu ik sport een 12tal uur per week maar ik kan nog steeds niet zonder krukje op een paard komen ....


Precies, ik ook niet Zal dan ook nooit een ruiterbewijs ofzo willen proberen te halen met dit paard- nou ja dat RB heb ik toch al laten verlopen...

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:12

voor paardrijden moet je wel conditie hebbem hoor.. Als actief springruiter// dressuurruiter natuurlijk wel meer dan wanneer je een beetje rondjes in de bak hobbelt, maar dat bouw je vanzelf op.
Ik bedoel, de eerste x dat je op een paard stapt, zul je vast niet meteen met een piaffe oid beginnen..

Fitmen

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:18

Flew schreef:
Ik merk aan mezelf wel dat k een goede conditie heb en ook behoorlijk lenig ben. Wel ben ik nog vrij jong, namelijk 17.


Sja wat is lenig?

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:37

Fitmen schreef:
Flew schreef:
Ik merk aan mezelf wel dat k een goede conditie heb en ook behoorlijk lenig ben. Wel ben ik nog vrij jong, namelijk 17.


Sja wat is lenig?


wat is fit en wat is een goede conditie?

Fitmen

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:46

wat is fit en wat is een goede conditie?
[/quote]

Fit is oa dikke spierballen en met een goede conditie kan je langer paardrijden..........denk ik [/quote]

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:50

ach ik kan wel een rit van 5 uur maken, maar dan kan ik de volgende dag niets meer

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re: Fitheid voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:53

Ik ging voor het eerst op een paard van een vriendin ( fjord ).
En ik kwam er niet op dus die beugels veel langer, maar ik denk dat je meer een beetje lenig moet zijn

Fitmen

Berichten: 84
Geregistreerd: 10-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 16:02

gollempje schreef:
ach ik kan wel een rit van 5 uur maken, maar dan kan ik de volgende dag niets meer



Dan is je conditie wel goed......... na intensief sporten heeft iedereen wel spierpijn, of je nu aardig getraind bent of niet.

Susan1986
Berichten: 265
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Reek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:59

Ik rij elke dag 3 a 4 paarden en ik fitness 'n aantal keer in de week. Daarnaast ga ik ook vaak 'n eind lopen met m'n hond. Kan zomaar op 'n paard van 1,72 stappen (met springzadel) zonder krukje o.i.d. Vind zelf wel dat ik redelijk fit ben, zeker nu ik 10 kg afgevallen ben

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fitheid voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:14

Hm.. conditie met paardrijden heb ik wel, houd makkelijk een uur vol en soms rij ik 2 uur, nergens last van, niet buiten adem ofzo. Maar je moet me niet 5 minuten laten rennen, want dan kan je me opvegen.. !
Ik ben ook totaal NIET lenig, maar kan wel zonder krukje op een groot (1.80) paard komen..

Dusja.. beetje dubbel allemaal

Edit: Hiermee bedoel ik niet dat je geen conditie nodig hebt voor paardrijden hoor! Dat zeker wel! Maar ik merk altijd dat ik bij paardrijden een veel betere conditie heb, dan als ik iets anders doe..
Laatst bijgewerkt door Maaaike op 05-04-06 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Fitheid voor paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:23

Je hebt zeker wel een zekere mate van conditie en kracht nodig voor paardrijden. Maar dat ligt er maar net aan hoelang je rijdt en hoe intensief. Je kunt het zo vermoeiend maken als je zelf (en je paard natuurlijk) wilt denk ik.
Zelf heb ik wel een goede conditie, maarik ben nou niet echt lenig . Maar zolang ik nog zonder krukje op mn paard van 1.80 kan klimmen vind ik het goed

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 02:21

Van alleen paardrijden word je ook fit

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:07

MSQuincyTE schreef:
Van alleen paardrijden word je ook fit


tuurlijk wordt je van paardrijden ook fit, maar ik denk dat als je 5x per week paardrijd, fitter bent dan 1x per week en dan vraag ik me af of je fit genoeg bent om te rijden.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:15

Ik rij ook niet elke dag en als ik er weer opstap ben ik echt fit genoeg.